jepsica schreef:Wat ik dus graag wil weten van de mensen die ook paarden met een dergelijke kruinencombinatie hebben, hoe het gedrag is? Of je het stukje van de 2 kruinen herkent en hoe zich dat uit. Of dat het zich misschien helemaal niet uit. Ook zou ik het geslacht en de leeftijd van je paard willen weten. Gaat het bijvoorbeeld om gedrag van gewoon schrikken van 'niks' of zijn er serieusere problemen zoals bijvoorbeeld omhoog komen bij het rijden, rodeo's houden, slecht te stallen en slecht te trailerladen, dit zijn allemaal problemen namelijk die qua percentage vaker voor lijken te komen bij paarden met 2 kruinen.
Ik heb een 4,5 jarige vosmerrie met twee kruinen. Ze sluiten aan op elkaar, ik maak morgen een foto.
Het is een heel erg 'kijkerig' paard, ze schrikt bij wijze van spreke van een muis die niest; schrikken van niets dus. Wel kan ik onderscheid maken tussen echt schrikken en foppen. Want als ze echt schrikt gaat ze er ook echt vandoor; maar is wel weer makkelijk onder controle te krijgen.
Rodeo's heeft ze bij mij nog nooit gehouden onder het zadel, wel aan de longeerlijn. Ze is makkelijk te stallen en ze loopt zo achter mij de trailer in. Ze is nooit echt van streek geraakt en heeft nog nooit gesteigerd.
Wel ben ik heel benieuwd hoe ze op vreemd terrein is (lees; wedstrijdterrein) want daar zie ik dus heel erg tegen op. Juist omdat ze van niets schrikt. Op buitenrit met andere paarden is ze heel braaf, maar het kijkerige blijft erin.
Ze is héél aanhankelijk en een echte knuffel. Ze leert heel snel en als ze eenmaal haar aandacht bij mij heeft loopt ze de sterren van de hemel. Je moet haar echt rijden en zorgen dat ze zich niet verveeld, anders gaat ze zelf wat zoeken.