Je Paard Schoppen!???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Je Paard Schoppen!???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:58

Nou, je slaat naar mijn idee de spijker op zijn kop met dit verhaal over het veulen. Maar ja, daar denken veel mensen vaak niet aan als ze bijvoorbeeld een 3-jarige kopen met bepaalde gedragsproblemen. Jammer vind ik dat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 13:10

VeerenAshley schreef:
Zou mij niets verbazen als dat erge dominante gedrag door een gebrek aan opvoeding komt. Had ik nog nooit zo bekeken, maar verklaart veel.

Niet alleen opvoeding door moeder, maar ook het character van moeder en de latere opfok zijn cruciaal bij het vormen van het character van het dier.

VeerenAshley schreef:
Nu moet men overigens niet denken dat ik altijd tegen geweld ben: een noodgeval is een noodgeval, en veiligheid gaat voor! Als jij op een bepaald moment eerdere waarschuwende signalen van je paard hebt gemist, en er dreigt een gevaarlijke situatie te ontstaan, geef dan gewoon een schop. Maar zorg dan wel dat je je vervolgens gaat verdiepen in de taal van je paard!

Hou het veilig, en zelfs als je je in de taal van het paard hebt verdiept en toch een keer tegen een grens aanloopt in je via paardentaal of NH of andere manier van omgaan met een paard, haal alles uit de kast om het veilig te houden maar ook je paard de baas te blijven, ook al is dat eventueel die schop!

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 13:13

ook ik geef mijn paard wel is een schop of een klap, als hij mij (probeert) schopt, kan hij een schop terug verwachten. en als hij mij of een ander paard in mijn bijzijn bijt, dan kan hij ook een schop of klap verwachten.
dit komt zelden voor, en als hij lief en braaf is beloon ik dat natuurlijk ook.

hij moet alleen wel weten wie de baas is en moet als ik er ben wel een beetje normaal en voorzichtig doen.

mijn paard weegt iets van 500 kilo en ik 50 kilo, als hij niet naar mij luisterd en ik hem niet de baas ben, dan zou hij over me heen lopen en geen respect voor mij hebben, ik zou dat best gevaarlijk vinden want als hij (500 kilo) mij trapt heb ik echt wel heel veel pijn. als ik (50 kilo) hem trap, doe ik dat niet omdat ik wil dat hij pijn heeft want dat wil ik niet. meestal schrikt hij er wel van en dan gaat ie weer gewoon op mij letten en doet hij weer gewoon normaal.

als je een goede verstandshouding wil hebben met je paard, zul je hem veel moeten belonen bij dingen die hij goed doet, maar ook moeten straffen bij dingen die hij niet mag doen.

soms is je stemverheffen al een straf, of een kleine tik. maar soms doen ze iets wat echt niet kan en dan vind ik dat je best een schop mag geven.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:00

Ik heb mijn paard het trappen en bijten juist afgeleerd door structureel als hij dat deed: nee en een schop (of kneep) terug te geven. Heeft perfect geholpen. Nu is alleen: 'nee' zeggen voldoende. Elk paard is anders, bij mijn paard heeft het dus goed geholpen Lachen (en nee ik heb nu geen angstige knol die weg rent als hij mij ziet Clown)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:26

Vvincent schreef:
Vjestagirl schreef:
Een paard wat over je heen denderd omdat t geen respect heeft... Lekker dier vriendelijk. Een paard wat steeds weer een corrigerende tik krijgt omdat het eigenlijk niet streng genoeg is, lekker diervriendelijk. Een paard wat doordenderd voor een auto langs omdat hij nouwelijks respect heeft voor degene die hem vastheeft... Lekker diervriendelijk...

Mijn merrie is te eigenwijs om zich te laten overdonderen door een tik... Ze krijgt een aantal stemwaarschuwingen, en daarna is het geëtter afgelopen, ik ben geen voetveeg... Gevolg, een paard wat perfect luisterd, en met een kleine stemcorrectie af te straffen is...

Hey persoon die het niet met mij eens is, geef me één reden waarom een paard naar JOU zou moeten luisteren?

Mijn paard heeft naar mij te luisteren omdat IK de baas ben... Hierargie is overal... Als ze niet naar mij zou luisteren zou ze gevaarlijk worden. Want als ze niet naar mij hoeft te luisteren, waarom dan wel naar een ander? Gevolg: een paard wat bijt, slaat, zich niet laat vangen en waar je verder niets mee kan, want zelfs gepoetst worden is een vorm van luisteren (stilstaan, niet trappen, niet bijten enz). Dan moet ze dus afgemaakt, want ze is gevaarlijk... Dan lijkt het me praktischer als ze gewoon luisterd...

En niet denken dat ik zomaak om niets schop. Ze krijgt echt een aantal stemcorrecties, maar ik ben geen bandrecorder...

En ik zou het waarderen als je me geen hansworst mee zou noemen.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:28

schoppen? nee, slaan? nee
maarja goed, ik doe natural horsemanship, dus mijn mening zal wel niet helemaal meetellen Haha!
straffen doe ik niet aan, alleen consequenties waar lichte fases aan vooraf gaan

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:29

Trouwens, aan iedereen die zegt dat paarden onderling niet trappen: wie kan mij uitleggen hoe mijn paard regelmatig met een slagplek uit het land kan komen als er niet geslagen word? En kom niet met het verhaal van 'ergends langs opengehaald', want dat kan bij ons niet.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:29

ik geef mijn paard liever een schop dan een mep, to be honest, je moet namelijk met je handen steeds aan het paard zitten in omgang. Sowieso als ze al een mep krijgt, op de borst en zeker nooit op het hoofd! Worden ze hardstikke kopschuw van. Verder schop of mep ik de paarden eigenlijk zelden. Ik gebruik vooral mijn stem.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:32

trouwens vind ik schoppen echt niet zielig, paard zal het waarschijnlijk niet eens heel erg voelen, maar van je schrikken. Paarden meppen elkaar ook in het land, en ze hebben een enorm hoge pijngrens. Mijn veearts zij altijd; 'geef hem iedere keer dat ze doordramt of met haar hoef staat te schrapen een tik met je hand op de borst, doet geen pijn, let ze alleen van op'

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:35

saroanda schreef:
De mensen die hun paard wel een schop zouden geven, zullen dat hier niet toegeven Lachen

Je schopt dieren niet, je geeft ze hoogstens een corrigerende tik met stemgeluid!

Toen ik gisteren bijna een trap tegen mn kop kreeg geeft meneer echt wel een schop gekregen. Niet toegeven? Zou niet weten waarom niet?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:36

Sommige paarden hebben zeker baadt bij een corrigerende tik/schop Lachen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:39

Een tik of een schop vind ik hetzelfde, niet je handen gebruiken anders wordt hij/zij kopschuw is gewoon een smoes.Als je daar bang voor bent moet je helemaal geen geweld gebruiken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:41

Zolang je niet tegen het hoofd schopt (wat ik wel erg lenig zou vinden als je dat zou kunnen Nagelbijten / Gniffelen) kan het paard ook niet kopschuw worden.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:49

marleen_usar schreef:
Een tik of een schop vind ik hetzelfde, niet je handen gebruiken anders wordt hij/zij kopschuw is gewoon een smoes.Als je daar bang voor bent moet je helemaal geen geweld gebruiken.

smoes, jaja. Ik heb Aron denk ik 1x op zijn kop getimmerd, nou hijs echt een tijdje daarna bang voor mijn handen geweest als ik zijn hoofdstel om deed. Terwijl ik echt geen bang aangelegde paarden heb. Dit doe ik dus inderdaad niet meer.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:51

Als je dan ziet wat voor indruk het maakt waarom dan wel schoppen?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:52

Ik zie er géén fout in. Even flink uithalen en een extra zwaai maken om maar zo hard mogelijk te raken is natuurlijk onzin. Maar het verschil tussen corrigeren met een tik met de hand of bv met het optillen van je eigen knie zie ik niet.

Als een paard op de poetsplaats probeert mij omver te lopen, lift ik makkelijker even een knie om te laten weten dat ik dat niet wens. Dan dat ik met mijn vlakke hand een pets geef, dat doet mijzelf zeer en geeft zo´n naar geluid. Knipoog

Uiteraard moet je wel de aard van het straffen (met hand of voet) en de plek goed doseren. Maar uithalen met de hand, kan net zo goed als met de voet. Gedoseerd corrigeren dus en naar ik aanneem hebben degenen die ook beamen dat zij niets tegen hebben op het gebruik van de voet om te corrigeren dit corrigeermiddel vast niet dagelijks nodig..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:55

Omdat dat een stuk minder pijn doet (als ik dat doe tenminste Nagelbijten / Gniffelen). Waarom zou je wel je paard een tikje met de zweep mogen geven als het niet luisterd (als je erop zit), maar niet een schop geven als het naar je trapt? Zolang het effect heeft is er toch niets mis mee? Mijn pony is nu wel lief, dankzij mijn reactie op hem. Mijn pony is nu niet meer gevaarlijk, doordat ik hem erop attent heb gemaakt door gewoon een schop terug te geven als hij trapt. Heb nu al ruim een jaar geen schop meer gegeven, doordat ik in het verleden hem 4 schoppen heb verkocht. Gewenste resultaat bereikt, dus mijn aanpak was succesvol Lachen

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:58

idd Knipoog

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:01

Als je een corrigerende trap geeft moet je natuurlijk ook wel uitkijken waar je die trap geef, het heeft niet zo veel nut om een trap tegen zn borst te geven als je paard iets met zn achterbenen doet. Dan snapt hij niet waarom, dat schiet niet echt op Knipoog
Ajax kan af en toe ook een trap verwachten hoor, maar niet voordat hij die trap heeft verdient. Maja nu is hij nog een 2 jarige smal hengstje van 400 kg, over 2 jaar is hij 1,75-1,80m rond de 800kg en heeeeeel erg hengst, dan heb ik liever nu al onze rangorde bepaald Clown

Vvincent ik vind jou opmerking tegenover Vjestagirl een beetje dom.
Je kan toch zelf ook wel verzinnen waarom een paard nou jou zou moeten luisteren. 800 Kg dat over je heen loopt en niks van je aantrekt lijk mij nou niet echt fijn!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:03

Mijn pony is in ieder geval niet meer dominant. hij weet zijn plek. Hij trapt niet naar mensen, hij bijt niet naar mensen en is makkelijk in de omgang. En ja met dank aan af en toe een wat hardere aanpak, maar mijn pony is ten minste geen ongeleid projectiel die te pas en onpas dominant wil zijn.
Ik heb nu genoeg aan: 'nee' om hem ergens mee op te doen houden. Hij komt nog steeds naar me toe lopen in de wei met zijn oortjes naar voren. Arm paard Clown
(mijn moeder kneep mij ook wel eens in de arm als ik vervelend was, hielp verrekte goed! Ik luisterde daarna een hele tijd weer braaf. Wie niet horen wil moet maar voelen Knipoog )

Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:04

Alle paarden waarmee ik omga kunnen en trap verwachten, als ze naar mij trappen... Als ze happen of iets anders wat niet zo heel erg is dan ga ik vaak eerst mijn stem wat verheffen en helpt dat niet krijgen ze tik op hun borst of hals... Maar nooit op het hoofd...

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:06

Op zich vind ik schoppen niet nodig, maar toegegeven, toen hij mij trapte tegen mn schaambeen omdat ie het irritant vond dat ik zn lieskoord vastmaakte, heb ik hm zn box even rondgetrapt. Ik vond het heel vervelend maar hij heeft het daarna ook nooit meer geprobeerd!

JB55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:07

Een foei, een tik, een schop, een dreun, een baksteen, een stok.....
Leg ergens een grens alsjeblieft!
Corrigeren is noodzaak. Wanneer het steeds weer noodzaak blijkt te zijn is er geen sprake van opvoeding en dat is de enige rechtvaardiging voor lijfelijk geweld. Als het niet leidt tot gedragsverbetering leidt het dus tot niets! Hooguit een manier om je op je paard ( of staldeur of emmer of buurman of iets anders ) af te reageren. Kan niet goed zijn! Hamer

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:08

Ligt het aan mij of hebben jullie allemaal zulke vervelende paarden? Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:08

El_vis schreef:
schoppen? nee, slaan? nee
maarja goed, ik doe natural horsemanship, dus mijn mening zal wel niet helemaal meetellen Haha!
straffen doe ik niet aan, alleen consequenties waar lichte fases aan vooraf gaan

En wat als jou fase vier die schop is? Haha!