Bokkend traag paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:11

Mijn vorige merrie was al jong dier ook vaak stijvig, of krabbelig vooral in wendingen. Ik heb vaak gedacht dat er wat mee aan de hand was maar dat was niet het geval. Ze had een lange rug en liep voor het gemak vaak op het skelet ipv spieren. Pas toen ze een jaar of 7-8 was had ze de kracht om echt op de spieren te lopen en ging ze steeds ruimer bewegen. Ik heb daar veel lang en laag mee gewerkt om die rug aan het werk te krijgen en veel overgangen. Dat had dan wel als gevolg dat ik zadels bleef kopen :+ die is van een medium naar een xw gegaan toen ze uitontwikkeld was.

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 13:21

Conclusie paard is oke, maar ik kan vreselijk rijden, waardoor hij niet meer oke is. Misschien moet ik hem maar verkopen naar iemand die wel kan rijden, heb immers het beste met mijn paardje voor.

Bedankt voor jullie inzichten en meekijken.

Dit topic kan gesloten worden.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje97 op 16-03-21 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Bokkend traag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:22

Ja respect is ver te zoeken tegenwoordig.
Azijn lijkt in de aanbieding bij sommige bokt leden.

Trek het je niet aan, ik vind het heel dapper dat je hier alles deelt.
En ja al zou het door je rijden komen, dan komt dat vast ook wel goed met jou instelling :j

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:24

Zonnetje97 schreef:
Conclusie paard is oke, maar ik kan vreselijk rijden, waardoor hij niet meer oke is. Misschien moet ik hem maar verkopen naar iemand die wel kan rijden, heb immers het beste met mijn paardje voor.

Laat je niet uit het veld slaan door een paar personen die de "bokken" pruik op hebben.

Iedereen loopt wel eens ergens tegen aan en grootste gros van het volk laat een paard niet eens onderzoeken. Dus daar verdien jij een schouderklopje voor.

De weg naar "goed rijden" duurt meer dan een mensenleven.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:50

Zonnetje97 schreef:

Laat het los. Waren er maar meer mensen zoals jij, die bewuster met hun paard bezig waren! Iedereen van ons heeft het moeten leren en je bent nooit uitgeleerd! Zelfs topruiters mogen zich nog wel eens achter de oren krabben waar ze soms mee bezig zijn. Bewandel je eigen weg en zoek naar dingen die voor jou goed voelen en bij je passen. Mi kan je beter je paardje zo los rijden als je deed, dan zoals je het in het begin deed (teugels kort). Je belemmert je paard dan veel minder. Als hij meer door zijn lijf komt dan wat meer actie gaan vragen. Er zijn echt meer wegen die naar Rome leiden dan de standaard methodes.

Heb zelf een groen paard gekocht met veel (lichamelijke en daardoor geestelijke) problematiek. Ze was nogal explosief dus heb haar door andere ruiters laten beleren. Maar ze werden er allemaal afgedonderd. Ze werd kort en strak gereden en maar vooruit gedwongen. Nu heb ik het zelf opgepakt en doe het op mijn manier. Met touwhalster en helemaal los van voren. Ze begint nu steeds meer door het lichaam te sjouwen en krijgt vertrouwen in de ruiter. Anderen verklaren me voor gek...maar ik voel me er goed bij en zie het paard enorm (zowel geestelijk als lichamelijk) verbeteren. Ik heb losgelaten wat iedereen er/van mij vindt. Ik kijk naar mijn paard en doe waar ik (en mijn paard) plezier aan beleven. Mijn wedstrijdambities heb ik in de diepvriezer gezet en mss komen ze er nooit meer uit. Lol met je knol is voor mij nu het belangrijkste. Hopelijk ga jij dat samen met je paard vinden!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:00

Zonnetje97 schreef:

Joh TS :(:) Laat je niet op de kast jagen door een aantal zure reacties. Ik zie echt heel, heel veel meelevende reacties en mensen die met je mee proberen te denken. Ik heb het topic vooral meegelezen en niet gereageerd, maar ook ik vind het écht heel goed hoe je hier mee bezig bent. Het is een probleem wat niet zomaar even opgelost kan worden, en wat over meerdere 'sporen' lijkt te gaan. Echt hoor, hulde hoe je blijft zoeken en niet voor de makkelijke oplossing gaat.

Ik zou jou en je paard echt graag blijven volgen, want ik denk dat dit voor veel mensen een heel leerzaam topic is. Niet alleen vanwege jouw eigen weg, maar ook de ervaringen die er gedeeld worden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:00

Anna79 schreef:
Waar vandaan dan volgens jou?

Beide voorbenen links erger dan rechts. Mogelijk vanuit de ondervoet maar kan ook vanuit de schoft komen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:02

Zonnetje97 schreef:
Anna79 schreef:
Babootje ik moet zeggen dat ik hem op het eerste oog ook kreupel vond maar als je het paard even afdekt met je hand en alleen naar de benen kijkt is hij rad. Volgens mij loopt hij wat teugelkreupel omdat de amazone de handen op de dijen plaatst, ik denk dat dat hem hindert ondanks de vrij lange teugel. Ik vraag me af hoe het beeld is zonder ruiter

Kan ik je laten zien. Onderstaand filmpje is van voor het rijden.

https://youtu.be/Zw1lIKYGBUE

https://youtu.be/OYB_ZXGRBQc

Deze filmpjes kan ik niet zien. Volgens mij browser omdat ze verwijderd zijn.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:07

TS laat je niet demotiveren door sommige reacties, gelukkig zijn er ook genoeg die juist iets positiefs zeggen! Wat ik lees in jouw verhaal en jouw reacties is iemand die het beste voor heeft met haar paard, een professional mee laat kijken/denken als het nodig is en ook naar zichzelf kijkt.
Aan het begin heb ik ook gezegd laat uitsluiten dat er medisch iets aan de hand is, dat heb je gedaan en er is iets uit gekomen waar je wat mee kunt (de hoeven), volledig terecht dat je nu eerst wilt merken wat dat voor verschil geeft.
Het is zo lastig om volledig te doorzien waar zulke vage klachten exact vandaan komen, dat is het al als je het paard echt kent, laat staan dat wij hier allen vanachter ons beeldscherm dat wel kunnen.
Ga vooral door met wat je nu doet, kijk naar je paard, luister soms naar de adviezen en altijd naar jouw gevoel!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:08

Elisa2 schreef:
Teugelkreupel is btw altijd een ruiterfout en bestaat inderdaad zeker wel.
http://www.correctedressuur.nl/page/teugelkreupel

Ik chargeer het misschien een beetje, maar in de meeste gevallen waar mensen het hebben over teugelkreupel is het paard gewoon daadwerkelijk kreupel en hoort een veearts te zien. Teugelkreupel wordt vaak als excuus gebruikt om niet naar de veearts te gaan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:10

Zonnetje97 schreef:
@oji goede tip mbt de ijzers, ga ik zeker doen! Balkjes nemen we zeker veel mee, ook met longeren of een klein in uit je dit doet hij heel soepel.

@skvetta ik laat mezelf opgooien en vanwege het springzadel met korte beugela kom ik daardoor meer uit het zadel. Langere beugels al geprobeerd maar dan zit ik echt heel erg uit balans en plof ik eerder in het zadel. Ik vind dit zadel ook niet lekker zitten, maar heb even niets anders omdat het dressuurzadel niet goed meer ligt. Dus opzoek naar nieuw zadel..

@saar4 nee er is geen andere ruiter erop geweest die hem in de bak naar voren heeft gereden, omdat niemand erop durft vanwege zijn snelle plltselinge schrikreacties en hoge bokken.. de trainer van nu die rijd alleen nog aan de longe in de roundpen voor de veiligheid..

Verder benadrukte de dierenartsen dat het kort en niet zuiver lopen echt puur door de hoeven komen, dus dat kijk io even aan.
Voor degene die het intressant vinden hieronder een filmpje hoe hij liep de allereerste keer dat ik erop zat. Dus 2,5 week onder het zadel. P.s. mijn instructie zei op dat moment dat ik mijn handen op de plaats moest houden. Puur even om te laten zien hoe hij toen liep.

https://youtu.be/HQ73ZuF0GNs

Ik kan dit filmpje ook niet zien.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:27

Het klinkt misschien hard en volgens sommige ook zuur... maar jezelf willen verbeteren en het probleem bij jezelf zoeken is de basis om verder te komen. Hele goede ruiters gaan ook weleens door dit proces heen... dat hoort bij jezelf verbeteren... De eerste keren is het inderdaad pijnlijk als iemand tegen je zegt dat je nog niet zo goed [bezig] bent als je misschien dacht.

Zonnetje97 schreef:

Deze reactie is zo tekenend voor hoe je je opstelt in dit proces.... Ga gewoon naar een instructeur... laat 3 of 4 keer per week bij rijden.. leer narijden... scholen... en zorg dat je bij leert. Doe wat er gezegd wordt en luister naar 1 persoon ipv al die meningen op bokt. Na een maand of 2 heb je als het goed is een totaal ander paard.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:29

JeanneV schreef:
Het klinkt misschien hard en volgens sommige ook zuur... maar jezelf willen verbeteren en het probleem bij jezelf zoeken is de basis om verder te komen. Hele goede ruiters gaan ook weleens door dit proces heen... dat hoort bij jezelf verbeteren... De eerste keren is het inderdaad pijnlijk als iemand tegen je zegt dat je nog niet zo goed [bezig] bent als je misschien dacht.

Zonnetje97 schreef:

Deze reactie is zo tekenend voor hoe je je opstelt in dit proces.... Ga gewoon naar een instructeur... laat 3 of 4 keer per week bij rijden.. leer narijden... scholen... en zorg dat je bij leert. Doe wat er gezegd wordt en luister naar 1 persoon ipv al die meningen op bokt. Na een maand of 2 heb je als het goed is een totaal ander paard.

Mijn god ben je klaar????

TS heeft zich naar mijn mening goed opgesteld in dit topic
Ze heeft de dierenarts erbij gehad, 2 stuk.
Het paard staat op ijzers.
Als ik het goed gelezen heb komt de zadelmaker binnenkort.
Wat the hell wil jij nog meer??
Echt je bent behoorlijk onvriendelijk

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:38

@Zonnetje97: ik heb gelezen dat je paard met 3 jaar RX is gekeurd. Ik weet niet of je een standaard keuring hebt gedaan of ook hals en rug. Want als dat niet is gebeurd kan ik je in ieder geval als tip meegeven dat als je verder gaat zoeken met je dierenarts in ieder geval de hals en schoft mee te nemen in het onderzoek.
Mijn vorige paard (die we vanaf 2,5 jaar al hadden) werd met 8 jaar kreupel (lichte onregelmatigheid).
We hebben een jaar lang gezocht naar de oorzaak. 2 gerenommeerde heel goed bekend staande veeartsen verder (die allebei niet echt iets bijzonders vonden) een half jaar rust op de wei, dat ook niet hielp toch nog maar een 3rd opinion laten doen en werd de juiste diagnose gesteld door JeffDesmedt (in Belgie).
Het beeld dat jouw paard geeft (het korte lopen, niet naar voren willen) past ook heel goed bij schoftproblemen.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:44

Tja en die "hele goede ruiter" die denkt dat alles rij technisch is op te lossen, die heeft het ook echt niet begrepen...

Ik moet zeggen dat ik mij keurig uitdruk nu, want ik heb daar namelijk een zeer sterke mening over.

Laat het van je afglijden ts, ik vind dat je best goed openstaat voor alle verschillende meningen en adviezen. Pak eruit waar jij denkt wat aan te hebben en laat de rest lekker banketstaaf...

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:50

Al vaker gezegd, maar ik vind het knap zo rustig als je blijft. Er zitten op Bokt echt zeer botte lieden helaas, die vanachter hun scherm alles beter denken te weten.

Ik kan me voorstellen dat je dit topic misschien wilt sluiten, maar ik zou heel graag willen zien hoe het verder gaat met jou en je paard.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:06

Lieve TS, bewandel vooral je eigen pad en volg je gevoel. Jij kent je paard en jij was erbij wanneer de dierenartsen je paard nakeken. Wij waren daar niet bij en kijken vanaf ons schermpje mee met onze rugzak aan ervaringen. Ik heb de indruk dat een heel deel mensen nare ervaringen hebben met dierenartsen die compleet fout zaten en ik behoor zeker tot die groep. Vanuit mijn ervaring zou ik waarschijnlijk andere stappen zetten, maar wie zegt dat dat de juiste weg zou zijn? Ik vind dat je heel goed bezig bent en echt wel open staat voor raad en advies. Ik hoop dat je toch de moed vindt om verder updates te blijven plaatsen. Moest je ervoor kiezen om dat niet te doen, dan wil ik jou alleen maar het allerbeste toewensen. Ik ben er zeker van dat jullie er wel zullen komen, succes TS.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:17

JeanneV schreef:
Wat wil je nou met al die filmpjes en al die adviezen?? Keer op keer horen dat je goed bezig bent... goed kunt rijden maar echtttt een heeeel moeilijk paard hebt?

Het is helemaal niet erg als je problemen hebt met een paard.... als je je zo opstelt en het overal aan ligt... behalve aan je eigen stuurmans kunsten... ga je het niet oplossen.

Jij bent zeker de gezelligste thuis :roll:

Ga wat nuttigs doen met je leven en ontstip dit topic als je toch alleen maar een sneer naar TS kunt uitdelen.

Sommigen hier willen wel gewoon de vooruitgang volgen en hebben oprecht interesse in TS en haar paard. Heb je dat niet, wordt het zeer gewaardeerd om je onaardige commentaar voor je te houden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 18:34

Dilan93 schreef:
JeanneV schreef:
Wat wil je nou met al die filmpjes en al die adviezen?? Keer op keer horen dat je goed bezig bent... goed kunt rijden maar echtttt een heeeel moeilijk paard hebt?

Het is helemaal niet erg als je problemen hebt met een paard.... als je je zo opstelt en het overal aan ligt... behalve aan je eigen stuurmans kunsten... ga je het niet oplossen.

Jij bent zeker de gezelligste thuis :roll:

Ga wat nuttigs doen met je leven en ontstip dit topic als je toch alleen maar een sneer naar TS kunt uitdelen.

Sommigen hier willen wel gewoon de vooruitgang volgen en hebben oprecht interesse in TS en haar paard. Heb je dat niet, wordt het zeer gewaardeerd om je onaardige commentaar voor je te houden.

Is het onaardig of is de waarheid gewoon hard?

Heel veel ruiters zoeken het in het medische of zadel, of dekje of weet ik wat, terwijl het grootste gedeelte echt rijtechnisch is. En goed leren paardrijden kost bloed zweet en tranen.........de huidige maatschappij waarbij zelfreflectie amper nog geleerd wordt kan daar slecht tegen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 18:37

Maar dat kan anders gebracht worden als dat je mening is.
Ts staat voor erg veel open.
Laat nu het paard ook door een ander rijden, is dat omdat ze denkt dat ze het zelf zo geweldig doet???
Dan heb je toch al je antwoord.

Maar dat ongelooflijk lomp reageren zie ik wel meer gebeuren.
En er word niet meer op gemod. Voorheen werd er teveel gemod, nu lijkt het wel te weinig want iedereen moet dat botte gedrag maar pikken en men denkt dan dat er een fijne reactie op terug komt of zo?

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 18:45

Voor de mensen die ons nog willen volgen kan dat op instagram @storyoflowie. Zal daar filmpjes updaten.

Misschien dat ik over een tijdje hier nog wat post, maar voorlopig focus ik me even op mezelf en mijn paard.
Ik heb les en trainers die me helpen met het rijden van me paard dus ik ben bezig met het rijtechnische deel. Dat is niet van de een op de andere dag geleerd.
Maar voordat ik door wilde gaan met rijden wilde ik weten of dat mijn paard dat lichamelijk aan kon. Dus nee ik hoef niet te horen dat ik goed rij ik wilde alleen de kijk van andere horen of ik door kon gaan met de training door iemand anders en die mij stapsgewijs gaat begeleiden om hem uiteindelijk ook correct re rijden!

Dus voor wie filmpjes en updates wil volgen @storyoflowie op instagram.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 18:47

DuoPenotti schreef:
Maar dat kan anders gebracht worden als dat je mening is.
Ts staat voor erg veel open.
Laat nu het paard ook door een ander rijden, is dat omdat ze denkt dat ze het zelf zo geweldig doet???
Dan heb je toch al je antwoord.

Maar dat ongelooflijk lomp reageren zie ik wel meer gebeuren.
En er word niet meer op gemod. Voorheen werd er teveel gemod, nu lijkt het wel te weinig want iedereen moet dat botte gedrag maar pikken en men denkt dan dat er een fijne reactie op terug komt of zo?

Dat dus.

Ik ben zelf geen expert, dus kan niet veel nuttigs zeggen over de rijstijl. Maar iemand die dat wel kan, kan dit ook op een normale manier brengen.

TS probeert al het mogelijke en staat voor vanalles open. En ik snap ook wel dat ze niet alles tegelijk kan testen/proberen/uitsluiten.

Heb zelf ook een paard met problemen staan, dus ik weet hoe frustrerend het kan zijn als je niet verder komt of zelfs een terugval hebt. Dat gesnauw van mensen die het zogenaamd allemaal beter weten voegt niks toe.

Ik ga je volgen op Insta, TS :)
Ik ben namelijk heel benieuwd hoe het verder gaat

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 18:49

Ik heb geen insta maar wens je veel vooruitgang de komende tijd en hopelijk binnenkort een fijn betaalbaar zadel.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 18:51

Ik heb ook geen insta.
Ik vind het oprecht jammer dat je daardoor hier gaat. En echt fout dat jij nu uit je eigen topic gaat ipv andersom.
Maar wil je ook erg veel succes wensen, maar dat komt vast wel goed :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 20:17

Babootje schreef:
Elisa2 schreef:
Teugelkreupel is btw altijd een ruiterfout en bestaat inderdaad zeker wel.
http://www.correctedressuur.nl/page/teugelkreupel

Ik chargeer het misschien een beetje, maar in de meeste gevallen waar mensen het hebben over teugelkreupel is het paard gewoon daadwerkelijk kreupel en hoort een veearts te zien. Teugelkreupel wordt vaak als excuus gebruikt om niet naar de veearts te gaan.

Mwah ik heb ook genoeg teugelkreupele paarden gecorrigeerd waarbij het probleem toch echt de ruiter was. Veeartsen zien juist vaak weer niet wat de rijtechnische problemen zijn. Het beste is the best of both worlds.