Vraag over gedrag van paarden met 2 kruinen op het hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: Vraag over gedrag van paarden met 2 kruinen op het hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:16

Dit is trouwens mijn twee kruinig mannetje
Afbeelding

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:17

Op foto nog hengst in oktober maar nu uhm ruin Haha!

Heb vandaag mijn profiel gepimpt, beste hoofdfoto is de laatste met s hack om
Dan ga ik gelijk een duim bij hem zoeken vanavond moet toch nog heen Clown

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:21

ladpr, aan die foto kan ik nauwelijks wat zien, door een bit vertekend alles enorm, rest van het hoofdstel en zn haar bedekt een boel Lachen

mltex, ik heb onderzoek gedaan naar hengsten met 2 kruinen, die bleken extreem vriendelijk en betrouwbaar..
sinds kort ruin dus, keek net in je profiel maar dan kan ik het ook niet vanaf lezen
is hij net 3 of nu 3,5? omdat ik rijfoto's tegen kom ook
wat is inwerking van de s hack? ik heb me daar nooit in verdiept?
en wat bedoel je precies met 'Dan ga ik gelijk een duim bij hem zoeken vanavond moet toch nog heen '
dat je de duimdruk gaat zoeken? die heeft hier verder niks mee te maken he..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:24

Haha ja dat is lastig met hem alle foto's van de zijkant van zijn hoofd zit zijn voorpluk in de weg

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:33

Met de duim was grapje Knipoog

Hij word in februari 4. Ik rijd gemiddeld uhhh 1 keer per week haha.
S hack is een mildere variant van de 'standaard' mechanische hack met een schaar. Die schaar veroorzaakt die enorme hefboomwerking.
Een s heeft geen extreme werking maar wel meer inwerking dan met bv een halster/sidepull rijden.
Als hij goed ingereden gaan we over op sidepull of touwhoofdstel.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:37

Mijn hengst is inderdaad ontzettend vriendelijk en inderdaad super betrouwbaar, hij reageert altijd hetzelfde op situaties, heel berekenbaar dus

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:38

LADPR, hihi lastig he, op mijn site als mensen een hele analyse aanvragen vraag ik bij die bossen manen ook altijd of het in een knotje mag Haha! anders wordt het lastig voor me haha
leuk dat het bij jou ook opgaat voor een hengst met 2 kruinen, heb er hele tijd geleden een topic over gehad op bokt, vond het onwijs interessant Ja
en nu hoor ik het dus weer!

mltex, ah volgende maand al 4 dus Lachen
bedankt voor je uitleg over de s hack!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:40

Ja is erg lastig dat haar maar ach het hoort er toch bij he zo'n bos. Heb dta topic toen niet mee gekregne maar het klopt wel ja.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 18:43

Hey mijn merrie heeft ook 2 kruinen !
Maar ik wist helemaal niet dat paarden met 2 kruinen gevoeliger waren dan andere paarden.
Maar ja mijn merrie, is idd verschrikkelijk angstig & kijkerig !
Heb trouwens er net een topic over geopend:
[OPG] Help me, mijn merrie is heel angstig...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 18:55

heb even niet de puf je topic door te lezen, zal ik morgen doen

70% van de paarden met 2 kruinen reageert sterker en emotioneleren dan gemiddeld, ze kunnen vaak slecht tegen stress en kunnen zonder enige aanwijsbare reden van streek raken
zo te horen gaat dit erg op voor je paardje?
wat ik mijn karakteranalyses altijd adviseer is een hele goede, duidelijke en consequente leider te zijn, je biedt stabiliteit en steun en je zal je paard nooit en te nimmer straffen of harder aanpakken door het schrikkerige gedrag, dit komt geen enkele band ten goede en het paard krijgt alleen maar minder vertouwen
mijn ervaring, en wat ook bijna alle mensen in dit topic vertellen is dat wanneer het gedrag zo is, het dier juist rustig te kalmeren of even zo te laten gaan..
ervaring was dat straffen alleen maar alles verergerde..

wanneer je een hele stabiele band op bouwt en je paard weet echt wat het aan je heeft zie je dat veel mensen er goed mee om leren gaan en de 2 kruinen niet meer de invloed leken te hebben als eerst..

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 19:08

SuperRoos schreef:
heb even niet de puf je topic door te lezen, zal ik morgen doen

70% van de paarden met 2 kruinen reageert sterker en emotioneleren dan gemiddeld, ze kunnen vaak slecht tegen stress en kunnen zonder enige aanwijsbare reden van streek raken
zo te horen gaat dit erg op voor je paardje?
wat ik mijn karakteranalyses altijd adviseer is een hele goede, duidelijke en consequente leider te zijn, je biedt stabiliteit en steun en je zal je paard nooit en te nimmer straffen of harder aanpakken door het schrikkerige gedrag, dit komt geen enkele band ten goede en het paard krijgt alleen maar minder vertouwen
mijn ervaring, en wat ook bijna alle mensen in dit topic vertellen is dat wanneer het gedrag zo is, het dier juist rustig te kalmeren of even zo te laten gaan..
ervaring was dat straffen alleen maar alles verergerde..

wanneer je een hele stabiele band op bouwt en je paard weet echt wat het aan je heeft zie je dat veel mensen er goed mee om leren gaan en de 2 kruinen niet meer de invloed leken te hebben als eerst..

Hey bedankt voor je snelle reactie !
Ik was even vergeten erbij te zetten dat het gaat over een kwpn-merrie van 12jaar.
Mijn merrie heeft ook trauma's van haar verleden over gehouden ...hierover kan je morgen ofzo meer lezen in mijn topic.
Maar ik dacht dus altijd dat het met haar verleden te maken had dat ze zo angtstig & kijkerig is. Maar nu ik dit weet van die 2 kruinen, denk ik dat het wel een samenspel is van verschillende factoren ...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 19:15

ok ook trauma's dus, zal idd een samenloop van factoren zijn dan, moeilijk..
hoop zo nog even puf te hebben voor je topic Lachen

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 21:09

Ik heb ook een ruintje met het typische twee kruinen gedrag en ik ben ooit begonnen met de analyse van zijn hoofd volgens Linda alleen gestopt bij de kruinen dat wist ik even niet. Nu heb ik nog eens goed gekeken en inderdaad 2 kruinen. Wat mij opvalt is dat het ook best een eenkennig paardje is. Nieuwe mensen bezorgen hem echt enorme stress, andere wei of ander paard erbij is stres. Nu ben ik hem aan het beleren voor de kar en als ik alleen ga gaat het goed, neem ik een groom mee dan raakt hij gestrest en mept om zich heen (met als gevolg dat hij nog gestrester wordt). Ik heb sinds twee weken een nieuwe verzorgster die hem alleen onder begeleiding borsteld en met wandelen hou ik hem vast, maar dan nog begint hij te bijten en trappen als zij in de buurt loopt. Dit gedrag verschilt per persoon die meegaat. Bij sommige mensen doet hij dit alleen de eerste keer en soms blijft hij het doen. Ik ben tot nog toe pas 1 persoon tegen gekomen die hem gewoon van mij kon overnemen zonder problemen. Herkennen meer mensen dit?
Dit is hem Jimmy: Hengst tot hij 2 jaar was en nu inmiddels 4 jaar ruin.
Afbeelding

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 21:30

klinkt als enorme eenkennigheid, iets dat vaker voorkomt bij paarden met 2 kruinen, hopelijk krijg je nog reactie van iemand die zelf ook zo'n dier heeft..

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:16

Wat ik mij op zo'n moment afvraag is, wat is goed voor het paard. Doorzetten en hem laten zien dat de verzorgster het goed bedoelt, of hem alleen zelf verzorgen?
Misschien dat andere hier ervaringen mee hebben. Ik heb overigens 4 jaar dezelfde verzorgster gehad en bij haar wisselde zijn gedrag heel erg, de ene dag was het prima het andere moment moest hij niks van haar hebben.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:48

erg moeilijk, als jij 100% achter deze verzorger staat en weet dat ze goed is voor je dier.. misschien moet je dat heel duidelijk overbrengen naar hem..
is de verzorger echt noodzakelijk voor zijn beweging, voer en aandacht?

misschien vind hij zelf dat hij genoeg heeft aan jou alleen en wil hij niemand anders, vind ie het allemaal wel best zo..

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:56

Nee verzorgster is niet noodzakelijk, maar ik vind het erg fijn om een vertrouwd iemand te hebben voor het geval dat ik een keer niet kan of op vakantie ben.
Gevoerd worden ze dan door mijn ouders, maar voor wandelen en poetsen komt dan de verzorgster.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 23:02

Ik denk dat je een heel slim paard hebt, wat vind dat dat niet nodig is, voeren doen je ouders.. hij wacht wel tot je beter bent, of terug van vakantie en dan staat hij op je te wachten hihi, volgens mij is het een clowntje Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 10:38

Onze verzorgster komt al een jaar of drie, sinds een jaar doet ze ze pas alleen een dag in de week

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:30

Ik ken een paard met 2 kruinen.
Ze is niet van mij maar ik zou haar graag willen beleren als ik wat meer tijd heb.
Al meerdere mensen zijn hier mee bezig geweest, alleen een beetje grondwerk dus longeren met zadel en hoofdstel.
Ik herken het gedrag dat hier beschreven word heel erg goed!!
Ze is een echt heethoofd en als je haar straft probeert ze het gewoon noch een keer.
Ze houd vol als ze iets niet wil. Dus als ze wil galloperen doet ze dat en als ik haar in draf heb probeert ze het weer.
Aan het eind als het goed gaat denk je dat je een endje verder bent maar de volgende dag is het weer hetzelfde liedje! Knipoog
Nu moet ik er wel bij zeggen, ze is 12 en noch niet beleert.
Ze heeft dus in al die tijd wel een eigen willetje gekregen.
Voor foto's zie mijn profiel, het is de schimmel! Lachen

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:33

Geweldig beest die schimmel beetje offtopic maar uhh hoe zit dat met eten en die tong?drinken? vind het geen schoonheidsfoutje = charmant Haha!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:49

Ik had vroeger een pony met twee kruinen. Ze was erg vals en zelfs zo erg dat er mensen in het ziekenhuis belandde.
Zelf heb ik hier,na een keer een "gevecht" nooit last van gehad. We waren beste vriendjes en deden de gekste dingen samen. Erg eenkennig dus, en superdominant.

Toen ik te groot voor haar was en een verzorger zocht heb ik ook altijd het idee gehad dat ze kwaad op me was..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:31

il0nkii schreef:
Ik ken een paard met 2 kruinen.
Ze is niet van mij maar ik zou haar graag willen beleren als ik wat meer tijd heb.
Al meerdere mensen zijn hier mee bezig geweest, alleen een beetje grondwerk dus longeren met zadel en hoofdstel.
Ik herken het gedrag dat hier beschreven word heel erg goed!!
Ze is een echt heethoofd en als je haar straft probeert ze het gewoon noch een keer.
Ze houd vol als ze iets niet wil. Dus als ze wil galloperen doet ze dat en als ik haar in draf heb probeert ze het weer.
Aan het eind als het goed gaat denk je dat je een endje verder bent maar de volgende dag is het weer hetzelfde liedje! Knipoog
Nu moet ik er wel bij zeggen, ze is 12 en noch niet beleert.
Ze heeft dus in al die tijd wel een eigen willetje gekregen.
Voor foto's zie mijn profiel, het is de schimmel! Lachen

wow!!! I'm in love Lovers
wat een uitstraling
ik zie gelijk nog een onwijs bepalende factor van haar persoonlijkheid
haar oren staan in een vrij extreme hoek naar voren, dit is een eigenschap die voorkomt bij paarden die heet en gecompliceerder kunnen zijn

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:32

denice, ook een apart dier dus, en bij haar het 'gevecht' dus wel nut gehad...

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:47

Het schimmeltje is inderdaad geweldig mooi. Ik heb vandaag besloten in overleg met mijn ouders dat ik stop met de verzorgster. Aangezien dit Jimmy heel veel stress bezorgd. Dat is het me eigenlijk niet waard. Het is inderdaad een echte clown, maar dat is mijn hafmerrie ook, zij heeft een gedraaide doorlopende kruin de andere shet heeft zoveel vacht op zijn hoofd dat ik het niet goed zien kan. Maar het zijn wel drie aparte paarden qua karakter. Ik heb trouwens ooit een veulen gehad met 3 aaneengesloten kruinen een hengstje. Wat geeft dat vor een gedrag?