wie heeft een hengst?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:24

Ja daar heb je wel een punt, maar goed zolang ze dat niet een offi regel maken vind ik ook niet dat andere daar op die manier over kunnen oordelen.

Ik vind gewoon niet dat je kan oordelen over iemand die je niet kent.

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:25

Elzepelze schreef:
Persoonlijk vind ik dat een hengst niet in de basissport thuishoort. Dus dan zou je van mij al snel het advies krijgen om te castreren. Lachen


persoonlijk vind ik deze uitspraak onzin! Waarom niet, zou je dit kunnen uitleggen waarom je dit vindt?
[/quote]
niet alle mensen rijden wedstrijden Knipoog
ik vind dus niet dat alleen Z ruiters recht hebben op een hengst
[/quote]

je hoeft echt geen Z ruiter te wezen om een hengst te kunnen rijden, kan je nog sterker vertellen dat vele ruiters die op hoog nivo rijden niet in staat zijn om een hengst uberhaupt te rijden! Overwicht dat is belangrijk, om een hengst te kunnen rijden!

Keukenkast
Berichten: 3150
Geregistreerd: 26-12-04

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:26

tessyke schreef:
dus iemand dat verder is dan een b-proefje kan nog steeds niet een paard onder controle houden?


Jij misschien wel, een ander misschien niet. Het is in elk geval wel zo dat Z betrouwbaarder over komt. Daar baseer ik mijn mening op. Maar nogmaals; eigen verantwoording Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:28

Ik kan niet oordelen over iemand die ik niet ken, maar kan wel degelijk regels maken die dan voor iedereen gelden, zoals bijv. in de wedstrijdsport. Bij de western mag je onder de 18 bijv. geen hengst starten, en de engelse tak dan pas vanaf een bepaald niveau.

Ik ben de eerste die toegeeft dat hij bij het advies om af te zien van een hengst (of te laten ruinen) er ook weleens naast zit. Dat Pharagirlke haar hengst Explosion kreeg heb ik haar voorspeld dat ze daar problemen mee zou krijgen, dit is zo niet uitgekomen. Omdat ze goede begeleiding had, en het paard al bevestigd was. Ze zegt zelf dat het heel anders had kunnen lopen en dat ze geluk heeft gehad. Maar een volgende Pharagirlke krijgt van mij hetzelfde tegengas.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 16-01-07 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Keukenkast
Berichten: 3150
Geregistreerd: 26-12-04

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:29

karoliena schreef:
Ik vind gewoon niet dat je kan oordelen over iemand die je niet kent.


Dus mensen moeten er bij wijze van spreke maar doodnormaal vanuit gaan dat jij de hengst onder controle kunt houden? Vind ik niet doornormaal hoor. Paard blijft paard en een hengst is toch (ondanks alles) een hengst.

ArabianRanch

Berichten: 4364
Geregistreerd: 13-11-02

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:31

Leuk topic dit.
Heel veel mensen 'lijkt' het leuk om met een hengst te rijden. (dat doen we wel ff). Je moet je hengst echt goed kennen en goed onder controle kunnen houden, wil je mee kunnen doen in de sport. Hij moet zijn aandacht bij JOU houden en niet lopen te klojoojen(?). Vooral als de hengst in kwestie ook nog in de dekdienst fungeert. Mijn petje af voor mensen die hun hengst zo kunnen rijden, zonder toestanden en ongelukken maar netjes overal 'door heen' rijden Knipoog (en dit zeg ik omdat onze hengst ook een haantje is Ja en altijd super braaf is tussen de andere paarden) Knipoog

Keukenkast
Berichten: 3150
Geregistreerd: 26-12-04

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:33

sherif schreef:
Elzepelze schreef:
Persoonlijk vind ik dat een hengst niet in de basissport thuishoort. Dus dan zou je van mij al snel het advies krijgen om te castreren. Lachen


persoonlijk vind ik deze uitspraak onzin! Waarom niet, zou je dit kunnen uitleggen waarom je dit vindt?

niet alle mensen rijden wedstrijden Knipoog
ik vind dus niet dat alleen Z ruiters recht hebben op een hengst
[/quote]

je hoeft echt geen Z ruiter te wezen om een hengst te kunnen rijden, kan je nog sterker vertellen dat vele ruiters die op hoog nivo rijden niet in staat zijn om een hengst uberhaupt te rijden! Overwicht dat is belangrijk, om een hengst te kunnen rijden!
[/quote]

Staat al uitgelegd.

Kan ik nog sterker vertellen dat ik het met je eens zou zijn, als ik het gewoonweg niet onverantwoord zou vinden. Want stél je voor he, ik rijd B, heb mijn hengst onder controle, doe er alles mee, beest is braaf and so on. Hij schrikt ergens van, vliegt ophol, gaat door waar nu net een ander paard zou stoppen, rent terrein op, over kindje heen en dan???

Dit zal waarschijnlijk niet gebeuren, dus pin me er niet op vast. Maar snap je alleen wel (nee? Ok, best) dat ik dan in dat geval liever Z was geweest dan B? Gewoon omdat ik dan al iets 'bewezen' had??
Laatst bijgewerkt door Keukenkast op 16-01-07 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: België

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:34

dat kan evengoed met een merrie of ruin gebeuren Knipoog

Keukenkast
Berichten: 3150
Geregistreerd: 26-12-04

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:36

Een hengst gaat door waar een merrie of ruin stopt. Dat is vaak gewoon een feit. Uiteraard kan zoiets met een merrie of ruin gebeuren, maar met een hengst heb je de poppen extra aan het dansen.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:38

Ja inderdaad, ik kan echt neit mega goed rijden maar heb wel het geluk gehad een tijdje een z paard onder mn kont te hebben gehad waar ik de Z oefeningne op geleerd heb, maar ik kan toch echt geen paard naar de z opleiden maar kan wel met hengsten omgaan. Die twee dingen gaan dus echt neit altijd hand in hand.

En dat voorbeeld van op hol slaan heeft niks met geslacht te maken lijkt mij, mijn oudste bijvoorbeeld stopt als hij begrends word, als ik loopt met hem en hij schrikt ergens heel erg van op het moment dat het touwtje stopt stopt hij ook. Dus het is echt weer niet standaard zo dat een hengst verder gaat dan een merrie of ruin

Keukenkast
Berichten: 3150
Geregistreerd: 26-12-04

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:41

Nee, maar dan begrijp je me ook verkeerd? Want ik zei namelijk dat ik liever een Z ruiter was. Gewoon omdat ik dat persoonlijk verantwoorder vind. Dat anderen daar anders over denken vind ik ook prima! Helemaal zelf weten Lachen Verder zei ik ook niet dat het standaard zo is; maar vaak wel. En vaak wel is lang niet altijd, get it?

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:44

Ja is wel zo maar het idee dat je als Z ruiter dus blijkbaar meer aanzien hebt vind ik gewoon raar. Ik snap wel wat je zegt maar ik begrijp eht zeg maar niet

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:55


sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:57

dit topic blijft een gebed zonder eind...zoveel mensen zoveel meningen! Knipoog

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:57

Ja je mening staat hier ook

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:59

karoliena schreef:
Ja je mening staat hier ook


inderdaad en die van jou ook

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:02

Had het niet tegen jou.

Word er gewoon moe van dat er een iemand is dei tegen iedereen altijd direct roept ballen er af zonder te weten hoe of wat.

Dit topic is door iemand geopend die gewoon benieuwd was wie er allemaal een hengst had. Niet om weer deze discussie te krijgen.

Maar elk topic met het woord hengst word vol gebombadeerd met ruinen of ballen eraf.

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:09

en zulke topics worden ook overspoeld door mensen die gillen dat een paard hengst moet blijven.......

ik heb alle bladzijdes meegelezen maar het blijft wel een discussie zonder eind ja.

ik zelf zou niet uit mezelf aan een hengst beginnen.
als het op je pad komt is het anders,maar ik zou zelf niet bewust naar een hengst gaan zoeken.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:11

Ja inderdaad ik vind het heel erg jammer, ik zou nooit zomaar iemand een hengst aanraden, ben eht met iedereen eens dat een hengst neit zomaar bij eidereen thuis hoort.

Wat ik wel erg jammer vind is dat er op dit forum geen enkel topic geopend kan worden met het woord hengst zonder dta het uitdraaid op zoiiets inderdaad.

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:15

ja weet je waarom(denk ik)
omdat er toch door heel veel mensen met een hengst te licht over word gedacht.
en daar zijn de verstandigen onder ons de dupe van.
deze discussies zul je dus altijd houden.

de hengsten die ik ken en gereden hebt waren echt niet braaf en sullig,poeh
op vakantie heb ik er een paar keer een gereden,maar man die gilde naar elke merrie die hij tegenkwam,en wilde er dolgraag op.
ik moest al mijn aandacht erbij houden,anders kneep hij er tussenuit.

Keukenkast
Berichten: 3150
Geregistreerd: 26-12-04

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:16

Maar bijvoorbeeld; ik geef mijn mening, daar hoeft niet op gereageerd te worden als je niet wilt dat het uitdraait op zoiets. Het komt weldegelijk door mensen die daar op gaan reageren, en ik reageer weer om mijn mening te verdedigen. Snap je?

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:21

Nee zo bedoel ik het ook niet hoor, kijk deze discussie was toch al aan de gang. Bedoelde meer in zijn algemeenheid.

Ik ben bijvoorbeeld wel eens uitgescholden hier op het forum omdat ik dus kinderen er op heb rijden. Of voor dierenbeul omdat hengsten een slecht leven hebben terwijl die van mij juist een super leven hebben. Die richting op bedoelde ik meer dat het dus jammer is dat er zo veel mensen zijn die nergens naar kijken maar gelijk reageren en conclusies trekken.

Jij doet het juist heel netjes net als heel veel andere hier

Keukenkast
Berichten: 3150
Geregistreerd: 26-12-04

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:22

Uhuh, ik bedoelde het ook in zijn algemeenheid Lachen Maar snap je punt.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:24

Haha, daarom ben ik denk ik ook zo fel geworden in zulke discussies, omdat er gewoon zo veel mensen zijn dei je voro van alles en nog wat uit maken of je gaan vertellen wat je meot doen zonder eerst te weten hoe of wat

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:30

Ik denk toch dat je dingen vaak te persoonlijk opneemt....of heb ik dat mis?