Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

VeerenAshley schreef:Zou mij niets verbazen als dat erge dominante gedrag door een gebrek aan opvoeding komt. Had ik nog nooit zo bekeken, maar verklaart veel.
VeerenAshley schreef:Nu moet men overigens niet denken dat ik altijd tegen geweld ben: een noodgeval is een noodgeval, en veiligheid gaat voor! Als jij op een bepaald moment eerdere waarschuwende signalen van je paard hebt gemist, en er dreigt een gevaarlijke situatie te ontstaan, geef dan gewoon een schop. Maar zorg dan wel dat je je vervolgens gaat verdiepen in de taal van je paard!
(en nee ik heb nu geen angstige knol die weg rent als hij mij ziet
) Vvincent schreef:Vjestagirl schreef:Een paard wat over je heen denderd omdat t geen respect heeft... Lekker dier vriendelijk. Een paard wat steeds weer een corrigerende tik krijgt omdat het eigenlijk niet streng genoeg is, lekker diervriendelijk. Een paard wat doordenderd voor een auto langs omdat hij nouwelijks respect heeft voor degene die hem vastheeft... Lekker diervriendelijk...
Mijn merrie is te eigenwijs om zich te laten overdonderen door een tik... Ze krijgt een aantal stemwaarschuwingen, en daarna is het geëtter afgelopen, ik ben geen voetveeg... Gevolg, een paard wat perfect luisterd, en met een kleine stemcorrectie af te straffen is...
Hey persoon die het niet met mij eens is, geef me één reden waarom een paard naar JOU zou moeten luisteren?

saroanda schreef:De mensen die hun paard wel een schop zouden geven, zullen dat hier niet toegeven
Je schopt dieren niet, je geeft ze hoogstens een corrigerende tik met stemgeluid!
) kan het paard ook niet kopschuw worden. marleen_usar schreef:Een tik of een schop vind ik hetzelfde, niet je handen gebruiken anders wordt hij/zij kopschuw is gewoon een smoes.Als je daar bang voor bent moet je helemaal geen geweld gebruiken.

). Waarom zou je wel je paard een tikje met de zweep mogen geven als het niet luisterd (als je erop zit), maar niet een schop geven als het naar je trapt? Zolang het effect heeft is er toch niets mis mee? Mijn pony is nu wel lief, dankzij mijn reactie op hem. Mijn pony is nu niet meer gevaarlijk, doordat ik hem erop attent heb gemaakt door gewoon een schop terug te geven als hij trapt. Heb nu al ruim een jaar geen schop meer gegeven, doordat ik in het verleden hem 4 schoppen heb verkocht. Gewenste resultaat bereikt, dus mijn aanpak was succesvol

) 

El_vis schreef:schoppen? nee, slaan? nee
maarja goed, ik doe natural horsemanship, dus mijn mening zal wel niet helemaal meetellen![]()
straffen doe ik niet aan, alleen consequenties waar lichte fases aan vooraf gaan