Jong, onhandelbaar paard. Hulp gevraagd!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:17

Heleennn schreef:
Ik vind het niet echt respectvol dat ze me onverantwoordelijk, onvolwassen en noem maar op noemen. Maar goed ik verdien het respect vast niet omdat ik "maar" 14 ben.

Respect verdien je door je verantwoordelijk te gedragen.

Onverantwoordelijk en onvolwassen heeft niets met leeftijd te maken, maar met gedrag.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:18

Lees nu je hele topic nog eens door. Kijk eens naar de mééste reacties. Die zijn niet zo negatief als jij het nu ervaart. En niemand ( behalve jij ) heeft het steeds over je 14 jaar. Het gaat niet om het feit dat je veertien bent. Het gaat er om dat je hier op momenten wat kort door de bocht, boos reageert. Dat valt niet zo goed :n En dan maakt het niet uit of je 14, 24, 34 of 44 bent.

Lees je topic nog eens door. Kies de reacties waar je wat aan hebt, die je steunend vind, en hou die in gedachten. De reacties die je beledigend vind laat je gewoon voor wat ze zijn, of je vraagt gewoon rustig om verheldering, of je geeft zelf verheldering.
Lastig is gewoon dat je toch wat eeuuhhhhhhhh defensief reageert op momenten, en daarmee maak je het jezelf moeilijk. Er is niets mis mee om 14 te zijn, om je te vergissen in een paard, of wat dan ook...

Alleen: als je iets constateert wat anders moet...dóe er dan ook wat mee. En in jou geval is dat: Ik ben bang voor mijn paard, heb er geen lol meer in, en ik kan dit dier gewoon niet aan.. Die vaardigheid heb ik niet, en wil ik misschien ook niet hebben. Conclusie: paard verkopen aan iemand die het paard wel kan geven wat het nodig heeft, en dan voor jezelf nadenken over wat JIJ wil.
Verzorgpaard? Op een manege rijden? Of op zoek naar een bevestigd, stabieler, braaf paard, met een karakter wat bij jou past ( en dan ook echt de tijd nemen voor je zoektocht).

Nogmaals: het gaat niet om je leeftijd. Het gaat wel om je vermogen hier en daar iets te incasseren wat je moeilijk vind.. en daar dan rustig, verstandig op te reageren. En dat kún je wel... dat heb ik in het begin van dit topic gewoon gezien. Gewoon daar naar terug dus :j
Laatst bijgewerkt door Punz op 03-01-13 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 21:19

Ik zeg ook niet dat het een gebrek aan respect is, omdat ik dat nog niet "verdien", juist omdat ik nog zo jong ben. En omdat jullie me nog onverantwoord en onvolwassen vinden geven jullie mij geen respect, maar dat is prima, ik kom er wel overheen hoor...

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:21

Heb nog even een aanvulling getypt. En even nog op jouw post weer: Je trekt zélf conclusies die mogelijk niet kloppend zijn. Je oordeelt geloof ik zelf strenger over jezelf dan wij hier doen

Heleennn

Re: Jong, onhandelbaar paard. Hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 21:22

Ja ik ben een perfectionist. Misschien moet ik daarom ook maar gewoon stoppen met paarden, dat gaat nu eenmaal niet altijd goed.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:23

riagr schreef:
Heb nog even een aanvulling getypt. En even nog op jouw post weer: Je trekt zélf conclusies die mogelijk niet kloppend zijn. Je oordeelt geloof ik zelf strenger over jezelf dan wij hier doen

Luister naar riagr, die zegt hier wijze dingen.

In je leven zullen er wel vaker dingen fout gaan, zo is het leven. Perfectionist of niet; als je opgeeft zodra er iets mis gaat wordt je wereld steeds kleiner.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:26

Heleenn: of je leert incasseren :j
Is zeker niet de makkelijkste weg... maar je gaat daar wel je hele leven lang wat aan hebben!
( en dan zeg ik niet dat je met dit paard verder moet hoor. Een paard wat je zo bijt en trapt zonder dat jij het gevoel hebt daar iets aan te kunnen doen, is gewoon niet iets wat je moet willen...)

Maar paardrijden in het algemeen... en leren omgaan met je perfectionisme ( dwz leren omgaan met het feit dat het soms ( vaak :D :D :D :D ) anders loopt dan gedacht).. Dat is misschien bést de moeite waard :j

( ben nu even weg... kijk / reageer zo nodig straks nog wel)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 21:27

Ik heb morgen gewoon weer les, geef het nog 1 kans. Natuurlijk best onnozel... want paard kan er natuurlijk niets aan doen als ze wat nerveus is. Kan het haar niet kwalijk nemen... Ik hoop dat het morgen goed gaat, heb goede begeleiding.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:30

Ik snap je wel hoor, dat het lastig is om je grenzen naar je paardje aan te geven. Maar ik had een hengstveulentje die ik alleen maar knuffelde en zijn gang liet gaan en die sprong me wel gewoon op mijn nek op zeker moment en dat heeft me wel doen inzien dat ik strenger moest gaan zijn voor mijn eigen veiligheid.
Toen heb ik hem iedere keer met een takje op zijn neus getikt (soms best hard) als hij te dichtbij in mijn eigen ruimte kwam en na een tijdje was het over. Dit is in het klein wat er eigenlijk moet gebeuren denk ik, en dan is de 'tik' aan te passen aan het formaat van je paard.

Idem dito met mijn paard, die liep iedere keer over me heen, draaide om en rende naar huis :j
Heb ik ook heel duidelijk met een stick op de neus getikt. Hoefde bij haar niet hard maar wel duidelijk dat ik dat niet zag zitten.
Als je paard steigert of naar je slaat ten aanval dan móet je wel duidelijk zijn, zo zacht als kan, zo hard als nodig.

En er zijn ook grijze vlakken in het leven :) je hoeft niet direct met paarden te stoppen. Maar zoek gewoon wat bij je past, dat is helemaal prima.

Succes morgen, geef niet te snel op, je kunt er veel van leren onder de juiste begeleiding. En juist paarden kunnen ook helpen om minder perfectionistisch te leren zijn. Een paard is al snel tevreden namelijk, let maar eens op.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:39

Met paarden omgaan en perfectionisme is een slechte combinatie. Een perfectionist wil alles goed doen, die denkt dat hij of zij het op een gegeven moment helemaal in de vingers heeft.

Met paarden omgaan en paardrijden blijft een leerproces, ook al zit je 80 jaar tussen de paarden, je kunt elke dag nog iets nieuws leren. Dat is eigenlijk ook het leukste aan paarden, de verrassingen, iets nieuws opsteken, uitzoeken wat het beste werkt voor jou en je paard. En tegen de tijd dat je je paard door en door kent, en hij jou, komt er een nieuw paard op je pad en kun je weer bijna van voren af aan beginnen.

Maffieioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:40

dierencommunicatie&healing, van symone ottevangers staat op facebook, zij kan communiceren met je paard en kan jou mischien aangeven wat het probleem is met je paard, ik heb nu al meerdere paarden zien opknappen nadat zij er mee bezig is geweest, het is de moeite waard om te proberen. http://www.communiceren-met-dieren.nl

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:56

nynke55 schreef:
Met paarden omgaan en perfectionisme is een slechte combinatie. Een perfectionist wil alles goed doen, die denkt dat hij of zij het op een gegeven moment helemaal in de vingers heeft.

Met paarden omgaan en paardrijden blijft een leerproces, ook al zit je 80 jaar tussen de paarden, je kunt elke dag nog iets nieuws leren. Dat is eigenlijk ook het leukste aan paarden, de verrassingen, iets nieuws opsteken, uitzoeken wat het beste werkt voor jou en je paard. En tegen de tijd dat je je paard door en door kent, en hij jou, komt er een nieuw paard op je pad en kun je weer bijna van voren af aan beginnen.

Met je eerste zin ben ik het niet helemaal eens. Het kan een slechte combinatie zijn. Ikzelf ben ook perfectionistisch en rijd met veel plezier mijn paard. Ik wil mijn paard steeds beter hebben en leg dus niet zoveel in de punten die goed gaan (ik onderhoud natuurlijk wel) en ben druk bezig om de slechte punten te verbeteren, deze zo goed mogelijk te krijgen. Daar ben ik dan heel perfectionistisch in. Ben ook niet snel te vrede. Alleen hier zie ik het perfectionistisch zijn dan weer als een pluspuntje. Het is maar net wat en hoe je ermee omgaat.

Weer even on-topic. Soms kan het beter zijn om je paard te verkopen. Ben jij gelukkiger en paard uiteindelijk ook. Soms is doorzetten met de juiste begeleiding ook goed. Al moet het wel veilig blijven. Paardenmens of mens met paard doet er dan niet toe. Veiligheid boven alles. Sterkte met je keuze, wat deze ook moge zijn.

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 22:07

Heleennn schreef:
Wat bedoel je fuegojoy? ik snap je post niet helemaal...

dat het elkaar de grond intrappen, mij er van weerhoudt om mij in topics te mengen,
je lijkt me een verstandig meisje , een ieder kan zich vergissen in wat hij-zij wel of niet aankan qua karakter
en mate van opleiding van een paard.

ik snap ook heel goed dat je twijfelt, wel - niet verkopen, ligt het aan mij , waar is het mis gegaan,
succes met je paardje en trek je niet teveel aan van al die wijze raad en soms veroordelende woorden

maak je eigen keuze, volg je hart en mocht je er voor kiezen om het samen met je paardje te willen oplossen zoek begeleiding en hulp.
voor je paard maar ook voor jezelf

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 22:11

Je leeftijd verklaart voor mij wel een hoop. En begrijp me niet verkeerd; ik veroordeel niemand om zijn of haar leeftijd. Maar feit blijft dat je een brokje (levens)ervaring mist om met in ieder geval dit paard goed overweg te kunnen.

Klein voorbeeldje; ik heb 2 enorm gevoelige paarden, waarvan mijn jongste paard helemaal hypersensitief is. Ben ik zenuwachtig, doet hij extra zijn best voor me. Laatst wilde ik hem ''om'' zetten in zijn box en trapt hij ineens kneiterhard tegen de muur. Aan de kant waar ik stond... Uiteraard heb ik hem effe een stukkie uit de koran voorgelezen, want dat soort grappen accepteer ik niet, dat moge duidelijk zijn. Maar; sindsdien ben ik aan het puzzelen waar zijn reactie vandaan kwam. We hebben hem namelijk wel eens letterlijk de trailer in geduwd, dus losse achterbenen heeft ie zeker niet...
Na zeker 2 weken mn hersens pijnigen heb ik in ieder geval het grootste gedeelte van de puzzel al opgelost; hij spiegelde mij namelijk, en goed ook. Punt is alleen dat het heel veel zelfkennis en -inzicht vereist om soms dingen te kunnen zien en herkennen. Sinds ik me heb gerealiseerd dat hij mij spiegelde (en ik me dus realiseerde hoe ík me gedroeg!!!!) is zijn narrelige gedrag al stukken minder, maar er spelen momenteel meerdere dingen. Echter het spiegelen was toch het grootste gedeelte...

Als je een paard hebt dat A: erg sensitief is en B: een heftigere manier heeft om dingen te uiten (mijn paard wordt bijv al woest op het hek als er een kluitje aarde tegenaan vliegt.....das gewoon zijn manier van reageren; knokken) is dat al lastig genoeg. Laat staan wanneer je ook nog eens jong bent en bezig bent met school, opgroeien en algeheel plezier hebben ik het leven. Dat heeft niets te maken met onvolwassen of onverantwoordelijk, dat is gewoon jong zijn. Op mijn 14e had ik me nooit gerealiseerd dat mijn paard mij zo spiegelde, laat staan dat ik in staat was om bij mezelf naar binnen te kijken en te zien wat er gebeurde.

Ik denk dat deze combinatie best zou kúnnen werken, maar dan moet je bereid zijn om je voor de volle 100% in te zetten en alles overboord te gooien, samen opnieuw te beginnen. In alle eerlijkheid....ik heb niet het gevoel dat je daar zin in hebt. Dat is helemaal geen schande, begrijp me niet verkeerd. Je geeft aan dat je een perfectionist bent.. Mijn beste vriendin is ook zo. Daarnaast enorm onzeker over alles, dus ook absoluut haar omgang met paarden. Als gevolg daarvan gaat ze alles plannen, en dat is al helemáál niks met paarden :+ Toch heeft ze een half jaar geleden haar eerste eigen paard gekocht (althans...na een mislukte combi), een jaarling hengst die we hééél gauw hebben laten castreren. Toegegeven; ze heeft het soms echt heel erg moeilijk.. Maar ze doet het hartstikke goed en die 2 komen er wel samen. Nu zijn we wel bijna alle dagen samen op stal en help ik haar aan alle kanten, dus ze staat er beslist niet alleen voor.
Maar hier hebben we het wel over iemand van 22, die zich (iig inmiddels) bewust is van haar knelpunten (dus oa de onzekerheid) en meer dan bereid is om eraan te werken. Daarnaast is haar paardje echt heel erg lief, hij heeft veel geduld met haar en is zachtaardig. Voor zover een jaarling een beginnerspaard kan zijn is hij dat absoluut in ieder geval. Daar komt dus nog bij dat ze van alle kanten hulp krijgt en ik vrijwel iedere dag contact met haar heb en haar help... En dan nóg is het allemaal niet makkelijk.

Ik bewonder je moed om het te blijven proberen maar ik krijg de indruk dat je er niet volledig achter staat. Dan ook gewoon niet doen.. Hak die knoop door, maar dóe iets ipv ''toch nog een keer proberen''. Ga ervoor, neem begeleiding (en verhuis je paard naar een stal waar je ook instructie van buitenaf mag hebben), vecht ervoor om er samen uit te komen en sterker van te worden. Óf verkoop haar en kies voor een rustiger, ouder paard. Allebei is het goed. Het is gewoon net wat jij graag wilt en waar je ambities liggen. Niemand verplicht je om een paard te houden waar je geen zin meer in hebt. Misschien ben je over 10 jaar wel toe aan een dergelijk paard, en misschien wel nooit. Niet iedereen is geschikt voor zo'n sensitief dier weet je... Het vergt ontzettend veel van jezelf en als je gewoon lekker lol wilt hebben samen zonder psychologisch advies van je paard kan ik daar helemaal inkomen :+

Maar nogmaals; neem een beslissing. Niet door blijven modderen, maar actie ondernemen. Allebei is goed weet je.. :)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 22:17

martine0503 schreef:
Met je eerste zin ben ik het niet helemaal eens. Het kan een slechte combinatie zijn. Ikzelf ben ook perfectionistisch en rijd met veel plezier mijn paard. Ik wil mijn paard steeds beter hebben en leg dus niet zoveel in de punten die goed gaan (ik onderhoud natuurlijk wel) en ben druk bezig om de slechte punten te verbeteren, deze zo goed mogelijk te krijgen. Daar ben ik dan heel perfectionistisch in. Ben ook niet snel te vrede. Alleen hier zie ik het perfectionistisch zijn dan weer als een pluspuntje. Het is maar net wat en hoe je ermee omgaat.

Weer even on-topic. Soms kan het beter zijn om je paard te verkopen. Ben jij gelukkiger en paard uiteindelijk ook. Soms is doorzetten met de juiste begeleiding ook goed. Al moet het wel veilig blijven. Paardenmens of mens met paard doet er dan niet toe. Veiligheid boven alles. Sterkte met je keuze, wat deze ook moge zijn.

Dat ben ik ook wel weer met je eens, de perfectionisten die ik in gedachten heb, worden chagrijnig als het niet gaat zoals de bedoeling is. Maar niet alle perfectionisten zijn natuurlijk zo.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:04

nynke55 schreef:

Ik ben het deels met je eens. Volgens mij is een goede (jonge) paarden trainer vaak geen perfecionist maar meer iemand die het leven (en het paard) neemt zoals het is. Maar de beste (wedstrijd) ruiters die ik ken zijn zeker weten perfectionistisch. Ook in de (dressuur) top vind je volgens mij veel perfectionisten.

SZCarlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:09

Ik zou op zoek gaan naar een goede begeleider die je kan helpen! Ik heb ook een paard gehad die geen respect voor me had zelfs de begeleiding had er moeite mee hen te temmen na maanden trainen en geduld is er toch een wonder paard uitgekomen je kan nu serieus alles met hem doen!!!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:31

Heleennn schreef:
Ja ik ben een perfectionist. Misschien moet ik daarom ook maar gewoon stoppen met paarden, dat gaat nu eenmaal niet altijd goed.

Als je een perfectionist bent kan je heel ver geraken met paarden. Pas alleen op dat je jezelf niet zo hard de grond inboort dat je te weinig leiding kan nemen. Het paard vergeeft je fouten zolang je moeite doet om te veranderen. Dat doe je, anders zou je het niet op bokt hebben gezet. Trek je niet meer aan van je fouten dan het paard het kan schelen.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:44

Jongens en vooral MEISJES, wat zijn jullie streng voor de TS! Kom op en heb wat compassie met dit meisje! Hardvochtige paardenw ij ven....(de verhalen met steunbetuigingen e/o meedenken daargelaten).

Als je mijn dochter was, Heleennn, en dat bedoel ik zeker niet l u llig, zou ik zelf het paard morgen terugverkopen aan je stalhouder, want ik zou het veel te gevaarlijk voor je vinden met zo'n jonge karaktermerrie door te gaan. Het is vragen om ongelukken. Je hebt te weinig ervaring voor haar, en je bent bang. Je merrie weet dit en loopt over je heen. VEEL TE GEVAARLIJK!
Leg al het gezemel over paarden met mensen en paardenmensen en mensen met paarden of volwassen en onvolwassen naast je neer, uit je reacties blijkt dat je de situatie gewoon niet meer de baas kan, dat vinden oudere mensen al lastig laat staan als je nog zo jong bent. Niets om voor te schamen hoor! Ik vind het juist heel volwassen dat je besluit haar terug te verkopen, dat is veel beter dan door te gaan en dadelijk een keer een echt gevaarlijke trap te moeten incasseren.
Echt, als je mijn dochter was mocht je niet doorgaan met dit paard!!!

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:58

Fransje_70 schreef:
Jongens en vooral MEISJES, wat zijn jullie streng voor de TS! Kom op en heb wat compassie met dit meisje! Hardvochtige paardenw ij ven....(de verhalen met steunbetuigingen e/o meedenken daargelaten).

Als je mijn dochter was, Heleennn, en dat bedoel ik zeker niet l u llig, zou ik zelf het paard morgen terugverkopen aan je stalhouder, want ik zou het veel te gevaarlijk voor je vinden met zo'n jonge karaktermerrie door te gaan. Het is vragen om ongelukken. Je hebt te weinig ervaring voor haar, en je bent bang. Je merrie weet dit en loopt over je heen. VEEL TE GEVAARLIJK!
Leg al het gezemel over paarden met mensen en paardenmensen en mensen met paarden of volwassen en onvolwassen naast je neer, uit je reacties blijkt dat je de situatie gewoon niet meer de baas kan, dat vinden oudere mensen al lastig laat staan als je nog zo jong bent. Niets om voor te schamen hoor! Ik vind het juist heel volwassen dat je besluit haar terug te verkopen, dat is veel beter dan door te gaan en dadelijk een keer een echt gevaarlijke trap te moeten incasseren.
Echt, als je mijn dochter was mocht je niet doorgaan met dit paard!!!

Helemaal mee eens. ook al eerder gezegd.

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 00:14

Ook ik ben het helemaal met Fransje en Martine eens.

Ik heb TS al eerder aangeraden haar gevoel te volgen en zich niet van de wijs te laten brengen door andere bokkers. Kom op mensen... een beetje medeleven met Heleen, graag! Het is een jonge meid wat er toch eigenlijk gewoon alleen voor staat. Het is een hele emotionele beslissing voor dit meisje om te stoppen en zo te lezen heeft ze nog veel oud zeer van haar oude paard. Zij en haar paard zijn gewoon geen match... niet op dit moment van haar leven.

@ TS Je hoeft je zelf niet te verdedigen meid. Het is jouw keuze. Beperk je tot de positieve en behulpzame reacties, dat zijn er echt nog een hele boel. Als je behoefte hebt aan een vriendelijk woord of even je verhaal van je af wil schrijven zonder kritiek erop te krijgen... je weet hoe de PB knop werkt. :(:)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:15

@ TS: Er is niets mis met perfectionistisch zijn, zolang je dat maar niet van de ander - in dit geval het paard - verwacht. Zolang het alleen op jezelf betrokken wordt, zie ik geen problemen om door te gaan met paarden. ;)

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:20

Heleennn schreef:
Mahitri schreef:
Jammer dat je geen paard meer wilt. Jouw situatie ben ik al zo vaak tegen gekomen. Iemand met weinig ervaring koopt een jong paard dat eerst braaf is en daarna de grenzen gaat verleggen. Dan durven we het paard niet meer aan te pakken en neemt hij de controle over met als gevolg een vervelend paard.
Beste optie is om inderdaad je paard te kopen en mocht je toch weer overwegen om wel een paard te kopen (ik neem aan dat je je toch niet door bokkers laat tegenhouden), ga dan voor een ouder paard met al flink wat ervaring.
Zodat je lekker kunt genieten van je paard i.p.v. er angstig voor te worden. Het is echt geen schande om geen jong paard aan te kunnen, dat is nu eenmaal een vak apart. Laat een ander maar met dat pubergedrag bezig gaan en zorg dat je zelf weer plezier in de paarden krijgt.

Ik heb niet "weinig ervaring", ik rijdt al zes of zeven jaar en heb ook al ervaring met jonge pony's. Ik heb gewoon geen ervaring met "hebberige" paarden. Hiermee bedoel ik dat ze altijd nét iets meer moet nemen dan ze krijgt. Ik wil helemaal niet zo'n paard, moet je altijd liggen opvoeden, bah!

Goed dat je wel inziet dat je voor een 'hebberig' paard (oftewel een jong paard dat zijn grenzen verkent) nog te weinig ervaring hebt.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:34

Wat ik mij nog wel afvraag is waar je merrie vandaan komt? Is ze opgevoed in een kudde? Is ze bij jou op stal beleerd? Of weet je weinig van haar achtergrond? Kan wel helpen om info te hebben zodat je weet waar gedrag evt. vandaan kan komen.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:31

Heleennn schreef:
Het is ook haar karakter dat me niet meer aanstaat. Verkopen is de enige oplossing vrees ik...

Ik heb ook zo'n paard gehad. Prachtig paard, maar niks geen liefs van haar naar mensen toe. Altijd zuur in de omgang. Echter, met rijden wel redelijk braaf. Hoewel ze me rustig liet zitten in de proef.
Zo'n paard moet je mee om kunnen en willen gaan. Het went uiteindelijk wel. Maar leuk is anders.
Heb nu een Fries, tegenovergestelde van de schimmel.... Ik moest echt afkicken de eerste maanden.
Gun jou ook zo'n paard als mijn Fries. Way easier to live with....