wat doe je als je paard je bijt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gollempje

Re: wat doe je als je paard je bijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 11:06

peaches_ schreef:
Ik heb een keer een trap tegen mijn maag gekregen, toen ging ik longeren en draaide mijn eigen paard zich vliegensvlug om, waardoor ik een bok tegen me aan kreeg.
Paard heeft er gelijk aan geloven.
Misschien voor sommigen "gemeen", maar dat valt ook wel weer mee.

Misschien kan je ook kijken wat er achter zit, dat paard doet dat niet zomaar... Hij wil iets laten zien en jij wordt boos. Ik zou deze aanpak nooit kiezen!

peaches_ schreef:
Terwijl ik aan het voeren was, heb ik paard maar even aan het halster vastgezet, en terwijl alles al klaar lag voor haar om aan te vallen, mocht ze even wachten.

Ik vraag me af of dat paard dan nog weet waar het over gaat!

Mijn aanpak is dus heel anders. Als een paard bijt dan zou ik het negeren en gaan achterhalen wat de oorzaak is, want een paard bijt niet zomaar...

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 11:14

Bij mijn shet in de wei staat nogal een "Agressieve" shetlander.
Een merrie van een jaartje of vijf. Als mijn Isa bij haar staat en ik
haal dr uit de wei, dan wil G. graag een trap uitdelen! ze schopt
ook vaak als je bijv. haar manen borsteld etc. (Heeft erge zomerexceem)
Een poosje terug had ze vlechtjes in dr manen, het verzorgstertje had
deze laten zitten. Ik die stal in om ze er uit te halen, ging goed. G deed niets.
Tótdat ik bij het laatste vlechtje rond haar schoft kwam. ze probeerde zich
te draaien en uit "Zelfbescherming" greep ik de manen van G vast. Maar G
bléef draaien zodat ik zeg maar losgeslingerd werd. En toen begon ze kéihard
naar me te trappen, en haar box is een verbouwde koeienstal. dus stond er nog
zeg maar achterin de stal nog zo'n hekje. Ik klim op 't hekje en met dr oren in
de nek blijft ze bij me in de buurt als ik een stap van 't hekje probeerde te zetten
dan keerde ze me diréct dr kont toe. Verdrietig Toen hebben ze dr haar halster weer
omgedaan via buiten de stal. en dr vastgehouden zodat ik dr uitkon.

Weet iemand misschien waarom ze zich zo gedraagt?
Ze doet het trouwens bij iedereen.

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 11:15

Dan krijgt hij een tik tegen z'n neus. dat moet meneer dus echt niet gaan doen, want daar ben ik niet van gedient Duivel

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 11:25

Als hij zou bijten,krijgtie een tik. Zo weet ie igg dat het verkeerd is.

Dakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 11:29

als mijn pony's express trappen of bijten, kunnen ze echt wat van mij terug verwachten.

mijn jongste pony wil je wel eens uitdagen. want tja het is een jonge pony. mijn vriend was hem laatst aan het poetsen en hij zat maar te klieren dus ik zei tegen mijn vriend zeg er nou wat van ik acepteerd dat geklauw en gefrummel aan de kleding niet.. en mijn vriend heel droog maar hij doet je niks. ik hem duidelijk gemaakt liever 1 keer goed waarschuwen dan 10x lief niet doen zeggen, en ja hoor werd meneer niet vreselijk vervelend op een duur. en toen kreeg hij eindelijk op zijn donder van mijn vriend.

dus ik hem ook al even duidelijk uitgelet waarom ik liever had dat hij wat directer was.

maar mijn vriend leert nog..

yamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 19:32

ik heb een verzorg shetlander en is 3 jaar maar is heel schrik achteig bij zij hoofd en een mep help vaak ook niet heeft iemand een tip Tong uitsteken

yamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 19:33

yamy schreef:
ik heb een verzorg shetlander en is 3 jaar maar is heel schrik achteig bij zij hoofd en een mep help vaak ook niet heeft iemand een tip Tong uitsteken
en ik weet ook niet hoe ik het hem moet af leren Tong uitsteken

smuidra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 22:21

FjordeLover5 schreef:
Ik heb eigenljk een hele andere vraag ik krijg de hoeven van mijn Pony (Fjord) niet opgetild omdat ze te lomp voor hem en my zijn Huilen Koe heeft iemand een iedee Haha!

Gaat dit ook over bijten? ik snap het even niet meer.

Buterblom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:35

Als het paard echt gericht bijt, dus niet perongeluk in mn been bijt omdat er een koekje in zit, of omdat hij graag aandacht wil. Mijn paard beet een keer in mijn rug puur om aandacht te krijgen, maar als ze bijten uit valsheid kan het paard wel verwachten dat ik hem een klap terug geef. Simpelweg om dit gedrag te corrigeren, ik wil absoluut niet gebeten worden door mijn paarden!

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:51

Een paard dat gericht bijt, krijgt sowieso een tik van me. Ook zal ik wel degelijk kijken of er iets mis is, en waarom hij/zij bijt, maar dan nog accepteer ik geen beet.

Ditzelfde zie ik terug bij honden. Sommige honden vinden bv. borstelen onprettig en bijten als het zeer doet. Mijn honden moeten dat niet wagen. Als Rhodi iets onprettig vind, draait hij de kop naar me toe in een snelle beweging, zonder te bijten. Soms stoot hij wel aan met de snuit. Dan weet ik genoeg. Hij hoeft er echt niet bij te bijten.
Hetzelfde met dieren die pijn hebben (ook hier weer honden)... sommigen zetten dan direct de tanden in de persoon die komt helpen. Mijn honden niet, ik wil het gewoon echt niet hebben. Aangeven mag, én werkt ook (ik let dan direct op wat er mis is, en pas me aan en doe voorzichtiger), maar we bijten niet. Geld ook voor paarden wat mij betreft.

duikertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 22:25

Accepteren jullie elkaar eigenlijk wel? En waarom doet hij dat? Accepteerd je paard jouw wel als leider ? Ben jij wel een leider in zijn ogen ? En doet hij dat al van kleinsaf aan of is dat bijten plots ontstaan ? Er moet toch iets gebeurt zijn of veranderd in zijn ogen.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 10:25

Mijn paard begint steeds meer te bijten. Vooral omdat mijn vader steeds meer met Duncan omgaat en het bijten toelaat. Nu waagt hij het ook wel eens bij mij te proberen, maar hij krijgt meteen een pats tegen zijn mond aan. Ik wens dat toch echt niet te zien!

Nu bijt Duncan nooit heel gericht, meestal meer een soort van happen met de lippen, maar dan nog wil ik dat niet hebben. Bij anderen doet hij het wel vaak, zeker bij dierenartsen ed. omdat hij nu weer behandeld wordt voor zijn oog en hij daar echt een pesthekel aan heeft, dan gaat hij zich verzetten door te happen. Mijn vader heeft hij op die manier tenslotte weg gekregen. Echt verschrikkelijk, mijn vader laat zich gewoon domineren. Hij lacht alleen, omdat Duncan de baas over hem speelt, maar doet er niets tegen.

Maar goed, bij mij weet Duncan heel goed dat hij moet luisteren.
En kleine kinderen ed. daar heeft hij nog nooit wat tegen gedaan, dus hij is gelukkig niet levensbedreigend. Haha.

Toch vrees ik het ergste als ik dalijk op kamers ga en mijn vader mijn paard ga verzorgen. Hoe meer mijn vader zich ermee bemoeit, hoe gemeener Duncan wordt. Maar goed, daar ga ik een oplossing voor verzinnen.

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 13:15

Als een paard mij bijt, geef ik in een 'reflectie' een tik terug. Als ik met de rug naar het paard toesta krijgt hij een elleboog terug.. hoe denk je dat het in het wild er aan toe gaat?

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 13:23

Ik heb een 4 jarige ruin die geen opvoeding heeft gehad en hij bijt dus ook steeds! als ik hem een mep geef staat hij me echt zo aan te kijken van mens wat moet je??
of als ik er voor loop dan hapt hij ineens, omdat hij zich verveeld, of tijdens het hoevel uit krabben..

En hij kapt ook steeds als hij geen aandacht krijgt, geen idee wat ik daar tegen moet doen?

waterval123

Dubbel post Bloos
Laatst bijgewerkt door waterval123 op 07-06-07 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

tuffi

louanagirl schreef:
ik ben het hier mee eens behalve de klap tegen het hoofd!
een keer okee maar niet iedere keer,
ik heb namelijk gehoord dat ze daar kopschuw van worden...??
is dat zo? maar idd. hij krijgt en goeie tik! Duivel

Kopschuw worden ze alleen maar als je paarden zonder reden een mep verkoopt tegen hun hoofd. Als je een welgemikte tik (geen klap met de vlakke hand) geeft als straf voor een beet bijvoorbeeld, zal een paard hier over het algemeen echt niet kopschuw van worden. Je kunt het best tegen de onderlip/kin een tik geven en dat zo onopgemerkt mogelijk en absoluut binnen drie seconden. Daarna moet je er niet bij gaan staan met een houding van "Ik heb jou eens even een lekkere klap verkocht", dan loop je namelijk wel het risico kopschuwheid te kweken.

Paarden zullen nooit per ongeluk op je tenen gaan staan. Ze weten heel goed waar ze hun hoeven neerzetten en gaan dan ook alleen maar op je tenen staan om je te testen/pesten. Bij (erg) jonge paarden kan het overigens wel per ongeluk gaan. Die hebben nog niet zo'n geweldig lichaamsbewustzijn en coordinatie...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 13:40

Als ik dit topic een beetje doorlees, ben ik erg blij dat mijn jonge ruin mij nooit bijt.
Hij heeft ooit 1x naar me uitgehaald, maar toen deed ik iets wat te snel ging voor hem en gelukkig zag ik het al aan zijn signalen. Daar straf ik hem echt niet voor, dat was mijn eigen fout. Vaak zie je mensen meteen al beuken, terwijl het heel vaak aan die persoon zelf ligt. Ja

Als een paard bijt, probeer ik altijd de reden te achterhalen. Vaak is het een kwestie van onvoldoende kennis van de lichaamstaal hebben bijvoorbeeld, want een paard geeft meestal meerdere signalen vooraf (net als bij trappen). Dus ik sta niet meteen klaar met klappende handjes.

Bij hengsten is agressief gedrag vaak voorkomend als er teveel spanning bij ze is. Dat uit zich in bijten en vechten. Men roept op bokt vaak dat 'wild' gedrag niet meer voorkomt bij paarden, maar niets is minder waar.
Hun instinct zit er nog steeds in, het blijven ergens toch wilde dieren hoe gedomesticeerd ze ook zijn.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 01:15

Nadya schreef:
Hun instinct zit er nog steeds in, het blijven ergens toch wilde dieren hoe gedomesticeerd ze ook zijn.

Zo geredeneert bestaan er geen "niet wilde" dieren. Een goed afgericht/ingereden paard is beslist niet "wild" te noemen. Dit betekent uiteraard niet dat hij geen instinct zou hebben (heeft daar dan ook niets mee te maken).

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 12:05

Kuggur schreef:
Nadya schreef:

Zo geredeneert bestaan er geen "niet wilde" dieren.

Klopt. De 'wilde' paarden die nu nog op de wereld rondlopen zijn ontsnapte gedomesticeerde paarden.

golden23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 13:05

Als mijn paard bijt dan verhef ik mijn stem en kijk ik hem boos aan en dan is het al gauw afgelopen

Ave

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 21:21

Als mijn paard me bijt kijk ik boos, verhef ik mijn stem en geef hem een bestraffende tikje, niet hard meer om hem te waarschuwen dit niet nog een keer te doen ..

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 09:56

Ik ben er gister achter gekomen dat ik een artikel van drie blaadjes heb liggen van internet over paarden die bijten. De link heb ik niet meer. Ik zou wel dat artikel kunnen kopieren en het naar je opsturen. Als je dit wilt kun je jouw adres aan me door pb'en, dan stuur ik het artikel naar je op. Ik ga nu ook nog even op zoek naar de link, das misschien ook wel zo handig. Als ik hem heb teruggevonden laat ik het wel weten...

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 09:58

Ik denk niet dat ze het zou moeten proberen.
Met de grasbuik word aansingelen al wat moeilijker, en zou beginnen durven dreigen; dan verhef ik serrieus m'n stem! Met een dreigende vinger erbij.

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 10:00

Jee, gevonden! Haha!: http://www.horsemanship.org/
Dan ga je naar het kopje Grondwerk en dan naar het subkopje Help Mijn Paard Bijt!. Hier moet je wat aan hebben Pling

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 15:00

Mijn paardje is nog jong (1) dus ik probeer zo veel mogelijk met stem te straffen, als ze te ver gaat krijgt ze wel een tik!