Luchtzuiger: luchtzuigband is mishandeling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CindyUniek

Re: Luchtzuiger: luchtzuigband is mishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:05

skippy1 schreef:
Ik denk dat niemand hier reacties die wat harder overkomen heel erg persoonlijk moet opvatten. Anya en ik (en veel anderen) proberen steeds goede uitleg te geven, mensen te helpen de juiste oplossingen te vinden voor hun paard. Helaas duiken bepaalde dingen, zoals de betreffende operatie steeds weer op. Hier is al zoveel over uitgelegd...

In een ander topic hemelt momenteel iemand t stroomdraad ronde een waterbak enorm op...

Voor Anya en mij (en de anderen), die veel moeite doen, is dit soms erg frustrerend. Zeker omdat sommige mensen gewoon niet willen!

CindyUniek: super dat jij een goede oplossing hebt! Ja Kun je eens een foto maken? Ik ben erg benieuwd wat jij hebt gemaakt!

Wat dat betreft wordt je van een luchtzuiger erg creatief! Ja

ik snap wel dat jullie het goed bedoelen, maar dan mag anya dat wel op een andere manier laten merken! met operatie-adviezen en stroomdraadje rond de waterbak.....

ik heb een paar weken terug in het andere topic geopperd of dat ik een stroomdraadje langs de stal zou maken.... wij hebben een beetje armoeiige stallen op de manege en maar een paar 'echte' boxen.......
aangezien het in de paddock ook goed werkt dat als het draad óp de paaltjes loopt ze er niet naar taalt, dacht ik dat kan ik dan in stal ook proberen! ze loopt toch overdag de hele dag buiten en 's zomers 5 maanden 24/7 op het land.....

want als ze in zo'n box met tralies zou staan zou ze ook nergens op kunnen zuigen omdat die te smal zijn om haar mond tussen te plaatsen.....

het is bij mijn merrie puur uit verveling begonnen toen ze jong was.... want in de paddock doet ze het dus niet meer en bedenkt ook niks anders om te gaan doen... ook als ze gras heeft taalt ze er niet naar....

echter werd ik er toen op gewezen dat het voor hun een soort 'ontstressen' is en ze alleen maar gefrustreerder raken als je ze dat ontneemt....

hier ben ik overna gaan denken, heb met de fysio (tevens dierenarts) overlegd en op internet gezocht.....
uiteindelijk bedacht ik dus de hooi-kist.....

maar ik blijf er wel bij dat als mijn merrie al meerdere keren een bijna dood ervaring door het zuigen zou hebben mee gemaakt, ík die operatie niet uit zou sluiten!
als je kan kiezen tussen 'op een dag je paard dood aantreffen door koliek' of '50/50 slagingskans van de operatie' wist ik het wel........

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:07

skippy1 schreef:
Ik denk dat niemand hier reacties die wat harder overkomen heel erg persoonlijk moet opvatten. Anya en ik (en veel anderen) proberen steeds goede uitleg te geven, mensen te helpen de juiste oplossingen te vinden voor hun paard. Helaas duiken bepaalde dingen, zoals de betreffende operatie steeds weer op. Hier is al zoveel over uitgelegd...

Ik weet het, een tijd terug poste ik namelijk ook nog in het luchtzuig topic in medisch. Ik vind het zeker een goede zaak dat er naar alternatieven wordt gezocht voor de luchtzuigband! Ik besef me zeker dat het namelijk geen ideale oplossing is... Toch voelt het voor mij vaak alsof ik met mijn rug tegen de muur sta... Als mijn merrie geen gaskoliek zou krijgen dan zou ik de band ook zeker aflaten! Helaas lijkt de band toch iets voor haar te doen, zolang dit het geval is lijkt het mij nog steeds de beste oplossing....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:07

Cindy ik ben blij dat jouw paard nu happy is en je een oplossing hebt gevonden. Maar het noemen van een luchtzuigoperatie raakt bij mij een gevoelige snaar. Omdat die operatie niet voor niets verboden is. Omdat ik twee luchtzuigers ken die mild luchtzogen, zo'n operatie in duitsland hebben gehad (waar het nu inmiddels ook verboden is) en gewoon doorzogen. Mét een enorm litteken. Niet meer geschikt voor de sport.

In mijn optiek is de enige oplossing voor een zware luchtzuiger zorgen voor volledige weidegang met een schuilstal waar niet te luchtzuigen valt (voer op de grond, waterbak op de grond). Met één beschermde plek waar wel luchtzuigen mogelijk is. En verder zoveel mogelijk ondersteunen van het maagdarmkanaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:11

Ik geloof ook niet dat luchtzuigen alleen uit verveling kan ontstaan...Cindy. Ik denk dat er toch mee aan de hand was met je paard. Knipoog En dat ze t neit doet op de paddock is logisch: vaak zijn daar minder mogelijkheden en is er meer bewging ed... Veel paarden doen het alleen op stal... Knipoog

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:31

@ Anya ja dat snap ik dan wel, maar ik ken dan toevallig een paard die zonder operatie dood was geweest...... als het niet nodig is zou ik het ook zeker niet doen!
maar als het dan niet anders zou kunnen en paard doet het dus echt overal, weidegang maakt niet meer uit e.d. dan zou zo'n privékliniek in mijn ogen echt wel een laatste redding zijn..... (ow en heb nog even in het andere topic gezocht, maar daar is mijn 1e bericht op pagina 54 en nog wat op 55 en misschien 56, maar verder al niet meer en volgens mij heb ik daar niet eens vermeld van mijn 'stroomdraad-gedachte'! dus dat is dan een ander geweest die je voor ogen had..... ik heb het naar mijn weten dan alleen op fjordenwereld geplaatst)

@ skippy : ze was 1,5 en stond misschien 2 of 3 uur per dag buiten en haar buurman vrat hout....... waar ze ook eerst mee begon.......

en de paddock is wel raar bij haar want onze paddocks zijn 20x20 en is niks anders dan modder..... toen ze door had dat ze daar op de heinigspalen kon zuigen deed ze dat dus ook continue ook al lag er hooi..... toen heb ik het draad er dus op gemaakt en nu staat ze gewoon wel hooi te eten en kijkt totaal niet meer naar de palen en als het hooi op is staat ze gewoon rustig samen met mijn andere paard te doezelen......

maar inmiddels krijgt ze dus geen krachtvoer meer, helemaal niks, alleen iedere dag een pavo-koek en die geef ik dan als ik haar buiten zet zodat ze niet gelijk daarna kan luchtzuigen, maar gelijk hooi kan gaan eten! en dat gaat goed! en dan dus mijn hooi-kist en volgens mij is ze ook al gelijk sinds die 1,5 week dikker geworden..... dus ik hoop van het onbeperkte ruwvoer en niet van het zuigen op stal Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:36

Cindy de stroomdraad komt op dit moment uit een ander topic waar iemand zijn luchtzuiger stopt door een draad om de WATERBAK te spannen.

Het probleem met de luchtzuigoperatie is dat is onderzocht of het werkt. En het werkt niet. Daarom is de operatie ook verboden. Een stroomdraad om de weidepalen heb ik een stuk minder moeite mee.

Dus ik doelde niet op jou met die stroomdraad.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:41

Anya schreef:
Cindy de stroomdraad komt op dit moment uit een ander topic waar iemand zijn luchtzuiger stopt door een draad om de WATERBAK te spannen.

Het probleem met de luchtzuigoperatie is dat is onderzocht of het werkt. En het werkt niet. Daarom is de operatie ook verboden. Een stroomdraad om de weidepalen heb ik een stuk minder moeite mee.

Dus ik doelde niet op jou met die stroomdraad.

okee en ik dacht dus van wel omdat ik op het fjordenforum daar wel iets over had geplaatst om dat ook in stal te doen, maar daar ben ik ook van terug gekomen Knipoog

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 23:19

CindyUniek schreef:
uhm ik quote je dat je zegt: hij doet het niet alleen bij/tijdens/na het eten, maar echt de hele dag!

Klopt Knipoog maar dit wat alleen zonder de band... dit was overigens de eerste keer dat ik hem zonder band liet staan.
Nu hij vaker zonder staat neemt het extreme zuigen af... Hij is al vanaf een jaar of 2 gewend om met band te staan. Ik denk dat de reactie er daarom ook zo heftig op was toen die af ging. Nu wordt het een stuk minder, vandaag heeft hij 4 uur zonder gestaan... zal even een stukje uit het andere topic quoten Knipoog
c_alsemgeest schreef:
Ariebren schreef:
Ach dames, jullie hebben allemaal nog steeds een luchtzuig probleem.
Ik niet meer.!!!!!!!

Luchtzuigen is imo niet het probleem... enkel een symptoom van een onderliggend probleem Knipoog

Met mijn ventje gaat het de goede kant op... vandaag is de luchtzuigband er ruim 2 uur in stal af geweest (buiten het rijden en losgooien om... dan 4 uur.)
Enkel na het eten heeft hij staan zuigen, toen heb ik de jollybal weer naar binnen gegooid en is hij hier mee gaan spelen.
Als het goed is krijg ik van de week colosan binnen, dan wil ik het meer gaan opbouwen. Lachen
Want dit middel wordt gegeven bij verstopping en gaskoliek... twee dingen waar hij gevoelig voor is.
Verder krijgt hij nu ook 1x per dag zemelen, mijn VA zei dat dit ook een positieve invloed heeft op de spijsvertering en vaak ook voor luchtzuigers.

CindyUniek schreef:
nogmaals ik veroodeel niemand, ik reageer op wat ik zie zoals velen hier doen! als jij alles hebt geprobeerd wat ik ook voorstelde dan is dat goed van je! en kun je er waarschijnlijk ook niet gek veel meer aan doen! maar 'ook komt hij er veel uit' klinkt niet dat hij lekker de hele dag op een stuk weide of paddock staat........ en ik denk dat dat al heel veel kan schelen bij luchtzuigers! als ze gras of hooi (van lekkere kwaliteit) hebben zodat ze lekker kunnen eten de hele dag zodat het zuur in de maag gestimuleerd en kalm blijft, maar omdat jij zegt dat je aan het voeren niks kan doen krijgt hij waarschijnlijk maar 2 of 3 x per dag........

je kan toch ook zelf bijkopen en dat voeren? doe ik ook op het moment....

succes

Klopt helaas is er op dit moment geen tot weinig weidegang... enkel voor de veulens/drachtigen/ouden en zieken. Hier in den haag is er bar weinig grond Clown
Wel komt hij er iedere dag minimaal 4 uur uit... rijden, stapmolen en los in de bak, vaak ook nog even wandelen op het landje.
Verder krijgt hij de hele dag onbeperkt hooi, twee kleine hoeveelheden krachtvoer, 1x meusli en 1x zemelen met olie. Lachen
Hij staat in een grote stal, met vrij contact met twee buurpaarden waaronder mijn eigen merrie waar die helemaal weg van is.

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:40

Mijn paard zuigt over het algemeen alleen lucht als die buiten is, of in de paddock of in de wei. Stress heeft hij hier niet want ik heb mijn paarden aan huis. Hij heeft een grote vriendin en drie shetlanders waar hij mee buiten staat en wanneer die in zijn stal staat kan hij de andere ook zien. Het rare is dus dat het bij hem niets met eten of verveling of stress te maken heeft. Wat zou het dan kunnen zijn? P.s hij is altijd vrolijk en ziet er super goed uit!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:55

charissiej, Kijk ook even naar het voedingspatroon van je paard.
Vaak heeft een teveel aan zuur of een eventuele maagzweer ook luchtzuigen tot gevolg.

United zuigt ook meer buiten z'n box dan binnen Knipoog Vooral als hij een tijdje lekker los in de bak is gaat hij na een minuutje of 30 op zoek naar zuig-plaatsen. Terwijl hij het in stal bijna alleen maar na het eten doet.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:25

ik heb een vraagje via iemand anders..
haar paard en iemand anders paard(die hun verzorgen) doen allebei luchtzuigen.. het gebeurt alleen na het rijden..
Hun zijn de enigste 2 die regelmatig rijden.. bijna elke dag..
ze hebben allebei al jaren dezelfde brok..
en ze doen het puur alleen na het rijden...
waar zou het dan van kunnen komen?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 21:27

amber_steph schreef:
ik heb een vraagje via iemand anders..
haar paard en iemand anders paard(die hun verzorgen) doen allebei luchtzuigen.. het gebeurt alleen na het rijden..
Hun zijn de enigste 2 die regelmatig rijden.. bijna elke dag..
ze hebben allebei al jaren dezelfde brok..
en ze doen het puur alleen na het rijden...
waar zou het dan van kunnen komen?

Kun je wat meer vertellen over het paarden? Stressen ze veel, hoeveel ruwvoer krijgen ze, staan ze in de kudde op de wei, staan ze op stal, zo ja hoe lang dan, hoeveel brok krijgen ze? Lachen En hun leeftijd en achtergrond zijn ook belangrijk en vooral ook wanneer ze zijn begonnen met luchtzuigen en of er al gezocht is naar een oplossing.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:38

ze stressen bijna helemaal niet.. ze krijgen nog geen kwart brok per dag.. ze staan wel lang op stal.. maar dit is al heel hun leven gewoon in de winter op stal, en anderhalf uurtje per dag in de wei of paddock..
maar dit zijn ze al heel hun leven gewend..
ze zijn 5 en 6 jaar.. en ze doen het pas sinds 2 weken...
ik denk zelf dat het misschien door verkeerde training kan zijn(beetje in de krul).. heb namelijk zelf een luchtzuiger die het bijna nooit meer doet

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:55

niemand?

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 11:51

Door paarden in de krul te rijden gaan ze niet ineens luchtzuigen. Maar de manier van in de krul rijden kan er mee te maken hebben, als het voor de paarden erg stressvol is tijdens het rijden dan gaan ze misschien daarna als ze weer op stal komen luchtzuigen.
Voor een 5 en 6 jarig paard vind ik anderhalf uur per dag in de wei/paddock wel weinig, de paarden zijn net in de beginfase van hun leven

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 11:53

amber_steph schreef:
ze stressen bijna helemaal niet.. ze krijgen nog geen kwart brok per dag.. ze staan wel lang op stal.. maar dit is al heel hun leven gewoon in de winter op stal, en anderhalf uurtje per dag in de wei of paddock..
maar dit zijn ze al heel hun leven gewend..
ze zijn 5 en 6 jaar.. en ze doen het pas sinds 2 weken...
ik denk zelf dat het misschien door verkeerde training kan zijn(beetje in de krul).. heb namelijk zelf een luchtzuiger die het bijna nooit meer doet

gewenning vind ik geen reden dat een paard dus maar geen stress hoeft te hebben....

als jij je hele leven al in een klein hokje hebt gewoond en dan opeens in een mooi groot huis met veel vrijheid ben je denk ik ook gelukkiger!
ik denk dat ze juist veel stress kunnen hebben door hun beperkte bewegingsvrijheid.... als jij 22 uur in je slaapkamer moet zitten weet je ook niet waar je t zoeken moet!

1,5 uur buiten is echt te weinig voor een paard.....

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:15

ik zal het er eens over hebben met de staleigenaar.. maar snap zelf ook niet waarom dat nu plots is..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:18

Amber: je paard staat veel te weinig buiten. Zeker voor een jong dier. Ik denk echt dat dit het luchtzuiger versterkt.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 13:06

nogmaals het is niet mijn paard.. ik zal het tegen de eigenaren zeggen..
toch snap ik niet dat het zo plots is..want dan had het toch al eerder moeten zijn..

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:07

@amber_steph: zoiets heeft altijd wel een reden, maar kan zeker wel plots opduiken. mijn paard staat al praktisch heel zijn leven op dezelfde stal en ook hij is plots begonnen met zuigen terwijl er aan de omgeving of stal niets verandert was en in de hoeveelheid rijden was ook niets veranderd. Dat is hetzelfde als wat mijn paard ook heeft, namelijk 4 jaar lang heeft hij zich prima zonder problemen laten vervoeren en ineens zonder duidelijke reden laat hij zich vallen in de trailer en is hij niet meer te vervoeren. Er zijn zoveel kleine dingen die wij als mens misschien niet door hebben die voor een paard zo stressvol kunnen zijn...

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:53

Mijn paard zuigt nu helemaal niet meer, ook niet bij het eten. Alleen na het rijden draalt hij nog wel eens bij de stal en probeert hij de deur te pakken, maar dan is een strenge blik voldoende om hem naar zijn vrienden in de wei te krijgen. Hopen dat dit zo blijft! Ik ben erg blij met zijn vorderingen Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:54

Alicia2u schreef:
Mijn paard zuigt nu helemaal niet meer, ook niet bij het eten. Alleen na het rijden draalt hij nog wel eens bij de stal en probeert hij de deur te pakken, maar dan is een strenge blik voldoende om hem naar zijn vrienden in de wei te krijgen. Hopen dat dit zo blijft! Ik ben erg blij met zijn vorderingen Haha!

super!

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:09

mijn paard is dat nu ook dus.. want de eigenaar snapte het niet..
maar wat zou de oplossing zijn? ze zijn nu al wat meer naar buiten.. maar met dit weer is het niet echt begaanbaar

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:13

Amber dit weer is gewoon overmacht.. Dan staan mij luchtzuiger ook vroeger op stal. Even niks aan te doen.

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 23:46

Toch nog een vraagje...
Mijn paard staat sinds een week of 3 weer zonder zuigband.
Wat mij opvalt is dat hij meer winden laat nu hij onbeperkt kan zuigen.
Dit was een jaar geleden ook het geval toen hij zonder zuigband stond.
Als hij met zuigband staat laat hij winden zoals een paard zou doen die geen luchtzuiger is.
Nou werd mij verteld (hier op Bokt) dat het lucht er weeruit komt via zijn mond en dat er niets in de darmen terecht komt.
Ik vraag mij dus af waarom dat bij mijn paard wel het geval is.
Mijn paard heeft 2 x in 10 dagen gaskoliek gehad en had in die periode geen zuigband om.
Toen ik hem de zuigband om heb gedaan kreeg hij geen gaskoliek en liet hij beduidend minder winden.
Mijn paard krijgt 4 x op een dag een handje voer en 4 x op een dag hooi en staat de hele middag en avond buiten met andere paarden en laat ik hem iedere dag 20 min. lopen. (ivm herstel na peesblessure kan dit nog niet meer)

Misschien is het ook een optie om hier op Bokt bij te gaan houden hoeveel gaskoliek gevallen er meer worden vermeld dan dat er de laatste tijd zijn gemeld nu iedereen de luchtzuigband af doet en overstap op de poedertjes. (Dorientjuh?? Skippy1??)

Ik heb namelijk nog ernstig mijn twijfels of luchtzuigende paarden niet meer kans hebben op gaskoliek.
Helaas voor mij is mijn paard zo slim en heeft hij een manier gevonden om door de band heen te zuigen waardoor ik hem dus niet meer kan gebruiken want anders had hij hem gewoon nog om gehad.