De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat van?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat va

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 14:48

Ik zal blijkbaar wel kundige smeden om me heen hebben of zo.
Want ik zie toch maar erg zelden een onterechte tik.
Maar eerst ook wel eens een Hey, of een hoo
Maar als het paard dan door ettert,omdat het baasje hem niet geleerd heeft, dat het bij Ho of nee ook nee betekend...
Moet de smid daarvoor maar boeten?
Dacht het niet.

Als ik bij zo'n miep zou moeten bekappen, stopte ik na 1 been en kwam ik wel terug als hij manieren had geleerd...
Smeden zijn imo te goed, ipv te grof

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 14:50

Die van mij was verschrikkelijk lastig te bekappen, onzeker en nerveus, en ze hadden ondanks alles onwijs veel geduld met hem en kwamen er uiteindelijk wel uit met zijn 2en, het duurde alleen wat langer dan normala Knipoog

Zijn buurman was gewoon een klooier, irriteren en draaien en was gewoon niet normaal te bekappen, maar na een klap en duw terug tegen zijn schouder bleef hij toch behoorlijk redelijk staan.

Als het mijn paard was geweest die echt opzettelijk aan het klooien was, en ik was de smid, had ik precies hetzelfde gedaan.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 14:55

heee easy rk ik val je niet aan... ik heb ook geenlast vvan mijn smid maar mijn paard staat ook gewoon stil!!!!! er is manege paard die bang is en fdaar heeft ie geduld voor 1 die wel ettert en die krijgt dan wel n tik prima want hij staat erna stil
alleen heb ik idd wel graag dat de smid eerst hoo zegt:) daar reageerde ik op omdat ik dat niet terug kon vinden in haar verhaal over dr paard die niet stiilstond..
opgevoede paarden blijven toch staan Lachen
pff bokt lie hier vast sorry

edit splash kijk dat bedoel ik n goede smid weet wat klooien en wat angst is zelfde voorbeeld

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 15:02

ik ben het helemaal met RK eens, je hoeft je niet de vernieling in te laten slaan door een paard, en je hoeft ook je rug niet te verkl oooten door een paard die staat te trekken en hangen........

Smid is een zwaar beroep!

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 15:11

ik zeg ook neergens dat een smid zn rug moet laten verklooooten zoals jij dat zegt..ik doelde dus alleen op t feit dat degene *naamkwijt* die net zei dat dr paard niet stil stond dat ik hoopte dat er eerst HOO was gezegt oid..verder vindt ik ook dat n paard soms een corrigerende t nodig heeft op t juiste moment... en dat staat er ook

edit op Ilove reageerde ik...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 15:14

hihi avanti Haha! , is het koud daar op die kast?????

ik snap wel wat je bedoeld hoor Haha!

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 15:20

*offtopic**

kiwiko euhm euhm ship betrapt euhm ja ik voelde me aangesproken hihi... koud nee?? want heb de kachel ook nog steeds niet aan haha...

*ontopic* ok ok ok gelukkig maar Lachen ik ben soms slecht in formuleren..

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 15:58

Citaat:
Columm
Jacob Melissen

Kijkend op zondagavond naar Monty Roberts in een afgeladen Prins Bernhardhoeve te Zuidlaren ben ik erachter gekomen dat er voor de PvdD zeker een markt is.
Er werd een volbloed Arabische hengst de piste binnengebracht, die van zijn eigenaren zo weinig opvoeding had gekregen dat het een schande was.
De hengst brulde stampvoette en was totaal onhandelbaar.
De meest dominante in de round pen was echter Monty Roberts, Hij presteerde het niet alleen de hengst stil te laten staan, maar ook om hem het zwijgen op te leggen.

Niet op fluistertoon zoals zo vaak gedacht, maar door via het, door hem zelf ontwikkelde, halster de hengst te laten voelen dat zijn onbehoorlijke gedrag , voor het gevoel van de hengst zelf niet zo prettig was.

De consequente confrontatie tussen Roberts en deze hengst moet voor het publiek een openbaring zijn geweest.
Op weg naar huis vroeg ik mij af hoeveel paarden hun bazen beschouwen als hun ondergeschikten.
Er wordt wel eens gekscherend gezegd dat je voeger paardenmensen had en je nu mensen met paarden hebt.

Ik denk ook zeker dat er nog veel meer paarden hun eigenaar de baas zijn.Paarden die, gebruikmakend van het onbenul van hun eigenaren, de baas spelen.
Voor zulke dieren is een partij nodig: de PvdD.

De sukkels die zich door hun paarden laten ringeloren zullen er vast wel op stemmen.
De meeste aanhangers zijn wellicht onder de dressuurruiters te vind.
Dressuur is een vorm van africhten waarvan gehoorzaamheid en stilstaan slechts twee kleine onderdelen vormen.

Toch lijken sommige prijsuitreikingen vaak veel opp zelfmoordpogingen van de officials.
Ik ben er zeker van dat van alle aanwezigen die tijdens de pauze en na afloop de handelswaar van Roberts bestormden, weinigen in de gaten hadden dat het belangrijkste hulpmidden om je paard dat te laten doen wat jij wilt, nergens te koop is.

het zit in jezelf: consequent gedrag tonen.
Maar ja kom daar maar eens aan bij hen die op de PvdD gaan stemmen

Bron de Hoefslag

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 15:59

runningkawa schreef:
Ik zal blijkbaar wel kundige smeden om me heen hebben of zo.
Want ik zie toch maar erg zelden een onterechte tik.
Maar eerst ook wel eens een Hey, of een hoo
Maar als het paard dan door ettert,omdat het baasje hem niet geleerd heeft, dat het bij Ho of nee ook nee betekend...
Moet de smid daarvoor maar boeten?
Dacht het niet.

Als ik bij zo'n miep zou moeten bekappen, stopte ik na 1 been en kwam ik wel terug als hij manieren had geleerd...
Smeden zijn imo te goed, ipv te grof

Afgod

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 16:11

Ga ook voor het grootste gedeelte mee met RK. Ik heb het geluk dat mijn eigen paard absoluut een braverd is tijdens het bekappen. Het enigste wat hij af en toe wil doen is in de kont/rug van de smid gaan zitten kriebelen (A)

Daarentegen staat er op mijn werk een Haflinger, waar dezelfde smid bekapt. Het is vaak even waarschuwen, corrigeren maar hij heeft toch al vaak zat een goede knal gehad hoor. Het was gewoon zo erg dat als de smid zijn voorbeen wilde pakken, hij hem bekant omver probeerde te lopen om maar niet te hoeven. Als smid ben je dan om te reageren vaak te laat, dus ook is het van belang dat jij als eigenaar je verantwoordelijkheden kent. Ik ben totaal NIET voor het in elkaar rammen/slaan van een paard, maar een corrigerende tik voor "eigen veiligheid" vaak echt wel terecht. En in mijn eigen omgeving heb ik nog nooit een smid gezien die een bang/angstig paard geen kans gaf om er ooit aan te wennen, integendeel. Het is toch voor zijn eigen belang dat dat paard het niet dubbel erg associeert. Knipoog (en smid en nog op je donder krijgen)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 16:27

er is afstraffen en afstraffen.
Dat zijn 2 hele verschillende dingen.

Als een paard bang is en staat te trillen (paard op vorige stalling) en gewoon puur uit angt reageerd heeft het totaal geen nut om een zgn aai over de buik te geven (lees een keiharde trap met kisten onder de buik)
Paard had daarna nog meer moeite en met de smid, eigenaar was er nooit bij, en wij hadden volgens de smid er niks over te zeggen omdat het ons paard niet was.

Na 6 of 7 keer was het paard helemaal niet meer te beslaan.
deze smid heeft het (gelukkig) op gegeven bij dit paard.

Een ander kon de oliebol op ruimen, paard werd door hem rustig benaderd en alleen een EEY of KAPPEN was al genoeg (soms al te veel) om het paard te laten stoppen met hangen.

Ook stond er een percheron, kei in hangen en kloten, bijten en trappen. Bij haar werkte de aii onder de buik methode wel, maar deze had ook iets meer vet en was veel steviger dan een 3,5 jarige kwpn-er (prutsmuts boven beschreven)

Bij mijn paard is het totaal niet nodig om een knal te geven. Hij staat los als de smid met hem bezig is. Op het punt dat hij staat te kloten ga ik er eiogemlijk een beetje van uit dat ikhet van te voren zie aankomen, en dat ik de gene ben die hem sf straft als ik er naast sta. Mocht dat niet zo zijn, dan ga ik er van uit dat mijn smid het eerst af doet met een verbale waarschuwing richting het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 20:37

Een van onze eerst pony's was echt een schaapmak dier. Een keer toen de hoefsmid er was liep ze echter op het eind van dr dracht en kon wel eens wat narrig doen. Zo werd ze bij de achterbenen iets ongeduldig (waarschijnlijk ook omdat het gewoon zwaar voor dr was een geen fijne houding) maar ze begon af en toe wat te trekken met het achterbeen. De hoefsmid kon m nog gewoon vasthouden hoor, maar ze liet merken dat ze t zat was. Nadat de pony een keer of 3-4 wat had getrokken kreeg ze me toch een paar trappen in dr buik van de hoefsmid, niet normaal gewoon!!! Ton was ik dus echt niet blij, ten eerste omdat ze hoog drachtig was en ten tweede omdat een hoefsmid toch wel tegen trekken van een been moet kunnen. Kijk, als ze echt had uitgehaald naar m was het een ander verhaal geweest...

Verder heb ik zoiets nooit meegemaakt, maar ook verder niet echt vervelende paarden gehad. Ja Sydney had laatst nog een knal gekregen, maar hij beet de hoefsmid, dus dat was zijn eigen schuld...
Ik vind dus wel dat een hoefsmid bij een echt lastig (geen bang!) paard die echt aan het stieren is en geen respect heeft voor de hoefsmid en degene die m vasthoud heeft een keer een trap of een knal uit mag delen.... Ja

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:35

Ik zeg er niks van. Als mijn smid een tik uitdeelt is dat heel terecht! En ook heel zelden!

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:41

Al het paard een trap uitdeelt, gericht of niet, dan mag hij hem best en flinke schop verkopen hoor. Hetzelfde met als die bijt, dan mag die ook een klap voor z`n hoofd verwachten.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:56

Ik of mijn moeder staan er altijd bij.. dus áls onze pony's vervelend doen, coriceerende tik doen wý dan wel!

Ik zou er wel wat van zeggen hoor! Gelukkig is onze smid zo dat als een pony vervelend doet, dat hij het met de stém doen, niet met de hand.. heb hem nog nooit onze pony's zien slaan, en dat hou ik graag zo Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:02

traan_beauty schreef:
dus áls onze pony's vervelend doen, coriceerende tik doen wý dan wel!

Dat zal de smid fijn vinden Clown
Is hij er niet op bedacht, geven jullie de pony een tik, pony springt of trekt weg en komt zo nog harder aan de smid zijn rug met neerkomen. En dan maar hopen dat hij niet net een nagel aan het intikken was Clown

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:49

Haha, we doen het natuurlijk wel op een góéd moment Tong uitsteken

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 13:02

Op zich vind ik wel dat een smid een corrigerende tik mag geven, maar geen stomp of iets dergelijks, onze smid heeft een harde stem, een geharde man maar hij heeft nog nooit een tik uitgedeeld. Knipoog

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:33

traan_beauty schreef:
Ik of mijn moeder staan er altijd bij.. dus áls onze pony's vervelend doen, coriceerende tik doen wý dan wel!

maar wat maakt het uit of jij of die smid een tik uitdeelt Verward ... denk dat het op zn moment veiliger is dat de smid hem geeft dan springt ie ten alle tijde van de smid weg nl en niet erboven op en de meeste smeden slaan niet ontrecht (ben ze nog niet tegengekomen)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:39

KsVrPy schreef:
Op zich vind ik wel dat een smid een corrigerende tik mag geven, maar geen stomp of iets dergelijks, onze smid heeft een harde stem, een geharde man maar hij heeft nog nooit een tik uitgedeeld. Knipoog

Ik krijg bij mijn smid altijd de slappe lach als hij boos probeert te klinken (het klinkt dan alles behalve boos). Zeker als mijn merrie er een kop bij trekt zo van hier ben ik niet van onder de indruk Haha!
Mijn smid zegt ook, als ik een paard een trap oid geef ben ik verder van huis als het paard mij vervolgens niet meer kan vertrouwen. Daar kan ik helemaal in mee gaan, een corrigerende tik mag er gegeven worden, schoppen vind ik uit den boze!

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 11:56

Tja...afhankelijk van het paard en de situatie, maar persoonlijk wil ik zelf degene zijn die het paard op zn flikker geeft. Waarom? Omdat mn paard geen angst moet krijgen voor de hoefsmid en van mij beter begrijp dat ze wel degelijk fout zit dan van de smid.
Overigens is deze merrie financieel en papiertechnisch niet van mij, dus vandaar dat ik er ook smid-keuze-technisch niet veel over te zeggen heb.

Reden van het zelf willen doen? Het is een echte merrie. In het begin heb ik aantal obstakels zeker moeten overwinnen met haar, maar daar worden we ook steeds sterker van. Tot nu toe is ze in haar hele leven 4 keer naar de hoefsmid geweest. De tweede en laatste keer was ik er zelf gelukkig bij. De overige twee keer, kon ik niet ivm school/stage. De tweede keer had de smid haast, zoals altijd. Maar mn merrie MOEST echt gedaan worden, die was al zovaak 'overgeslagen'. Toen moest het allemaal snel snel, dat zinde mij al niet en ik had er daarvoor al even een felle discussie met hem over gehad, waar hij op het punt stond weg te gaan. Tja en toch is het niet mijn paard, dus hield me maar stil. En voor de tweede keer was mn merrie toch wat ongeduldig, zinde meneer de smid niet en hup een vijl tussen de ribben. Nou toen had mevrouw het dus gehad en werkte alleen nog maar tegen.
De eerste keer was ze wel braaf geweest.
De derde keer was het met veulen. Mevrouw was wat ongeduldig ivm veulen en het kwam toen zelfs zo ver dat ze de praam er op gezet hebben. Had een enorm poedersuiker toen ik dat hoorde, want dat was gewoon niet nodig. Maar wist wel weer dat mnr de Smid haar gewoon weer die vijl had laten voelen en daar kan ze absoluut niet tegen, dan loopt ze voor hem weg, gaat met haar volledige gewicht op juist dat ene been staan, etc.
De laatste keer had ik me dus al voorgenomen, als hij maar 1 poot zou uitsteken, dan zou ik dus even duidelijk maken dat slaan toch zeker niet oplossing nr 1 was. Maar mn schaapje was schaap...geen pas verkeerd gedaan. Gelukkig...maar heb dan zo'n rotgevoel bij zo'n Smid ook...een keer een duidelijke kreet werkt zoveel beter dan meteen een vijl tussen de ribben, of vraag op zn minst de eigenaar om het dier op zn kop te geven of hoe je m op zn kop moet geven. (en dan schuift ie het steeds af op: Druk, geen tijd, geen gezeur aan mn kop...ja sorry..dan moet je gewoon a) leren plannen van je tijd b) geen smid meer zijn)

Streng zijn mag van mij dus best, maar slaan (goed met de hand mag nog, maar met een voorwerp? nee) schoppen of wat dan ook? Nee, tenzij ik er goedkeuring voor geef. Maar 9 vd 10 keer ben je inderdaad verder van huis...

En hetzelfde geldt voor het kwaad worden op paarden die zelf meedenken. Hier hebben we paarden gehad die al een been optilden (niet mepten, gewoon rustig optilden) bij alleen het kijken naar dat been al. Maar dan schrok hij er wat van en kreeg het paard gelijk op zn flikker, terwijl die dat juist weer niet snapte, etc etc

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:22

Voor een paard maakt wie de tik geeft niet uit als die hem maar op het juiste moment krijgt... Ok een smid die uit ongedult of bij meedenken al slaat.. die zou ik ook t erf afschoppen...
Maar als de smid rustig paard benadert op een normale manier en beest gaat dan lopen emmeren...... en je creeert geen angst als je daarna maar weer beloont... helaas wordt dat vaak vergeten.....

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:08

MISTRAL94 schreef:
KsVrPy schreef:

Ik krijg bij mijn smid altijd de slappe lach als hij boos probeert te klinken (het klinkt dan alles behalve boos). Zeker als mijn merrie er een kop bij trekt zo van hier ben ik niet van onder de indruk Haha!
Mijn smid zegt ook, als ik een paard een trap oid geef ben ik verder van huis als het paard mij vervolgens niet meer kan vertrouwen. Daar kan ik helemaal in mee gaan, een corrigerende tik mag er gegeven worden, schoppen vind ik uit den boze!

haha Nagelbijten / Gniffelen
ik geef mijn paard zelf ook geen schop, dan mag een smid dat ook niet, zou mijn smid dat wel doen dan heeft ie een probleem en met mijn paard, want die heeft het daar niet zo op Tong uitsteken

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:47

KiWiKo schreef:
ik ben het helemaal met RK eens, je hoeft je niet de vernieling in te laten slaan door een paard, en je hoeft ook je rug niet te verkl oooten door een paard die staat te trekken en hangen........

Smid is een zwaar beroep!

Dat zei ik dus ook Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:48

Bella schreef:
of vraag op zn minst de eigenaar om het dier op zn kop te geven of hoe je m op zn kop moet geven........... Streng zijn mag van mij dus best, maar slaan (goed met de hand mag nog, maar met een voorwerp? nee) schoppen of wat dan ook? Nee, tenzij ik er goedkeuring voor geef.

En dan ben je te laat en snapt je paard het helemaal niet meer.