Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

, is het koud daar op die kast?????
ik ben soms slecht in formuleren.. Citaat:Columm
Jacob Melissen
Kijkend op zondagavond naar Monty Roberts in een afgeladen Prins Bernhardhoeve te Zuidlaren ben ik erachter gekomen dat er voor de PvdD zeker een markt is.
Er werd een volbloed Arabische hengst de piste binnengebracht, die van zijn eigenaren zo weinig opvoeding had gekregen dat het een schande was.
De hengst brulde stampvoette en was totaal onhandelbaar.
De meest dominante in de round pen was echter Monty Roberts, Hij presteerde het niet alleen de hengst stil te laten staan, maar ook om hem het zwijgen op te leggen.
Niet op fluistertoon zoals zo vaak gedacht, maar door via het, door hem zelf ontwikkelde, halster de hengst te laten voelen dat zijn onbehoorlijke gedrag , voor het gevoel van de hengst zelf niet zo prettig was.
De consequente confrontatie tussen Roberts en deze hengst moet voor het publiek een openbaring zijn geweest.
Op weg naar huis vroeg ik mij af hoeveel paarden hun bazen beschouwen als hun ondergeschikten.
Er wordt wel eens gekscherend gezegd dat je voeger paardenmensen had en je nu mensen met paarden hebt.
Ik denk ook zeker dat er nog veel meer paarden hun eigenaar de baas zijn.Paarden die, gebruikmakend van het onbenul van hun eigenaren, de baas spelen.
Voor zulke dieren is een partij nodig: de PvdD.
De sukkels die zich door hun paarden laten ringeloren zullen er vast wel op stemmen.
De meeste aanhangers zijn wellicht onder de dressuurruiters te vind.
Dressuur is een vorm van africhten waarvan gehoorzaamheid en stilstaan slechts twee kleine onderdelen vormen.
Toch lijken sommige prijsuitreikingen vaak veel opp zelfmoordpogingen van de officials.
Ik ben er zeker van dat van alle aanwezigen die tijdens de pauze en na afloop de handelswaar van Roberts bestormden, weinigen in de gaten hadden dat het belangrijkste hulpmidden om je paard dat te laten doen wat jij wilt, nergens te koop is.
het zit in jezelf: consequent gedrag tonen.
Maar ja kom daar maar eens aan bij hen die op de PvdD gaan stemmen
Bron de Hoefslag

runningkawa schreef:Ik zal blijkbaar wel kundige smeden om me heen hebben of zo.
Want ik zie toch maar erg zelden een onterechte tik.
Maar eerst ook wel eens een Hey, of een hoo
Maar als het paard dan door ettert,omdat het baasje hem niet geleerd heeft, dat het bij Ho of nee ook nee betekend...
Moet de smid daarvoor maar boeten?
Dacht het niet.
Als ik bij zo'n miep zou moeten bekappen, stopte ik na 1 been en kwam ik wel terug als hij manieren had geleerd...
Smeden zijn imo te goed, ipv te grof
(en smid en nog op je donder krijgen)
traan_beauty schreef:dus áls onze pony's vervelend doen, coriceerende tik doen wý dan wel!

traan_beauty schreef:Ik of mijn moeder staan er altijd bij.. dus áls onze pony's vervelend doen, coriceerende tik doen wý dan wel!
... denk dat het op zn moment veiliger is dat de smid hem geeft dan springt ie ten alle tijde van de smid weg nl en niet erboven op en de meeste smeden slaan niet ontrecht (ben ze nog niet tegengekomen) 
KsVrPy schreef:Op zich vind ik wel dat een smid een corrigerende tik mag geven, maar geen stomp of iets dergelijks, onze smid heeft een harde stem, een geharde man maar hij heeft nog nooit een tik uitgedeeld.
MISTRAL94 schreef:KsVrPy schreef:Op zich vind ik wel dat een smid een corrigerende tik mag geven, maar geen stomp of iets dergelijks, onze smid heeft een harde stem, een geharde man maar hij heeft nog nooit een tik uitgedeeld.
Ik krijg bij mijn smid altijd de slappe lach als hij boos probeert te klinken (het klinkt dan alles behalve boos). Zeker als mijn merrie er een kop bij trekt zo van hier ben ik niet van onder de indruk![]()
Mijn smid zegt ook, als ik een paard een trap oid geef ben ik verder van huis als het paard mij vervolgens niet meer kan vertrouwen. Daar kan ik helemaal in mee gaan, een corrigerende tik mag er gegeven worden, schoppen vind ik uit den boze!
KiWiKo schreef:ik ben het helemaal met RK eens, je hoeft je niet de vernieling in te laten slaan door een paard, en je hoeft ook je rug niet te verkl oooten door een paard die staat te trekken en hangen........
Smid is een zwaar beroep!
Bella schreef:of vraag op zn minst de eigenaar om het dier op zn kop te geven of hoe je m op zn kop moet geven........... Streng zijn mag van mij dus best, maar slaan (goed met de hand mag nog, maar met een voorwerp? nee) schoppen of wat dan ook? Nee, tenzij ik er goedkeuring voor geef.