Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:51

Nens77 schreef:
Dat kan ook, vond je samenvatting overigens erg gevat.....
Heb je ook nog een nuttige toevoeging ?

Neuh niet echt, zal niet weten wat.

Ik doe het niet snel of vaak, maar peerd heeft echt weleens een mep gehad, of een schop, want daar ging het over natuurlijk. Vaak is opkijken, stap naar voren, of iets dergelijks genoeg.

We hebben het hier over dieren van een halve ton. Mits de goede timing kan een duidelijke correctie voor héél veel duidelijk zorgen en dat kan heel fijn zijn voor een paard. Grenzen zijn duidelijk.

Maar aan de andere kant, als je te laat, slechte timing, te zacht of op de verkeerde plek een tik geeft. Dan ben je ook weer verkeerd bezig.

Je moet gewoon goed kijken, wat heeft je paard nodig. Maar ik geloof niet dat je er komt met fluisteren, duidelijk zijn is nodig. Maar dat hoort dan maar 1x te zijn, als je dat steeds weer moet doen, doe je iets niet goed.

As soft as possible, as hard as necessary zeg maar..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:53

Nee, maar hij begrijpt de taal wel :j

Paarden zien heel veel en wij mensen bewegen vaak veels te snel en heftig voor een paard.
Maak je bewegingen kleiner, subtieler, rustig en ze houden je in de gaten.

Een paard verdraait zijn oor en het paard achter hem heeft dat al gelezen, zo moet je ook leren "praten"(ook al hebben wij dan geen draaiende oren :') )

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:56

femo schreef:
een paard zal je niet 'zien' als paard ;)

Mijn paarden zien mij als een soort "food-dispencer" gok ik :P Wel een waar je beleeft tegen moet zijn,anders slaat het klepje op je neus en kan er herrie uitkomen :=
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 09-01-14 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:56

NeverGiveUp schreef:
Neuh niet echt, zal niet weten wat.

Ik doe het niet snel of vaak, maar peerd heeft echt weleens een mep gehad, of een schop, want daar ging het over natuurlijk. Vaak is opkijken, stap naar voren, of iets dergelijks genoeg.

We hebben het hier over dieren van een halve ton. Mits de goede timing kan een duidelijke correctie voor héél veel duidelijk zorgen en dat kan heel fijn zijn voor een paard. Grenzen zijn duidelijk.

Maar aan de andere kant, als je te laat, slechte timing, te zacht of op de verkeerde plek een tik geeft. Dan ben je ook weer verkeerd bezig.

Je moet gewoon goed kijken, wat heeft je paard nodig. Maar ik geloof niet dat je er komt met fluisteren, duidelijk zijn is nodig. Maar dat hoort dan maar 1x te zijn, als je dat steeds weer moet doen, doe je iets niet goed.

As soft as possible, as hard as necessary zeg maar..

Vind ik toch nuttig hoor, en ben het volledig met je eens

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:00

Tinky12 schreef:
femo schreef:
een paard zal je niet 'zien' als paard ;)

Mijn paarden zien mij als een soort "food-dispencer" gok ik :P Wel een waar je beleeft tegen moet zijn,anders slaat het klepje op je neus en kan er herrie uitkomen :=

:') geweldig.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:01

spatter schreef:
Nee, maar hij begrijpt de taal wel :j

Paarden zien heel veel en wij mensen bewegen vaak veels te snel en heftig voor een paard.
Maak je bewegingen kleiner, subtieler, rustig en ze houden je in de gaten.

Een paard verdraait zijn oor en het paard achter hem heeft dat al gelezen, zo moet je ook leren "praten"(ook al hebben wij dan geen draaiende oren :') )

Klopt maar een gedomesticeerd paard is nu eenmaal een dier wat heel veel aangeleerd krijgt, en dan zijn stemcommando's wel handig. Al denk ik dat ze meer op de toonhoogte letten dan op wat je zegt. Zelf maken ze ook wel geluiden natuurlijk: hinniken, brommen, korte gilletjes of een merriegekrijs.

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:20

Ja ik schop mijn paard terug als hij richting mij of derden schopt,

Paard moet gewoon weten dat dat niet toegestaan is nooit, als ik een paard een schop geeft voelt hij dat 2 tellen,
Maar als ik een klap te pakken krijg of een kind dan kan het wel eens slecht aflopen,

Moet er niet aan denken als mijn zusje paardlief staat te poetsen en paard geeft een klap of bijt ineens nee dat gaat er bij mij niet in! en kan hij een goeie hoek verwachten,

En ik ben echt niet van het slaan of zo maar voor mijn eigen en die van andere veiligheid stel ik grenzen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:48

NeverGiveUp schreef:
Wát een topic, ongelooflijk :')

'Mentale kleineren van parelli?' 'Iemand zijn neus breken als je ziet dat iemand zijn paard een elleboogje geeft?' 'Dierenbescherming voor een goeie tik?' 'Je schopt je kind toch ook niet?'

Wauw. Echt.

Het mentale kleineren kwam van mij en dat ging er meer om om duidelijk te maken dat ze het belachelijk zwaar op vat, als een elleboogje of een tik genoeg is om de dierenbescherming te bellen en een neus te breken, is pareli mentaal kleineren noemen eigenlijk zelfs nog niet belachelijk genoeg om de vergelijking te maken.

Raponsje

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:47

Als een paard mij schopt dan kan dat nog wel eens fatale gevolgen hebben voor mij. (of mensen in het algemeen).

Als een mens mij opzettelijk iets aan zou proberen te doen wat fatale of ernstige gevolgen kan hebben dan schop ik hem net zo goed.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:51

Raponsje schreef:
Als een mens mij opzettelijk iets aan zou proberen te doen wat fatale of ernstige gevolgen kan hebben dan schop ik hem net zo goed.

_O-

Ik kan echt vaak genieten van jou posts, man o man.

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:04

als een paard jou schopt of pijn doet zou ik zeker een schop terug geven... paarden onder elkaar doen dit ook, maar wij kunnen niet eens half zo hard schoppen als dat paarden bij elkaar doen.. t is een onderdeel van rangorde bepaling.

maar ik zou het alleen doen als je zeker weet dat je het op t goede moment doet en op een eerlijke manier. Je moet niet een paard schoppen als correctie als hij iets net wat anders doet als dat jij wilt.

nee123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:08

ik vraag me af hoe ze dan schoppen?

Als mijn haf heel vervelend doet geef ik haar wel een tik op haar neus en soms een iets flinkere tik. Anders luistert ze niet naar me..

Ik moet haar trouwens ook een beetje opvoeden want ze is 3, als ik haar nu niet flink straf als ze iets verkeerds doet, dan heb je later denk ik niet zo'n gezellig paardje..

Als ze echt me zegmaar "aanvalt" ofzo (klinkt een beetje overdreven gebeurt ook bijna nooit) dan krijgt ze wel een paar flinke tikken. Dat vind ik wel nodig.

Ik denk dat het wel licht aan de manier hoe je je paard schopt en inderdaad de timing en alles. En of ze er wat van leren..ze weten in elk geval: o ja, dat mag niet. Dus dan doen ze het misschien wel niet meer. Als ik mijn haf een tik heb gegeven ofzo en ik ben boos op haar, dan komt ze naar me toe en blaast in mijn gezicht, misschien een beetje goedmaken. Dat vind ik wel altijd bijzonder.
Laatst bijgewerkt door nee123 op 09-01-14 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:11

Een vraag, is het gebruik van een zweep en sporen eigenlijk ook niet een soort van straf?
Want je doet een paard er wel pijn mee als je ze gebruikt, ook al is het niet zo veel pijn als met een schop..?

nee123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:14

Elise_0o schreef:
Een vraag, is het gebruik van een zweep en sporen eigenlijk ook niet een soort van straf?
Want je doet een paard er wel pijn mee als je ze gebruikt, ook al is het niet zo veel pijn als met een schop..?

ligt eraan hoe je het gebruikt denk ik. Natuurlijk zal een paard sporen nooit fijn vinden, maar als je ze niet misbruikt dan hoeft je paard geen pijn te hebben. En een zweep is niet om mee te slaan in de meeste gevallen toch?

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:20

Waar gebruik jij je zweep dan voor?

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:22

Een zweep is voor het versterken van de beenhulp. Zeg maar, achter je been even benadrukken dat er reactie gewenst is.

On topic: wat een topic, zeg. je moet gewoon duidelijk zijn. Sommige dingen zijn niet acceptabel. Klaar.

nee123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:24

inderdaad, ik gebruik mijn zweep bijna nooit om te slaan ;) en bovendien doe ik er ook nog vrijheidsdressuur. En eigenlijk is een zweep voor het verduidelijken van dingen. Of als je paard niet wil lopen, kriebelen op zijn kont. Daarvoor gebruik ik hem.

ayla31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:31

Marjoow schreef:
Herkenbaar... Mijn verzorgfjord is ook zo onwijs lomp... Die loopt ook dwars door je heen. Wellicht niet expres, maar hij doet het wel :P

ik vind fjorden ook wel andere typen dan een gewone sport pony, vaak zijn die veel gevoeliger. zelf mijn shetlander is gevoeliger dan mijn (lease)fjord![/quote]
Denk dat dat voor koudbloeden veelal wel geld dat ze minder gevoelig zijn.[/quote]
Ik heb een haflinger die echt heel gevoelig is en een super dribbelkont, alles is eng. Echt niet een koel haflingerkarakter. Dat is dan misschien wel een uitzondering maar toch. Het is niet zomaar omdat het een fjord of haflinger is ook een koel paard.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:49

De voorbeelden die hier genoemd worden geven aan dat het gaat om niet opgevoede dieren, waarbij het af en toe enorm uit de hand loopt. Eerder corrigeren zal moeten schoppen voorkomen.

De rest van de verhalen bestaan uit te weinig nadenken over paardengedrag en voorbereiding. Waarom zet je je paard zo dicht bij een ander paard, dat hij gebeten kan worden en zichzelf moet verdedigen?
Je kan dit oplossen door ervoor te zorgen dat een paard nooit de behoefte voelt in jouw bijzijn om zichzelf te beschermen.

Ik vind het altijd bijzonder om te lezen dat er zoveel paarden herhaaldelijk schoppen en bijten. Ik heb nooit bijtende of schoppende paarden.
Dat komt niet omdat ik zelf nooit schop :D , maar omdat ik niet hoef te schoppen. Niet hoeven schoppen bereik je door consequent zijn, niet bedreigend over komen en je inleven in je paard.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:53

In eerste instantie schop ik mijn paarden niet, maar er ik ook een grens natuurlijk. Na enkele waarschuwingen krijgen ze bij mij toch echt wel een flinke tik en schoppen/bijten hoeven ze bij mij ook niet te proberen. Maar voor miscommunicaties en kleine dingen ga ik geen schop verkopen. :)

pippenstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:09

als de enige manier zou zijn om mijn paard aan te kunnen zou zijn dat ik moet gaan slaan of schoppen zou ik hem wegdoen. Er zijn echt andere manieren ( grondwerk ) om je paard respect te leren tonen. Ik vind het zowieso al niet fijn als een paard mij zou meppen. Het is volgens mij meer verkeerd aangeleerd gedrag als je je paard zou moeten gaan schoppen of slaan, dan is er in de basis opvoedkunde toch iets mis gegaan.

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:11

Ik ben het er niet mee eens dat je een paard moet slaan of schoppen. (zweep is idd niet slaan/schoppen maar verduideling). Het kan dan wel zijn dat paarden onder elkaar elkaar schoppen maar honden bijten elkaar onderling ook en ik ga mijn hond niet bijten als ie te ver gaat!. Ik vindt het heel belangrijk dat je naar je paard "luisterd" maar ik ben geen paard dus waarom zou ik me als paard gedragen? Je moet laten zien dat je de baas/leider bent maar dat kan ook op een heel amdere manier en bovendien blijven het levende dieren die wel eens wat doen. En btw mijn hond luisterd super! ;p dat is wat ik er van vindt zegmaar haha mijn mening maar ieder zijn mening verschilt!

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:12

@ pippenstein, mee eens!!

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:13

pippenstein schreef:
als de enige manier zou zijn om mijn paard aan te kunnen zou zijn dat ik moet gaan slaan of schoppen zou ik hem wegdoen. Er zijn echt andere manieren ( grondwerk ) om je paard respect te leren tonen. Ik vind het zowieso al niet fijn als een paard mij zou meppen. Het is volgens mij meer verkeerd aangeleerd gedrag als je je paard zou moeten gaan schoppen of slaan, dan is er in de basis opvoedkunde toch iets mis gegaan.

Meestal koop je een 'tweedehands' paard, die dus inderdaad slecht opgevoed kan zijn.
Dan zul je dat moeten corrigeren en bij het ene paard lukt dat zachtzinniger dan bij het andere paard.
Grondwerk lukt niet als ze naast je staan te steigeren of je proberen te slaan met het voorbeen, dan eerst een keer goed op de plek zetten waarna grondwerken inderdaad mogelijk wordt...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:15

Ik heb 1x een paard een trap verkocht. En dat was met een dominante merrie, waarmee ik enorme dominantieproblemen had. En mevrouw trapt gericht (gelukkig niet raak), nou dan krijgt ze een trap onder haar hol terug (direct, niet na een minuut). Grenzen stellen heet dat. Nooit meer getrapt.
Aanvallen met longeren? Misschien heb ik wel een verkeerd signaal gegeven. Maar aanvallen wordt niet getolereerd en ze heeft een paar meppen met de zweep op haar kont gehad (op zo'n moment denk ik je niet: heb ik iets verkeerds gedaan? maar: hoe krijg ik dat paard bij me weg?).

Dominantieproblemen zijn hier deels door opgelost, door dat grenzen stellen, natuurlijk in combinatie met grondwerk.

Als je een paard een trap verkoopt, dan moet je dat direct doen, dat is geen mishandeling maar grenzen stellen. Ik doe het ook niet voor m'n lol. Het hoeft meestal ook maar 1 of 2 keer.
Trappen of aanvallen tolereer ik niet, levensgevaarlijk.