Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 20:46

KiWiKo schreef:
Haha!

om caresh moet ik alleen maar lachen Haha!

@ nadya ......... peerd stond 8 uur per dag op het land................
en ja ik ben een symptoombestrijder............ zonder symptoombestrijders als ik en vele anderen hadden er meer paarden op het slachthuis gestaan als dat het slachthuis aankan

en geloof me ik hoef bijna nooit in te komen bij een paard........ heel, heel zelden...... gelukkig

En DAT is dus het grote verschil van benaderen. Ik kan me zo langzamerhand wel iets bij jou voorstellen.
Da's mijn manier niet. Punt uit. Maar blijf jij maar lekker geloven in je zogenaamde grootsheid. Ik weet wel genoeg.
.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 20:52

ik geloof niet in mijn grootsheid............ ik geloof wel dat ik nog heel, heel veel te leren heb.........

feit blijft echter wel, dat ik met een paard dat door anderen opgegeven is wel kan werken.........

en dat het dier gelukkig is

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 20:53

Caresh schreef:
, en eens moet proberen op een gezonde manier te kijken naar een dier.
Ik probeer echt wel je lijn van werken te zien, maar ik vind je echt op een bizarre manier praten over dieren, en ik kan er met mijn verstand niet bij dat jij dit normaal vind.
Ik heb serieus ooit wel eens overwogen om bij jullie op stal te komen staan. Heb de website bekeken, vorig jaar, heb gebeld, en kon langs komen.. ben ook langs geweest, zonder mezelf aan te melden. Ik kan mezelf voorstellen dat dat dier op stal helemaal niet te harden was. De foto's van de donkere stal ( en nee, ik bedoel niet de container stal) gelooof me, mijn paard zou ook de hele tent verbouwen. Niet dat dat veel moeite zou kosten, wanneer hij tegen het deurtje aan leunt flikkert de stal in elkaar.. dat had ik al snel gezien. We ( mijn man en ik ) zijn langsgereden, en mijn maag draaide om bij iedere stap die ik nam, heb me omgedraaid en ben terug naar mijn paardje gegaan. En als ik dan ook nog eens hoor hoe jij tegenover dieren staat, hoe je ze behandeld.. het spijt me zeer, maar je bent geen flikker waard.

Lief ik heb niet eens een stal........... ik woon op een stal........... en mijn paarden staan op hcn Haha!

maakt niet uit, jouw foutje

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 20:54

Ik geef mijn dieren ook weleens een klap.. maar ik heb dan ook alleen maar hengsten en die hebben dat ook wel nodig zo nu en dan.. ik laat me niet bijten..

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 21:00

Kunnen we terug naar de discussie en stoppen met moddergooien?

Karakter van het paard heeft natuurlijk ook veel te maken met de manier van omgaan! Ik heb eens een driejarige tuiger beleerd. Schat van een paard, leerde supersnel, maar had losse achterbeentjes (net als mams!) en schopte graag naar alles wat er achter haar bewoog. Had niets met angst te maken, was gewoon een (aangeboren) reflex van het dier.

Persoonlijk zou ik nooit voor zo'n paard kiezen, zou er altijd wantrouwend tegenover staan, maar helaas worden sommige paarden zo geboren en wil men ze toch gaan gebruiken waardoor er gecorrigeerd zal moeten worden.

Hoe pakt een "traditioneel zoiets aan? en hoe pakt een natural zoiets aan? Ben wel nieuwsgierig!

Overigens heerlijk gewandeld over de weg en in het bos en getut met mijn jaarlingen vandaag. Beloning was een bak slobber, heb ze nog nooit zo zien smullen Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 21:02

Nadya kom eens een dag bij mij kijken, kom eens kijken en oordeel dan

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 21:10

KiWiKo schreef:
Nadya kom eens een dag bij mij kijken, kom eens kijken en oordeel dan

Zou ik best willen, als ik er tijd voor had en dat meen ik echt, hoor.... Ik ga er vanuit dat jullie liefde voor het dier paard hebben, net als ik dat heb. Ik hoop gewoon dat jullie echt goed naar zo'n dier kijken.
Het is net als bij de gemiddelde artsen, die doen ook vaak aan symptoombestrijding, terwijl de oorzaak meestal veel belangrijker is. Als je die weet, kun je pas echt iets veranderen....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 21:13

de enige manier om een probleem op te lossen is om naar het dier te kijken........

Het paard komt voor altijd en niet anders.

ik moet ook veel vaker de eigenaar opvoeden als het paard........

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 21:15

Van naarlingen die al dan niet uit het land mogen naar...
persoonlijk vind ik dat een modje de uitlatingen over andermans handel wel weg mag poetsen hoor.

Ik heb Voest nog nooit in het echt gezien, wel eens op TV.
Met zo een jaarling van een 'Vrouwtje'. Volgens mij een Dartmoorachtig dingetje. Het vrouwtje werd gefilmd terwijl ze het jaarling uit de stal ging halen. Dat was grappig. Ze stond een beetje in de weg, zeg maar, en het paardje had eh.... haast.

Even later ging Voest ermee freestylen, met balkjes. Weer had het paardje haast, en dat Voest in de weg stond hield hem ook niet echt tegen.

KNIP

En na het weggeknipte stukje stond daar ineens een hééél bedeesd paardje. Dat keurig op zijn beurt wachtte.
En nu mogen we allemaal drie keer raden wat daar gebeurd is? Haha! Haha! Haha!
Ik weet het wel.

Overigens, dat natural gedoe? Ik geef er cursussen in. Of, beter gezegd, mijn alphamerrie Nathalie. Ze is slechts 90 cm hoog, maar weet jonge paardhengsten volledig te overbluffen met haar voorkomen. In de weide is een oortje van nathalie voldoende. Als de onderdanen echter niet luisteren, dan volgt er... een hoop gebrul en gemep. Paarden onderling zijn vrij vreedzaam, maar ze hebben nu eenmaal een rangorde en die verdedigen ze ook.
(Zoek je een goede cursus? Boek een weekje Nathalie.T kost wat, maar dan heb je ook wat Haha! Haha! Haha! )

Persoonlijk zal ik nooit een paard slaan om iets te leren. Wel om de rangorde vast te stellen. En geloof me, dat gebeurt in de natuur ook niet liefjes. Wij kunnen een paard nooit zo hard slaan als ze elkaar slaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 21:17

ik sla ook een paard niet om het dier iets te leren..................... ik beloon het dier om goed gedrag......

maar helaas

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 21:26

KiWiKo schreef:
de enige manier om een probleem op te lossen is om naar het dier te kijken........

Het paard komt voor altijd en niet anders.

ik moet ook veel vaker de eigenaar opvoeden als het paard........

Ja, inderdaad, het is vaak de eigenaar die iets niet goed doet. Dat heb ik wel geleerd in de loop der jaren. Dat leren ze je niet echt op maneges, vind ik. Daarom geef ik mijn paard niet meteen een dreun, als 'ie iets 'fout' doet (zoals ik vele ruiters zie doen), omdat ik dan meestal even niet duidelijk genoeg geweest ben.

Mijn eigen paard pakt dat heel snel op, omdat hij heeft geleerd dat als we samen werken, hij goed op mij moet letten. Veel ruiters doen amper grondwerk met hun paard en als ze er dan op zitten, verwachten ze dat zo'n paard alles goed doet. Werk je veel 'aan de hand', dan heb je daar profijt van in de dagelijkse omgang en met rijden. Dat weet je zelf ook wel, lijkt me. Met mijn eigen paardje moet ik dat nog ervaren, want daar rij ik nog niet op, maar tot nu toe gaat het geweldig.

Ik kan alleen maar zeggen dat de moeilijke paarden, die ik bij mijn vriendin zkomen (van die freestyle stal) echt totaal anders weggaan. En dat heeft soms een hoop tijd gekost, maar ze krijgt het wel voor elkaar. En ze is erg anti-meppen, hoor, dat kan ik je wel vertellen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 21:29

randalinpony schreef:

Met zo een jaarling van een 'Vrouwtje'. Volgens mij een Dartmoorachtig dingetje. Het vrouwtje werd gefilmd terwijl ze het jaarling uit de stal ging halen. Dat was grappig. Ze stond een beetje in de weg, zeg maar, en het paardje had eh.... haast.

Even later ging Voest ermee freestylen, met balkjes. Weer had het paardje haast, en dat Voest in de weg stond hield hem ook niet echt tegen.

KNIP

En na het weggeknipte stukje stond daar ineens een hééél bedeesd paardje. Dat keurig op zijn beurt wachtte.
Ik weet het wel.

Lijkt me erg stug, dit verhaal. Freestylen begint op een bepaalde manier en dat is niet het paard over balkjes laten lopen, hoor. Ik heb Voest diverse keren dominante paarden zien doen in het echt en dat was echt bijzonder om te zien. Kwam geen zweep of touw bij aan te pas....

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 21:43

Nadya schreef:
randalinpony schreef:

KNIP

Ik weet het wel.

Lijkt me erg stug, dit verhaal. Freestylen begint op een bepaalde manier en dat is niet het paard over balkjes laten lopen, hoor. Ik heb Voest diverse keren dominante paarden zien doen in het echt en dat was echt bijzonder om te zien. Kwam geen zweep of touw bij aan te pas....

heel goed!

by the way ik lees hier zoveel kwatsch en onzin dat ik het bjna niet meer wil lezen; het moddergooien vooral irriteert me!

DE DISCUSSIE GING OVER :MIJN JAARLING BLIJFT NIET STILSTAAN TIJDENS HET POETSEN

MAAR WAAR GAAN JULLIE HET NOU OVER HEBBEN???? Boos! Bloos

het wordt nu wel off-topic, jammer de TS had gewoon een idee om een leuk topic te starten,
zo werkt het niet d8 ik

wel heel jammer

zij wil nl ervaringen uitwisselen, daarom isser bokt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 09:03

Laten we verder gaan waar de ts met haar vraag begon, hoe laat ik mijn jaarling stil staan? Niet door middel van slaan of een zweep te gebruiken.Slaan en een zweep zijn onmacht, natuurlijk laat je je niet bijten maar dat is ook op een andere manier op te lossen.

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 12:09

slaan en een zweep hóeven geen onmacht te zijn: kijk eens hoe ze tegen elkaar tekeer kunnen gaan, wanneer je de intentie hebt het te gebruiken als correctie is het geen onmacht, doe je het vanuit onmacht dan zal het ook niet werken, en dan krijg jij marleen_usar gelijk.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 17:07

Ik zie vaak te snel een hand door de lucht gaan, is heel makkelijk en snel gedaan maar er zijn zat andere manieren.Maar Emiel zegt ook leef je in in een paard, ga proberen zelf te denken als een paard dan begrijp je een paard veel beter.En dan zal je anders met je paard om gaan als dat je gewend was te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 17:36

Nee, ik ga dan niet anders om met een paard.
Want ik leef me al in in een paard.

Als hij gewoon niet stilstaat krijgt hij geen mep.
Maar zal hij bijv omdat ik hem terug zet narrig reageren en een poging tot happen doen kan hij wel direct een tik verwachten.

Het is maar net wat doet het paard en naar mate daarop reageer je.

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 19:46

marleen_usar schreef:
Ik zie vaak te snel een hand door de lucht gaan, is heel makkelijk en snel gedaan maar er zijn zat andere manieren.Maar Emiel zegt ook leef je in in een paard, ga proberen zelf te denken als een paard dan begrijp je een paard veel beter.En dan zal je anders met je paard om gaan als dat je gewend was te doen.

ben bij emiel geweest en heb parellil level 1
maar ik heb ook een arabier of 2

vaak is het bij hen dat ze het al wel weten

ik heb haar gisteren met mijn touwtje goed duidelijk gemaakt dat trapen naar achteren geen zin heeft en het heeft wel geholpen, maar ik heb haar ook verschrikkelijk uitbundig beloofd toen ze het niet meer deed!

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 20:13

om even terug te komen op het wel of niet vaak in handen nemen van een jaarling. Mijn jaarling komt bij ons op stal te staan met een leeftijdsgenootje en nog wat oudere. Ze kent nog vrij weinig en dus zal ik er vaak 'mee bezig moeten zijn', dan bedoel ik niets van werken ofzo maar gewoon simpelweg de basisdingen. Als ik merk dat het goed gaat wil ik ook al wat langs de weg te wandelen enz. leren dat paraplu's, dekens en dergelijke helemaal niet eng zijn. Zo bouw je vertrouwen op en hoef je als ze 3 zijn niet tegen 500 kilo te vechten. Natuurlijk hoeft een veulen niet aan het werk maar van die 15 min. per dag dat ze even aandacht krijgen en 1 keer in de maand dat ze met iets 'nieuws' geconfronteerd worden daar krijgt zo'n veulen echt niets van. Dan heb ik het nu wel over 1+ jaar Knipoog

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 20:39

Helemaal mee eens! Lachen

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 10:29

Ik heb zelf ook een veulen gefokt, nu jaarling dus. Hij staat lekker 24/7 op het land. In de winter ook, maar dan hebben ze wel een enorme inloopstal waar onbeperkt kuil ligt. In de winter krijgen ze ook natuurlijk brok bijgevoerd. Er staan hier 4 jaarlingen en 2 oudere paarden die de jonkies opvoeden. Ik woon er vlakbij en kom er dus ongeveer 2x per week. De ene keer knuffel ik hem alleen, de andere keer haal ik er eens een borstel overheen en voetjes geven (doet hij ook super). De hoefsmid komt 1x in de 2 maanden (net vrijdag geweest) en hij was zeer lovend over hem. Daar geeft het ook niets als hij tussendoor een keer een aparte sprong maakt, hij is nog jong en dan kun je niet verwachten dat hij doodstil bij de hoefsmid blijft staan.
Wel kun je merken dat hij blij is met de aandacht, als ik kom en hem roep dan komt hij onmiddelijk enthousiast op me af.
En wat ik altijd heel belangrijk vind: geen lekkers geven. Gewoon niet doen, dan krijg je alleen maar een hebberig, drammerig en bijterig paard van. Eten krijgen ze in de voerbak, niet van mij.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 14:08

rohotje schreef:
Ze kent nog vrij weinig en dus zal ik er vaak 'mee bezig moeten zijn', dan bedoel ik niets van werken ofzo maar gewoon simpelweg de basisdingen. Als ik merk dat het goed gaat wil ik ook al wat langs de weg te wandelen enz. leren dat paraplu's, dekens en dergelijke helemaal niet eng zijn. Zo bouw je vertrouwen op en hoef je als ze 3 zijn niet tegen 500 kilo te vechten.

Mijn paard komt net uit de opfok ( 2,5 jaar ). Nooit echt wat mee gedaan( behalve verweid, ooit eens een keer geborsteld en gecastreerd Knipoog ), wel de smid e.d. gezien. Tot 1 jaar zelfs nog nooit een mens gezien ( nooit geënt, ontwormd, bekapt bij vorige eigenaar ). Niks geleerd als veulen dus. Ik kan precies hetzelfde met dat beest; hij is nergens bang van, loopt aan een los touwtje achter me aan, ook langs de weg, andere paarden etc.Vandaag losgelaten in de bak: doet geen donder, mensen achter het glas staan springen en zwaaien, hij komt er gewoon naar toe. Heerlijk die naïeviteit. Daarvoor hoef je ze echt als jaarling niks te leren. Het lijkt mij veel vervelender als hij als jaarling door krijgt dat hij sterker is, en dat als driejarige gaat uitbuiten.

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-06 15:07

he he, vincenza, jij snapt het!!!!!!!!!! Deze topic gaat helemaal nergens meer over. Vandaar dat ik al een tijdje niet meer gereageerd heb. Ik ga deze topic daarom ook verlaten.
Die discussies hier slaan helemaal nergens op. Heeft niks met deze topic te maken.
Ik heb mijn paardje nu helemaal onder controle, door middel van lichaamstaal. Je moet net even weten hoe dat moet.

Verder veel succes allemaal met het discuseren, I`m gone....

Charissa

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 18:59

Gister toevallig een jaarling uit het land moeten halen die nog nooit in de hand was geweest. Was heel gezellig het beest kwam niet in de buurt van mensen en we hebben hem uiteindelijk met een rodeo moeten vangen als ik dan mijn jaarling zie die al aan komt lopen als ik eraan kom heb ik dat toch liever.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:01

Dat ze zich niet laten vangen heeft niks te maken met het zich laten bewerken Haha!