Oke sorry voor de aantal posts, maar ik wilde hier ook nog even op reageren
ieris schreef:Ik ben nu veel bezig met in de bak en rondjes op de track te lopen.
Ik loop dan bewust weg van de kudde en kom daar ook weer terug, kan dan precies zien waar de spanning opbouwt en weer zakt, fijn om aan te werken.
Heb laatst ook stukjes naast Matsie gedraafd en hij bleef keurig ib langzaam tempo naast me meelopen, terwijl ik een jaar geleden niet eens een snellere pas kon zetten, dan schrok hij zo hevig en rende weg.
Ben nu ook heel langzaam met opstappen via stoel bezig.
Ik beloon hem voor naast de stoel staan en zet voet in beugel, dit herhaal ik vaak , dan zadel ik af en klaar, vind het wel moeilijk in te schatten wanneer ik er echt op kan, zodra ik mijn gewicht in de beugel plaats schiet zijn hoofd nog wel eens omhoog, om vervolgens weer te laten zakken meestal, maar in mindere mate wil hij ook wel eens wegstappen, en dan ga ik er niet op.
Wil echt dat hij net zo rustig is als jou paard met zadel!
Super dat het meelopen/draven nu zo fijn gaat! Ik merk dat het hier ook een lastige oefening blijft. Bijna alsof Dex het als -P ziet, want ik (en z'n SNOEPJES!) rennen van hem weg
. Das natuurlijk niet tof, haha. Toen ben ik vanuit de ontspanningsoefening beweging gaan meenemen. Dan gaf ik een cue voor komen, en het eerste pasje beloonde ik direct. Dat ben ik nu bezig uit te bouwen, bijvoorbeeld zoals hierboven met het balkjes lopen e.d. Nu krijg ik dus ook minder vaak een krokodille-gezicht als hij meeloopt. Yay! Dus super dat het bij Matsie zelfs in draf zo goed ging!
Ik snap je twijfel m.b.t. opstappen. Ik heb dat hier ondervangen door Dex een 'stem' te geven, door een (stop)target die hij kan aanraken als hij wilt dat ik stop. Dit kan tijdens het poetsen/opzadelen/opstappen/rijden zijn. En als ik dan naast het krukje sta, dan kan hij simpel die target aanraken en dan gaan we even iets anders doen. Zo heeft hij autonomie om aan te kunnen geven wat hij wil, zonder daarbij spanning te hoeven opbouwen of weg te lopen. Want hij weet heel duidelijk dat de (stop)target betekent dat ik écht stop. Dus dan is er niks spannends meer aan
.
En daarnaast doe ik tijdens het poetsen/opzadelen/opstappen (rijden doen we nog niet) vooral veel ontspanningsoefeningen. Het zadel hoeft niks te betekenen. Naast het krukje hoeft niets te betekenen. Zodat hij overal op het erf en met vanalles om gewoon lekker kan chillen