Paard laat zich al 1 maand niet vangen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Jessica

Re: Paard laat zich al 1 maand niet vangen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 23:26

Denk je zelf nou echt dat ik met ieder paard zo omga???
Je hebt niet 1 nuttige reactie geleverd in dit topic, kom met wat nuttigs of reageer liever niet.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 23:28

jessica? wat denk je wat ie doet dan? Als je er zo opspringt?

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 23:29

Chubby schreef:
Ik denk dat je moet ophouden met mutsen en zijden handschoentjes, een echte leider moet meenemen en je paard simpelweg moet 'overdonderen' door heel duidelijk en stellig te zorgen dat hij meekomt.. Een lange lijn om hem te vangen zonder al te veel poespas lijkt me verstandig! Zorg ervoor dat hij níet kan ontsnappen, dus met meerdere mensen het paard opsluiten en afschermen van zijn kudde.. Klaar over en uit!

Overigens: dit paardje neemt jou en je zusje niet serieus, dus stop zelf maar met proberen.. Breng iemand mee met duidelijk overwicht en ervaring..

Meerdere mensen hebben het geprobeerd, een stalgenoot met een paard welke ook probeert te ontsnappen (deze heeft het paard inmiddels weggehaald) De veearts, de boer, mijn moeder, mijn vader, ikzelf, mijn zusje, Tinkerloos, Vasthi en we hebben het nog een keer met een grotere groep geprobeerd middels opjagen.

In het filmpje loop ik inderdaad erg te trutten, dat weet ik. Dit was echter wel de eerste keer dat hij langer bleef, ook zonder snoepjes.

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 23:31

potverdikkie schreef:
jessica? wat denk je wat ie doet dan? Als je er zo opspringt?

Ik wilde al reageren Knipoog naast hem komen is nog moeilijk, ik denk dat iemand hem af zal moeten leiden terwijl de ander op zijn rug gaat, wat hij dan zou doen zou ik echt niet durven zeggen.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 23:32

Heb je nu al geprobeerd wat ik je had aangeraden? Je moet juist níet achter hem aan lopen, maar voor hem uit.
Paarden communiceren indirect, met beelden en hebben een omgekeerde logica. Met mensenlogica, menselijke conlussies over kuddegedrag bij paarden, opjagen, insluiten of met agressie ga je hier niets bereiken.

Ik heb zelf een mishandeld paard dat zich de eerste 5 maanden niet heeft laten vangen. Ik heb alles op zijn tempo gedaan en op de manier zoals ik eerder beschreven heb, maar nooit met enige druk. Drie weken geleden stak hij ineens geheel onverwacht uit zichzelf zijn hoofd in het halster (dat had ik hem al vele keren tevergeefs aangeboden). Waarom nu wel? Ik heb al die tijd geduld gehad en nooit iets van hem verlangd waartoe hij zelf niet bereid was. Sinds de afgelopen 3 weken heb ik een compleet ander paard dat netjes aan een touwtje met me meeloopt, zich keurig laat longeren en meteen happy (maar nog steeds met enige schuchterheid) op me afkomt zodra ik de wei in kom. Ik kan hem nu ook aan beide kanten borstelen (mocht eerst alleen aan zijn neus komen) en zelfs onder zijn buik. Op dit moment kan ik dat al terwijl ik hem niet eens vast heb, zonder dat zijn ogen wit wegdraaien of hij het op een lopen zet. Integendeel, hij komt zelfs naar me toe, omdat hij graag een aai heeft.

Ik heb ook gezien hoe mensen met een groepje 3 uur achter een paard aan gehold hadden om hem te vangen (en wat als ze hem hadden kunnen vangen? Het paard stond er om bekend zich meteen weer los te trekken!). Het paard stond bekend als een naar en onverkoopbaar beest en niemand wilde met hem van doen hebben. Toen alle anderen gefrustreerd vertrokken waren ben ik door het hek gestapt (de eigenaar had me dringend aanbevolen dat niet te doen, die "eigenwijze rotknol" zou toch alleen maar mijn tijd in beslag nemen) en ik had hem binnen 5 minuten te pakken. Binnen een kwartier liep hij netjes aan een touwtje met me mee. De lengte van het touwtje doet er helemaal niet toe. Hoewel een langer touw handig is, is 30 cm al genoeg. Het gaat helemaal om het principe. Als hij het met 30 cm niet doet, krijg je het met een touw van 5 meter ook niet voor elkaar. Mijn conclusie over dit paard was dat het allesbehalve een naar paard was. Het was eerder een bovengemiddeld intelligent en gevoelig dier. Als ik op zoek was geweest was deze "verveeloor" uit alle prachtige paarden van die stal beslist mijn eerste keus geweest. De eigenaar veranderde als een blad van een boom. Had hij eerst een "eigenwijze rotknol", een half uurtje later ging het van "kijk eens hoe mooi hij is", "als mijn personeel dit zou zien zouden ze het niet geloven" tot "dit wordt een fantastische dekhengst". Eerlijk gezegd had ik daarvóór al bijna het idee dat hij plannen had dit paard voor vlees te verkopen.

Een andere dag was ik bij vrienden, die al een uur achter hun braafste paard aan liepen om hem te kunnen opzadelen. Hij liet zich absoluut niet vangen en draaide zelfs zijn achterste en dreigde te slaan (compleet vreemd gedrag voor dit paard). Ik ben op mijn manier op hem af te lopen en had hem direct te pakken, met het hoofdstel zichtbaar in mijn handen.

Ik doe niet aan NH, clickeren, Parelli of wat voor andere methodes er bestaan. Ik heb geen beloningen of snoepjes bij. Het paard laat zich door mij pakken en loopt met me mee omdat hij het wil. Alles komt er op neer het paard te benaderen op een manier die hij begrijpt en dan is het zelfs met het moeilijkste paard heel simpel. Het ene is het andere paard niet en voordat je jezelf wijs laat maken dat het paard "over je heen loopt", "je domineert" en wat er verder allemaal gezegd is moet je beseffen dat de benadering van een paard alleen maar lukt als hij jouw begrijpt, met geduld en door weglating van emoties. Als je ook maar de geringste frustratie of boosheid voelt, kun je het maar beter uitstellen, want ik kan je op een papiertje geven dat het je op zo'n moment niet zal lukken. Wat dacht je van de energie die een groepje mensen uitstraalt dat wel eens even samen een paard gaat vangen? Dat gaat je echt niet helpen. Mensen willen altijd alles maar snel doen en als het dan niet lukt dan zal het wel ergens anders aan liggen. Probeer gewoon eens geduld te hebben en ga uit van een consequente aanpak. Als ik het kan kun jij het ook.

Nogmaals succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 23:35

Nou, kennelijk heb je pech gehad en de pony geluk. Ik blijf me verbazen dat je op een truttige manier bent door gegaan.
Je pony laat duidelijk zien dat ie boven jou staat.
en zolang jij er niks tegen doet zal dat zo blijven.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 23:37

ik zou een touw om zijn nek proberen te doen, meedraaien met hem en dan een halster omdoen..
alles wat goed gaat uitbundig belonen.
met het lopen misschien een longeerlijn achter zijn kont laten lopen met 2 mensen, druk achter zijn kont houden, zodat hij het idee heeft dat hij niet naar achteren kan.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 23:51

Ik ga mee met halstertouw omdoen en dan halster. Ik heb er zelf een die er ook wel eens handje van heeft en haal ik het halstertouw door zijn mond, dan heb ik heel wat meer te vertellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 00:00

Ondertussen loopt het object in dit topic nog lekker vrij rond. Ondanks alle adviezen.

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 00:03

daar waren we al even achter Knipoog

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 00:16

Heb het filmke gezien en het fjordje is echt wel met jullie voetjes aan het spelen. Ik heb gelezen dat jullie morgen met een heel hoop mensjes dat ding gaan proberen te vangen. Ik zou zeggen succes. En als het morgen niet moest lukken dan kan je misschien beter proffesionele hulp zoeken want het gaat anders toch niet lukken want jullie zijn er al heel lang mee bezig.
Een nieuwe tip die nog niet genoemt is heb ik niet, het enige wat ik nog eens wil herhalen is: loop niet te tutten en sta stevig in je schoenen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 00:22

Van al dat getut wordt dat beest alleen maar gekker.

vraag eens geld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 00:28

Lijkt me makkelijk.
TS is niet in het vermogen om van dit dier iets fatsoenlijks te maken. Ik ben dat wel dus ik vraag naar de vraagprijs, is dat gek? Aangezien zelfs bij mij, ik zei de gek, een dier als deze binnen een maand wedstrijdklaar is.
En mijngodgodgodgod.............. ikkes en menigmans en vrouws hebben wel voor hetere vuren gestaan. Als je dit beest niet eens onder de duim kunt krijgen ga dan dammen, schaken of biljarten maar in godsnaam, niet aan jonge paarden zitten....

Het is zo duidelijk dat het niet aan het paardje te wiiten is maar de manier waarop julie ermee aan rotzooien.
Afijn, frikandellen en kroketten zijn lekker.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 01:57

Bijna het hele topic doorgelezen. Sorry, niet alles, maar heb de filmpjes wel paar keer gezien.Tong uitsteken
Met het zien van je filmpjes, weet ik zo net nog niet of het, zoals iedereen hier roept 'in de maling nemen' is, of pure onwil. Om te beginnen zou ik je willen aanraden om, zodra hij naar je kijkt, je hem de rug toe te keren en een klein stukje weg te lopen. Op die manier 'beloon' je hem voor het feit dat hij z'n aandacht op je richt. Nu blijf je recht op hem aflopen, wat toch echt een 'wegstuur'-houding is.
Ook vraag ik me af of de andere fjord behulpzaam is. Daarvoor gaat hij in elk geval aan de kant, dus is het niet handig als je hem wilt benaderen en die ander er steeds tussenkomt.
Verder zag ik dat er meer filmpjes op staan, waar jij of je zusje (?) op een weiland met beide fjorden aan het 'spelen' zijn. Er wordt gesprongen, met armen gezwaaid, en volgens mij reageert de pony over wie nu het probleem gaat er het sterkst op. Zou het niet gewoon zo kunnen zijn dat hij, gezien zijn leeftijd, de boel een beetje door elkaar aan het halen is? Want op dat filmpje draaft hij braaf achter een meisje aan. Totdat het meisje - buiten beeld - iets doet waar pony van schrikt en op reageert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 02:04

Die pony heeft de tijd van zijn leven.

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 07:17

Suleititha: ik begin je aanvallen op mijn nu zat te worden, we zijn al diverse PB's aan het sturen, vind je het niet gewoon leuk om mij zwart te maken????

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 07:23

Sientje schreef:
Bijna het hele topic doorgelezen. Sorry, niet alles, maar heb de filmpjes wel paar keer gezien.Tong uitsteken
Met het zien van je filmpjes, weet ik zo net nog niet of het, zoals iedereen hier roept 'in de maling nemen' is, of pure onwil. Om te beginnen zou ik je willen aanraden om, zodra hij naar je kijkt, je hem de rug toe te keren en een klein stukje weg te lopen. Op die manier 'beloon' je hem voor het feit dat hij z'n aandacht op je richt. Nu blijf je recht op hem aflopen, wat toch echt een 'wegstuur'-houding is.
Ook vraag ik me af of de andere fjord behulpzaam is. Daarvoor gaat hij in elk geval aan de kant, dus is het niet handig als je hem wilt benaderen en die ander er steeds tussenkomt.
Verder zag ik dat er meer filmpjes op staan, waar jij of je zusje (?) op een weiland met beide fjorden aan het 'spelen' zijn. Er wordt gesprongen, met armen gezwaaid, en volgens mij reageert de pony over wie nu het probleem gaat er het sterkst op. Zou het niet gewoon zo kunnen zijn dat hij, gezien zijn leeftijd, de boel een beetje door elkaar aan het halen is? Want op dat filmpje draaft hij braaf achter een meisje aan. Totdat het meisje - buiten beeld - iets doet waar pony van schrikt en op reageert.

De andere fjord is niet behulpzaam nee maar dat is mijn eigen en die is behoorlijk jaloers wanneer ik met die van mijn zusje bezig ben, normaal houden we die ook bezig als we met Arough bezig zijn, maar op dit moment stond ik er alleen voor.

Die andere filmpjes zijn dan wel van een hele tijd geleden, ze hadden toen een behoorlijk gekke bui en het waren geen schrikreacties die je ziet, weet dat het daarop kan lijken, maar tussen deze en die oude filmpjes zit een behoorlijke tijd en verder is dat nooit gebeurd, dus er is geen sprake dat dat mee zou kunnen tellen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 07:25

Ik zou als eerste die boaz uit het land halen, die moet zich er even niet mee bemoeien....

Inderdaad handschoentjes aan (ik neem dat zo voor normaal aan dat ik dat vergeet te zeggen Haha!)

dan gewoon naar hem toelopen met in je hoofd het beeld dat hij voorbeeldig blijft staan en hem gewoon dat halster omdoen........ blijf dat beeld zien dat hij voorbeeldig blijft staan.....

heb je hem zo te pakken........

mocht hij toch weglopen, weer aan dat beeld denken en actief achter hem aan

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 07:35

suleilitha schreef:
Die pony heeft de tijd van zijn leven.

Waar ben je nou allemaal op aan het reageren.
Ik lees een hoop berichtjes van je waarin je 'volgens mij' reageert op andere reacties hier, maar er zit geen logica meer in.

Ik denk dat het wel duidelijk is.
TS gaat het vandaag weer proberen. Even afwachten dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 07:46

Ik snap dit probleem wel hoor, ik ken ook een paar paarden die zich niet laten vangen. Ze kijken naar je wat je gaat doen, je kunt een appel geven, snoepje geven of een gegeven moment zelfs aaien, maar ow als ze zien dat je de bekende beweging maakt om over het hoofd iets te doen duiken ze weg, springen op hun hakken zich een kwartslag en ze zijn altijd sneller, je redt het nooit.

Probeer een vaag gekleurd halster te hebben, zo kleurloos mogelijk, misschien wel zo een dun touwhalster en hou het achter je rug, laat het niet zien, eventueel wel het touw los en dan over zijn hals slaan, maar dan maar hopen dat hij toch niet weg duikt en je voor is. Je bewegingen heel langzaam doen, steeds een beetje verder. Ze weten heel goed wat je gaat doen, dus je moet ze foppen, maar soms hebben ze voor de 2e keer wel door wat je wilt.

Als paarden bij ons het land op gaan, blijven er 2 achter als de mensen willen rijden, die schrijven een avond van te voren op dat ze komen. Die 2 paarden krijg je gewoon met geen mogelijkheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 07:50

potverdikkie schreef:
Wat zou ie doen als je hem zo op zijn rug springt? Denk je??

Nou als ik dat bij mijn 15jarige doe, schrikt hij zich het apezuur en neemt de spat, lijkt mij niet echt de manier, cowboyjohnnie laten we maar in de USA Clown

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 08:02

ik heb het filmpje net ook bekeken en zo ernstig ziet het er inderdaad niet uit,gelukkig komt hij wel bij je.

ik denk dat meneer even geen zin heeft in wormenkuren en dierenartsen die in zijn keel zitten te wroeten.... Knipoog
zo komt hij op mij over....
touw mee,die om zijn nek leggen en van daaruit dan maar gaan werken dat hij wel netjes meegaat.

die boaz is trouwens ook vreselijk opdringerig, die zou ik er eerst uithalen dan want die laat hem nou ook niet bepaald dichtbij komen.

zit er niemand uit dit topic vlakbij jou die je helpen kan?
beste is idd die methode van het touw een eind laten vieren als hij wegloopt en dan het anker erin..doet ie maar 1x hoor Haha!

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 08:05

Misselijk ga een ander topic verzieken zeg! Als je, zoals jij beweert, zo goed met paarden om kunt gaan moet je niet alleen een paard op kunnen voeden maar ook zijn baasje. Het enige wat jij doet is mensen de grond inboren en hier melden hoe goed je het zelf allemaal wel niet weet.

suleilitha schreef:
Lijkt me makkelijk.
TS is niet in het vermogen om van dit dier iets fatsoenlijks te maken. Ik ben dat wel dus ik vraag naar de vraagprijs, is dat gek? Aangezien zelfs bij mij, ik zei de gek, een dier als deze binnen een maand wedstrijdklaar is.
En mijngodgodgodgod.............. ikkes en menigmans en vrouws hebben wel voor hetere vuren gestaan. Als je dit beest niet eens onder de duim kunt krijgen ga dan dammen, schaken of biljarten maar in godsnaam, niet aan jonge paarden zitten....

Het is zo duidelijk dat het niet aan het paardje te wiiten is maar de manier waarop julie ermee aan rotzooien.
Afijn, frikandellen en kroketten zijn lekker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 10:39

Dus mensen mogen niet zeggen wat ze denken van de manier waarop dit beest met mensen aan de haal is gegaan????

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 10:42

suleilitha schreef:
Dus mensen mogen niet zeggen wat ze denken van de manier waarop dit beest met mensen aan de haal is gegaan????

We weten nu wel hoe je denkt, zwart maken en de grond in trappen vind ik geen mening geven.