Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
essti schreef:Ja dat snap ik ook wel maar hier gaat de topic niet over, de topic gaat over dat op manege's maar te pas en te onpas als jij denkt dat een paard iets fout doet hem maar een flinke hijs met de zweep op zijn hoofd geeft..
Dus het gaat hier niet alleen over paarden die gemeen zijn, nu snap ik wel dat mensen in zulke gevallen vinden dat ze een terechte mep hebben uitgedeeld maar in het topic word meer gesproken in het algemeen.
Devillicious schreef:Bij ons op de manege slaan ze ook
en de stalhulp slaat met de vuist op het hoofd
van de pony's en paarden..
Ik ben het daar zeker niet mee eens
Een hond mag je toch ook niet slaan omdat
ie anders vals word..
waarom een paard wel..
Als een paard iets doet wat niet mag maak
je dan groot en praat heel laag een boos tegen het paard
ga niet schreeuwen of wat dan ook..
en SLaan al helemaal NIET..!
essti schreef:merrieveulen, Prima gesproken ik denk dat wij aardig op 1 lijn zitten. Dat vind ik dus ook de beste manier om met paarden cq pony's om te gaan.
Detour: ik hoor jou alleen maar over geslagen en gebeten worden door een paard, even ter verduidelijking heb jij dan alleen zulke paarden op stal of werk jij alleen met zulke paarden even voor de nieuwsgierigheid, ik kan me namelijk in al die jaren dat ik met paarden bezig ben geen 1 herinneren die mij bewust heeft aangevallen gebeten en/of geslagen heeft.
Als je veulenhengsten, een dekghengst en puberhengstjes in handen hebt gehad kun je met jouw manier van aanpakken eerlijk gezegd weinig beginnen, denk ik..
Mocht ik me vergissen let me know! Devillicious schreef:Bij ons op de manege slaan ze ook
en de stalhulp slaat met de vuist op het hoofd
van de pony's en paarden..
Ik ben het daar zeker niet mee eens
Een hond mag je toch ook niet slaan omdat
ie anders vals word..
waarom een paard wel..
Als een paard iets doet wat niet mag maak
je dan groot en praat heel laag een boos tegen het paard
ga niet schreeuwen of wat dan ook..
en SLaan al helemaal NIET..!

detour schreef:Merrieveulen, dat is imo dan ook meer een vorm van mishandeling dan de mep ik die verkoop aan een hengstje wat me probeert te bijten.![]()
merrieveulen schreef:detour schreef:Merrieveulen, dat is imo dan ook meer een vorm van mishandeling dan de mep ik die verkoop aan een hengstje wat me probeert te bijten.![]()
inderdaad. ik hoor soms mensen aan één stuk door mopperen op hun dier, de hele houding van de ruiter is dan negatief naar het dier toe en omdat de ruiter toch aan het mopperen is wordt het op tijd belonen vergeten. in zekere zin zou je het inderdaad als een (weliswaar lichte) vorm van mishandelen kunnen zien, het paard begrijpt daar imo niets van en leert er ook niets van, en de keer erop zal het precies zó gaan.

detour schreef:Of wat dacht je van contstante gesprekken met je paard voeren.. heel schattig maar paarden communiceren voornl nonverbaal. Als mensen constant schreeuwen, mopperen, kletsen..Daar raken ze op een gegeven moment ook zuur van, denk ik.. Stembeloningen en bestraffingen zijn op de juiste momenten prima. Doseren vind ik echter op dat gebied ook wel belangrijk.
detour schreef:Sneu is dat he, dat zo'n dier zoveel pikt van zijn baasje.. dat krulgetrek lijkt me als paard ook allesbehalve prettig...
Op zo'n moment hoop je dat zo'n dier een keer voor zichzelf opkomt na al zoveel geslikt te hebben en haar eens duidelijk de les leest.
Paarden pikken enorm veel..
Miss_Malfoy schreef:detour schreef:Sneu is dat he, dat zo'n dier zoveel pikt van zijn baasje.. dat krulgetrek lijkt me als paard ook allesbehalve prettig...
Op zo'n moment hoop je dat zo'n dier een keer voor zichzelf opkomt na al zoveel geslikt te hebben en haar eens duidelijk de les leest.
Paarden pikken enorm veel..
Inderdaad, ik wacht nog altijd op de dag dat hij haar een keer klem zet in z'n box en haar een rotschop verkoopt... Maarja, dat laat zij natuurlijk ook niet op zich zitten.
maaykuhhh schreef:Inderdaad, ik wacht nog altijd op de dag dat hij haar een keer klem zet in z'n box en haar een rotschop verkoopt... Maarja, dat laat zij natuurlijk ook niet op zich zitten.