Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke1495

Re: Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 12:58

Echt goed om te horen dat het zo goed gaat met jullie TS! Veel geluk samen gewenst en ben benieuwd naar de fotos! :D

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 06:51

Bij sommige paarden helpt een schepje magnesium. Daardoor kunnen de spieren ook beter ontspannen. Ooit geprobeerd?

Hoe reageert je paard als ze iets eng vindt en je vraagt binnenstelling en binnenbeen en dat ze ect hierop moet reageren. Ik rijd 2 paarden die een kei zijn in schrikken. Stelling, binnenbeen en doorrijden.. Maar misschien helpt dat totaal niet bij jouw dier.

Wel super knap dat je op wedstrijd bent gegaan! Mooie punten!

xwildhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 09:22

Two lazy seven ranch! Door middel van horsemanship je paard te trainen op een natuurlijke, paardvriendelijke methode! En je zal denken dat je paard een wat hardere hand nodig heeft, het is eigelijk respect spelletjes spelen, als dat op de grond lukt, lukt het ook onder het zadel? Zoek maar op de site of youtube, ligt in belgie. Zijn ook hele lieve mensen !

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 19:29

xwildhorse schreef:
Two lazy seven ranch! Door middel van horsemanship je paard te trainen op een natuurlijke, paardvriendelijke methode! En je zal denken dat je paard een wat hardere hand nodig heeft, het is eigelijk respect spelletjes spelen, als dat op de grond lukt, lukt het ook onder het zadel? Zoek maar op de site of youtube, ligt in belgie. Zijn ook hele lieve mensen !

Wellicht is het handig om het hele topic te lezen, of iig de posts van TS.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 20:12

Bedankt voor jullie lieve reacties!
Magnesium krijgt ze inderdaad al. Ik merk eigenlijk weinig verschil met of zonder, heb deze maand weer eens een andere geprobeerd (keus uit 1000 :o? ) maar ook bij deze zie ik weinig verschil haha.

@Different1; haha dankjewel! Ze gaat (hoeft ook niet) inderdaad niet meer weg!

De shoot hebben we gisteren gehad, echt super leuk! Ik ben echt heeeeeel erg benieuwd naar de foto's!
We hadden helaas wel weer even een slecht moment voor de shoot -O- . ZUCHT, erg jammer dat dit weer heeft moeten gebeuren, ik snap ook eigenlijk niet heel goed waar het dan ineens vandaan komt bij haar.
Ik had haar helemaal klaar voor de shoot en moest alleen het hoofdstel nog om doen. Ik haalde de (paniek)haken van haar halster af en maakte ze voor haar borst weer aan elkaar vast. Halster af, hoofdstel om.

Haar derde oor is veel te ver afgeknipt dus die ben ik weer aan het bijkweken, de pluk paste niet in de knot dus die was ik aan het wegwerken onder het hoofdstel (wat nog niet aangesnoerd was o.i.d), en BOEM, ze knalt recht overeind, komt door het touw heen waardoor het ijzer van de paniekhaak kapot gesprongen is en draait zich vliegensvlug om waardoor ik tussen haar kont en de muur kom te staan. Ik maakte me uit de voeten en was wel even flink geschrokken.
Uiteraard was mevrouw daarna ontzettend rillerig en zeikerig met het verder omdoen van het hoofdstel. Gelukkig was ze buiten weer helemaal ontspannen, ondanks een vreemde ruin die langs de weg heel vervelend aan het gillen was naar haar tijdens de shoot (keek ze dan weer niet van op of om).

Heel apart dit gedrag, het komt echt volledig uit het niets. Tijdens de wedstrijd had ik haar derde oor ook onder het hoofdstel gewurmd dus het is niet zo dat ze dit niet kent. Daarna was ze weer ontzettend braaf, zelfs tijdens het rijden heeft ze echt heel erg haar best gedaan! De dagen voor de shoot, was ze erg heet als het moeilijk werd voor haar tijdens het rijden.

Nu nog iets waar ik tegenaan loop, misschien heeft iemand hier een tip (of misschien ga ik nu teveel offtopic?). Maar nu ze echt ECHT harder aan het werk moet, krijgt ze gallen. Ik hoor en lees op internet dat dat 'normaal' is, dus daar maakte ik me niet heel veel zorgen over. Maar blijkbaar strijkt ze/tikt ze zichzelf ook best vaak aan, tijdens het rijden of in de wei (of allebei), waardoor ze soms toch een klein wondje aan de binnenkant/onder haar kogel heeft. Eigenlijk net onder haar beschermers (gewone harde kogelbeschermers). Vandaag had ze dus ook een dikker achterbeen (onder de kogel) :( , even rustig gereden (op aanraden van instructeur en onder toezicht) en daarna was hij een stuk dunner gelukkig. Ook niet warm o.i.d. Ze heeft geen ijzers achter, maar moet ik toch misschien ook springschoenen achter om doen? Of andere beschermers achter? (Die dressageboots heb ik al eens geprobeerd maar daar kreeg ze juist wondjes van). Anders laten bekappen?
Sorry als ik nu volledig offtopic ga, ik ga ondertussen ook even bokt afzoeken naar tips!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 20:19

Gallen is in principe niet normaal bij een jong paard.
Staat ze misschien vrij lang op de teen zodat er veel kracht op de kogel komt?
Er zijn paarden die minder droog beenwerk hebben dan anderen en ze hoeven er geen problemen mee te hebben, maar ik zou zeer alert blijven ivm aanhechtingsblesures.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 20:22

@sizzle; neeeeeeee dat wil ik niet horen, krijg meteen de zenuwen ;( ! Ik vermoed zo dat de stand van haar hoeven, ook wel te zien is op de foto's hihi. Hoop dat ze snel komen, kan overigens zelf ook een foto maken. Ik heb wel het idee dat ze er vrij netjes op staat, maar ik ben natuurlijk geen expert. Dat ze vrij vaak wondjes heeft is natuurlijk geen goed teken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 20:47

Gallen zijn idd niet normaal, dat heeft te maken met overbelasting/irritatie. Het kan goed komen door verkeerde stand. Door haar anders op de hoeven te zetten kun je het bewegingspatroon veranderen. Nou hoeft het niet meteen een groot probleem te zijn, maar er iets aan doen lijkt me wel slim.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 20:57

Aantikken doet ook vermoeden dat voor niet snel genoeg weg is.
Dat kan goed met de lengte van de teen te maken hebben.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 15:15

Ik kom me hier weer even melden, ik heb vandaag de foto's ontvangen *\o/* ! Vooral de foto's van haar in de wei vind ik erg gaaf geworden, precies zoals ze is <3 . Het is weer een lang verhaal geworden, sorry! Voor degene die het willen weten misschien wel interessant, voor de rest zou ik deze post overslaan en de volgende met foto's gewoon bekijken :') .

Het was me wel een maandje met haar, mijn laatste bericht ging over wondjes, gallen en een dikker achterbeen. Het bleek mok te zijn, wat ik niet meteen zelf herkende omdat het haar zwarte voetje was en ze vrijwel nooit in de modder staat (is het ook de tijd niet voor natuurlijk). Naast mok kreeg ze ook schimmel van haar buurvrouw, dus ik ben al bijna een maand aan het klooien met schimmel en mok. Beide werden eerst een stuk erger en nu gaat met zowel de schimmel als mok heel erg goed. Na veel smeren zonder resultaat heb ik na 1,5e week zalf gehaald bij de dierenarts omdat haar been dik bleef. Inmiddels is hij na een nacht op stal nog wel iets dikker dan het hoort te zijn, maar verder zie/voel je er niks meer aan. De zalf is bijna op dus dit blijf ik smeren tot hij leeg is, en hopelijk komt de mok daarmee tot een einde!

Overbelasting kan ik me niet echt voorstellen bij haar, natuurlijk zet ik haar wel aan het werk maar behalve de hele warme dagen en lessen, rij ik haar nooit in het zweet (behalve singelplek). Daarnaast had ik vanwege haar been besloten rustiger aan te doen, wat resulteerde in meerdere keren los over het erf omdat ze aan de hand onhandelbaar werd (2 dagen 'stilstaan', wel in de wei en molen, en ze begon als een gek te steigeren aan de hand bij elke korrel zand die bewoog). Dus toen toch besloten om er wel op te klimmen en gewoon wat losrij werk te doen. Om de dag had ze vrij en soms longeren ipv rijden. Ik krijg eigenlijk meer 'commentaar' dat ik te rustig aan en te voorzichtig doe. Maar het is wel zo dat ze in de training al veel minder op de voorhand loopt dus in die zin worden haar achterbenen wel meer belast. Ze heeft momenteel 1 gal, aan het been wat ook nog wat dikker is na een nacht. De andere gallen(tjes) zijn helemaal verdwenen met de mok.

Oktober 2015 is de zadelmaker geweest en heeft haar zadel opgevuld, destijds zaten we in de opbouwfase van haar peesblessure en reed ik dus niet fanatiek. Vanaf dat ik mijn knie brak (december) tot ik er zelf weer op kon (april), heeft er een ander zadel op haar gelegen (dressuurzadel van de ruiter, zelf heb ik een springzadel). Zelf ben ik vanaf april opbouwend begonnen naar hoe we nu trainen. Het zadel is vanaf het opvullen dus niet veel gebruikt, maar zij is wel veel veranderd. Het zadel lag dus niet meer goed, dieptepunt te ver naar voren en teveel druk op de schouders/schoft. Dat is denk ik wel te zien op de foto's (ik ben goedgelovig wat betreft zadels; totaal geen verstand van), maar pas na de foto's merkte ik dat hij niet goed meer lag. Dat is inmiddels opgelost, langzamerhand wordt een zoektocht gestart naar een dressuurzadel, maar momenteel is een springzadel wel fijner voor mijn knie (meer vrijheid).

Ik ga nu de foto's uitzoeken en plaatsen, ook al vind ik het dood eng. Ik ben zelf echt een storende factor op de foto's helaas, daar heb ik ook wel even flink van gebaald. Ik moet echt meer ontspannen gaan zitten, vooral schouders en bovenarmen ontspannen, handen rechtop. Heupen iets kantelen want het ligt niet alleen aan het zadel dat ik teveel voorover zit. Mijn benen leven ook een beetje een eigen leven, uiteraard ben ik daarin nog een beetje beperkt wat betreft mijn knie maar het viel me mee zo op de foto's (op de kapstok tenen na). Verder vind ik het moeilijk om mijn teugels niet wat losser te laten, en nu ik zie dat dit er best streng uitziet heb ik er helemaal moeite mee om goed contact aan de voorkant te houden. Nouja ik kan banketstaaf als Brugman.. Ik zit er op als een zak aardappelen en doe het totaalbeeld er geen goed mee.. Vooral die bijna 15 kilo extra die ik ben aangekomen sinds december vind ik zelf heel pijnlijk om te zien.. Desalniettemin doet mijn paard hartstikke haar best en heb ik foto's beloofd dus plaats ik ze ook gewoon!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 15:19

Jeetje ts, wat ben jij streng en hard voor jezelf! Wel heel herkenbaar gevoel voor mij, want ik straf mij ook nog constant in mijn hoofd, of ik de zaken niet anders had moeten aanpakken, want waren ze er dan nog wel geweest, terwijl ik heel goed weet, dat er mij werkelijk waar niets te verwijten valt.

_/-\o_ van mij, voor je doorzettingsvermogen en door blijven buffelen met je geliefde paard en lekker boeien dat je er als een zoutzak opzit, jij rijd haar tenminste!!

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 15:57

Voor je kijken :+
Afbeelding

Dito..
Afbeelding

Afbeelding

Wat doet die voet daar, die is niet van mij :') . Ontspannen ontspannen ontspannen.. durven los te laten..
Afbeelding

Afbeelding

Ik hang veel te veel naar voren hier
Afbeelding

Jammer dat ik sta
Afbeelding

Schouderbinnen inzetten, niet je eigen paard optillen :+ , en niet je rechterbeen afsteken :Y) .
Afbeelding

En hier even kortsluiting :') . Ze wordt soms rennerig als ik mijn binnenbeen aanleg, daarop reageer ik met de rem en zo af en toe hebben we dan een moment waarop ze wel in beweging blijft maar ook op de rem gaat.. Hier zit ik er helemaaaaaal als een aardappel op maar ik zet hier alle zeilen bij om vooruit te gaan en niet omhoog :+ . Zoals je kan zien kan ik er hier wel om lachen, voorheen was dat wel anders :Y) .
Afbeelding

Pasje versnellen in galop, ik zit weer erg gespannen
Afbeelding

Richting het uitdraven
Afbeelding

Nog een foto van ons samen, ik heb ook de schattigste foto's van mijn vriend die haar uitstapt <3 !
Afbeelding

Nog twee laatste foto's van het scheurkanon op de wei
Afbeelding

Eenn foto waar ik de kriebels van krijg om naar te kijken (denk om je peeeeeeeeeeeeeeeees #) :x ).
Afbeelding

Ik open sowieso nog een topic van de foto's in de wei, heerlijk om te zien hoe ze lekker rond dartelt met een grote hap gras in haar mond :') .

Zoals jullie zien is er nog heeeeeeeeel veeeeeeeeel werk aan de winkel, en dan vooral aan mezelf op dit moment. Normaal rij ik uiteraard met peesbeschermers maar vanwege de shoot heb ik ze niet omgedaan.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 16:03

ohjajoh6 schreef:
Jeetje ts, wat ben jij streng en hard voor jezelf! Wel heel herkenbaar gevoel voor mij, want ik straf mij ook nog constant in mijn hoofd, of ik de zaken niet anders had moeten aanpakken, want waren ze er dan nog wel geweest, terwijl ik heel goed weet, dat er mij werkelijk waar niets te verwijten valt.

_/-\o_ van mij, voor je doorzettingsvermogen en door blijven buffelen met je geliefde paard en lekker boeien dat je er als een zoutzak opzit, jij rijd haar tenminste!!

Aaah dankjewel! Lieve reactie! Misschien een beetje streng maar dan ben ik weer zo teleurgesteld in mezelf dat ik me zo focus op haar, terwijl ik zelf nog van heel ver moet komen :\ !

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 16:16

Joh TS dat ziet er toch hartstikke goed uit! Prachtige foto's heb je gekregen, en ze ziet er ook goed uit, zit lekker in haar vel!
Die foto met je vriend is ook mooi!

Hopen dat de mok snel over is :)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 16:17

Jeetje wat ben jij streng voor jezelf zeg.

Als ik je foto's zo bekijk, heb ik het gevoel dat een groot deel van je "punten van aanpak" nog wel eens kunnen worden veroorzaakt door je zadel. Ik zie je benen regelmatig meerdere richtingen opgaan en noodgedwongen daarmee je bovenlichaam als compensatie.

Op de galopfoto bijvoorbeeld, daar lijk je wat te gaan klemmen met je onderbenen (teentjes naar buiten). KOmt dat omdat je moeite hebt je balans te vinden in je zadel?

Ik ben heeeeeel benieuwd naar foto's van jou op een zadel wat jou meer steun geeft. Denk dat dat al een heel ander (en rustiger) beeld geeft hoor.

En joh, Rome en Berlijn zijn niet in 1 dag gebouwd, ik vind het er (bij lange na) niet zo erg uitzien als wat je zelf vertelde. Beetje lief voor jezelf mag ook wel hoor

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 17:41

Dat ben ik met je eens Rocamor. Ik wilde net t zelfde zeggen. Ik denk dat een dressuurzadel een stuk meer zal doen voor je houding, al denk ik wel dat je ook weer niet een zadel moet hebben waarin je teveel opgesloten zit. Maar o,o, zadels zadels, praat me er niet van. Ik vind het altijd een zoektocht hoor.
Ga kijken naar een zadel bij een goede zadelmaker/passer waarbij je een groot aantal zadels kunt passen. Stuur ze een fotootje van het paard in stand, voor zij en achter aanzicht zodat ze alvast een beeld hebben wat voor zadels mee te nemen. En ga vooral veel proberen wat je zelf ook fijn vindt.
Op de foto's vind ik ook dat je een niet helemaal onafhankelijke zit hebt. Maar dat komt ook omdat je je beugels (voor een springzadel) veel te lang hebt.
Voor wat betreft de mok kan ik je chevadonyll mok kruiden van harte aanbevelen. Bij mij op stal gebruikt iedereen het die een "mok"paard heeft en met succes. Voordeel: je hoeft niet te smeren.
Verder voor wondjes - als ie echt open ligt - gebruik ik zelf gemaakte honingzalf. (1 deel medicinale honing zoals manuka honing en 2 delen vaseline) Prima zalfje. Honing is bekend om zn antibacteriele werking.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 20:07

Leuk hoor die foto's zo op de wei, kan mij wel de gedachte voorstellen van ooohhh kijk uittt!!

Enne je houding komt kan denk ik ook wel door je zadel komen....zoals hierboven gezegd wordt...
En voor de rest...gewoon doorgaan!!!

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 21:02

Wauw volg het topic al sinds het begin maar wat heb je een ontzettend knap paard!
Al die dingen die nog niet helemaal goed zijn komen wel, stap voor stap!
Jullie zijn al super goed op weg en je paard ziet er eigenlijker fijner uit dan ik had verwacht naar aanleiding van je verhaal :j

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 21:36

Bedankt voor jullie lieve reacties en tips! Vrijdag komt er een andere zadelmaker kijken, ik heb er nu eentje van dit merk maar wil inderdaad verschillende dingen proberen en als het even kan in 1 keer een goede keuze maken :') . Het zadel is inderdaad een beetje een belemmering helaas. Balans in galop vind ik inderdaad lastig, als zij rustig onder me blijft dan heb ik er minder moeite mee. Maar meestal gaat ze graag erg hard en dan ben ik mijn controle kwijt en daarmee verlies ik eigenlijk alles (balans, contact, rem werkt niet meer %) ). Vandaag tijdens de les zijn we daar dan ook weer fanatiek mee bezig geweest!
De kruiden voor de mok zal ik eens proberen, ik was al op zoek naar iets dat van binnenuit kon ondersteunen dus bedankt Babootje!
@XMazzel; Aaah dankjewel, dat is leuk om te horen, zal het aan haar doorgeven :o !
Nogmaals bedankt iedereen!! Is wel fijn om te lezen nadat ik mezelf erg streng heb toegesproken |o !

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 01:15

Je bent idd wel streng voor jezelf, maar ik denk ook dat een ander zadel veel kan doen. Het is nu net alsof je op je tenen rijdt, dan kukel je makkelijk iets voorover. Hoewel ik ook dat nog best mee vind vallen. Als je veel wilt uitproberen kan ik Country Mill aanraden; je gaat daar heen met je paard en kunt in de binnenbak uitgebreid proberen. Vraag naar Herman of Bert; ik heb met beide goede ervaringen :j

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 08:27

Leuke fotos en een prachtig paard!

Wil je 1 dingentje meegeven als dat mag...

En je bent je er bewust van geloof ik maar probeer echt dat perfectionistische vingertje naar jezelf er enigszins uit te krijgen.
Je paard voelt dit haarscherp aan maar kan dit waarschijnlijk niet plaatsen, maar pikt deze signalen wel op.
Daardoor ontstaat wellicht mede wat onduidelijk in jullie communicatie....(?).

Je doet rete je best, kraakt jezelf behoorlijk af terwijl ik daar echt de reden niet van inzie.
Je zou jezelf een dikke schouderklop moeten geven....dat doe je waarschijnlijk niet want je bent wel trots op je paard( geheel terecht overigens) maar vergeet jezelf niet.
Jij bent 50% van de combinatie he!

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 10:12

Ik vind je foto's echt geweldig! En je bent echt veel te streng voor jezelf haha. Ik ken mensen met veel makkelijkere paarden die echt vele malen slechter zitten en rijden dan jij. Ik vind het er, gezien het verhaal wat erachter zit, echt keurig uit zien. En dat er verbeterpuntjes zijn...ja, dat lijkt me logisch. Maar dat mag ook :) . Ik bewonder je echt voor je doorzettingsvermogen en je positiviteit naar je paard toe. Jullie zijn de afgelopen maanden zo hard aan het werk geweest! Ik ben het eens met cissie, ook jij verdient een dikke schouderklop! Alles wat jullie bereikt hebben, hebben jullie samen gedaan.
Je hebt trouwens ook een geweldig mooi paard! Ik hoop dat je snel een fijn zadel hebt gevonden :)

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-16 13:47

Bedankt voor jullie lieve en bemoedigende woorden! Ik zal proberen wat minder streng te zijn voor mezelf terwijl ik de focus wat meer op mezelf ga leggen ipv op haar alleen :o !

@Hilary; nou jij legt de vinger precies op de zere plek! Het was me zelf nog niet opgevallen maar nu jij het zegt; ik rij inderdaad op mijn tenen! :roll:
Ik ben heel benieuwd naar vrijdag met de zadelmaker, dit neem ik iniedergeval mee! En bedankt voor de tips!!

@Cissie; Dat mag zeker, daar heb je ook gelijk in. Zij wordt wat onzeker als ik gefrustreerd ben op mezelf, dan haalt ze vanalles uit de kast wat ik eigenlijk niet vraag, omdat ik te druk ben met mezelf. En dan maak ik de oh zo grote fout dat ik vanalles tegelijk aan het oplossen ben en daarmee eigenlijk uiteindelijk helemaal niks op los. Daar moet ik wel wat meer op letten want het is voor haar inderdaad ook heel onduidelijk dan, zeker omdat ze zelf vanalles gaat verzinnen omdat ze denkt dat ik haar corrigeer misschien. Mijn instructeur zei laatst nog; uuuuh wat ben je aan het doen? Wat wil je bereiken? Als ik het al niet begrijp dan zal zij het zeker niet begrijpen := . Bedankt voor je tip en je compliment :) !

@Siesjuh; Jij ook heel erg bedankt, lief van jullie! Ik kwam laatst een filmpje tegen van ongeveer 7/8 maanden geleden, en toen dacht ik inderdaad; oepsie, vergeleken met deze beelden mag ik nu niet zo zeuren! Zij ging aan de haal met me, en zoals dat heeft ze nu echt al een hele tijd niet gedaan :):) ! Dankjewel!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 14:21

Je moet niet vergeten dat als je instabiel zit, je door het zoeken van je stabiliteit heeeeel veel signalen geeft aan je paard. bovenlichaam iets naar voren: rustig aan, benen naar achteren, voorwaarts, noem maar op.

Toen ik met mijn junkie bezig was, was die onwijs goed op de hulpen. Zonder dat ik dat in de gaten had. Als ik zelf maar iets uit balans was, stopte ze gelijk. Dan word je je wel bewust dat je je bewust moet worden van hetgeen je doet met je lichaam.

Ik ben heel benieuwd naar foto's van jou en je paard met een voor jou stabiliserend zadel. Dan denk ik dat je zelf ineens een stuk zekerder wordt van / over jezelf....

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 14:35

Wat grappig, keek net op de Facebook en dacht dat paard ken ik, zie ik daar zomaar de wei foto's voorbij komen! Grappig dat de wereld dan zo klein is :)