Stroomhalsband voor paard. Ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 16:05

Setteli schreef:
Voernijd lijkt me sterk. Ze worden allemaal op stal gevoerd dus iedereen krijgt z'n eigen portie. Ze weten alleen dat het op een gegeven moment tijd is en dan worden ze allemaal wat onrustig, vooral mijn merrie (moeder van de jaarling). Ik loop daar dan rond en weten ze dat ze op een gegeven moment naar binnen mogen. Als ik op dat moment weg zou gaan, worden ze allemaal weer rustig en gaan ze verder met grazen.

Dus met andere woorden. Het is voertijd, paarden worden onrustig, staan waarschijnlijk al bij het hek te dringen, er wordt rond elkaar heen gedarteld, gejaagd en dan ga jij daar nog tussen lopen stroomschokken aan de pony uitdelend.
Krijg je dan niet gewoon 1 hectisch tumult waarbij de pony totaal niet doorheeft hoe of wat?

Sorry TS, ik probeer ook maar de minste gedachtengang van jou te begrijpen, maar ik kan er gewoon niet bij.

jensvl

Re: Stroomhalsband voor paard. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 17:13

Dit volg ik al helemaal niet.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 17:15

terpentijn schreef:
Gezeur krijg je sowieso ook over stroombanden, die per 1 januari 2013 verboden worden in Nederland.

Oh is dat er al door? Goede zaak.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 17:16

Idd.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 17:53

yvonnedv schreef:
simodi schreef:
Het gaat er hier om dat je accepteert dat je niet alle paarden zomaar bij elkaar kunt zetten en de reactie die daar op volgt is gewoon paardengedrag!

tja en dan krijg je weer gezeur van de dierenbescherming want een paard is een kuddedier en die mag niet alleen staan.

Idd, geen compromis, een paard moet je gewoon goed houden. Als dat niet kan moet je geen en/of minder paarden houden. Maar dat is misschien wel te radicaal gedacht van mij...stel je voor dat je meer paarden op je vork hebt genomen dan je aankan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 18:14

Setteli schreef:
Ik heb de band vandaag gebruikt. Hij vond het eerst maar raar enrende de hele wei al bokkend door. Toen ging ie grazen. Hij liet Phoebe met rust. Maar tegen voertijd was het tochraak en begon ie weer achter haar aan te gaan. Ik moet zeggen dat de band niet ech hielp. Hij stopte wel veel eerder dan anders, dat was wel het positieve. Ik heb Phoebe nog even aan het touw genomen en ze aan elkaar laten snuffelen, dat ging redelijk. Maar hij wilde haar toch bijten en heb toen het knopje even ingedrukt en dat hielp.

Hieruit lijkt het mij te maken te hebben met voedertijd. Misschien te vroeg om dat te concluderen dat dat het ook echt is, maar dit is iets dat is opgevallen. Maar om zeker te zijn dat het voernijd is, zou je je observatie nog een paar keer moeten uitvoeren.

Ik heb mijn pony ook ooit bij een merrie gehad die voernijd had. Het ging de hele tijd goed totdat er gevoerd werd in de stallen (onze paarden stonden op t land) Ook al was het een paar honderd meter verder, toch hoorden de paarden het. Wij waren daar met onze paarden met vakantie en ze waren ook geen wei gewend. Dus voldoende te eten zou je zo denken. De merrie met voernijd veranderde op slag in een bijtend monster die mijn pony de hele wei doorjoeg.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 18:22

Gini schreef:
Setteli schreef:
Voernijd lijkt me sterk. Ze worden allemaal op stal gevoerd dus iedereen krijgt z'n eigen portie. Ze weten alleen dat het op een gegeven moment tijd is en dan worden ze allemaal wat onrustig, vooral mijn merrie (moeder van de jaarling). Ik loop daar dan rond en weten ze dat ze op een gegeven moment naar binnen mogen. Als ik op dat moment weg zou gaan, worden ze allemaal weer rustig en gaan ze verder met grazen.

Dus met andere woorden. Het is voertijd, paarden worden onrustig, staan waarschijnlijk al bij het hek te dringen, er wordt rond elkaar heen gedarteld, gejaagd en dan ga jij daar nog tussen lopen stroomschokken aan de pony uitdelend.
Krijg je dan niet gewoon 1 hectisch tumult waarbij de pony totaal niet doorheeft hoe of wat?

Sorry TS, ik probeer ook maar de minste gedachtengang van jou te begrijpen, maar ik kan er gewoon niet bij.

Er wordt niet om elkaar geen gedarteld, staan allemaal vooraan. Ik sta of loop daar helemaal niet tussen, ik loop bij de stallen. En nee ik ben niet stroom schokken aan het uitdelen. Ik snap dat jij denkt dat je mijn gedachten gang niet begrijpt, als je zelf van allerlei dingen gaat verzinnen. Dan snap ik het nl ook niet meer

Steffie2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 19:14

En iedereen die dit zo'n goed experiment vindt :') ? Als dit niet lukt, is het daarna een goed experiment om de shet met een stok te slaan of wellicht een goed idee om de shet zoals in vroegere tijden aan vier benen vast te kluisteren :') ? Valt hij die jaarling ook niet meer aan. Hoe ver moet je gaan om een probleem dat puur is ontstaan door plaatsgebrek zo te willen oplossen?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 19:23

Heb je het al een tweede keer geprobeerd, TS? Of heb je toch maar besloten dat niet zo slim is?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 20:04

Gini schreef:
yvonnedv schreef:

tja en dan krijg je weer gezeur van de dierenbescherming want een paard is een kuddedier en die mag niet alleen staan.

Idd, geen compromis, een paard moet je gewoon goed houden. Als dat niet kan moet je geen en/of minder paarden houden. Maar dat is misschien wel te radicaal gedacht van mij...stel je voor dat je meer paarden op je vork hebt genomen dan je aankan.

dan is de oplossing voor ts simpel hé, stal ze gewoon allemaal op. geen haan die er dan nog naar kraait over "te weinig land"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 08:37

Paarden die op een kluitje staan net zo erg als ophokken, of op een postzegeltje 2 x hun stal....in alle gevallen, geen paarden of minder paarden...

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 08:45

russel draaf jij nu niet een beetje door? hoe weten jij nu of de ts genoeg ruimte heeft of ze ophokt of op een postzegel zeg.?

en als ze dan te weinig plaats heeft dan moet ze ze maar opruimen of geen paarden houden het is dus paarden houden volgens jou ideaal of niet erg kort zichtig
ik hou mijn paarden hoe ik ze en ts trek je niets aan van zulke mensen

en nu ga ik na stal de paarden lekker ophokken want het regent en na zoveel dagen zijn ze die regen zat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 08:54

Als de shet de stroomschock associeert met corrigeren naar de jaarling op een manier die raar paardeigen is, dus door naar de jaarling toe te gaan, de jaarling met lichaamstaal niet het bewuste gedrag laat zien en de shet een onaangename prikkeling krijgt die hij na een paar keer ondergaat ( mijn Shet kruipt gewoon onder de stroomdraad door me zijn dikke manenkam vol haar, trotseert het of voelt het niet of wacht tot de puls voor bij is...) is er dus niet geleerd.

Als de stroom om zijn nek een pijnsensatie gaat geven, dan kan de associatie worden, kijken en toenadering geeft pijn...dan kan het zijn dat zijn hekel wordt verterkt.

Voorbeeldje...een van mijn shetten was als hengst op gegev moment gaan domineren en in dominantie spel erg hard gaan bijten, toen kwam voedselnijd...shet gecastreerd, shet nu sul eerste klas, de ruin die zich juist niet fel verweerde heeft zo een groot probleem met die shet, lees: hekel aan hem dat hij niet meer accepteert dat die shet naast hem eet of om hem heen draalt, dus wordt hij weggeblaft... Dat contact is voor eeuwig kapot.....

Als jouw shet een hekel gaat krijgen aan jouw jaarling omdat hij kennelijk jouw jaarling niet op een normale manier terug kan zetten, dus tegenstrijdige reakties krijgt, heb je straks een groter probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 08:56

hutch84 schreef:
russel draaf jij nu niet een beetje door? hoe weten jij nu of de ts genoeg ruimte heeft of ze ophokt of op een postzegel zeg.?

en als ze dan te weinig plaats heeft dan moet ze ze maar opruimen of geen paarden houden het is dus paarden houden volgens jou ideaal of niet erg kort zichtig
ik hou mijn paarden hoe ik ze en ts trek je niets aan van zulke mensen

en nu ga ik na stal de paarden lekker ophokken want het regent en na zoveel dagen zijn ze die regen zat

Ik reageer op voorgaande posten. ;) daar wordt weinig ruimte benoemd.
Hoe de situatie bij TS ter plaatse is wordt stil gehouden.....want misschien zit daar wel het probleem....vaak beginnen daar de problemen, te weinig ruimte.

En als we over ophokken gaan praten....raakt bokt overspannen, dat is helemaal hylarisch.....mijn paarden staan nog binnen, erg he??

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 09:41

Duhelo schreef:
Gini schreef:

dan is de oplossing voor ts simpel hé, stal ze gewoon allemaal op. geen haan die er dan nog naar kraait over "te weinig land"

What about een landje bijhuren? Gewoon de hele wei geven en dan maar wat meer hooi bijvoeren wanneer het gras schaars wordt? Plenty of possibilities.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 10:24

Hooi krijgen ze sowieso bijgevoerd als het gras op is. Paarden hebben zat ruimte.

En sommige reacties, jeetje wat kunnen jullie overdrijven, niet te geloven. En nee, ik trek me hier niets van aan. Ik vraag hier nl niet om tips over hoe ik mijn paarden moet houden, en hoeveel m2 per paard verantwoord is, maar of iemand ervaring heeft met zo'n stroomband. 99% van de degenen die hier reactie geven, hebben 0,0 ervaring met de band, dus waarom geef je dan reactie? Om de moraalridder uit te hangen, ofzo??
Ik krijg veel pb van bokkers die wel ervaring met de band hebben, zowel positieve als negatieve, en daar heb ik iets aan. (en door degenen met de negatieve ervaring wordt ik niet veroordeeld om het gebruik, want dat wordt allemaal goed begrepen).

Als mijn paarden niet met elkaar overweg kunnen, moet ik maar draadjes gaan spannen, zodat ze inderdaad allemaal op een mini-stukje staan. Maar dat mag ook weer niet, want dat is net zo erg als ophokken.

Mijn shet staat nu naast de anderen op een ministukje van 10 x 5 ofzo. 3 stroomdraden naar de anderen toe, en nog kruislings zodat ie er niet tussen door kan piepen. De rest heeft ruimte zat, staan heerlijk rustig en hebben genoeg ruimte om rond te scharrelen, galopje te maken enz enz.

Mochten de aanvallen niet ophouden, dan blijft ie op dit mini-stukje staan. (punt)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:53

Ik probeer alleen maar een situatie te schetsen. En het feit dat dit voornamelijk rond voedertijd gebeurt, is natuurlijk wel een nieuw element dat alles ook ineens duidelijker maakt. Het is dus niet een shet die een draadje mist in zijn bovenkamer en voor zijn plezier een jaarling ineentrapt.

Maar als je als oplossing je alleen maar op die stroomhalsband wil focussen, dan heb ik hier idd niets te zoeken. Ik wilde je enkel maar andere handvaten aanreiken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 15:26

ts: heb je ook al es geprobeerd om een visuele barriere te maken? (desnoods eens een paar daagjes een trailer oid in het land zetten. iemand had het al eens geopperd, en dit is wel waar, dat het kan zijn dat de aanvallen verminderen als de jaarling "uit het zicht" kan wegvluchten (andere kant van de trailer dus)
zeg niet dat het zal helpen, maar is wel het proberen waard.
Ga je de stroomband nu nog verder testen om te kijken of die de link maakt?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 15:28

Citaat:
Het is een laatste redmiddel, en ik geloof dat TS om haar paarden geeft.

Het is helemaal geen laatste redmiddel, TS heeft nog niets anders geprobeerd en ook niets gedaan met alle tips die hier gegeven zijn.
Er zijn al een heleboel mogelijke oplossingen aangedaan; weide groter maken, graaskorf, visuele barriere, oude merrie met veulen en shet in een paddock, shet en veulen laten wennen zonder de anderen, naast elkaar op stal zetten enz enz.
Vanaf het begin heeft TS al gezegd dat ze de stroomband wil gebruiken, ookal is dat door velen afgeraden en onderbouwd waarom het niet zal werken op een paard.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 16-10-12 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 15:35

Setteli schreef:
Mijn shet staat nu naast de anderen op een ministukje van 10 x 5 ofzo. 3 stroomdraden naar de anderen toe, en nog kruislings zodat ie er niet tussen door kan piepen. De rest heeft ruimte zat, staan heerlijk rustig en hebben genoeg ruimte om rond te scharrelen, galopje te maken enz enz.

Mochten de aanvallen niet ophouden, dan blijft ie op dit mini-stukje staan. (punt)

Huh? Volgens mij heeft TS nog een andere oplossing bedacht, afgezien van het experiment met de halsband, zie hierboven. En toch wordt er doorgegaan met zeuren. :') :') :') :')

Sneu is dat toch ook. Net zoals mensen die zichzelf zo graag een schouderklopje willen geven omdat zij wél paardenmensen zijn en dus ALLES weten en de rest weet niets, dat zijn de zielige mensen met paarden. En dan zit je dat anoniem op een paardenforum te verkondigen....

Mooi staaltje hedendaags Bokt weer hier, popcorn anyone?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 15:57

Gulpje, daarmee kwam ts pas nadat ze de band had geprobeerd.
Er zijn een heleboel optie's genoemd die heel wat meer kans van slagen hebben dan het gebruik van een stroomband maar dat wil ts niet proberen, de band werkt niet en nu is de shet gedoemd om verder alleen te blijven staan.
Persoonlijk vind ik het gewoon jammer dat TS wel zegt dat ze het beste met shet voor heeft en hem dus graag bij de anderen wil hebben, maar dat ze dan de meer eenvoudige oplossingen passeert en alleen een stroomband wil proberen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:08

Maar als ik me niet vergis is dit nog altijd TS haar keuze.
Daarnaast heeft ze het topic geopend voor ervaringen over de stroomband, en niet voor: wat als je dit of dat doet?
wie weet heeft ze dat al geprobeerd? ze is niemand iets verschuldigd en hoeft zichzelf toch niet te verdedigen?
vraag was: ervaringen met stroomband?
Alles wat ze gekregen heeft zijn vooroordelen, andere opties, etc, dingen waar ze niet om gevraagd heeft.
Het is onderhand toch wel duidelijk?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:13

In de OP staat toch duidelijk dat ze nog twijfelt over een oplossing en zich afvraagt of zon band kan helpen.
En het is nogal logisch dat er andere oplossingen worden gegeven door mensen die dit niet vinden kunnen.

Maar je hebt gelijk hoor, TS mag helemaal zelf beslissen of ze haar paard stroomstoten geeft of afzondert, daar hoort niemand zich mee te bemoeien.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:17

Hallo Ts. Ik heb alleen jou posts gelezen. Wij gebruiken zo'n band bij onze hond die jaagt graag op wild.
Je moet wel een goede timing hebben. Als onze hond al rent dan hoeven we niet te drukken want dan rent ze er door heen. Wij letten goed op der lichaamstaal als ze focust en wij roepen der en ze luistert niet dan krijgt ze een waarschuwing via de band. Het werkt hier heel goed.

Ik ben het niet met de mensen eens dat het dieren mishandeling is. Onze hond kan verder prima los en is goed met andere honden alleen als ze wild ruikt is ze weg. Ik wil niet op me geweten hebben dat ze andere (wilde) dieren dood. Dit is ook voor haar veiligheid. Op het moment dat ze jaagt stopt ze niet meer voor een auto etc.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:23

Dus vertaalt wordt hier gezegd dat natuurlijk gedrag van een dier wordt tegengehouden door middel van stroomstoten (pijn) terwijl het ook kan zonder pijn door middel van een halsband. Volgens mij toch een vorm van dierenmishandeling. Net als bij dit paard.