Scheer jij je paard z'n oren uit ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Scheer jij je paard z'n oren uit?

Ja, dat vind ik mooi.
110 (22%)
Nee, ik vind het niet mooi.
8 (1%)
Nee, ik knip alleen de ergste pluizen eraf.
258 (52%)
Nee, ik doe er helemaal niks aan.
111 (22%)

Totaal aantal stemmen: 487

bibalootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 13:53

Ik ben wel van alles wegscheren bij mijn paard, de een doet het wel en de ander niet. Ik vind een geschoren paard gewoon netter en mooier.Ik snap wel dat somige mensen zoiets hebben van het zit er niks voor niks maar ik heb zoiets van ze leven niet meer in het wild dus voor paarden die op stal staan en enkele uren per dag zomers op het land vind ik het niet nodig.
De tast haren hebben ze oa ook voor s'nachts nodig en dan staat die van mij altijd op stal.
Tja dat is mijn mening ;)

Maar nu heb ik een paardje die scheren niet toelaat ondanks vele pogingen dus knip ik de plukjes bij de oren die uitsteken weg

luca_sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:11

Ik knip alleen de lange plukken uit de oren (ik vouw de oren dubbel en knip af wat er uitsteekt), verder mag alles lekker blijven zitten. Aan de tastharen kom ik niet, ze zitten er niet voor niets...

Jeanneee_

Re: Scheer jij je paard z'n oren uit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 16:24

Mijn paard word helemaal gek als ik aan zn oren kom, dus dikke pluisoren heeft hij. Zelf vind ik het erg lelijk.

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:45

mijn paard vind het echt heel vervelend als we met het scheeraparaat bij zn oren in de buurt komen, dus wij proberen alleen de bovenkant te scheren en de binnenkant laten we meestal zitten en knippen we een beetje bij met de schaar :) vind het ook zo sneu om alleen maar omdat het wat mooier eruit ziet een praam om te doen ;)

sjaakiekira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:48

Voor de keuringen doe ik het altijd wel, in principe alleen bij de veulens (kwpn). Als de merries braaf zijn doe ik het daar ook bij, anders knip ik het.

michele_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 20:16

ik knip eigelijk alleen de ergste lange plukken weg *D

Pearly12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 16:30

Ik knip nooit in de oren, die haren zorgen er juist voor dat de paarden zo goed kunnen horen en het staat ook gewoon niet mooi. In de natuur werden toch ook nooit de haren uit de oren geknipt? En dat doe je bij jezelf toch ook niet?

dat vind ik gewoon. :o

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:06

Nee, waarom zou je? Omdat het mooi is? :? Die haren zit er niet voor niks. :)

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:08

Nee ik scheer de oren nooit uit. Mijn paard staat hele dagen op de wei, ik kan mij niet voorstellen dat zij geen last zou ondervinden als ik haar oren wel uit scheer. Wel knip ik lange plukken weg die uit haar oor steken, dus echt de pluimen. Maar die knip ik dus ook niet helemaal weg maar gewoon tot aan de buitenkant van de oren.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:11

_Veronique_ schreef:
Nee ik scheer de oren nooit uit. Mijn paard staat hele dagen op de wei, ik kan mij niet voorstellen dat zij geen last zou ondervinden als ik haar oren wel uit scheer. Wel knip ik lange plukken weg die uit haar oor steken, dus echt de pluimen. Maar die knip ik dus ook niet helemaal weg maar gewoon tot aan de buitenkant van de oren.

Precies, ik knip soms ook wel de plukjes weg waar een hoopje 'vet' zit maar daar blief het absoluut bij!

KambiusH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:16

Ik geloof dat ik een van de weinige ben, die het wél doet.
Bij ons thuis staan ze allemaal op de box, en alleen met warm weer in de zomer gaan ze lekker de wei in.
Wij scheren de oren uit omdat we het mooier en verzorgder vinden staan.
Elk weekend hebben wij wel met een paar paarden concours en worden ze misschien evt. wel verkocht, dus vinden wij dat ze netjes voor de dag moeten komen. Als het heel erg koud is, of als ze in de zomer heel erg last hebben van vliegen doen wij met rijden een mutsje zodat die de binnenkant van de oren beschermt tijdens het rijden.

Natuurlijk snap ik ook waarom mensen het niet zouden doen, die haren zitten er natuurlijk niet voor niets.. ;)

_Joyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:21

KambiusH schreef:
Ik geloof dat ik een van de weinige ben, die het wél doet.
Bij ons thuis staan ze allemaal op de box, en alleen met warm weer in de zomer gaan ze lekker de wei in.
Wij scheren de oren uit omdat we het mooier en verzorgder vinden staan.
Elk weekend hebben wij wel met een paar paarden concours en worden ze misschien evt. wel verkocht, dus vinden wij dat ze netjes voor de dag moeten komen. Als het heel erg koud is, of als ze in de zomer heel erg last hebben van vliegen doen wij met rijden een mutsje zodat die de binnenkant van de oren beschermt tijdens het rijden.

Natuurlijk snap ik ook waarom mensen het niet zouden doen, die haren zitten er natuurlijk niet voor niets.. ;)

wij doen het ook op stal, heb precies dezelfde mening :+

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:34

ik doe het ook......helemaal ook de binnekant.
en mijn pony staat er gewoon mee buiten hoor..

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:49

Ach, of uitgeschoren oren mooi zijn is ook een kwestie van gewoonte en gewenning. Vroeger werd bij heel veel paarden de staart opgeschoren, dat zie je nu ook veel minder. Vaak alleen voor de keuring om de billen bespierder te laten lijken.
Oren uitscheren vind ik echt een beetje vreemd, dan moet er weer zo'n mutsje op om te voorkomen dat er vliegen ed in komen. Die oorharen houden ook regen en wind tegen.
Tastharen helemaal weghalen is je paard met een lichte handicap opschepen. Hij heeft die haren om te voelen (ook op stal), dan stoot hij zijn neus niet en voelt dat hij met zijn oog ergens te dichtbij komt.
Ik knip daarom alleen de flosjes die uit zijn dubbelgevouwen oren steken weg en een stukje van de tastharen als ze heeel erg lang worden.

IRIIZ_XD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:09

bij ons scheren ze de oren altijd uit

Julie_Kyenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:15

Ik knip alleen de lange haren eruit,

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:14

ik scheer de oren van mij paard helemaal leeg, vind al dat haar geen gezicht! evenals zn neus, baard en sokken haal ik allemaal weg, ook de bovenkant vna zn staart scheer ik op, dit omdat zn staart dan voller lijkt.

ik vind het berichtje wel extreem, ik vind het echt geen dierenmishandeling wat ik doe, heb mn paard nog niet ergens tegenaan zien lopen, hij heeft ook nog zn ogen! en natuurlijk het zit er niet voor niks, maar hij red zich prima zo en ik vind het een stuk verzorgder staan!
hopelijk word het hier in NL nooit verboden, zou het vreselijk vinden om met volle oren en lange neusharen op wedstrijd te gaan!

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:16

Pearly12 schreef:
Ik knip nooit in de oren, die haren zorgen er juist voor dat de paarden zo goed kunnen horen en het staat ook gewoon niet mooi. In de natuur werden toch ook nooit de haren uit de oren geknipt? En dat doe je bij jezelf toch ook niet?

denk je dat een poedel geboren word zoals ie er op shows uitziet? dat is dan toch ook onnatuurlijk?

heb niet t idee dat een paard er last van heeft als zn oren leeg zijn, denk dat ze juist beter horen dan met al die zooi in zn oren.

unlimited1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:45

gretoes schreef:
Pearly12 schreef:

denk je dat een poedel geboren word zoals ie er op shows uitziet? dat is dan toch ook onnatuurlijk?

heb niet t idee dat een paard er last van heeft als zn oren leeg zijn, denk dat ze juist beter horen dan met al die zooi in zn oren.

_O-

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:49

Nee, ik knip alleen de plukken weg die ver uit zijn oren steken. En dan gewoon door zijn oor dicht te doen en dus tot de buitenrand af te knippen.
Verder haal ik helemaal niks weg. Ik vind z'n baardje ook wel leuk staan :P

VanntjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:51

ambre schreef:
Ik scheer ze wel uit omdat het mooi staat.Scheer ook de voelharen af...Zal er nog eens over na gaan denken of ik hier mee door moet gaan.

waarom ook de voelharen ?? :o?

Persoonlijk vind ik dat zeer zielig voor het paard!

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:04

ik vind de voelharen afscheren vind ik zielig...
iemand die ik ken heeft een nieuw paard en daar zijn de voelharen ook afgeknipt en hij stoot nu steeds met zijn neus overal tegen aan :(:) dan toch maar wat haren dan wondjes ;)

unlimited1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:06

mijn paard zijn voel haren worden ook afgeschoren , heb nog nooit kwetsuren gezien bij hem hoor!!! en zielig pfff uw mening is niet gelijk met de mijne dan

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:22

oja waarom ik ze ook niet afscheer is; dan heeft ie zo'n stoppelbaard en dat voelt niet zo lekker zacht :+
haha lekker belangrijk :')

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:32

gretoes schreef:
Pearly12 schreef:

Hahaha dit is toch wel een grap hoop ik he?
Ooo wat zijn mensen toch erg. Alleen maar wat ZIJ "MOOI" vinden en dan maar van alles eraf scheren. Beest kan er niets van zeggen en niets aan doen. Net zoals ze staarten van honden afhakken omdat dat "mooi' is. Maar dat is nu gelukkig verboden. Ben ik blij dat ik geen paard ben. Als ik bij een bepaalde baas kom moet ik onder een loodzwaar deken de winter door, wordt mijn vacht afgeschoren en als ik pech heb nog andere haren omdat het 'mooi' is, help!