Paard op hoofd slaan? belachelijk of 'normaal'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

essti

Re: Paard op hoofd slaan? belachelijk of 'normaal'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 07:59

Ja dat snap ik ook wel maar hier gaat de topic niet over, de topic gaat over dat op manege's maar te pas en te onpas als jij denkt dat een paard iets fout doet hem maar een flinke hijs met de zweep op zijn hoofd geeft..
Dus het gaat hier niet alleen over paarden die gemeen zijn, nu snap ik wel dat mensen in zulke gevallen vinden dat ze een terechte mep hebben uitgedeeld maar in het topic word meer gesproken in het algemeen.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 08:35

essti schreef:
Ja dat snap ik ook wel maar hier gaat de topic niet over, de topic gaat over dat op manege's maar te pas en te onpas als jij denkt dat een paard iets fout doet hem maar een flinke hijs met de zweep op zijn hoofd geeft..
Dus het gaat hier niet alleen over paarden die gemeen zijn, nu snap ik wel dat mensen in zulke gevallen vinden dat ze een terechte mep hebben uitgedeeld maar in het topic word meer gesproken in het algemeen.

Waarom zou dat alleen op maneges gebeuren, vind het altijd zo jammer dat een groep mensen die toevallig manegeruiter zijn er altijd op een negatieve manier bij worden gesleurd. Ik kom op meerdere maneges en op alle bedrijven kan je mooi per direct je biezen pakken als je een paard ten onrechte iets aandoet. De meeste manegeruiters voelen zich er bezwaard om te slaan en zullen er eerder te lief voor zijn. Bovendien is de sociale controle erg sterk op maneges aangezien je vrijwel nooit alleen bent. Ik maak mij meer zorgen om die privepaarden waar geen (groeps)toezicht op is omdat ze of thuis staan en de ruiter een andere mentaliteit heeft dan de gemiddelde ruiter.

Overigens worden de onopgevoede/verpeste paarden die voor een handelaar ook niet even snel te corrigeren zijn nog wel eens doorverkocht als manegepaard (vaak dan weer uiteindelijk voor de handel) en dan moeten de vergevorderde ruiters samen met het personeel er weer een leuk paard van maken, kan je uit eigen ervaring vertellen dat je dan echt anders praat als je een paar van die projecten hebt gedaan. Overigens geeft het wel weer heel veel voldoening als een paard weer leuk wordt en voor iedereen te hanteren is.

Over mijzelf kan ik alleen nogmaals zeggen, zo hard als het moet en zo zacht als het gaat.

essti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 08:59

Ben ik het volledig mee eens ik heb de topic ook niet bedacht de manege die ik ken houden hier ook streng toezicht op en ik als instructrische ook, ik kan inderdaad uit eigen ervaring hierover mee praten heb nu ook een gehavende merrie op stal staan die ik twee weken geleden heb opgehaald en zwaar verwaarloosd was en nog steeds is (duurt wel even voor ze er weer boven op is) en ja het geeft heel veel voldoening als je haar met de dag vooruit ziet gaan en even voor de duidelijkheid ik geef een paard ook weleens een mep maar nogmaals nooit tegen het hoofd, ik spreek dus wel uit eigen ervaring als ik zeg dat ze er kopschuw van worden weet natuurlijk niet hoe dit is aangepakt is bij de vorige eigenaren maar het kost mij heel veel geduld en overreddingskracht om hem(een andere pony als de merrie) zijn hoofd weer te mogen poetsen, als ik onverwacht mijn hand op steek gaat hij staan te bibberen in een hoekje in zijn stal. Dit kan dan ook geenzins de bedoeling mogen zijn vind ik.. En ook ik geloof dat zoals het eerder beschreven is dat het niet altijd zo hoeft te zijn maar mijn mening is dan ook beter voorkomen als genezen.

Paardloos27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:36

Ik zou nooit een paard met een zweep op zijn hoofd slaan. Dat is belachelijk! Zo krijgen ze trauma's en worden bang als je in de buurt van het hoofd komt etc....

Devillicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:39

Bij ons op de manege slaan ze ook
en de stalhulp slaat met de vuist op het hoofd
van de pony's en paarden..
Ik ben het daar zeker niet mee eens
Een hond mag je toch ook niet slaan omdat
ie anders vals word..
waarom een paard wel..
Als een paard iets doet wat niet mag maak
je dan groot en praat heel laag een boos tegen het paard
ga niet schreeuwen of wat dan ook..
en SLaan al helemaal NIET..!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:44

Devillicious schreef:
ie anders vals word..
waarom een paard wel..

Fijn, waar is dat? Welke manege is dat? Ik kom desnoods nu langs... zoiets moet je echt niet pikken.
Ik zou, samen met andere ruiters die zich eraan storen, een klacht indienen bij de eigenaar. Die onderneemt wel actie wanneer ie bang dat een deel van zijn klandizie vertrekt.
Het leven van een manegepaard is 9 uit 10 x al een living hell, en dan ook nog met een vuist op hun hoofd meppen????!!!!!!!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:48

essti schreef:
merrieveulen, Prima gesproken ik denk dat wij aardig op 1 lijn zitten. Dat vind ik dus ook de beste manier om met paarden cq pony's om te gaan.
Detour: ik hoor jou alleen maar over geslagen en gebeten worden door een paard, even ter verduidelijking heb jij dan alleen zulke paarden op stal of werk jij alleen met zulke paarden even voor de nieuwsgierigheid, ik kan me namelijk in al die jaren dat ik met paarden bezig ben geen 1 herinneren die mij bewust heeft aangevallen gebeten en/of geslagen heeft.

Merrieveulen, bedankt voor je uitleg! Ik vind het erg knap hoe je steeds goed kunt beargumenteren waarom je de dingen doet zoals je ze doet. Knipoog

essti; ik ga nu zo'n 23 jaar met paarden om en ben intotaal 3 keer gemept en twee keer gebeten.
Ik heb op een renstal gewerkt met Volbloedpaarden in Ierland (60 uur per week, toch vrij intensief) en dat zijn geen manegepaarden. Ze staan hoog in het bloed en voer, zijn enorm riebelig, stuiterig en vlug. Een merrie was zelfs wat verknipt.

Verder heb ik zowel een paar merries als een paar jonge hengsten gehad, wat veulens en hebben we een eigen pensionstal waarbij van alles de revue gepasseerd is.

Mijn Pennygehalte is afgenomen. Paarden zijn geen mensen en geen knuffeldieren. Een paard is een vluchtdier en een kuddedier dat volgens een bepaald gedragspatroon functioneert. Laten we het erop houden dat ik meer in zijn taal ben gaan terugpraten. En dat werkt prima! Knipoog Als je veulenhengsten, een dekghengst en puberhengstjes in handen hebt gehad kun je met jouw manier van aanpakken eerlijk gezegd weinig beginnen, denk ik..

Ik verbaas me hier over sommige reacties waarbij mensen vooral emotioneel beledigd zijn vanwege mijn directe aanpak. Ik laat je de andere kant van de medaille zien, vandaar dat ik daar op terughamerde. Een hoop mensen willen gewoon voro de gek gehouden worden en kunnen niet geloven dat paarden die -of verkeerd behandeld zijn- of hun plek in de hierarchie aftasten- levensgevaarlijek dingen kunnen uithalen. Wat ik wel kwijt wil is dat ik vroger minder gevaar zag en nu alerter ben geworden. Ik ben niet bang maar houd ze wel meer in de gaten, voor zowel hun- als mijn veiligheid.

Verder moet een ieder gewoon zelf beslissen wat hem of haar goeddunkt maar merk ik tussen de regels door dat er toch een aantal mensen tussen zitten die imo weinig geconfronteerd zijn met puberende of onopgevoede paarden.

Veiligheid van de mens is een groot goed. Ik las dat je werkte met gehandicapten en dit in combinatie deed les geven te paard, toch?.. Ach gut

Mijn eerste merrie ging mee naar de autisten waar ik mee werk en qua snoezelen deed ze een geweldige job. Er was echter geen haar op mijn hoofd die er aan dacht om een van hen op haar te zetten. Het was mijn alles, mijn allerbeste maatje,ik had haar meegenomen uit Ierland. Het blijven echter paarden.

Ik ga er dan ook vanuit dat de paarden waar jij in je directe omgeving mee te maken hebt waarschijnlijk supermakke brave dieren zijn toch?? En kan me voorstellen dat je met zo'n referentiekader er anders instaat dan ik. Knipoog Mocht ik me vergissen let me know!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:47

Devillicious schreef:
ie anders vals word..
waarom een paard wel..

Ja, dan mag jij mij vertellen hoe je ongewenst gedrag moet afleren.......

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 11:29

@ Daniella: in ieder geval niet ALTIJD als eerste naar het ultieme machtsmiddel te grijpen: meppen!
Er is geen heilige weg die naar Rome leidt. Dit verschilt per paard, en per geval.
Maar slaan zien als enige manier om zaken aan of af te leren getuigt van weinig diepgang. Dat laatste is niet zozeer tegen jou gericht, maar meer algemeen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 11:32

Ik denk ook niet dat iemand dat hier als enige optie ziet, slaan wordt ingekaderd in specifieke voorvallen, Ninx! Denk trouwens niet dat paarden veel diepgang gebruiken als ze elkaar opvoeden. dat terzijde.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 11:33

Als er iemand niet gauw gaat meppen ben ik het wel maar ik kan zo weinig met dit soort (Penny)verhalen van mesnen die niet echt een gefundeerde mening hebben en alleen maar roepen dat iets sjielug is.

Als mensen hun paarden wat beter zouden opvoeden zouden andere mensen op een later tijdstip minder hoeven te meppen.....

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 11:35

En dat is toch veel minder zielig dan mensen die hun paarden gedurende langere periode vaak mepjes geven waarbij het dier er niks van snapt en het daardoor juist slecht wordt behandeld?..

Paardloos27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 11:43

Een corrigerende tip vind ik heel iets anders dan met een zweep rond zwaaien... Volgens mij zou ik uit mijn vel knappen bij de eerste de beste die ik een paard op zijn hoofd zag slaan met een zweep.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 11:48

ik denk dat het inderdaad een groot verschil maakt wat je ervaringen zijn, in hoe je hier reageert (voor niemand specifiek bedoeld, gewoon in 't algemeen). een hoop mensen krijgt alleen te maken met net opgevoede dieren, die niet zo snel een klap nodig zullen hebben. zoals Kiwiko al aangeeft, heb je ook die groep paarden die óf dusdanig 'verpest' is, danwel nét een stukje trotser/ intelligenter dan het gemiddelde dier, en zo'n paard heeft dan ook een andere aanpak nodig.

bij ons op stal ben ik nog geen enkel gevaarlijk paard tegengekomen, op mijn oude stalling wel. het één of het ander maakt een heel groot verschil. het meest gevaarlijke dier wat ik heb meegemaakt was een 6jarige merrie, die zó bang was, ze trok gewoon ijzeren heiningen aan stukken in paniekaanvallen, wat al met al gewoon levensgevaarlijk kan zijn. niet zo bedoeld door het dier, zij is zo gemaakt door mensen die niet met haar overweg konden. die merrie een tik geven zou het laatste zijn wat in je opkomt.
een paard dat bang is zou ik beslist nooit een tik geven in een poging het gedrag tot een einde te brengen.

echter, ik heb ook *meerdere* dieren meegemaakt, die juist net wat brutaler zijn dan gemiddeld, en daarbij hoogst intelligent. die dieren zijn de mensen gemakkelijk te vlug af, en voor een hoop mensen is zo'n paard dan ook niet geschikt. ik zie geen probleem in brutale intelligente paarden met mensenkennis en een overdosis zelfvertrouwen, zelf vind ik zelfvertrouwen in een paard heel belangrijk, achter, die paarden hebben een andere behandeling nodig. wil niet zeggen dat zo'n dier sneller een klap nodig heeft, wel dat het geen beginnerspaarden zijn.

daarnaast heb je nog de groep die Kiwiko aangeeft, en eerlijk gezegd denk ik dat dat meer is dan 5%, alleen van een hoop is het wat minder opvallend, dat zijn van die gevallen waarin het ineens misgaat bijvoorbeeld. zulke dieren zijn mi vaak verkeerd opgevoed, ik betwijfel echt of er ook maar één paard is wat een dergelijke omgangsvorm met mensen als 'aangeboren' meedraagt. het hoort bij een bepaald type paard, ongetwijfeld, maar het gedrag moet wel tot ontwikkeling komen, en dat zit er bij de geboorte, en de gehele fase vóór het dier écht met mensen leert omgaan, nog niet in. een hoop mensen begint aan een (vaak jong) paard, zonder de benodigde kennis (en ja, daar was ik er zelf ook één van) en ervaring, en juist op dat punt gaat het vaak mis. mensen die alles zelf willen doen, die zich gemakkelijk te hoog inschatten. een paard opvoeden is meer en moeilijker dan het lijkt, zeker voor mensen die voornamelijk brave dieren gewend zijn. daarbij wordt vaak bij beginnend gedrag (wat kan en zal uitlopen) niet accuraat gereageerd, waardoor het gedrag zich ver kan ontwikkelen. wil niet zeggen dat al het ongewenste gedrag genadeloos afgestraft moet worden... wat IK belangrijk vind, is dat het paard leert met mensen omgaan, zoals het bij de omgang met mensen past. een paard kan prima leren dat een mens geen paard is, en dat er op een andere manier mee omgegaan moet worden.

goed, om een lang verhaal kort te maken, de groep paarden die geweldloos geschoold en evt. omgeschoold kan worden, is imo vele malen groter dan men denkt, ik ben van mening dat er te snel en teveel klappen uitgedeeld worden. ECHTER, er is (en zal altijd blijven) een groep waarbij je MOET, hoe naar het ook is. die paarden weten wat een mens is, en wat ze ermee kunnen, maar hebben de verkeerde omgangsvormen geleerd. iets afleren of omzetten in gewenst gedrag is altijd moeilijker dan iets blanco aanleren.

@ detour, inderdaad. daar krijg je ook die kopschuwe dieren van. een correctie moet voor 100% duidelijk zijn, anders kan je 'm net zo goed niet geven. ik zie in mijn omgeving een hoop onzekere en lichtelijk onrustige dieren. gedrag dat puur voortkomt uit verkeerde correcties en een onduidelijke omgang van de eigenaar naar het dier toe.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 11:53

Merrieveulen, dat is imo dan ook meer een vorm van mishandeling dan de mep ik die verkoop aan een hengstje wat me probeert te bijten. Knipoog

En je hebt helemaal gelijk mbt die bange merrie. Uiteraard sla je die niet! Die merrie is vol van bangigheid en stress en wil instinctief vluchten! Alles wat je opbouwt met dit dier breek je af door het dier te slaan.

Daarom hangt het er idd per paard af hoe je optreed en als een paard angstagressief is heeft meppen imo ook totaal geen zin. Dat zijn enorm zielige dieren,.

En wat je in je werk en omgang met paarden meemaakt bepaalt natuurlijk een hoop mbt je omgang met de dieren. Daarom hangt het dus van veel factoren af hoe je optreedt naar grensoverschrijdend gedrag.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 11:54

Ik zal een paard niet snel een tik op het hoofd geven, en met een zweep NOOIT!
Ik rijd op een manege, maar daar worden de paarden eigenlijk bijna nooit geslagen. En als je een paard onterecht slaat krijg je ook flink op je donder. En als je bij het rijden je woede of frustratie op het paard afreageert, kun je ook flink op je donder krijgen.

Eigenlijk sla ik nooit op het hoofd, ik zie niet eens in waarom.
Die ene zeldzame keer dat een paard te ver gaat en ik gedwongen word een tik uit te delen, is dat op de schouder. Daar raken paarden elkaar immers ook bijna altijd.
En als een paard niet stil wil staan met opstappen, en denkt mij voor de gek te houden geef ik een tikje achter de singel.

Maar op het hoofd...
Een te gevoelige plek. Op zo'n manier kun je het vertouwen van je paard behoorlijk beschadigen, en dat was ik niet van plan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 11:56

detour schreef:
Merrieveulen, dat is imo dan ook meer een vorm van mishandeling dan de mep ik die verkoop aan een hengstje wat me probeert te bijten. Knipoog

inderdaad. ik hoor soms mensen aan één stuk door mopperen op hun dier, de hele houding van de ruiter is dan negatief naar het dier toe en omdat de ruiter toch aan het mopperen is wordt het op tijd belonen vergeten. in zekere zin zou je het inderdaad als een (weliswaar lichte) vorm van mishandelen kunnen zien, het paard begrijpt daar imo niets van en leert er ook niets van, en de keer erop zal het precies zó gaan.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 11:59

Of wat dacht je van contstante gesprekken met je paard voeren.. heel schattig maar paarden communiceren voornl nonverbaal. Als mensen constant schreeuwen, mopperen, kletsen..Daar raken ze op een gegeven moment ook zuur van, denk ik.. Stembeloningen en bestraffingen zijn op de juiste momenten prima. Doseren vind ik echter op dat gebied ook wel belangrijk.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:01

merrieveulen schreef:
detour schreef:

inderdaad. ik hoor soms mensen aan één stuk door mopperen op hun dier, de hele houding van de ruiter is dan negatief naar het dier toe en omdat de ruiter toch aan het mopperen is wordt het op tijd belonen vergeten. in zekere zin zou je het inderdaad als een (weliswaar lichte) vorm van mishandelen kunnen zien, het paard begrijpt daar imo niets van en leert er ook niets van, en de keer erop zal het precies zó gaan.

Zo één loopt er bij ons op stal ook rond. Verschrikkelijk.
Het paard word constant geslagen, met rijden zit ze er amper op of hij word al in de krul getrokken.
En toch blijft het beest stiklief. Niet normaal gewoon. Ze boft heel erg met dat paard, ik ken paarden die haar allang een keer doodgeschopt hadden, of het op z'n minst niet meer zouden pikken.
Zo als zij met dat dier om gaat. Gewoon géén respect. En toch blijft het beestje lief voor haar en doet hij keer op keer z'n best. Ook al wil ze een kwartier achter elkaar vliegende wissels springen, hij doet het. En het is zo verschrikkelijk, want op een dag word zoiets 'm te veel, en zij is echt wel in staat om hem naar de slacht te doen. Zo'n lief beest, en hij word eigenlijk gewoon mishandeld. Voor alles wat hij in haar ogen verkeerd doet, word hij gewoon afgeranseld. Ik heb haar nog nooit één lief woord tegen hem zien zeggen. Ze schreeuwt hoogstens af en toe dat 'ie beter z'n best moet doen en wat voor een rotknol hij wel niet is.
O als dat beestje toch van mij was he... Want het is zo'n schat en hij is echt wel het laatste paard dat zoiets verdiend... Verdrietig

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:04

Sneu is dat he, dat zo'n dier zoveel pikt van zijn baasje.. dat krulgetrek lijkt me als paard ook allesbehalve prettig...

Op zo'n moment hoop je dat zo'n dier een keer voor zichzelf opkomt na al zoveel geslikt te hebben en haar eens duidelijk de les leest.

Paarden pikken enorm veel..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:11

detour schreef:
Of wat dacht je van contstante gesprekken met je paard voeren.. heel schattig maar paarden communiceren voornl nonverbaal. Als mensen constant schreeuwen, mopperen, kletsen..Daar raken ze op een gegeven moment ook zuur van, denk ik.. Stembeloningen en bestraffingen zijn op de juiste momenten prima. Doseren vind ik echter op dat gebied ook wel belangrijk.

zéker! ik maak een heel duidelijk onderscheid daarin. mijn belonend woord is 'goed zo'. bij dingen die ze al kennen/ kunnen gebruik ik het wel, maar bij nieuwe dingen, of wanneer ik iets vraag waarvan ik weet dat het dier het moeilijk vind, gebruik ik mijn stem veel uitbundiger. en altijd vaste woordjes, ééntje ('kijk eens', met klemtoon op 'kijk') is mijn levensredder, betekent simpelweg dat ik iets lekkers in mijn hand heb wat ze mogen komen halen. als ik met Faram buitenrij en hij is ergens bang voor, dan kan ik dat gebruiken (komt gelukkig zelden voor maar nu en dan heb ik het wel gebruikt) om het angstige gedrag (vluchten) te doorbreken, de reactie op dat woord is een reflex, Faram staat onmiddelijk stil en draait zijn hoofd naar me toe om het lekkers in ontvangst te nemen, ik vind het ideaal.

ik praat wel veel tegen ze, maar altijd met een boodschap. aanmoedigende woorden (gaat niet eens om wát je zegt maar om de klank, wanneer ze daarmee bekend zijn), ontmoedigende woorden, noem maar op.
maar het hoofddeel bij ons bestaat uit lichaamstaal, ik kan mijn dieren alledrie heel gemakkelijk sturen, om me heen laten gaan bij het doorgaan van een hek, stilzetten, omdraaien, terugzetten, afremmen, versnellen... imo is het zaak dat je dusdanig handelt dat het voor het paard makkelijk te begrijpen is, en voorál dat wat je doet voor het dier 'op z'n paards' logisch is. op die manier kán je paard je niet alleen makkelijk begrijpen, maar de wil om dat te doen wordt ook groter. bij veel paarden krijg je op die manier je leiderschap automatisch, simpelweg omdat je duidelijk en goed te begrijpen bent. van discussie hierover met het paard is dan ook geen sprake, juist omdát het zo vanzelfsprekend is voor hem.

leuk voorbeeld is de merrie van mijn zusje, dier was gruwelijk verwend en verpest, beroerd opgevoed, en werkte alleen mee als ze een ketting over de neus had, en voor de rest met handjes voer voor d'r neus. bij ons ging het wel even anders, alleen voedselbeloningen als je iets nieuws leert en wat motivatie nodig is, en gewoon nette manieren aan het halster. het paardje is nu makkelijk in de omgang, eerlijk en lief. voorheen heb ik haar eens onder de kont moeten schoppen, omdat ze mijn zusje heel het erf over had gesleurd en getrapt. toen ik het overnam probeerde ze het onmiddelijk weer, compleet met gericht trappen. op zo'n moment moet je duidelijk zijn, het moet voor het paard te begrijpen zijn wat je van haar wilt. op dat moment was een schop onder d'r kont gewoon het enige logische, en het heeft ook het gewenste resultaat gehad. de merrie is niet lief geworden omdat ze bang is dat ze klappen krijgt, maar omdat mijn zusje inmiddels heeft bewezen standvastig, stabiel en betrouwbaar te zijn, en daar rekent zo'n dier gewoon op. heb je dat, dan ben je klaar met correcties in de vorm van een tik of schop.

overigens deel ik dergelijke correcties (die gelukkig zelden, en bij onze eigen dieren niet meer, voorkomen) altijd uit zonder emotie. niet omdat het geduld op is, of omdat ik er genoeg van heb, niet omdat het de enige uitweg is om erger te voorkomen, maar omdat het op dat moment goed en logisch is. natuurlijk is het nooit leuk om te doen, maar straffen dient imo altijd emotieloos te gebeuren.
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 21-02-08 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:12

Slaan vind ik geen optie.
Een corrigerende tik wel. Al moet het wel daarbij blijven.

Mocht een paard mij bijten, dan sla ik niet, maar knijp ik terug. Clown

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:13

detour schreef:
Sneu is dat he, dat zo'n dier zoveel pikt van zijn baasje.. dat krulgetrek lijkt me als paard ook allesbehalve prettig...

Op zo'n moment hoop je dat zo'n dier een keer voor zichzelf opkomt na al zoveel geslikt te hebben en haar eens duidelijk de les leest.

Inderdaad, ik wacht nog altijd op de dag dat hij haar een keer klem zet in z'n box en haar een rotschop verkoopt... Maarja, dat laat zij natuurlijk ook niet op zich zitten.

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:17

Miss_Malfoy schreef:
detour schreef:

Inderdaad, ik wacht nog altijd op de dag dat hij haar een keer klem zet in z'n box en haar een rotschop verkoopt... Maarja, dat laat zij natuurlijk ook niet op zich zitten.

Ow ik ken een merrie, die niet met zich laat sollen.
Ik heb gezien hoe ze de kont omkeerde en persoon X letterlijk de deur wees.
Nou heeft dat paard ontzettend veel meegemaakt en ik vind het logisch dat ze zo doet.
Persoon X is ook niet meer welkom op stal.
Het paard werd gewoon agressief zodra persoon X verscheen, verder is ze super lief. Wel erg moelijk, maar dat heeft te maken met het verleden en het bloed dat erin zit.
Moet je nagaan wat voor indruk het achterlaat bij zo'n beest. Ze onthouden alles!!!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:22

maaykuhhh schreef:

Ow ik ken een merrie, die niet met zich laat sollen.
Ik heb gezien hoe ze de kont omkeerde en persoon X letterlijk de deur wees.
Nou heeft dat paard ontzettend veel meegemaakt en ik vind het logisch dat ze zo doet.
Persoon X is ook niet meer welkom op stal.
Het paard werd gewoon agressief zodra persoon X verscheen, verder is ze super lief. Wel erg moelijk, maar dat heeft te maken met het verleden en het bloed dat erin zit.
Moet je nagaan wat voor indruk het achterlaat bij zo'n beest. Ze onthouden alles!!![/quote]

Kijk zo'n beest moet je eens bij dat meisje zetten, dan piept ze wel anders!