Paard op hoofd slaan? belachelijk of 'normaal'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Paard op hoofd slaan? belachelijk of 'normaal'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 09:07

Ons Shetje doet haar hoofdje wel eens omhoog, dan hoef ik minder te bukken om haar te kriebelen op haar koppie, eigenlijk is dat toch wel heel sociaal van d'r! Cool

goldiejack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:29

niet normaal! als ik iemand dat zie doen heb ik de neiging om diegene eens flink een mep op hun hoofd te geven met mn zweep! nee er zijn ook betere manieren.. nou heb ik t bij mijne zo aangeleerd dat ik maar UH hoef te zeggen en weet ie genoeg!

Luce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:37

aerdenhout1 schreef:
nestle schreef:
Een paard een keer met je hand een tik geven tegen zijn hoofd (neus) is echt niet zo erg, mits het terecht is.
Met een zweep tegen zijn hoofd slaan is pure dierenmishandeling en nooit terecht!

Ben ik het dus mee eens. Een tik geven tegen de neus als het terecht is kan. Een tik staat voor mij niet gelijk aan slaan. Maar over het algemeen "block" ik alleen maar.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:38

Hoe heb je het bij de jouwe aangeleerd?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:39

Daar was ik ook al benieuwd naar aangezien ik altijd een fysieke actie combineer met een stemactie zodat ik in de toekomst al een eind kom met die stemcorrectie.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:41

Daan,jouw avator wordt ook steeds boeiender, hoe vind je de mijne?.. Haha! Knipoog

Bij goede timing zie ik ook nog steeds weinig schadelijks bij paarden..Als de veulens door me heen proberen te lopen mep ik ze op de borst met een touwtje. Mag dat dan wel?.. of is dat ook sneu?

Lein87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:47

Belachelijk!!
Ik heb zelfs eenmaal meegemaakt dat iemand zo verkeerd op het hoofd van het paard sloeg (ze was het paardje een aframmeling van jewelste aan het geven) dat ze het paard aan een oog blind geslagen heeft.
Dit was nota bene op een springwedstrijd. Ze is dan ook door de jury de ring uit gestuurd maar weet niet of ze er oog voor geschorst is o.i.d. ik was toen nog vrij jong dus ik kan het me niet heel goed herinneren.
Maar dat ze het paard zo sloeg dat het blind werd Ziek Hij weigerde voor een hindernis... Nouw laten we dan maar is even gaan slaan... tjongejonge..
nee ik ben hier falikant op tegen!!
Een paard mag soms best een tik hebben met de zweep maar niet op zijn hoofd! Dat is een van de kwetsbaarste delen van een paard!

Bah ik kan er nog kwaad om worden!! Boos!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:48

ik leer als het nodig is gewoon het woordje 'nee' aan, welke ik gebruik om aan te geven dat ze iets doen wat ik niet wil. dat hoef ik niet te combineren met een tik om de betekenis duidelijk te maken. ik richt me naar het dier toe en stamp op de grond, waarbij ik duidelijk 'nee' zeg. vrijwel ieder paard begrijpt dan dat dat een waarschuwing is. mijn eigen dieren weten daarmee ook genoeg, hoewel ik ook wel paarden tegengekomen ben die al eea aangeleerd hebben en er dus niet op reageren. die moet ik dan wat sterker wegsturen. het jammere is, dat wanneer het niet je eigen paard is, maar een dier van iemand anders, dat het moeilijker te leren is, aangezien de eigenaar vaak een andere manier van corrigeren hanteert.

een tik met een touwtje tegen de borst om het dier weg te zenden zie ik persoonlijk geen probleem in, wat ik wel zonde vind is dat teveel mensen bij het minste of geringste een tik (op het hoofd) uitdelen, imo wordt daar over het algemeen wat te makkelijk mee omgegaan. een correctie moet ten alle tijden terecht zijn, anders leert het paard er niets van, behalve dat de mens een onbetrouwbaar en onberekenbaar wezen is.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:55

Lijkt mij dat een paard om een weigering helemaal verrot slaan wat anders dan wat in dit topic wordt besproken maar misschien hebben wij verschillende referentiekaders in dit opzicht Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:56

merrieveulen, ik heb veel respct voor de manier waarop je je omgang met je paarden beschrijft!

Maar betekent het dat als je ooit gebeten bent of gemept, je met je houding en een "Uh" voldoende bereikte?..

sanne98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:00

heej..

ik heb een friese merrie van 3 jaar oud. ze heeft nog wel eens als ik op wil stijgen dat ze hard weg loopt. ik kreeg laatst een tip van iemand en die zij zo van, als ze dat weer doet moet je met een WIJNFLES tussen de oren slaan en ervoor zorgen dat het kapot knapt. Huilen Boos!

ik zij zo van doe even normaal als je dat doet ben je ook niet goed bezig.

wat vinden jullie hier van...

groetjes sanne

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:02

WIJNFLES???

Denk je niet dat die persoon je gewoon zat te dollen???

sanne98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:03

nee, ze zij zelf dat ze dat ook als tip had gekregen en zij heeft het door die persoon bij haar paard laten doen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:04

Bizar. Hopelijk was het dan een goede fles wijn... Clown

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:15

Ik ken deze truc wel met een plastic zak gevuld met water bij een steigerend paard maar een fles kapot slaan op het hoofd gaat mij wel te ver. Er is echt heel veel kracht voor nodig om een fles kapot te slaan en dan de scherven nog die hele lelijke wonden kunnen veroorzaken.

Als grapje had het mijn soort humor kunnen zijn Clown

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:17

Daarom dacht ik ook: Zal zuur grapje zijn, net als dat ze me vroeger wijs maakten om op slakken zout te doen.

Water ljikt me dan wel functioneel maar daar moet je de tijd voor hebben, meestal staan ze zo weer normaal of vallen ze.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:19

detour schreef:
Daarom dacht ik ook: Zal zuur grapje zijn, net als dat ze me vroeger wijs maakten om op slakken zout te doen.

Water ljikt me dan wel functioneel maar daar moet je de tijd voor hebben, meestal staan ze zo weer normaal of vallen ze.

Het gaat om het schrikeffect maar persoonlijk vind ik het onuitvoerbaar maar dat zal wel aan mijn grote gebrek aan ruiterkwaliteiten liggen. Ik heb het altijd veel te druk om niet om te lazeren met het hele spul, erop te blijven zitten en het paard weer naar beneden te krijgen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:21

Precies! Dan mag je errug handig wezen! net als dat eitje, watje dan heel moet houden en precies tussen de oren kapot moet slaan!
dat zie ik mezelf ook niet doen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:39

detour schreef:
merrieveulen, ik heb veel respct voor de manier waarop je je omgang met je paarden beschrijft!

Maar betekent het dat als je ooit gebeten bent of gemept, je met je houding en een "Uh" voldoende bereikte?..

ja (even van Flicka en Snatje uitgaande, die me niet getrapt en gebeten hebben in die zin). Snatje bijvoorbeeld is nu bijna twee jaar, en moet natuurlijk nog een hoop leren. hij hapte af en toe. niet agressief, maar om te kroelen. nu gaat kroelen op z'n paards voor mij natuurlijk veel te hard, dus ik leerde hem dat hij op andere manieren kan vragen om een knuffel. als hij hapte zond ik hem een metertje weg, wat dus voor hem betekende dat er geen knuffel kwam, en dat is wat hij wilde. hij heeft geleerd om het op een nette en rustige manier te vragen, waardoor ik gewoon lekker bij hem kan staan knuffelen zonder ondergelopen of gehapt te worden.

ik moet er wel bijzeggen, dat ik het in het verleden ook fout heb gedaan, toen Faram twee was werd het echt gevaarlijk, omdat ik niet wist wat ik wel moest doen. hij werd echt agressief. het is wel opgelost (overigens zonder dat er klappen gevallen zijn, dat wel), maar het is jammer dat het in eerste instantie heeft moeten voorkomen. Faram heeft me dus gericht aangevallen, met als doel een gevecht om het leiderschap. de kans om een tik uit te delen kreeg ik bij die aanval gewoonweg niet, het kwam uit het niets. maar ook bij hem heb ik de combinatie tik+stem niet nodig gehad om hem het woordje 'nee' te leren.

bij Flicka en Snatje wist ik wel hoe ik het moest aanpakken, en daarvan zie ik dan ook heel duidelijk het resultaat. ze denken mee, zijn nergens bang voor en barsten van het zelfvertrouwen, op een prettige en positieve manier.

natuurlijk ben ik ook weleens gebeten en getrapt, maar niet door mijn eigen dieren sinds ik van Faram heb geleerd hoe je een paard opvoedt en jezelf duidelijk kunt maken, en daarnaast ook leert hoe een paard zich aan je duidelijk maakt. ik geloof erg in een geweldloze aanpak, en zeker mijn twee jongste dieren zijn er bewijs van dat dat mogelijk is. echter, deze heb ik als veulen gekregen, er was nog niets aan verpest. dat is imo een heel groot verschil tov een volwassen paard dat al bekend is met mensen.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:51

Lijk en dat is iets ultiems wat iedereen wel wilt bereiken denk ik. Het rotte is alleen dat bij de meeste, incl mij, de kennis ontbreekt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:53

tja wat dat betreft had ik geluk bij een ongeluk, ik stond er helemaal alleen voor met Faram, ik had geen hulp bij hem. dus ik had twee opties: paard weg of het oplossen. eigenlijk heb ik maar gewoon wat gedaan, maar per ongeluk wel het juiste gelukkig. en daar heb ik heel veel van geleerd.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:07

Nou ik heb precies hetzelfde als jou gehad merrieveulen. Alleen ik merkte dat ik ongelooflijk consequent moest zijn, maar ook eerlijk tegenover haar.

Het beste wat ik ervan geleerd heb is ieder paard anders behandelen. Waar mijn paard een schop voor nodig heeft om iets af te leren kan je bij een ander paard het oplossen met een foei.

Oh en ik heb ook veel vriendelijke manieren geprobeerd zoals al die natural theorieen e.d. alleen werkte het niet/ heb ik het niet goed genoeg toegepast.

De eerlijke consequentheid werkt voor ons, en tja als ik daarvoor heel soms verschrikte beelden naar mij toe krijg over het op de plaats zetten van mijn paard, dan neem ik dat maar voor lief.

essti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 17:55

merrieveulen, Prima gesproken ik denk dat wij aardig op 1 lijn zitten. Dat vind ik dus ook de beste manier om met paarden cq pony's om te gaan.
Detour: ik hoor jou alleen maar over geslagen en gebeten worden door een paard, even ter verduidelijking heb jij dan alleen zulke paarden op stal of werk jij alleen met zulke paarden even voor de nieuwsgierigheid, ik kan me namelijk in al die jaren dat ik met paarden bezig ben geen 1 herinneren die mij bewust heeft aangevallen gebeten en/of geslagen heeft.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 07:45

Het topic ging over zulke paarden, of tenminste dat zijn de paarden waarbij detour ea eventueel een klap op het hoofd zouden kunnen geven - misschien.
Het zijn volgens mij bij iederen uitzonderingen (tenzij mensen die professioneel corrigeren), maar tenslotte gaat het hierom. Kan alleen maar goed zijn Lachen

edit beetje onduidelijk, bedoel dus dat ik denk dat dat voor bijna iedereen uitzonderingen zijn, maar daarover gaat het topic juist Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 07:47

essti schreef:
merrieveulen, Prima gesproken ik denk dat wij aardig op 1 lijn zitten. Dat vind ik dus ook de beste manier om met paarden cq pony's om te gaan.
Detour: ik hoor jou alleen maar over geslagen en gebeten worden door een paard, even ter verduidelijking heb jij dan alleen zulke paarden op stal of werk jij alleen met zulke paarden even voor de nieuwsgierigheid, ik kan me namelijk in al die jaren dat ik met paarden bezig ben geen 1 herinneren die mij bewust heeft aangevallen gebeten en/of geslagen heeft.

als je in je leven met heel veel paarden gewerkt hebt, dan kom je ook de rotzakjes tegen Lachen

95 % is gewoon braaf, niks aan het handje......... maar die 5 % zijn anders Lachen en over die 5% gaat het hier even Lachen