Hoefsmit trapt paard, zeg je er wat van?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ilzjuh

Re: Hoefsmit trapt paard, zeg je er wat van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 22:56

Als de hoefsmid denkt (ik heb veel vertrouwen in onze hoefsmid, man is goudeerlijk tegenover het paard als het paard dat ook tegenover hem is) dat mijn paard op dat moment een trap nodig heeft, dan mag hij mijn paard op dat moment een trap geven.
Hij weet echter wel wanneer iets voortkomt uit angst, of uit lelijkheid. Mijn vorige paard was écht een gevaar voor eigen leven bij de hoefsmid zo af en toe. Maar hij heeft haar nóóit een trap gegeven of geslagen, het was gewoon angst. Zijn oplossing was haar terugzetten en mij erbij halen, dan was ze weer rustig. Lachen
Dus ik heb wel vertrouwen in mijn hoefsmid. Ja Als hij mijn paard een trap geeft weet ik dat mijn paard te ver is gegaan, en zal ik daar zeker niks van zeggen. Paard moet ook maar leren dat hij zich gedraagt.
Gelukkig is dit alles niet nodig want die van mij is een engeltje bij de hoefsmid. Knipoog

krummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 23:06

Absoluut!! Ik zou er zeker wat van zeggen, ik vind dat een hoefsmid best je paard een tik mag geven. Of je paard terecht wijzen als hij dat nodig vind. Maar mijn paard schoppen? Dat gaat te ver, niemand mag mijn paard schoppen! Dus ook de smid niet.

Lau_raa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 00:38

Ik zou hem weg hebben gestuurd, zo iemand hoef ik niet bij mijn paard te hebben. Als ik jou was, zou ik een andere hoefsmid zoeken.

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 09:20

ik vind het echt niet normaal.
ten eerste de hoefsmid heeft er geen eens toesteming voor om je paard op die manier te straffen.
en ten tweede je paard word er alleen maar onrustiger van.
ik zou hem de deur wijzen.
en hem een schop onder zijn kont geven en zeggen dat ie der niet weer hoeft te komen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 09:23

Of je zorgt dat je paard voldoende opgevoed is zodat de hoefsmid gewoon rustig zijn werk kan doen!

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 09:39

Tiessie schreef:
Of je zorgt dat je paard voldoende opgevoed is zodat de hoefsmid gewoon rustig zijn werk kan doen!

"Foei paard Duivel "

Komop he, wie van degene die hier beweert dat ze de hoefsmid zouden schoppen zou dat nou ook echt doen ROFL, wat een stoer gedoe allemaal.

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 09:42

Ezumii schreef:
Tiessie schreef:

"Foei paard Duivel "

Komop he, wie van degene die hier beweert dat ze de hoefsmid zouden schoppen zou dat nou ook echt doen ROFL, wat een stoer gedoe allemaal.

als ik vind dat hij te slecht met mijn paard omgaat.
en hem schopt zonder ene goeie redenen omdat dat paard bang is.
dan zou ik hem zeker een schop onder zijn kont verkopen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 09:43

Ja, ik moet er ook een beetje om lachen. Net ouders met hun kind: niet aan mijn kind komen...
Okee, heb je een bang paard dan is het een ander verhaal maar dan moet je er zelf hard aan werken dat het paard minder bang wordt. Een beetje normale hoefsmid zal dan zeker niet zomaar gaan slaan en schoppen. Maar soms moet je bij een dier wat doordraait even een schrik/pijnprikkel toedienen om hem uit die toestand te halen. Het is zo bekrompen om te zeggen dat dat niet mag. Lieve woordjes, snoepjes en veel roze wolken helpen echt niet altijd, daaruit zijn al de meest vreselijk onopgevoede paarden voortgekomen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 09:45

@loon_corr: meisje, je bent 14, dat zei ik ook zulke dingen op jouw leeftijd, 22 jaar later denk ik er toch iets genuanceerder over Knipoog .

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 09:46

Mijn hoefsmid weet hoe mijn paard werkt Knipoog en weet dus ook wanneer ze een corrigerende tik nodig heeft. Hij heeft haar nooit ruw aan hoeven pakken maar als ze staat te klieren en de smid kan zijn werk niet goed doen dan geeft hij haar wel een een tikje of knietje (echt niet keihard ofzo maar gewoon dat ze weet dat het zo genoeg is geweest). Mijn paard heeft dat soms gewoon nodig.
Aan de andere kant stelt hij haar ook altijd gerust als ze ergens bang voor is dus ik vertrouw mijn hoefsmid voor 100% als ik er niet bij zou zijn.
Laatst bijgewerkt door xxappiexx op 10-07-07 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 09:46

Tiessie schreef:
@loon_corr: meisje, je bent 14, dat zei ik ook zulke dingen op jouw leeftijd, 22 jaar later denk ik er toch iets genuanceerder over Knipoog .

een 14 jarige heeft daar ook wel verstand voor hoor.
ik vind dat gewoon.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 09:52

Ik zeg niet dat je erg een verstand van hebt maar dat je daar als je ouder bent genuanceerder over na gaat denken. En waar heb je dan verstand van? Van iemand onder zijn kont schoppen? Dan begrijp je dus niet wat ik bedoel.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 09:56

Wij hebben daar veeeeeeeltste lieve hoefsmeden voor (t zijn 2 broers) Lovers Zijn echt schatten van mannen die precies weten wat ze moeten doen. De eigenaar is er altijd bij als zij bekappen, dus die kan het paard een tik geven. Zelf geven ze ook wel een tik (let op t i k ), schoppen is gewoon nooit nodig. Een paard is niet voor zijn lol agressief, of er zitten draadjes los in de kop en hij is bang. En mensen hebben de neiging in de buik van een paard te trappen, paarden zelf trappen naar elkaars borst, die kan dat hebben, een buik niet!

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 09:57

Tiessie schreef:
Ik zeg niet dat je erg een verstand van hebt maar dat je daar als je ouder bent genuanceerder over na gaat denken. En waar heb je dan verstand van? Van iemand onder zijn kont schoppen? Dan begrijp je dus niet wat ik bedoel.

ik vind gewoon, als hij joun paard straft. met een trap in de maag.
dat dat echt niet kan kan. hij heeft er geen toestemming voor.
en als ik dan zoo kwaad ben geef ik hem zo een trap onder zijn kont.
misschien is dat ook wel niet normaal. maar wat hij doet is ook niet normaal.
ook al ben ik een meisje van 14. dat boeit niks.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:04

Ja als 14-jarig meisje zo'n potige hoefsmid een schop geven Clown, daar zou ik toch wel bij willen zijn, wat er dan gebeurd *LOL*.

Mijn paard is héél braaf bij de hoefsmid, maar wil nog wel eens een schijnbeweging qua trappen maken Vork , dat mag natuurlijk niet, en de hoefsmid verheft meestal zijn stem en dan is het goed. Maar als het nodig is dat hij haar even duidelijk maakt dat dat niet kan is dat helemaal prima. Het is een paard, geen knuffeltje.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:09

Ik vind uberhaupt ook (hopelijk een niet al te moeilijk woord) dat je er altijd zelf bij moet zijn als de smid komt.

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:16

Ik zou hem inieder geval meteen de deur wijzen.
Ik heb er ervaring mee, mijn pony wou bij de hoefsmid niet stilstaan de hoefsmid was nogal ongeduldig en geen steeds hard handiger te werk. Hierdoor is mijn pony zo geschrokken en druk geworden dat ze ging steigeren en door het steigeren heeft ze de haak van haar halstertouw doormidden gebroken waardoor ze zo de straat op kon galloperen (wat zo ook deed). De hoefsmid zei achteraf: "Sorry maar ik wil haar niet meer beslaan" nee joh dacht je dat wij jou nog wel een keer over de vloer wouden hebben?
Daarna heb ik een rustige (vrouwlijke) hoefsmid genomen die tijd en moeite erin heeft gestoken om haar weer rustig te krijgen bij het bekappen/beslaan en dat is haar heel goed gelukt. Ik heb haar nu nog steeds voor mijn andere paardje. Mijn zus heeft sinds een tijdje ook een andere hoefsmid want die had eerst nog die "hard handige" hoefsmid.

chantal1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:19

ik vind het wel kunnen als mijn paard zich absoluut niet gedraagt. Voor die smid is het ook zwaar voor de knieen en voor de rug als je paard er met 600 kg op gaat hangen of vervelen.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:47

chantal1982 schreef:
ik vind het wel kunnen als mijn paard zich absoluut niet gedraagt. Voor die smid is het ook zwaar voor de knieen en voor de rug als je paard er met 600 kg op gaat hangen of vervelen.

Dat het zwaar is voor de smid wist hij zelf ook al van te voren. Het gaat hier over of hij je paard een trap mag verkopen, het telt dan niet mee of het zwaar is voor de smid, daar heeft hij zelf voor gekozen..

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 11:36

O ja, de smid kiest voor, in sommige gevallen, de onopgevoede knol van een Penny die alles oplost met liefde en dus een draak gekweekt heeft.
Het is misschien wat overtrokken maar ik zie dit dus wel gebeuren. Mijn smid trapt niet maar zegt dan tegen mensen dat ze een andere smid moeten zoeken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 12:18

Mijn ene shet was ook bang bij de smid. Hij was ruw en hoefde daarna niet meer te komen. Nu heb ik een smid die niet bang is om een keer een skup te geven, maar Grietje heeft vertrouwen in hem en als hij haar een schop zou geven, weet ze echt wel dat dat is omdat ze stout is. En als ze braaf is dan vertelt hij haar dat ook.

En wat de mensen zeggen die voor een schop zijn is dat een goede smid op het juiste moment een juist gedoseerde schop geeft. Dus niet zoals een aantal mensen tegen een schop zeggen dat hij een bang paard schopt. Een goede smid voelt dit aan.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 12:37

caopjekop: dat is dus precies wat ik bedoel Ja . En ik denk trouwens dat een smid echt wel weet waar hij mee bezig is .

Steffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 12:52

hmm, alsmijn paard een schop verdient kan ie m krijgen ook.
Maar hij verdient helemaal geen schop! Clown
Maar even zonder gekheid, als mijn paard onterecht een schop zou krijgen zou ik de hoefsmid netjes verzoeken om.. op te rotten Tong uitsteken en daarna een andere nemen Knipoog

sorry voor dit idote bericht, ietwat melig Clown

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 12:56

Inge_ schreef:
Sunrise_ schreef:
Ik snap echt niet dat mensen het zielig voor een paard vinden om een skupje te krijgen, maar het blijkbaar helemaal niet zielig vinden voor de smid? En als een paard trapt (dus uit nukkigheid), moet die toch zeker op zijn mieter krijgen dan? Hoe wil je het anders doen, met worteltjes?

Edit: ik snap het trouwens zeker wel als je gewoon veel met je paard oefent erop als hij/zij het echt eng vindt, maar als je paard nou echt vervelend/drakerig/nukkig loopt te doen? Hoe straf je dat op het moment zelf dan af, vraag ik me af?

Tuurlijk vind ik het 'zielig' voor de smid als hij een trap krijgt, maar mijn paard terugtrappen mag hij gewoon niet.

Als hij op het moment zelf gewoon vervelend doet, zou ik hem afleiden met iets zodat hij niet meer denkt aan slaan.

Als je paard de smid echt een gerichte trap verkoopt, straf je dat dan niet af?? Denk je ook niet dat de schop bij de smid 'ietsje' harder aankomt dan bij je paard? Lachen

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:22

Tiessie schreef:
Ik vind uberhaupt ook (hopelijk een niet al te moeilijk woord) dat je er altijd zelf bij moet zijn als de smid komt.

Waarom dat? Als je toch iemand anders regelt is er toch niks aan de hand?
Mijn paard kent onze smid wel en weet inmiddels ook dat daar niet mee te dollen valt, dus zolang er gewoon iemand is die het touwtje vasthoud kan de smid zijn werk gewoon doen. Dus ik snap niet waarom ik er perse zelf bij moet zijn. Natuurlijk probeer ik dat wel te doen maar soms lukt dat gewoon niet, heb ook niet altijd zeeen van tijd.