Paarden zijn monsters?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:58

Brainless :oo Dat paard zag echt duidelijk geen andere uitweg :oo

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:59

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Paarden zijn monsters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:00

Oh gut wat een zielig filmpje... Wat was die man precies aan het doen? Begrijp het niet zo goed..

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:03

Ik zie dat we pagina's verder nog geen steek verder zijn gekomen in dit topic? En mijn latere vragen van gister nog niet beantwoord zijn? -O-

Toch, naief en tomeloos optimistisch dat ik ben, roept het topic opnieuw vragen bij mij op. (Ik ben mij ervan bewust dat ik inmiddels een soort van zelfgesprek aan het voeren ben hier, maar je moet toch wat. Ik voel mij hier voor de TS onzichtbaarder dan Harry Potter onder z'n speciale cape :') )

Ik snap de filosofie achter het in het tandvlees knijpen niet zo. Het is niet iets wat je snel even vastpakt en je geeft zelf aan dat je dit doet bij een paard dat niet los wil laten. Waarom niet een duim/vinger in z'n mondhoek steken dan? Dit is toch veel vriendelijker? Overigens heb ik mijn paarden het commando "los" en "spuug uit" (als laatste waarschuwing) geleerd. Nog simpeler en nog vriendelijker.

Overigens vind ik de volgende post:
Citaat:
Ik denk dat het verschil zit in het feit dat ik constant kijk naar de reacties van de paarden. Dus waarschijnlijk een bijtincident al voorkomen kan worden.
Met aansingelen bijvoorbeeld: daarin ben ik echt heel lief en voorzichtig :)

erg arrogant overkomen. Jij gaat er zonder meer vanuit dat jouw "tegenstanders" in dit topic niet kijken naar de reacties van de paarden. Vrijwel iedereen hier geeft dat juist wel te doen, maar dan nog kan niet alles voorkomen worden. De meesten hier geven alleen aan dat als het mocht gebeuren, ze een knal terug kunnen verwachten. En dan maakt het voor het gemak even niet uit of dat op de buik of het hoofd is.

Dat is namelijk ook een onderdeel van leiderschap: dat je (in ieder geval uitstraalt dat) je geen moeite hebt fysiek van je af te bijten wanneer geprovoceerd. Dit betekent wel dat je bij de meeste paarden er simpel mee wegkomt door duidelijk te zijn, maar er zijn altijd paarden tussen (en het komt op mij over dat de TS dit soort paarden nog niet is tegengekomen) die willen kijken of jouw leiderschap bluf is of niet. En dan redt je het niet met een stick aanraken.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:07

mylittlejoy schreef:
Ik zie dat we pagina's verder nog geen steek verder zijn gekomen in dit topic? En mijn latere vragen van gister nog niet beantwoord zijn? -O-

Toch, naief en tomeloos optimistisch dat ik ben, roept het topic opnieuw vragen bij mij op. (Ik ben mij ervan bewust dat ik inmiddels een soort van zelfgesprek aan het voeren ben hier, maar je moet toch wat. Ik voel mij hier voor de TS onzichtbaarder dan Harry Potter onder z'n speciale cape :') )

:') Raap me op. Ben het helemaal met je eens. TS heeft zogenaamd een visie, die wij niet snappen. Echter schort het hier en daar nogal aan de onderbouwing :Y)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:08

Maritje1991 schreef:
Stef je blijft hangen. it make no sense.

Thanx Sanne voor het uitleggen.

Als je dan met engels komt, zorg dan dat het klopt.

Misschien dat het voor jou niet logisch is, voor mij, en de paarden waar ik mee werk, is het compleet logisch.

Járen terug wilde ik weleens meer weten over parelli. Het kwam net in zeg maar.
Ik heb iemand bij mijn paard gehad die een kleine demonstratie gaf.
Het was de bedoeling dat mijn paard op een heen en weer bewegende wijsvinger achterwaarts zou gaan.
Dit had ze nog nooit op deze manier gedaan, dus uiteraard begreep ze dit niet.
De vingerbeweging werd een heen en weer zwaaiende hand, toen een heen en weer zwaaiende arm, en toen het touwhalster afwisselend links en rechts in haar ogen schoot wilde mijn paard uiteraard maar al te graag achterwaarts. (met kop omhoog, weggedrukte rug en 1 brok spanning, maar mijn paard was ineens braaf :?)

Het leukste was nog: Ik ga voor mijn paard staan, loop naar haar toe, geef het commando: back up, en mevrouw gaat zo achteruit, dus het nut van deze oefening is mij volledig ontgaan.

Wederom: begrijp me niet verkeerd, ik denk zeker dat parelli heel erg leuk kan zijn, maar je kan ook overdrijven.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 13:10

Dat iemand iets doet en het niet goed doet, heeft niets met de methode te maken.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 13:14

HolyPope schreef:
Een paard bijt en trekt, scheurt als 't ware je vel open. Maar....

Als een half of heel opgevoed paard schopt of bijt VERWACHT hij niet anders dan straf! Hij zal een afstraffing dan ook zonder problemen accepteren. Wel DIRECT straffen!

Maritje je zou eens moeten gaan wandelen met een hengstje van een maand of 6. 100 tegen 1 dat je gebeten wordt en dat je nooit het tandvlees te zien zal krijgen. Foei helpt niet.

Wat is je doel van deze post?

Nu ben ik overtuigd dat een paard geslagen moet worden? :?

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:16

Maritje als je mijn post niet begrijpt houd het voor mij gewoon OP.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:17

Ruinen zijn over het algemeen wat gezeglijker, maar een hengstje of (beter nog :+ ) een flink dominante merrie zal wellicht af en toe toch wat minder soft aangepakt moeten worden.

Waar voor een ruin een 'uhhh' of vingerwijzing genoeg is kan het zijn dat je bij een dominante merrie toch echt even iets anders in moet komen wil de boodschap over komen.

In de omgang met paarden telt: zo zacht als het kan, maar zo hard als het nodig is.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:17

Mallow schreef:
Giolli, als mijn paard een dag geen zin heeft loopt ze simpelweg niet met me mee. Prima, halster eraf en tot morgen :). Neehor die heeft nog nooit zoiets tegen me gebruikt. Als zij geen zin heeft wie ben ik dan om haar te verplichten?

Dat vertik ik dus wel, want ik bepaald als leider (Alpha merrie ;)) wanneer we ons verplaatsen. Een keer geen zin hebben is prima, al lopen ze slechts 5 passen wél achter me aan. Of gehoorzamen ze eenmaal een vrijheidsdressuurcommando, of wijken ze slechts 1 maal voor druk op mijn aanwijzing. Maar nimmer zal ik mij omdraaien zodat uberhaupt wat gedaan te hebben.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 13:21

HolyPope schreef:
Maritje als je mijn post niet begrijpt houd het voor mij gewoon OP.

Ik snap inderdaad je post niet, aangezien ik hier vaak genoeg met een hengstje heb gelopen. Aangezien ik ook paarden binnen en buiten zet. Inmiddels is het hengstjes zelfs een jaar. Ik heb hem nog nooit hoeven slaan omdat hij mij bijt. Ja hapt in van alles maar niet in mij :)

En nee hij is niet alleen maar braaf, maar hij is ook ook echt niet duivels hoor. Het reageert gewoon op instinct. Logisch dat hij trekt als we naar de kudde gaan, hij wil ook. Maar dan ben ik er nog steeds bij om te vertellen hij prima kan wachten. Zonder geweld en het geeft geen enkel probleem :)

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:22

Een hengstje van een jaar is jouw referentiekader voor hengsten?

Een hengst van een jaar is een veulen/jaarling, niet anders dan een merrie, geen hengst. Over twee jaar (wellicht nog later) kan je pas spreken van een hengst.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:25

Maritje1991 schreef:
Dat iemand iets doet en het niet goed doet, heeft niets met de methode te maken.

Oh ja hoor, wel degelijk. Want je ziet het overal om je heen gebeuren. Je legt een x bedrag neer en je krijgt een pakket thuis gestuurd, waarmee je aan de gang kunt. Heerlijk commercieel toch? Dat het gros de bedoelingen verkeerd geïnterpreteerd is van minder belang.
Daarnaast werk je bij parelli met eerst hele grote hulpen, om deze steeds kleiner te maken, dus de methode die toegepast werd, klopt in mijn ogen met de uitleg die ik her en der op internet ziet.

Maar goed marit, jouw wil is wet, alleen zoals jij het ziet is het juist en elke vorm van tegengas of mensen die er anders over denken duld je niet.
Dan is een discussie érg lastig :j

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 13:26

mylittlejoy schreef:
Een hengstje van een jaar is jouw referentiekader voor hengsten?

Een hengst van een jaar is een veulen/jaarling, niet anders dan een merrie, geen hengst. Over twee jaar (wellicht nog later) kan je pas spreken van een hengst.

Meneer had het over een hengstje van een MAAND OF 6.

Verder voel ik niet de behoeften om mijzelf verder te verdedigen.

Ik heb mijn punt gemaakt. :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 13:27

stef schreef:
Maritje1991 schreef:

Oh ja hoor, wel degelijk. Want je ziet het overal om je heen gebeuren. Je legt een x bedrag neer en je krijgt een pakket thuis gestuurd, waarmee je aan de gang kunt. Heerlijk commercieel toch? Dat het gros de bedoelingen verkeerd geïnterpreteerd is van minder belang.
Daarnaast werk je bij parelli met eerst hele grote hulpen, om deze steeds kleiner te maken, dus de methode die toegepast werd, klopt in mijn ogen met de uitleg die ik her en der op internet ziet.

Maar goed marit, jouw wil is wet, alleen zoals jij het ziet is het juist en elke vorm van tegengas of mensen die er anders over denken duld je niet.
Dan is een discussie érg lastig :j

Overigens begin je met fase 1 en niet met fase 4. Dus eerst klein en dan steeds groter :) (wanneer het dus niet duidelijk is, zeker niet eerst groot.)
Laatst bijgewerkt door MaritB op 07-06-12 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:28

je hebt niet de behoefte om je zelf te verdedigen? Mwah, waar ben je dan al 16 pagina's mee bezig? je wilt echter de discussie winnen voor mn gevoel, en je wint niet, dus hou je het maar voor gezien

LadyMadonna

Maritje1991 schreef:
Overigens begin je met fase 1 en niet met fase 4. Dus eerst klein en dan steeds groter :)

Om uiteindelijk, als het paard het begrijpt, bij fase 1 te eindigen

mika11

TS, bedoel jij nu de hele tijd, dat jij steeds kijkt naar de reacties van het paard, en aan de hand daarvan reageren hoe je met het paard omgaat?
Maar dat is toch helemaal niet iets nieuws, dat doet iedereen volgens mij. :D
Maar het lijkt wel alsof jij denkt, alsof jij de enige bent die dat doet. :o

Alleen de ene persoon maakt er een spel van en laat het paard ook meedenken/kiezen.
Oh, paard heeft geen zin, dan hoofdstel weer uit. Morgen weer een dag.
Oh, paard bijt, waarom zou hij dat doen, wat heeft zijn tere ziel zo gekwetst, dat hij dat doet?

En anderen zijn directer en consequenter met hun paarden, maar daardoor niet oneerlijk tegenover het paard.
Misschien is het ook maar net wat voor karakter de persoon heeft.
De één wil wel met een stick en allerlei zwaaiende bewegingen iets van het paard verlangen.
En hier veel tijd aan besteden om dit het paard allemaal te leren. En alle 7 fases te doorlopen.

Mijn paard is bijvoorbeeld netjes opgevoed en gehoorzaam. (zo was ze ook al toen ik haar kocht)
Ik hoef zelden stem te verheffen o.i.d.
Eén keer heeft ze in m'n arm gebeten, uit mijn 1e reactie kreeg ze een slag terug op haar hoofd.
Zij beet mij w.s. uit voernijd, ze was namelijk aan het eten en ik stond met m'n arm geleund over haar stalluik.
Daarna gelukkig niet meer gebeurd, maar dat terugslaan gaat in een fractie van een seconde.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 07-06-12 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 13:29

stef schreef:
je hebt niet de behoefte om je zelf te verdedigen? Mwah, waar ben je dan al 16 pagina's mee bezig? je wilt echter de discussie winnen voor mn gevoel, en je wint niet, dus hou je het maar voor gezien

Bewijzen is denk een beter woord. Waarom moet ik bewijzen of ik iets wel of niet kan. SLaat nergens op toch. Dat ik het ergens niet mee eens ben is toch prima. Waarom moet ik dan overtuigen dat ik het wel kan?

In de zin van: Overtuigen wat ik wel of niet kan met een hengst/merrie/ruin.

Beetje nutteloos.
Laatst bijgewerkt door MaritB op 07-06-12 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 13:30

Mika, voor mij niets nieuws.

Maar kijk eens op gemiddelde dressuur/spring whatever wedstrijd?

Daar zie ik toch het tegen overgestelde van wat hier beschreven wordt.

Verder, ben ik Sanne dankbaar voor haar goede uitleg. Lukt haar beter dan mij.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:31

mika11 schreef:
TS, bedoel jij nu de hele tijd, dat jij steeds kijkt naar de reacties van het paard, en aan de hand daarvan reageren hoe je met het paard omgaat?
Maar dat is toch helemaal niet iets nieuws, dat doet iedereen volgens mij. :D
Maar het lijkt wel alsof jij denkt, alsof jij de enige bent die dat doet. :o

Alleen de ene persoon maakt er een spel van en laat het paard ook meedenken/kiezen.
Oh, paard heeft geen zin, dan hoofdstel weer uit. Morgen weer een dag.
Oh, paard bijt, waarom zou hij dat doen, wat heeft zijn tere ziel zo gekwetst, dat hij dat doet?

En anderen zijn directer en consequenter met hun paarden, maar daardoor niet oneerlijk tegenover het paard.
Misschien is het ook maar net wat voor karakter de persoon heeft.
De één wil wel met een stick en allerlei zwaaiende bewegingen iets van het paard verlangen.
En hier veel tijd aan besteden om dit het paard allemaal te leren. En alle 7 fases te doorlopen.

Mijn paard is bijvoorbeeld netjes opgevoed en gehoorzaam. (zo was ze ook al toen ik haar kocht)
Ik hoef zelden stem te verheffen o.i.d.
Eén keer heeft ze in m'n arm gebeten, uit mijn 1e reactie kreeg ze een slag terug op haar hoofd.
Zij beet mij w.s. uit voernijd, ze was namelijk aan het eten en ik stond met m'n arm geleund over haar stalluik.
Daarna gelukkig niet meer gebeurd, maar dat terugslaan gaat in een fractie van een seconde.

Dus jij wilt zeggen dat ik niet direct en consequent ben? Ik wil je graag eens uitnodigen om langs te komen :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:31

stef schreef:
Maritje1991 schreef:

Het werkt precies andersoms. Altijd eerst kleine hulpen ;)

Er zijn altijd mensen die dingen verkeerd uitvoeren, slechte timing hebben, de goede dingen op het verkeerde moment :D etc etc.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:35

Mallow schreef:
Brainless schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=VJxg94Cq ... re=related

Een verpest paard dat staatsgevaarlijk is geworden.

Ik denk dat ik niet eens wil weten wat er van dat paard terecht is gekomen :(:)

Dit stukje komt uit de film Buck. Gaat over Buck Brannaman, degene waarop de film de paardenfluisteraar is gebaseerd. Dit paard is afgemaakt hierna.
Ik mag toch hopen dat niemand denkt dat dit met een goed pak slaag nog wel goed gekomen was?
Dit paard is volledig sociaal gestoord, niet alleen tegen mensen (dat is nog wel op te lossen), maar ook tegenover andere paarden.
Ik denk dat dit paard iets te weinig contact met andere paarden heeft gehad en eerder iets te veel slaag. De eigenaar is iemand die 15 hengsten heeft staan voor de lol, zegt al genoeg ;) :D

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:38

Mallow, dat bedoelde ik niet.
Het zal allebei direct en consequent kunnen.
Maar op een andere manier.
Als jij volgend Parelli werkt, heb je w.s. lange tijd besteed om alle fases te doorlopen.
En ik heb daar zelf geen behoefte aan om dat te doen.
Maar dat wil niet zeggen dat jij of ik het beter doet als een ander!

Sommige dingen die ik lees, zou ik zelf niet doen.
Zoals een het hoofdstel uitdoen, als ik vermoed dat m'n paard vandaag geen zin heeft.