Jaarling, pas nieuw maar bijt, schopt, en is opdringerig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:04

sjattukuh25 schreef:
KiWiKo schreef:
als ik goed gelezen heb volgende week ergens

Hoi Bramasol: Waarom spreken over wanneer hij gecastreerd word?? Dat getuigd toch alleen maar van het feit dat wederom het Topic niet correct is doorgenomen want OOK dit staat er allemaal in.

Ik heb ook nog een leven naast jouw topic.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 21:07

@Bramasole en Sparta,

Dat met dat rugzakje weten we nu wel.Nogmaals ga ik jullie heeeeeeelllllll netjes vragen om het HELE Topic te lezen over MIJN mogelijkheden en niet die van anderen zodat jullie eindelijk eens kunnen gaan begrijpen waarom bepaalde dingen nou eenmaal zo zijn en waarom ze zo gelopen zijn.

Als je voorals nog doorblijft gaan over wat MOET gebeuren dan zijn jullie berichten lucht voor mij en verspil je je moeite om nog te reageren.

Je kunt beter je tijd dan in mensen steken die wel dit van je aan willen nemen. want echter word er al gesteld dat ik dit advies niet wil aannemen.

Advies is en blijft een keuze, hier is geen sprake meer van keuzes maar dwang.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:07

sparta lees jij wel alle berichten inclusief die van mij. daar het feit is dat er vandaag iemand in de vorm van mijn persoon daar ben gewest en ts en partner een hoop advies heb kunnen geven. maar jullie hebben naar mijn kijk op jullie reacties het idee dat de jaarling zwaar mishandeld word door een paar martelaars. terwijl dt zeker niet het geval is.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 21:08

@Bramasole,

Als je een leven naast dit topic hebt waarom maak je je dan zo druk??

Eerst lezen dan reageren, je bent op het moment zo unfair bezig met je opmerkingen maar te beroerd om het hele topic te lezen over wat er allemaal staat.

Hoe kun je dan ooit en ook aan anderen een advies op maat geven???

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:09

Ts, jammer dat je iedereen verwijst naar het doorlezen van je topic wanneer je niet het gewenste antwoord krijgt. Ik zou zeggen: lees je eigen topic eens goed door. Tal van oplossingen die je zo aangereikt worden! Ik ga en wens je alle succes toe.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:10

_sparta_ schreef:
KiWiKo schreef:
die heb ik ook voorbij zien komen en ik weet niet meer wie dat geschreven heeft ;)

:D dat waardeer ik dan wel die opmerking. :D
Ik denk dat kiwiko en ik redelijk gelijk zitten, alleen ik zie de oplossing ik nu al gedeeltelijk op het land en gedeeltelijk op stal. Kiwiko praat ondanks dat ze dat ook vindt toch met de ts mee. En dat doe ik niet. Daar zit het communicatie verschil.
Land overdag met vriendjes om paard te kunnen zijn, s ‘avonds op stal voor de verhouding recht te zetten.
Nu wil de ts alleen maar de verhouding recht zetten. En als een paard geen paard kan zijn kan dat in mijn ogen niet. Dan krijgt een paard geen respect voor je. Hij wordt misschien wel onderdanig, maar niet op een eerlijke en juiste manier. En dat zit dan ook in zijn rugzakje en krijg je ook terug als hij wat karakter heeft.

Dat klopt ook wel.......... alleen is voor TS de mogelijkheid nu even moeilijk. het dier kan na zijn castratie op deze stal op het land....... van nog een week of twee alleen in de bak los gaattie niet dood. Het is niet Optimaal, helemaal mee eens...... maar zo is de situatie nou eenmaal, en om een dier voor een paar weken te verhuizen en tussendoor te castreren is ook niet optimaal.

we hebben het nu over een niet optimale situatie, die wel beter gaat worden in de nabije toekomst, maar waar wel nu mee gedeald moet worden.

We zijn het er allemaal over eens dat TS het moet leren, ik geloof heilig in mijn onderschrift! En ook ik weet dat je soms comprimissen moet sluiten voor het welzijn van je paard, ook daar heeft mijn onderschrift mee te maken.....

TS weet dat ook wel :)

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:37

Bramasole schreef:
Ts, jammer dat je iedereen verwijst naar het doorlezen van je topic wanneer je niet het gewenste antwoord krijgt. Ik zou zeggen: lees je eigen topic eens goed door. Tal van oplossingen die je zo aangereikt worden! Ik ga en wens je alle succes toe.

Helemaal mee eens. Ik heb alles gelezen, maar bij een andere mening is dat maar het antwoord.

Kiwiko, een hengst is niet ineens hengst af bij de castratie. Als hij werkelijk zulke kuren heeft dan duurt het wel wat langer voordat hij het land op kan. Al minsten 6 weken voordat hij zeker niet meer vruchtbaar is.
Voor TS is alles onmogelijk, maa dan hebben wij weer niet gelezen. :)

En dak ik heb het woord mishandeling nog niet gezien, knap dat jij dat wel ziet.

Daks

Re: Jaarling, pas nieuw maar bijt, schopt, en is opdringerig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:43

in dit topic is er meerdere malen gezegd of het straffen en dat werd door veel mensen de kop ingedrukt als zielig en dat je je paard niet op een vriendelijkere manier kon opvoeden dan hem nu het land op te gooien. dus in jullie ogen is het op stal staan mishandeling

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:46

_sparta_ schreef:
Bramasole schreef:

Helemaal mee eens. Ik heb alles gelezen, maar bij een andere mening is dat maar het antwoord.

Kiwiko, een hengst is niet ineens hengst af bij de castratie. Als hij werkelijk zulke kuren heeft dan duurt het wel wat langer voordat hij het land op kan. Al minsten 6 weken voordat hij zeker niet meer vruchtbaar is.
Voor TS is alles onmogelijk, maa dan hebben wij weer niet gelezen. :)

En dak ik heb het woord mishandeling nog niet gezien, knap dat jij dat wel ziet.

Bij castratie op 11 maanden is vruchtbaarheid niet echt een groot probleem, ook de hengstenmanieren niet, dit heeft niks met hengsten manieren te maken :D

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:50

Het woord mishandeling heb ik nooit gebruikt en ga ik ook niet gebruiken. Ook heb ik nergens geschreven dat straffen niet mag. (dus wie leest er dan niet goed?) Maar ik ben wel van mening dat als jij van een paard respect wilt je dat ook moet hebben tegenover je paard. En hoe geef je een paard ook respect; door hem paardwaardig te behandelen. En daar hoort voor een kudde en loopdier weidegang bij met soortgenootjes bij.
En dat jullie dat dan lezen als mishandeling en een paard afslaan of wat ook, daar kan ik weinig aan doen, maar zul je echt in je eigen gedachtes moeten veranderen. Ik schrijf dat niet.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:51

KiWiKo schreef:
Bij castratie op 11 maanden is vruchtbaarheid niet echt een groot probleem, ook de hengstenmanieren niet, dit heeft niks met hengsten manieren te maken :D

Volgens TS wel en haar stalhouder wel. En er zijn hengsten die rond die leeftijd al echt hengst zijn. Dus ik ga niet beweren dat het niet kan.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 21:51

KiWiKo schreef:
Bij castratie op 11 maanden is vruchtbaarheid niet echt een groot probleem, ook de hengstenmanieren niet, dit heeft niks met hengsten manieren te maken

Kiwiko: Ben het helemaal met je eens, ik verwacht dit ook niet en je had ook moeten zien hoe voorbeeldig onze grote man zich vanmiddag gedragen heeft dankzij DAKS.

Merries in aantocht en onze vent blijft staan. Wat wil je nog meer??

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:53

een paardwaardige behandeling of een respectvolle behandeling heeft niks te doen met weidegang......... maar alles te doen met omgangsvormen.

respect krijg je niet meer of minder als je een dier wel of niet op het land heb staan........

Dus kudde, en weidegang heeft niks met respect krijgen of geven te maken.

Respect krijg je en geef je gewoon in de omgang......... niet op het land

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 21:53

_sparta_ schreef:
KiWiKo schreef:
Bij castratie op 11 maanden is vruchtbaarheid niet echt een groot probleem, ook de hengstenmanieren niet, dit heeft niks met hengsten manieren te maken

Volgens TS wel en haar stalhouder wel. En er zijn hengsten die rond die leeftijd al echt hengst zijn. Dus ik ga niet beweren dat het niet kan.

Ik heb eerder vermeld dat het zo overkwam maar omdat wij hem nog zo kort kennen dit helemaal niet zeker was. En ook dit kun je terug lezen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:54

_sparta_ schreef:
KiWiKo schreef:

hee ;D :D ik heb een 3 weken oud veulen zijn moeder zien dekken.......... maargoed dat was me er ook eentje!! :D :D wel nationaal hoogste niveau gesprongen later :D :D

KiWiKo

Re: Jaarling, pas nieuw maar bijt, schopt, en is opdringerig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:55

Ik hoop dat je vanmiddag veel geleerd hebt van Daks :D maar ik vermoed zo van wel :)

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 21:56

Als ik mijn jaarling nu niet op een goede manier onderwijs, gaat hij het land op met deze gedragingen, aangezien hij daar de strijd aan moet gaan en dat gaat hard tegen hard om zijn plek te bevechten zal hij ook zo van de wei af komen.

Echter, heeft hij op de wei een harde leerschool en daar word geschopt en gebeten, deze handhaving laat hij ook zien naar ons met het idee dat hij zijn plek moet bevechten en gaat met schoppen en bijten tegen ons de strijd aan.

Dus ja, hij moet onderwezen worden en wel nu om te voorkomen dat hij met fellere gedragingen de wei afkomt. Lijkt me duidelijk

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:56

KiWiKo schreef:
maargoed, hoe ga je het dier uit stal halen, op de wagen laden en afladen en dan naar zijn nieuwe onderkomen brengen, zonder zelf schade te ondervinden?

Komaan, alsof je dat zelf niet weet. Ik heb het eerder al beschreven.. als ze echt niet meer weet wat, en een buiten alternatief heeft gevonden mag ze me een pb sturen, dan zet ik hem wel voor haar in de trailer :P

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 21:59

Hey Kiwiko,

Wij hebben inderdaad veel geleerd van Daks, op een zeer diervriendelijke manier. En zowaar hadden wij een voorbeeldige jaarling.

Ik weet wat we nu moeten doen en daar gaat het om, wat andere mensen vinden en denken is eigenlijk niet meer relevant( Heeft geen betrekking op jou :D ). De hulp is geboden en het heeft geholpen, nu deze lijn doorzetten en wij hebben een pracht van een dier met een zeer goed karakter, en dit is wat wij willen.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 22:00

je bent ook paardwardig bezig als je hem op stal in de wei en in de bak respectvol behandeld maar ook hij moet respect voor jou hebben ook al staat hij op stal dat is ook eerlijk tegenover je paard. maar gooi je antaro nu op deze manier manier de wei op en kom je over een maand terug is hij sterker en groter en zul je dus weer onrespectvol zijn tegenover antaro. over het niet straffen. wat ik 2 regels eerder zeg nu op deze manier in de wei gooien is een zware straf omdat hij dan letterlijk en figuurlijk de wei word doorgeslagen. dat is pas straf

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 22:02

@Bandida:

Een open vraag zonder de rest erbij:

Hoe zou jij dergelijke jaarling in stal benaderen en hem vervolgens mee laten lopen en op een diervriendelijke en paardwaardige manier??

Ik zou het fijn vinden als je dit voor mij uitlegt.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 22:08

KiWiKo schreef:
een paardwaardige behandeling of een respectvolle behandeling heeft niks te doen met weidegang......... maar alles te doen met omgangsvormen.

respect krijg je niet meer of minder als je een dier wel of niet op het land heb staan........

Dat ben ik dus niet met je eens. Respect van een paard krijg je door hem te behandelen als een paard. Niet in watjes te verpakken en als mens behandelen. Maar ook niet door hem zonder soortgenootjes te zetten. Wij kunnen een paard niet vervangen, ook niet voor even. onderdanig krijgen lukt wel. En dat is wat je ook vaak ziet en mensen dat verwarren met respect.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 22:16

paarden leven volgens de wetten van de natuur, en daar geldt alleen onderdanigheid en rangorde en dat zullen ze zich moeten bevechten.

Dit moeten we altijd in gedachte houden dat paarden proberen hoger in rangorde te komen. Respect krijg je alleen als hij onderdanig is en waarschijnlijk is dit een ander soort respect als bij mensen.

ayden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 22:18

Beste topic lezers,
Ik ben degene die antaro van friesland naar zuid-limburg heb gebracht.
Na een rit van 4 uur zijn we veilig en wel aangekomen waarna antaro lekker in zijn nieuwe stal kon gaan.
zaterdag erna wilde wij antaro na een paar dagen rust de benen laten strekken,antaro uit de stal gepakt en op naar de binnen bak.
Daar aangekomen ging het van het ene op de andere seconden helemaal mis antaro ging compleet door het lint en liet mij alle hoeken van de bak zien.
na dat ik hem enigsins rustig had gekregen hebben ik zijn touw los gemaakt en hem laten uitrazen.
hierna hebben wij hem terug op stal gezet.
achter af bleek dat antaro compleet geen respect had voor de mensen om hem heen en hun "zones"
topic inmiddels gestart hopende op goede tips.
Inmiddels is de veearts erbij geweest en zelfs die was zeer onder de indruk van de verstrekkende benen van antaro en maakte zich uit de stal,conclusie antaro is een echte hengst geworden,
de afgelopen dagen is antaro nog wel een paar keer in de bak geweest,daat gebracht door ervaren verzorgers en ook die vonden dat antaro gemeen kon uithalen.

Zondag 07-03-2010 11:00 uur
daks is na 2 uur rijden bij ons geariveerd.
Gewapend met 1 paar ruiterhandschoenen en een longeerlijn ging daks resoluut de box in ze maakte antaro vast.
antaro wilde gelijk over haar heen maar deze resolute dame maakte hem met gebaren snel duidelijk waar zijn plaats is.
vervolgens de stal uit en naar de bak toe.
Mijn mond viel ongeveer op m'n knieen van verbazing,na een ere rondje was het tijd voor een speel moment voor antaro.
geweldig om te zien hoe zich dit ontwikkeld.
Maar nu,straks is daks weg en dan .........dus tijd voor training van de verzorgers wij dus :(:)
na intensieve begeleiding en les van daks liepen ook wij apen trots met antaro door de bak (met enigsinds trillende knieen)
hierna zijn we zelfs met antaro op verkening geweest over de boerderij wat geweldig is dit na de afgelopen weken.
antaro weer terug op stal voor zijn verdiende rust.
Tijdens de nodige capucino's hebben wij van daks nog de nodige tips en trucs meegekregen en hebben wij nog de nodige vragen kunnen stellen.
ondanks onze kennis van paarden schoten wij met dit probleem te kort.
Kort om eind goed al goed.
Daks je hebt ons en antaro geweldig geholpen thx. _/-\o_

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 22:19

_sparta_ schreef:
KiWiKo schreef:

Dat ben ik dus niet met je eens. Respect van een paard krijg je door hem te behandelen als een paard. Niet in watjes te verpakken en als mens behandelen. Maar ook niet door hem zonder soortgenootjes te zetten. Wij kunnen een paard niet vervangen, ook niet voor even. onderdanig krijgen lukt wel. En dat is wat je ook vaak ziet en mensen dat verwarren met respect.

In een kudde heeft een paard respect voor de leider en is dus ook onderdanig. waarom kauwt en veulen als het net in een kudde word geplaatst bij vreemde paarden omdat het respect toont en dus onderdanig is. Wij als mens zijnde moeten respect van het paard krijgen omdat wij de leider zijn. Ik krijg ok een beetje het gevoel dat jij denk dat de jaarling helemaal alleen op stal staat en dus geen andere paarden naast hem heeft.dit is echter niet het geval en hij heeft respect voor het paard wat naast hem staat alleen een paard zoekt bij nieuwe mensen of paarden altijd de grens op en jij moet laten ziendat jij de leider bent dat hij onderdanig moet zij en daarom dus respect voor je moet hebben