Paarden zijn monsters?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:12

Dan denk ik dat we hier idd helemaal geen discussie meer hebben. Volgens mij is iedereen het prima met elkaar eens in andere verwoordingen en met affiniteit andere methodes...

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:13

Maritje1991 schreef:
Ik denk dat het verschil zit in het feit dat ik constant kijk naar de reacties van de paarden. Dus waarschijnlijk een bijtincident al voorkomen kan worden.
Met aansingelen bijvoorbeeld: daarin ben ik echt heel lief en voorzichtig :)

Daar zouden een hoop een voorbeeld aan kunnen nemen... Je ziet tegenwoordig meer paarden met singelneid dan zonder..... -O-

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:13

Eerlijkheidshalve, vroeger was ik het meisje (tot een jaar of 14) dat gewapend met sporen, hulpteugels, verheven stem en verschillende bitten op een paard ging zitten. Totdat ik mijn wedstrijdpaard op stal kreeg die mij heel goed duidelijk heeft gemaakt dat hulpmiddelen het beginpunt zijn van ontwetendheid. Langzaam schuurde en schaafde dit paard mij tot een paardenmens met engelen geduld, en dwong hij respect en waardigheid bij mij af. Elke dag weer maakte dit dier mij bewust van actie-reactie, en deed het mij beseffen het natuurlijke gedrag van paarden eens nader te observeren. In die zin ben ik het wel eens met topic-starter; Wij verlangen steeds maar weer dat onze paarden zich aan ons aanpassen zijnde gebruiksvoorwerp, terwijl een gelijkwaardige band ook mogelijk is met wederzijds respect. Ik blijf een klassiek geschoolde ruiter, zonder wegen van goeroe's te bewandelen, maar toch heb ik met al mijn dieren een hele evenwichtige en respectvolle relatie zonder dat daar ooit nog een klap aan te pas is gekomen.

Ik observeer mijn dieren continue, in het land, op de poetsplaats, tijdens de ritten. En ik ben hun gedrag simpelweg voor door een simpel (maar luidruchtig) "Uhhhh". Jong, oud, veulen of wilde hengst, het werkt tnt bij nagenoeg alle dieren.

HolyPope schreef:
Als een paard mij bijt vraagt tie om een klap. En ach, ik ben de rotste dan ook niet.

Daar zit het hem juist in, je moeten al handelen voordat een dier uberhaupt gelegenheid krijgt om je te bijten. Denk je dat een Alpha-merrie blijft wachten totdat het jonge grut toeslaat om haar van de troon te stoten? Nee, die handelt direct. Het paard dient jou ten alle tijden als leider (alpha merrie) te zien, jij loopt voorop, jij bepaalt waar jullie naartoe gaan, wat er gebeurt, wanneer jullie eten, en zelfs wanneer er gevlucht wordt. Ken jij als leider (alpha merrie) angst, snuif je gevaar dan rent de kudde met je mee.. Precies de reden dat ik bijvoorbeeld niet langer 'aanflanter' met mijn jonge sportmerrie, ik was na een jarenlange onderbreking in de paardensport te onzeker geworden om haar leiding te geven onder het zadel. Onzekerheid wordt waargenomen en je hebt de poppen aan het dansen met zo'n jong dier. Dan kun je er allerlei middelen om heen gooien om respect voor mijn onzekerheid af te dwingen, maar dat is gewoon krankzinnig en maakt voor het paard toch geen sense. Zij zou dan de dupe zijn geworden van mijn onzekerheid in het zadel; Het is dan voor de hand liggend om te zeggen "Wat een k*t paard" maar dat is ze niet, zij misdraagt omdat ik geen leiding geef onder het zadel, terwijl zij aan de hand wél blind op me kan en durft te vertrouwen. Iedere andere ruiter rijd dan ook zo op haar weg, niets geen k*tpaard. Want laten we heel eerlijk zijn, het ligt gewoon aan mij. En om heel eerlijk te zijn denk ik dat daar ook vaak het probleem ligt met bijvoorbeeld echte probleempaarden, zij krijgen de schuld van iets dat door de mens is begonnen.

Qimm schreef:
nou ook niet altijd. Vorig jaar was er een haflinger veulen van 3 weken die (helaas) tot toen nooit in handen was geweest. Dat ding viel je aan, oren in de nek, tanden bloot, wit van de ogen zichtbaar en gericht uithalen zodra je door het hek kwam. 2 klappen aan z'n kop met een halster en een goed gemikte schop onder z'n reet (ik was eerder) verder was er niks meer aan de hand en gedroeg hij zich prima. 3 weken later liep hij braaf mee aan een touwtje.

Dan kun je 'fluisteren' wat je wil, maar dan blijft het een gevaarlijk dier, soms moeten ze gewoon een schop onder hun hol hebben. Moeders was veel te zacht die liet al dat geklier rustig toe, dus meneer was koning te rijk... tot hij mij tegen kwam.

Natuurlijk is er niets mis mee om een jong paard dat bijna het licht uit je ogen slaat op de wei, een keer terug te schoppen zoals Qimm ook zegt. Want een paard dat hoger in rang had gestaan had hem op dat moment ook geen zachtzinnig kusje gegeven. Zolang het maar eerlijk gebeurt, en het dier de mogelijkheid en ruimte krijgt om te vluchten. Dat hadden ze in de kudde namelijk ook gedaan.
Maar zoals ze zelf al zegt stond het haflingerveulen bij een zacht-gekookt eitje als moeder. Kortom hij was zich inderdaad de koning te rijk, en neemt dan ook logischerwijs de leiding omdat de natuur dat zo geregeld heeft. Stampt Qimm ineens de wei in om hen te vertellen 'volg mij' ja daaaag... En het haflingerveulen gaat het gevecht met haar aan, niet omdat hij gemeen is, hij weet gewoon niet beter en doet wat de natuur hem ingeeft. Als hij daadwerkelijk van 'nature' zo gemeen was geweest zoals gesuggereert, dan had je nu nog steeds het kweet niet wat met hem te stellen. Maar dat lijkt nu niet het geval '3 weken later liep hij braaf mee aan een touwtje'.

Ik geloof niet in goeroes, en ook niet zozeer in parelli/NH/emiel voest of wat dan ook. Wel geloof ik dat we de herkomst van onze paarden en hun gewoonte dienen te respecteren, ongeacht of je nu grand prix rijd of boomloos door het bos hobbelt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:15

Maritje1991 schreef:
Dit is compleet iets anders dan wat ik aanhaal.

Hoe bedoel je zoeken...

Ja, ik raak het paard ook echt wel mijn stick. Maar niet te lang, niet vaak etc.

Zo zacht als kan zo hard als nodig.
En als een paard mij bijt? Zal ik in zijn tandvlees knijpen, of in zijn neus of weet ik veel. Maar niet slaan.

Ik ga er ok vanuit dat het niet ZOMAAR gebeurt :)

Wat een onzin zeg: in zijn tandvlees knijpen, dat lukt jou niet zomaar hoor of je bent dan te laat bij en snapt ie de straf niet, hij gaat niet zijn tandvlees aan jou aanbieden hoor.

Direct handelen of die vóór zijn.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 07-06-12 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:15

Maritje1991 schreef:
Misschien beetje zwart-wit.

Ik verlies ook wel eens mijn geduld, dan zet ik mijn paard terug in de weide en loop weg.

Maar no-way dat ik een scherper bit/slofteugel oid zou gebruiken omdat IK het niet aan kan.
In mijn ogen is het gewoon stuk vetrouwen,leiderschap en gewenning.

En dan nog, een paard heeft ook wel eens een dagje iets van, nu even niet. Niet alle dagen zijn het zelfde.

Dus, ik zou dan maar niet meer op mijn verzorghafliner moeten rijden?
Zij wordt zo enthousiast buiten dat ik haar op een gewoon bit niet kan houden.
Mijn mening; beter 1x eraan zitten (rijd normaal met losse teugels) en dan een goede rem, of met een 'normaal' of geen bit en levensgevaarlijk voor mezelf en omstanders?
Ben ik dan een monster?? :?

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:18

Maritje1991 schreef:
Ik denk dat het verschil zit in het feit dat ik constant kijk naar de reacties van de paarden. Dus waarschijnlijk een bijtincident al voorkomen kan worden.
Met aansingelen bijvoorbeeld: daarin ben ik echt heel lief en voorzichtig :)

Ik denk dat iedereen hier wel let op de reacties van paarden. Als een paard doodsbang voor een trailer staat, zal ik ´m in ieder geval niet met stokken en touwen die trailer in slaan. Als een paard gewoon stronteigenwijs op rust staat voor een trailer, nou, dan ben ik heel duidelijk. En ik denk dat het voor (bijna) iedereen zo werkt hier.

Dus de conclusie: Ondanks een soms moeilijke verwoording door de TS zijn we het allemaal met elkaar eensch :Y)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 12:18

Hebben jullie ook de rest gelezen?

Nee, doe dat eerst :)

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:19

Maritje1991 schreef:
Hebben jullie ook de rest gelezen?

Nee, doe dat eerst :)

Ik heb alles, met een flink-stijgende verbazing, gelezen!

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:21

Mallow schreef:
Tandvlees knijpen is een hele aparte, die heb ik nog niet eerder gehoord :D, wat is je gedachte daarachter?

Hij bijt jou jij bijt hem :)
Lijkt me vrij simpel toch?

Maritje1991 schreef:
Ik vind slaan gewoon niet netjes, je hoe moet ik dat uitleggen?

Ik vind slaan tegen hoofd van een paard gewoon not done!

Als mijn paard(of elk ander paard) mij een kopstoot geeft kan hij een kopstoot terugverwachten, alleen niet met mijn hoofd want dat is een beetje pijnlijk := Dan komt er een tik.

Maar het verschil zit hem er vooral in de fases en vrijheid die jij je paard geeft. Wanneer ik bijvoorbeeld bij de fase ben dat hij echt afgestraft moet worden zijn er al vele fases vooraf gegaan die voor een buitenstaander misschien niet zichtbaar zijn maar voor mijn paard overduidelijk waren. Dus als ik aan het rijden ben en het gevoel heb dat het heel slecht gaat, oogt het voor een ander nog prima. Ik vind een tik geven kan, zolang je duidelijk blijft, en consequent.
Niet goed: Sta te praten met X bij het hek. Het paard (wat niet van X is) komt erbij staan en begint een beetje te knabbelen aan het hek. X begint meteen te schreeuwen en geeft een keiharde pets op het hoofd van het paard.
Wel Goed: Paard begint te knabbelen, jij duwt hem weg. Paard gaat opnieuw door. Duwt harder & claim het hek. Paard blijft opdringerig dus dreiging van slaan. Paard gaat door, daadwerkelijk corrigerende tik.
Niet goed: Bijv in grondwerk, bezig met leiderschap e.d. bepaalde oefening. Paard doet niet wat men wilt, dus (touw was opgerolt vast gehouden) word met het touw geslagen op de neus(dus uit het niets, 1 klein stapje verkeerd)
Wel goed: fases worden opgebouwd, inbuigen, kijken, instappen enz en dat er dan uiteindelijk geraakt word met het uiteinde van de leadrope is imo echt geen probleem. Zodra het paard al is het maar 1cm wijkt voor de druk stop je en begin je opnieuw :)
Dit is natuurlijk mijn mening dan :)

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:22

Judith94 schreef:
Dus, ik zou dan maar niet meer op mijn verzorghafliner moeten rijden?
Zij wordt zo enthousiast buiten dat ik haar op een gewoon bit niet kan houden.
Mijn mening; beter 1x eraan zitten (rijd normaal met losse teugels) en dan een goede rem, of met een 'normaal' of geen bit en levensgevaarlijk voor mezelf en omstanders?
Ben ik dan een monster?? :?

Ik ken je achtergrond verhaal niet hoor, maar ik als oud-Z ruiter durf je wel te vertellen dat een bit bij een correct gereden paard een overbodige luxe is. En nee ik ambieër geen bitloos-gehobbel, hoewel ik dat ook leuk vind. Al mijn dieren (van Zz-Z paard tot 3 jarige) lopen met een zacht bit. Terugrijden doe je op je zit, een kleine ophouding en eventueel je stem. Een scherper bit zou in principe dus niet eens een verschil mogen maken, terug naar de basis, terug naar de bak en pas weer naar buiten zodra je je paard op zit onder controle hebt. Een bit is onder geen beding een rem, mijn inziens.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:25

Ik sluit me helemaal aan bij Pinda_Dipje.

Als je je eigen paarden kent en zij kennen jou dan weet je vaak al heel snel wat er wanneer gaat gebeuren en hoe je dat kunt voorkomen. En inderdaad, dan heb je aan een "Uhhh" of "Heee" al genoeg.

Bij een nieuw paard zul je weer even de rangorde moeten bevestigen en die zal jou ook moeten leren kennen, maar ook dat is slechts een kwestie van tijd.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:27

Mloes schreef:
Maar dan zit het enige verschil er nog in , dat jij vindt dat je een paard niet mag slaan. Wel met een stick, maar niet met de hand ofzo? En niet op het hoofd. Maar dat doet volgens mij niemand geregeld?
Dus dan zijn we het alleen nog oneens over het feit dat wij duidelijkheid verschaffen door een tik te geven als een paard bijt, en jij kijkt naar waarom hij bijt en als er geen goede reden / signaal is geef jij een tik met je stick. Klopt het zo?

Ik denk dat ik wel begrijp wat Marit bedoelt.
Waar ik denk dat zij een probleem mee heeft, is het straffen van paarden (dus het actief ontmoedigen van gedrag dat je niet wilt). Je bent dan namelijk alleen maar bezig met wat het paard NIET mag. Meestal zit er aan negatief gedrag ook nog een hele goede reden (vanuit het paard bezien) en wordt daar door het bestraffen weinig tot niet naar gekeken.

Ik denk dat ze bedoelt dat ze druk geven an sich geen probleem vind. Druk geven om je paard iets (positiefs) aan te leren, gaat op een andere manier. Je laat de druk los als je paard het juiste doet. De druk loslaten is dan de beloning.

Het lijkt weinig verschil te maken voor sommige (druk=druk), maar uiteindelijk is het een hele andere manier van benaderen (voornamelijk straffen vs. voornamelijk belonen). De instelling is anders en daardoor is vaak de hele omgangsvorm anders. Bij het ene is men alleen bezig met wat niet mag (en moet het paard blijkbaar als vanzelf begrijpen wat wel goed is :? ) en bij het andere ben je actief bezig met je paard beleren richting positief gedrag.

Ik word zelf af en toe helemaal gek van die mensen die constant "UUUhh" of "KAPPEN NU" tegen hun paard zeggen. Niet omdat dat zielig is voor het paard :') maar omdat het gelijk duidelijk is dat zij voornamelijk met een straffende instelling met hun paard bezig zijn.
Werkt vast ook hoor, maar ik zou het niet prettig vinden om zo met mijn paard om te gaan ;) Het is toch een hobby? Je vind je paard toch leuk? Ik leg mijn paard met liefde uit wat ik wel van haar wil :)

LadyMadonna

Re: Paarden zijn monsters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:32

slaan niet netjes... bijten of schoppen is ook niet netjes. Het gedrag wat een paard naar mij vertoont kan ie dus terug krijgen. En als een paard mij écht bijt, krijgt ie ook gerust een knal voor zn harses.
Op het moment dat die knal direct is, worden ze daar écht niet kopschuw van :n
Paard zal eerder kopschuw worden van gesjor aan zijn touwhalster omdat ie achterwaarts moet....

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:36

Citaat:
Als je je eigen paarden kent en zij kennen jou dan weet je vaak al heel snel wat er wanneer gaat gebeuren en hoe je dat kunt voorkomen. En inderdaad, dan heb je aan een "Uhhh" of "Heee" al genoeg. Bij een nieuw paard zul je weer even de rangorde moeten bevestigen en die zal jou ook moeten leren kennen, maar ook dat is slechts een kwestie van tijd.

Hier ben ik het mee eens.
Niemand heeft vanaf de eerste minuut een dusdanige band met een paard dat alleen een "uhh" al genoeg is.

Tandvlees knijpen..ik lees het met verbazing, dacht eerst dat het een grapje was? Maar nee, die zie ik niet zitten, vanwege de reactietijd alleen al. Grote kans dat je paard al niet eens meer weet waarvoor dat was.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 12:38

Stef je blijft hangen. it make no sense.

Thanx Sanne voor het uitleggen.

MaritB

Re: Paarden zijn monsters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 12:39

Paard dat niet los laat kun je prima tandvlees knijpen. paard wat bijt gaat achterwaarts.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:44

sanne83 schreef:
Ik denk dat ik wel begrijp wat Marit bedoelt.
Waar ik denk dat zij een probleem mee heeft, is het straffen van paarden (dus het actief ontmoedigen van gedrag dat je niet wilt). Je bent dan namelijk alleen maar bezig met wat het paard NIET mag. Meestal zit er aan negatief gedrag ook nog een hele goede reden (vanuit het paard bezien) en wordt daar door het bestraffen weinig tot niet naar gekeken.

Ik denk dat ze bedoelt dat ze druk geven an sich geen probleem vind. Druk geven om je paard iets (positiefs) aan te leren, gaat op een andere manier. Je laat de druk los als je paard het juiste doet. De druk loslaten is dan de beloning.

Het lijkt weinig verschil te maken voor sommige (druk=druk), maar uiteindelijk is het een hele andere manier van benaderen (voornamelijk straffen vs. voornamelijk belonen). De instelling is anders en daardoor is vaak de hele omgangsvorm anders. Bij het ene is men alleen bezig met wat niet mag (en moet het paard blijkbaar als vanzelf begrijpen wat wel goed is :? ) en bij het andere ben je actief bezig met je paard beleren richting positief gedrag.

Ik word zelf af en toe helemaal gek van die mensen die constant "UUUhh" of "KAPPEN NU" tegen hun paard zeggen. Niet omdat dat zielig is voor het paard :') maar omdat het gelijk duidelijk is dat zij voornamelijk met een straffende instelling met hun paard bezig zijn.
Werkt vast ook hoor, maar ik zou het niet prettig vinden om zo met mijn paard om te gaan ;) Het is toch een hobby? Je vind je paard toch leuk? Ik leg mijn paard met liefde uit wat ik wel van haar wil :)

Waarom zou et of of moeten zijn...
Als je een goed opgevoed paard hebt hoef je vanzelf maar weinig te straffen en veel belonen, en dat is verkregen door duidelijkheid.
Mijns inziens heeft een paard duidelijkheid nodig wanneer hij iets goed doet, maar ook wanneer hij iets verkeerd doet...

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:52

Maritje1991 schreef:

Ik verlies ook wel eens mijn geduld, dan zet ik mijn paard terug in de weide en loop weg.Maar no-way dat ik een scherper bit/slofteugel oid zou gebruiken omdat IK het niet aan kan.

En dan nog, een paard heeft ook wel eens een dagje iets van, nu even niet. Niet alle dagen zijn het zelfde.

Ah.. Ik denk niet dat ik dat hoef te doen.. Dan denkt meneer hier: "Ah mooi! Daar ben ik ook weer vanaf.. Eventjes vervelend doen en ik mag weer terug de wei op. *\o/* "
Voorderest ben ik het hélemaal niet eens met je beginnerspost, meer met de post van Nine1987

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:53

Marian01 schreef:
Hier ben ik het mee eens.
Niemand heeft vanaf de eerste minuut een dusdanige band met een paard dat alleen een "uhh" al genoeg is.

Tandvlees knijpen..ik lees het met verbazing, dacht eerst dat het een grapje was? Maar nee, die zie ik niet zitten, vanwege de reactietijd alleen al. Grote kans dat je paard al niet eens meer weet waarvoor dat was.

Je hoeft niet eerst een band te hebben met een paard voordat het op 'uhh' of what so ever reageerd... Je moet laten zien dat je de dominantste bent, dat is bij het ene paard direct ( paarden zonder dominantie ) en bij het andere paard heeft dat wat meer tijd nodig. Sterker nog pas DAN kan je een goede band gaan opbouwen, als je laat zien dat jij de leidende 'merrie' bent.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:54

Ik straf nooit, ben extreem duidelijk en ik heb perfect opgevoede paarden ;)
Belonen is heel erg duidelijk; je geeft heel duidelijk aan wat je wilt dat je paard wel doet :)

Het is inderdaad niet zo zwart-wit, maar ik zie veel "straffers" om me heen. Dat is namelijk de normale traditionele manier van omgang.
Ik verbaas me er nog wel eens over (in deze tijd van internet en informatie) dat als ik een les of workshop kom geven, hoeveel mensen dan niet weten dat de druk loslaten een beloning is en dat je je paard op die manier iets aanleert :\ Dit zijn gewoon mensen die rijden, wedstrijden, jonge paarden aanrijden zelfs :wow:

Er is ondertussen ontzettend veel onderzoek geweest naar diergedrag en het is duidelijk dat een paard door belonen veel sneller leert en veel minder stress heeft.

Brainless

HolyPope

Een paard bijt en trekt, scheurt als 't ware je vel open. Maar....

Als een half of heel opgevoed paard schopt of bijt VERWACHT hij niet anders dan straf! Hij zal een afstraffing dan ook zonder problemen accepteren. Wel DIRECT straffen!

Maritje je zou eens moeten gaan wandelen met een hengstje van een maand of 6. 100 tegen 1 dat je gebeten wordt en dat je nooit het tandvlees te zien zal krijgen. Foei helpt niet.
Laatst bijgewerkt door HolyPope op 07-06-12 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:55

Giolli schreef:
Maritje1991 schreef:

Ik verlies ook wel eens mijn geduld, dan zet ik mijn paard terug in de weide en loop weg.Maar no-way dat ik een scherper bit/slofteugel oid zou gebruiken omdat IK het niet aan kan.

Ah.. Ik denk niet dat ik dat hoef te doen.. Dan denkt meneer hier: "Ah mooi! Daar ben ik ook weer vanaf.. Eventjes vervelend doen en ik mag weer terug de wei op. *\o/* "

Dus als je paard "vervelend" doet, verlies jij altijd je geduld?

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:55

Giolli, als mijn paard een dag geen zin heeft loopt ze simpelweg niet met me mee. Prima, halster eraf en tot morgen :). Neehor die heeft nog nooit zoiets tegen me gebruikt. Als zij geen zin heeft wie ben ik dan om haar te verplichten?

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:57

HolyPope schreef:
Een paard bijt en trekt, scheurt als 't ware je vel open. Maar....

Als een half of heel opgevoed paard schopt of bijt VERWACHT hij niet anders dan straf! Hij zal een afstraffing dan ook zonder problemen accepteren. Wel DIRECT straffen!

Maritje je zou eens moeten gaan wandelen met een hengstje van een maan of 6. 100 tegen 1 dat je gebeten wordt en dat je nooit het tandvlees te zien zal krijgen. Foei helpt niet.

_/-\o_
Als mijn paard niet lekker op m'n been reageerd krijgt ze een tikje met de zweep om aan te geven wat ik wil. Begrijpt ze dat loopt ze harder, vind ze het niet terecht krijg ik een bokje. Ik hou dr van :D