Dilemma: Wel of geen halster om in de weide?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rozanne

Re: Dilemma: Wel of geen halster om in de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 19:05

linky schreef:
Wij hebben al ruim 33 jaar alle paarden in de weide een halster om, behalve de veulens, en nog nooit 1 probleem gehad.
In de box hebben ze ze trouwens ook gewoon om. Altijd. Wel zorgen dat er niks is waar ze aan kunnen gaan hangen uiteraard, maar dat hoort toch ook niet in een box?

Met dit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 09:21

linky schreef:
Wij hebben al ruim 33 jaar alle paarden in de weide een halster om, behalve de veulens, en nog nooit 1 probleem gehad.
In de box hebben ze ze trouwens ook gewoon om. Altijd. Wel zorgen dat er niks is waar ze aan kunnen gaan hangen uiteraard, maar dat hoort toch ook niet in een box?

Sorry, beetje dom om dit zo te promoten, het is nl vaak zat elders wel fout gegaan. Ik denk dat praktisch iedereen wel een viavia verhaal kent waar het fout is gegaan. Ik kan er genoeg melden.

Ik heb meermalen een dicht halster in de wei gevonden van mijn paard, meermalen het halster over 1 oor getrokken half over zijn gezicht en de gesp in zijn keel gedrukt met een wond, niet ernstige wond, maar wel wond. Hier in de buurt een jaarling die met zijn achterhoef in de gesp was blijven hangen, gesp was stukje open en hoef zat in dat open stukje, heel toevallig, maar toch gebeurde het, het beestje stond al een tijdje op 3 benen en te trekken, ging niet los. Ik ben de wei ingegaan en angstig beestje kon natuurlijk niet van mij weg, heb hem kunnen helpen. Ook weer een reden. Stel met krabben raken ze in het hoofstel.

Alle keren dat een hoofdstel was kapot getrokken met hangen was altijd alleen maar de gesp die kapot ging, het hoofdstel was nog in takt, dus als hij ergens aan zou hebben gehangen zou het niet stuk zijn gegaan.

Ik ben blij dat halsters niet om mogen op deze plek. De gemakzucht van sommige pensionhouders of buitenzetters nooit begrepen.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 19:43

De discussie duurt voort lees ik Knipoog blijft in mijn ogen voor beiden iets te zeggen.
Als ze uitbreken of er is een stiuatie waarin je paard snel moet pakken is een halster toch wel erg prettig.
Daarintegen kan het ook heel gevaarlijk zijn als ze achter iets of er zelf in blijven haken.

Beccaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:30

Ik zou het niet doen. Ik hoorde laatst ook een verhaal van een Shetlander die zijn halster nog om had en die kwam op een of andere manier vast te hangen. En die heeft dus een hele nacht ergens aan vast gehangen en is de volgende ochtend dood aangetroffen. Dan ben je maar wat langer bezig om je paardje te pakken te krijgen, maar het lijkt me niet dat zoiets mee wilt maken. Dus ik raad het je echt af om een halster om te houden in de wei etc.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 21:16

Gitta schreef:
De discussie duurt voort lees ik Knipoog blijft in mijn ogen voor beiden iets te zeggen.
Als ze uitbreken of er is een stiuatie waarin je paard snel moet pakken is een halster toch wel erg prettig.
Daarintegen kan het ook heel gevaarlijk zijn als ze achter iets of er zelf in blijven haken.

als je dicht genoeg kunt komen om het halster te pakken, ben je ook dicht genoeg om een touwtje om de hals te slaan.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 21:36

En een heel andere vraag, een vliegenmasker, wat vinden jullie daarvan? Dus zonder halster, alleen het vliegenmasker...

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 22:55

Leren halster breekt wel lekker snel en je hebt toch wat om je vliegen gordijntje aan te hangen.

susaronald

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 23:00

ik heb mijn paard nooit een halster om. Vanwege zijn huid en als er iets gebeurt dat hij vast zit heb je een probleem want dan beschadigt die zichzelf.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 00:10

muppetmayo schreef:
En een heel andere vraag, een vliegenmasker, wat vinden jullie daarvan? Dus zonder halster, alleen het vliegenmasker...

die scheuren wel stuk, als ze blijven hangen. daarnaast hoort zo'n ding aan te sluiten (vliegen mogen er ook niet onder kruipen natuurlijk), dus de kans dat het blijft haken is al kleiner dan met een halster, wat altijd ruimte nodig heeft om te kauwen. de haf van mijn zusje had er laatst nog één om, met elastiek dus lekker bewegingsruimte, maar toch netjes aansluitend.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 08:15

Ik zou ook geen om doen. Het blijft altijd link.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 08:19

Ik heb geen halsters om in de wie, maar wel een vliegenmasker Ja
Tenminste, dat hangt een beetje van het weer af Vork

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:55

ik zeg halster niet om doen kan er achter blijven hangen en andere paarden kunne tijdens het spelen je paard mee nemen aan het halster heb k wel vaker gezien en dat andere paard vond het absoluut niet fijn.. (andere paard had geen halster om)

xx wendy

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 18:25

Ik doe het NOOIT, ik vind het gewoon ontzettend gevaarlijk, ook omdat mijn paardje alles probeert te doen om hem af te krijgen.

Stel als een paard met ijzers jou paard trapt, met zijn hoef in jouw paard zjin halster komt te zitten, dan heb je een groot probleem.

Dat is 1 keer bij ons op stal gebeurt. en dat hoeft niet vaker te gebeuren.

Doodsgevaarlijk!
Op mijn staldeur staat ook:

Op stal: HALSTER AF
In de paddoc+land: HALSTER AF.

Ik ben gewoon veel te bang dat er wel iets gebeurd.

Het kan 1000 keer goed gaan, maar als het fout gaat is de kans ook groot dat het echt fout gaat.

Nee, voor mij geen halster om, alleen voor het poetsen en verplaatsen.

Flor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 23:36

Ik zou het halster niet omlaten. Als je het omlaat krijg je misschien grote problemen, als je het niet omlaat krijg je sowieso geen problemen. Uiteindelijk laat elk paard zich vangen, het ene heeft alleen meer tijd nodig dan het andere. Toen ik mijn paard net had was ik steeds 3kwartier bezig om hem te vangen, nu komt hij naar me toe lopen, het komt vanzelf. En tja, als hij uitbreekt.. dan kan je zoals iemand hiervoor al zei ook een touwtje om z'n nek slaan of z'n neus/manen pakken. Je wilt je eigen paard echt niet opgeknoopt in de wei zien liggen.. brr..

Loveit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 10:29

Ik zou het niet doen. Het lijkt me beter dat je dan maar wat langer bezig met je paard uit de wei halen.

geen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:20

Ik zou het niet doen, bij mijn pony heb ik nooit een halster om omdat ze altijd buiten staat, bij mijn paard wel want die staat er niet zo lang in wel zet ik het halster zo dat het niet te strak zit maar ook zeker niet te los!

vOssieJj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 19:24

Niet doen!
Ze kan moeilijk te vangen zijn of wat dan ook, maar probeer dit op te lossen met grondwerk.
Er kunnen zoveel problemen en ongelukken gebeuren als je het halster omlaat, als er ooit een ongeluk gebeurd heb je misschien nooit meer de kans om op je paard te rijden, het kan heel selcht aflopen.
Dan kan je beter een tijd lang alleen grondwerk doen, zodat ze makkelijker te pakken is.

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-07 07:05

_Kiki_ schreef:
Ik heb geen halsters om in de wie, maar wel een vliegenmasker Ja
Tenminste, dat hangt een beetje van het weer af Vork

Maar met die vliegenmaskere he, daar hoorde ik over dat er een vlieg onder kan komen en dat je paard dan helemaal gek word..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 07:16

er bestaan ook van die touwtjes, die je normaal aan halster moest vastmaken, maar die heb je bv van harry`s horse nu ook zo, dat je geen halster nodig hebt. Ik heb die ook en vind erg fijn

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-07 07:18

Ja, die van HH vind ik er een luguber uitzien, niet helemaal aanstuitend, en eigelijk nog enger dan een halster..

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 07:23

ik zou het ook niet doen, je kunt er beter even achteraan rennen dan riskeren dat je paard gewond raakt ( vast komen te zitten etc.)

juultju

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 07:27

ik zou het ook niet doen omdat je hem niet meer te pakken krijgt en omdat als er vliegen zijn kun je zoon vlliegen masker er aan vast maken Knipoog
ik weet neit of je dat ook zonder kan..
doei doei juul

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 07:36

Rozanne schreef:
Ja, die van HH vind ik er een luguber uitzien, niet helemaal aanstuitend, en eigelijk nog enger dan een halster..

hier zit wel een snel breekbaar gespje aan

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-07 07:44

Oke, maar de pas vorm vind ik echt niet goed..

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 07:59

Mijn paard heeft bijna nooit een halster meer om, niet op stal niet in het land. Vind ik wel zo veilig, zeker als ze met meerdere paarden in een weiland staan. Heb al vaak genoeg gezien dat als de paarden aan het spelen zijn dat ze mekaar ook bij het halster vastpakken. En daar kunnen ook rare ongelukken mee gebeuren. Nou moet ik ook zeggen dat mijn paard heel erg makkelijk daarin is, ik kan als ik wil hem zelfs met een touwtje om zijn nek nog meenemen, of zelfs los.