Dilemma: Wel of geen halster om in de weide?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gerner

Re: Dilemma: Wel of geen halster om in de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 19:58

Rozanne schreef:
Gerner schreef:
Er wordt hier gesproken over een veiligheids halster.
Wat als je paard tijdens het binnen zetten een keer schrikt, en een sprong vooruit of opzij doet. En je halster knapt????

Zo werkt het halster niet Knipoog

Hoe dan wel?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:04

als er echte druk op wordt uitgeoefend, dus door het paard zelf trekkende kracht meer dan ... kilo, is heus niet zo gemaakt dat het 1 2 3 kapot springt Knipoog google anders ff

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:08

GaitMonster schreef:
Als je een passend halster hebt moet je het gewoon omdoen.. Als hij evt. om wat voor reden ook vast komt te zitten trekt hij het echt wel kapot! Maar als je het halster niet omdoet heb je kans dat hij niet komt!
Ik ken zoveel paarden en ik hoor nooit dat er problemen met halsters in de wei zijn!
Op stal doe ik hem wel altijd af want ik ken mensen daar heeft het paard zichzelf opgehangen omdat hij vast kwam te zitten met het halster en uit is gegleden! Daarom heb ik op stal altijd af!

nou daar heb je weer zo een reactie,
het is dus gebleken dat een halster niet zo maar ff kapot springt!
en als hij niet komt, dan moet je daaraan gaan oefenen lijkt me Knipoog
en van de 1000 paarden blijft er 1 hangen is er toch 1 teveel lijkt me of niet dan?

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:11

ik zou ook een halster omdoen ze willen nog wel eens gaan krabben achter hun oren en kunnen per ongeluk in blijven hangen

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:16

een paar weken gelden heb ik hier een bericht gezet dat ze altijd (alleen als ik er ben Clown ) een halster in de wei ! maar naar leiding van een berichtje van een andere bokker , heb ik er de gewoonte van gemaakt om ALLEEN ALS IK HAAR POETS OF OM TE WANDELEN HAAR HALSTER AAN TE DOEN ! zo ziet ze de positieve kant van het halster Knipoog

groetjes eva Kusje

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 10:59

AaronYve schreef:
GaitMonster schreef:
Als je een passend halster hebt moet je het gewoon omdoen.. Als hij evt. om wat voor reden ook vast komt te zitten trekt hij het echt wel kapot! Maar als je het halster niet omdoet heb je kans dat hij niet komt!
Ik ken zoveel paarden en ik hoor nooit dat er problemen met halsters in de wei zijn!
Op stal doe ik hem wel altijd af want ik ken mensen daar heeft het paard zichzelf opgehangen omdat hij vast kwam te zitten met het halster en uit is gegleden! Daarom heb ik op stal altijd af!

nou daar heb je weer zo een reactie,
het is dus gebleken dat een halster niet zo maar ff kapot springt!
en als hij niet komt, dan moet je daaraan gaan oefenen lijkt me Knipoog
en van de 1000 paarden blijft er 1 hangen is er toch 1 teveel lijkt me of niet dan?

De gemiddelde leeftijd van een paard schijnt 7 te zijn. De meeste paarden worden kapot gereden. Wij mensen zijn eigenlijk gewoon sluipmoordenaars voor paarden.
Ook maar niet meer rijden dan?

Ik heb blijkbaar altijd mazzel gehad, bij mij is er nog nooit iets gebeurt met een halster in de wei. En heb al jaren veel paarden op de wei staan.
Ik blijf erbij dat ik ze voor de veiligheid van degene die ze uit de wei moet halen ze op te laten.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 11:09

ik vind het wel raar dat er mensen zijn die maar zeggen ja dan moeten we ook maar niet gaan rijden of dan moeten we maar niks meer doen want als als als,
Het gaat er toch om om mensen aan hun verstand te brengen dat halsters weldegelijk gevaarlijk kunnen zijn en dus ook vaak NIET kapot springen want men vaak denkt. Daarom ik ben niet tegen halsters op wei, maar waarom dan geen veiligheidshalster????
maar berner, ja als de paarden met 7 jaar kapot worden gereden, ben ik idd van menig dat ze niet meer moeten rijden ofwel eens fatsoendelijik leren rijden. en die verhouding met ophanging en de paarden rijden, kom op zeg :S
En waarom veiligheid voor diegene die ze de wei uit moet halen? dat snap ik ff niet.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 14:43

AaronYve schreef:
ik vind het wel raar dat er mensen zijn die maar zeggen ja dan moeten we ook maar niet gaan rijden of dan moeten we maar niks meer doen want als als als,
Het gaat er toch om om mensen aan hun verstand te brengen dat halsters weldegelijk gevaarlijk kunnen zijn en dus ook vaak NIET kapot springen want men vaak denkt. Daarom ik ben niet tegen halsters op wei, maar waarom dan geen veiligheidshalster????
maar berner, ja als de paarden met 7 jaar kapot worden gereden, ben ik idd van menig dat ze niet meer moeten rijden ofwel eens fatsoendelijik leren rijden. en die verhouding met ophanging en de paarden rijden, kom op zeg :S
En waarom veiligheid voor diegene die ze de wei uit moet halen? dat snap ik ff niet.

Heb je wel eens in een weiland gestaan waar 4 driejarigen in staan, die net uit de koppel gekomen zijn. Of een pensionpaard die staat te ontploffen omdat die naar binnen wil. Voorbeelden genoeg, als je er 40 hebt staan, die naar binnen moeten, waarvan er een heleboel in een kudde staan.
Geen paarden dus die je vanaf veulentje hebt opgevoed? En heel erg relaxed staan te wachten tot jij uitgebreid het halstertje hebt opgedaan.
Je moet dan gewoon snel en veilig kunnen werken.

Ik word moe van de delegerende toontjes van de dames die maar doen alsof je misdadig bezig bent als je een halster op laat in de wei.
Want ik weet bijna zeker dat de helft van al deze dametjes, regelmatig voor tandarts spelen, misselijk word ik als ik overal om me heen zie, dat paarden maar gebruikt worden als afreageerobject.
Ik ken zelfs dames die het heeeeel gevaarlijk vinden om een halster om te laten, maar daarbuiten haar hele paard molestreerd tijdens het rijden.

Daarom de vergelijking.
Bij deze, laatste bericht hierover.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 17:04

Gerner schreef:
AaronYve schreef:

Heb je wel eens in een weiland gestaan waar 4 driejarigen in staan, die net uit de koppel gekomen zijn. Of een pensionpaard die staat te ontploffen omdat die naar binnen wil. Voorbeelden genoeg, als je er 40 hebt staan, die naar binnen moeten, waarvan er een heleboel in een kudde staan.
Geen paarden dus die je vanaf veulentje hebt opgevoed? En heel erg relaxed staan te wachten tot jij uitgebreid het halstertje hebt opgedaan.
Je moet dan gewoon snel en veilig kunnen werken.

Ik word moe van de delegerende toontjes van de dames die maar doen alsof je misdadig bezig bent als je een halster op laat in de wei.
Want ik weet bijna zeker dat de helft van al deze dametjes, regelmatig voor tandarts spelen, misselijk word ik als ik overal om me heen zie, dat paarden maar gebruikt worden als afreageerobject.
Ik ken zelfs dames die het heeeeel gevaarlijk vinden om een halster om te laten, maar daarbuiten haar hele paard molestreerd tijdens het rijden.

Daarom de vergelijking.
Bij deze, laatste bericht hierover.

Tuurlijk wel, heb zelf op een fokkerij gestaan en gewerkt, en daar zijn der genoeg die daarvoor een VEILIGHEIDSHALSTER om hebben en daar gaat het om toch? Geen probleem hoor om een paard met halster te laten staan, maar waarom dan geen veilig halster?
Ik weet niet over wie je het hebt in je post, ga er verder niet op in. Maar met dat delegernde toontje.. zo praat je nu ook tegen mij!

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:49

ik persoonlijk zou Wél een halster aan doen in de wei! reden: stel hij breekt uit of hij komt op de een of andere manier de wei uit, probeer m dan maar eens te vangen zonder halster om...

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 10:19

Uitbreken dat probleem heb ik niet hoor, daar gaat het ook niet om..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 15:45

En nou wil ik eens weten vanwaar dat van die gemiddelde leeftijd komt? Welk onderzoek was dat? Ik heb altijd gehoord dat het 9 jaar was trouwens. Wat nog niet eens zo gek is gezien heel wat veulens al een natuurlijke dood sterven en dit het gemiddelde gigantisch omlaag trekt. Maar echt, ik wil hiervan wel eens echt bewijs zien?

Passowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 18:22

ik zou ook geen halster aanlaten...wie weet waar ze in vastgeraakt of wat dan ook...

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 08:40

poes schreef:
En nou wil ik eens weten vanwaar dat van die gemiddelde leeftijd komt? Welk onderzoek was dat? Ik heb altijd gehoord dat het 9 jaar was trouwens. Wat nog niet eens zo gek is gezien heel wat veulens al een natuurlijke dood sterven en dit het gemiddelde gigantisch omlaag trekt. Maar echt, ik wil hiervan wel eens echt bewijs zien?

Dierenartsen die veel aan onderzoek doen, beweren dit.
Maar, ik hoor niet zoveel veulens die een natuurlijke dood hebben.
Je schrijft dat je gehoord hebt, 9 jaar???
Dit is toch ook ontzettend jong.
Het gaat er niet om dat ze dood gaan met 7 jaar, maar kapot gereden zijn.

Nicoleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 10:30

Ik zou het paardje lekker zonder halster laten staan, want het kan ook uit de hand lopen. Ik vind het altijd veiliger om de paarden zonder halster te zetten. Maar mijn verzorgpaarden staan wel gewoon allemaal met halster, want die doen niks en staan gelijk de hele tijd te eten als ze naar buiten mogen. Tong uitsteken

Marriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:02

Geen halster,een paard zou hierdoor kunnen stikken en zou daarmee niet de eerste zijn die daar dood aan gaat.

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 15:09

poes schreef:

Welke?

Go_lucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 16:14

ik doe ook geen halster omdat ze mischien kunnen blijven haken,,]
of als ze met hun poot raar gaan doen dat die er eens tussen zit! zelf maar bedenken hoe dat kan gebeuren.
maar het kan in ieder geval wel gebeuren. ( oke lekker duidelijk Haha!)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 16:57

deze Rozanne:
De gemiddelde leeftijd van een paard schijnt 7 te zijn. De meeste paarden worden kapot gereden. Wij mensen zijn eigenlijk gewoon sluipmoordenaars voor paarden.
Ook maar niet meer rijden dan? ( schreef Gerner)

Weet niet hoe je citaat doet vandaar Knipoog

ConAmoreX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 16:58

Ik zou er dan voor kiezen om geen halster om te doen, leer je paard dat ze een handje brok krijgt als je haar uit de wei haal.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 18:19

ConAmoreX schreef:
Ik zou er dan voor kiezen om geen halster om te doen, leer je paard dat ze een handje brok krijgt als je haar uit de wei haal.

leer je paard dat het werk, en jij erbij, leuk genoeg zijn om voor uit de wei te komen. een handje brok verbetert de band met jou en je paard niet, het paard moet voor jóú willen komen, niet voor een handje brok.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 18:24

Wij hebben al ruim 33 jaar alle paarden in de weide een halster om, behalve de veulens, en nog nooit 1 probleem gehad.
In de box hebben ze ze trouwens ook gewoon om. Altijd. Wel zorgen dat er niks is waar ze aan kunnen gaan hangen uiteraard, maar dat hoort toch ook niet in een box?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 18:28

linky schreef:
Wij hebben al ruim 33 jaar alle paarden in de weide een halster om, behalve de veulens, en nog nooit 1 probleem gehad.
In de box hebben ze ze trouwens ook gewoon om. Altijd. Wel zorgen dat er niks is waar ze aan kunnen gaan hangen uiteraard, maar dat hoort toch ook niet in een box?

iss, en hoe hangen de deuren vast bij jullie? als je buitenstal hebt, zonder een schuifsysteem??? juist ja, scharnier
en zeg niet dat halster zomaar kapot getrokken word, want dat gebeurd dus niet

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 18:28

ben ik helemaal met je eens linky!!!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 18:40

texas, waar ben je mee eens?? dat geen gevaar is??
jamme rdat ik geen foto`s heb, kon ik die laten zien, staan ook al JAAAAAren paarden op stal met halster om, nooit wat gebeurd, tot die ene vrijdag in maart