wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Yuri

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 22:00

Jessix schreef:
Vaak wordt er geslagen uit onmacht.
Hoe paarden met elkaar om gaan in de kudde, daar heb ik niets mee te maken. Ik ben een mens. En als mens zijnde ga ik opzoek naar een andere oplossing. Ik beloon ze liever. Ik ben lief voor mijn paarden en mijn paarden zijn lief voor mij. Hengsten zijn voor mij ook paarden en krijgen dezelde behandeling.

ik ben heel benieuwd in hoeverre jij echt al eens met een onopgevoed paard oog in oog hebt gestaan. Geloof me, als je een keer 3 jaar slecht gelopen hebt door een trap, dan wordt je dat lieve gedoe gauw zat hoor.

mijn paarden rkijgen heel veel beloning. maar ook absoluut een flinke klap als die nodig is op dat moment.

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 22:09

Gaan jullie maar allemaal lief zijn voor jullie troeteldiertjes, dan zullen ze je of accepteren van wat een rare gestoorde maar goed het zal wel geen zin om er wat aan te doen, of je lieftallige huisdier zal wel denken wat een raar ding, en gaat kijken tot hoever de grenzen liggen EN EEN PAARD BEGRIJPT MENSENTAAL NIET, dus zullen ze foei paard niet begrijpen.. of je hebt de kans dat het een keer te laat is voor jouw om erover na te denken wat paardentaal is..

je hebt de keuze nu nog om er over na te denken Haha! Succes er mee en nu nadenken, voordat we beginnen te slaan.. Whoosh!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 22:10

@Yuri: Zoals ik al schreef; mijn paarden zijn ook lief voor mij.

Wanneer vind jij het nodig om ze een flinke klap te geven dan?
Laatst bijgewerkt door Jessix op 21-09-06 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 22:13

wanneer:
- trappen
- bijten
- niet opletten waar jij mee bezig bent en dat soms tog rare gevaarlijke situaties kan leiden
- kont toe draaien
zijn zoveel dingen waarbij een paard probeert zijn grenzen te verleggen..

Ik zie t altijd maar een klein beetje als een kind, die probeert dat ook altijd..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 22:21

Tja misschien.. Mijn paarden trappen en bijten niet. En als ze een keer niet opletten dan gebruik ik mijn stem. Daar reageren ze bij mij heel goed op.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 22:21

Leuk lief en aardig allemaal dat je geen paarden (wilt) slaan, tot je tegenover een 3 jarige hengst staat die van het land af komt.

Ga je dan nog steeds zeggen niet doen met een aai over zn oh zo schattige koppie als hij omhoog komt/bijt/trapt?
Hoe wou je dan zo´n beestje manieren bij brengen en duidelijk maken dat je zulk gedrag niet accepteert?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 22:24

Ik kan nog steeds heel goed opschietten met mijn inmiddels 7 jarige hengst.

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 22:25

Te koop? ik zoek nog een mak paard.. en deze is blijkbaar wel een uniek geval.. hihi

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 22:26

oh ja en aangezien je meerdere paarden hebt.. ook te koop? als je er tog zoveel van die makke hebt kun je er vast wel een kwijt voor niet al te veel geld.. Clown

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 22:29

Het is inderdaad een schat van een paard! En nee, absoluut niet te koop.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 22:30

Jessix schreef:
Ik kan nog steeds heel goed opschietten met mijn inmiddels 7 jarige hengst.

En die heeft zijn ´volle´ jeugd op het land gestaan? (Is bij mij tot 3 jr.)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 22:32

Hij staat nog steeds in de wei.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 22:36

Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt..
Jonge hengsten gaan hier als ze afgespeent zijn met een stel het land op, komen een enkele keer wanneer het nodig is in handen.
Wanneer ze 3 jaar zijn worden ze naar stal gehaald om mak gemaakt te worden maar kennen dus helemaal niets.

Jij gaat me echter niet vertellen dat jouw 7 jarige hengst nog steeds op het land staat met soort genoten en jij hem zonder slag of stoot mak hebt gekregen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 22:43

Ik begrijp je wel. Ik heb het ook net al over een hengstenwei gehad.. Mijn paard is daar naar toe gegaan toen hij een half jaar was en er uit gekomen toen hij 3 jaar was. Al die tijd ben ik hem wel wekelijks komen bezoeken.

Op 3 jarige leeftijd is hij naar huis gekomen. Waar hij nu nog steeds op de dag met mijn andere paard in de wei staat en 's avonds op stal.

Ik heb nou nooit meegemaakt dat ik me moet gaan verdedigen omdat ik mijn paard niet sla..
Beetje vreemd dit. Gaat toch om meningen en ervaringen van andere mensen?? Nou dit is de mijne.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 22:47

Jessix schreef:
Ik begrijp je wel. Ik heb het ook net al over een hengstenwei gehad.. Mijn paard is daar naar toe gegaan toen hij een half jaar was en er uit gekomen toen hij 3 jaar was. Al die tijd ben ik hem wel wekelijks komen bezoeken.

Op 3 jarige leeftijd is hij naar huis gekomen. Waar hij nu nog steeds op de dag met mijn andere paard in de wei staat en 's avonds op stal.

Ik heb nou nooit meegemaakt dat ik me moet gaan verdedigen omdat ik mijn paard niet sla..
Beetje vreemd dit. Gaat toch om meningen en ervaringen van andere mensen?? Nou dit is de mijne.

Je hoeft je heel niet te verdedigen omdat je je paard niet slaat, zou wat zijn Vork

Ik vraag me alleen af hoe het dan komt dat ik dan de verkeerde hengsten tref m.b.t. gedrag.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 06:03

Jessix schreef:
Tja misschien.. Mijn paarden trappen en bijten niet. En als ze een keer niet opletten dan gebruik ik mijn stem. Daar reageren ze bij mij heel goed op.

Die van mij inmiddels dus ook. Maar om daar te komen heb ik ze dus af en toe best even heel goed op hun nummer moeten zetten. Heb er nu 3 lopen van mezelf, en die zijn er allemaal van jongsafaan. Zijn nu perfect opgevoed, maar die zijn dus wel een keer goed hard op hun plek gezet hoor. Net als dat ze vaak goed beloond zijn. Dat noem je nu opvoeding.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 09:31

Er is een verschil tussen een paard een goede tik of skup verkopen en een paard mishandelen. Een goede tik of skup is in mijn ogen niet verkeerd . In de natuur gaan paarden namelijk ook niet zacht met elkaar om...

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 10:02

Jessix schreef:
Hoe paarden met elkaar om gaan in de kudde, daar heb ik niets mee te maken. Ik ben een mens. En als mens zijnde ga ik opzoek naar een andere oplossing. Ik beloon ze liever. Ik ben lief voor mijn paarden en mijn paarden zijn lief voor mij. Hengsten zijn voor mij ook paarden en krijgen dezelde behandeling.

Daar ben ik het toch niet met je eens. Wil een paard jou begrijpen, dan zal toch in enige mate "paardentaal" moeten spreken. D.w.z. je opstellen als de leider van de kudde, zodat het paard weet dat jij bepaalt wat er gebeurt. Je kan niet menselijk beredeneren met een paard, dat snapt ie niet.

Daarmee bedoel ik niet dat je er maar lekker op los moet rammen onder het mom "dat doen ze in het wild ook", maar grenzen duidelijk stellen doe je niet alleen maar met lief zijn. Gaat een paard over een grens, dan moet hij daarop geattendeerd worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 10:30

Jessix schreef:

En wat is jouw overtreffende trap als ze niet op stem reageren?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 11:15

Heel boos kijken en stampvoeten Clown

Sorry, kon het niet laten.... Bloos

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 11:35

Ik vind het erg fijn dat mensen paarden hebben die op stem te corrigeren zijn en nooit wat doen. Als dat zo is sla ik zeker te weten ook niet.
Ik heb vroeger op een handelsstal veel hengsten in de handen gehad en dat kon echt niet altijd lief, echt niet!
Ik ben met mijn huidige jonge paard ook begonnen met een lieve, psychologische houding maar al gauw moesten de verhoudingen rechtgezet worden omdat ik de sjaak was en zij liep te fluiten. Nu gaat het goed en hoeft ze tot dusverre geen tik meer te krijgen.
Ik denk dat het vrij uniek is als je er eentje hebt die je nooit eens een tik hoeft te geven.

En @Amosjuh, niet zo verongelijkt hoor, het is logisch dat mensen op steeds weer: ik sla niet, ik schop niet reageren. Niemand trapt jou de grond in naar mijn idee alleen je berichten zijn gewoon wat ongenuanceerd en vreselijk MSN-taal-achtig en het lijkt veel op een roze pennydroom ja! Maar als jij tot nu toe ervaart dat je een paard nooit hoeft te slaan is dat wat mij betreft verder prima hoor!

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 12:01

Jessix schreef:
Vaak wordt er geslagen uit onmacht.

Ik heb dus zelf een jonge hengst en dit soort opmerkingen vind ik zo beperkt....
Je moet je paard absoluut niet aanpakken als het niet nodig is. Ik rij met zachte hand, zonder sporen zoveel mogelijk op zijn caveson en met zo min mogelijk druk. Ik denk goed na over de manier waarop ik met hem werk zodat ik hem niet overbelast. Denk na over zijn huisvesting en probeer zoveel mogelijk in zijn behoeften te voldoen.
Maar, als ik de stal binnenkom en meneer wil met zijn 500 kilo aan hormonen ergens heen kan ik hem coachen en aaien wat ik wil, daar dring je niet toe door. Als hij met zijn voorbeen uithaalt en gilt terwijl ik hem aan de hand heb krijgt hij genadeloos op zijn lazer. Anders gebeuren er gewoon ongelukken. Zij het niet uit kwaaiigheid maar gewoon omdat hij zichzelf niet goed kan beheersen. Levensgevaarlijk als je dan niet stevig straft.
Of bijten, ook absoluut niet toegestaan.
Hij mag ook niet tegen me oplopen en in me gaan staan.
Met een dominant paard moet je nu eenmaal oppassen. Het kan levensgevaarlijk zijn!

IkbenMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 12:08

RicardoOpa schreef:
IkbenMarije schreef:
jij bent de leider dus jij bepaald!

Ik zie mezelf eerder als een BEGE-leider Lachen

Ja idd, zo kun je het ook noemen! Maar dat is denk ik per paard verschillend, de een heeft meer leiding nodig dan de ander! Lachen

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 21:17

Mijn paard haat aansingelen.. tijd terug was ze al hengstig en toen tijdens het aansingelen draaide ze zo der hoofd om en beet me in mn arm..nou ze heeft me daar een knal(weliswaar met platte hand) gekregen op der borst waardoor ze schrok en der hoofd stotte.. Ze heeft nooit maar dan ook nooit meer zoiets gedaan en blijft nu gewoon normaal doen tijdens het aansingelen.
Een paard sla ik zelfden.. maar als een paard mij bijt of naar mij trapt of dingen doet waarvan hij absoluut weet dat het niet mag krijgen ze zeker een tik. Ik begin met Heeee kappen.. Reageren ze niet dan krijgen ze een tik.
Bedoel mijn arm mag wel bont en blauw zijn van het bijten.. Maar ik mag haar geen tik geven.. Sorry maar een paard die je gewoon laat bijten wordt in mijn ogen vals.. Je kan ze maar beter 1 keer een klap geven waarvan ze schrikken.. Dan doen ze het teminste niet meer..
Zelfde als ze bij het beslaan de hoefsmid gaan bijten.. Sorry hoor.. maar na 3 keer niet luisteren naar de stem.. Vind ik het niet meer normaal dat het paard een tik krijgt.. Daaag weet je hoe gevaarlijk die man loopt met hete dingen rond..
Tijdens het rijden denk ik wel anders, k rij zelf zonder sporen en zonder zweep en met een heel zacht bitje.. Maar dat is puur omdat ze braaf is.

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 12:05

ben ik het helemaal mee eens...!!! Vork
je kan een paard niet altijd corigeren met je stem je moet hem ook wel een keertje een tik geven en zeker als ie bijt..!! of als ie over je heen walst..!!
dan vragen ze er gewoon zelf om vind ik...

als een paard/pony jou zomaar bijt dan ga je niet met je stem zeggen: 'dat mag niet' neej dan geef je hem een rake klap anders doet ie het zo weer..!!

ik zelf rijd wel met zweep en mijn verzorgpony krijgt ook wel eens een klein tikje met de zweep maar dan alleen als het echt nodig is...!!! ik geef hem niet zomaar een harde klap omdat hij bijv. niet aan de teugel wilt lopen ofzow... en als ie niet doorloopt krijgt ie been en een kleint tikje..!!! en ik vind dat zoiets moet kunnen.. dan praat je niet over mishandeling maar gewoon ervoor zorgen dat hij naar jou luistert en dat ie respect voor je heeft..!!

mishandeling is als je een pard bijv een klap geeft als hij niks heeft gedaan..!!! en dat is wel zielig, maar als hij je bijt verdient ie het..!!!