andermans paard slaan ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tOmmieliev

Re: andermans paard slaan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 20:52

zo plaatst nou iedereen berichten over mij...dan gaan ze weer door met het toppic echt gemeen

Xnorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 20:58

tOmmieliev schreef:
zo plaatst nou iedereen berichten over mij...dan gaan ze weer door met het toppic echt gemeen

nee, ze zeggen wat over dat je te erg opschept en dat gaan ze weer verder met de topic, dat is niet gemeen, jij moet gewoon een beetje begrijpen dat ej niet zo op moet scheppen over al jouw arabieren

meissjj57

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 13:15

als mijn lease paard vervelend is geef ik een zacht tikje, merkbaar maar niet dat je paard zoiets heeft dat ie zich lam schrikt, ik houd er niet van om paarden of ponys te slaan, helemaaal zonder reden, daarom heb ik mijn instructuer (van mn vorige manege) al een paar keer genegeerd (geef je pony nou toch een rotschop, geef hem een mep!) terwijl het mijn fout was (foute teugelhulp, paard wijkt niet ofzoiets) en daarvoor moet ik mijn pony afstraffen, nou NEE, dat doen we dus niet he?! ik ga mijn paard niet slaan om mijn fouten.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 16:22

ik heb verzorgpaarden.
ik mag ze niet slaan als ze bijten.
maarja tussen bijten en bijten zit een verschil.
als hij speels hapt en hij doet jou pijn en ik zeg auw dan doen ze het geen 2de keer
maar als hij mijn expres bijt mag ik hem wel slaan.
net als hij mijn schopt moet ik van de eigenaar terug schopen.
wat hij zegt dat doen paarden ook naar elkaar.
allen moet die trapt dan wel een echte trap wezen Tong uitsteken
en niet een trapje van ik heb eigelijk niet zo veel zin maar als het paard daarna wel een voetje geeft dan was het nergens voor nodig Tong uitsteken
maar het is eigeijk als hij blijft trappen

tOmmieliev

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 16:49

ik heb geen vz-paard want ik heb een eigen paard maar ik sla mijn moeders paard heel af en toe. ze weet dat ik hem sla. hij bijt me af en toe en dan geef ik hem een tik op de neus.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 16:51

Ik heb geen verzorgster, nouja er helpt wel iemand mee.
Dus daarvoor vul ik, als eigenaar, even de antwoorden in.

Maar deze vraag stel ik toch vooral aan de verzorgsters slaan jullie wellis andermans paard?
Nee, ze slaat hem absoluut níet.

Mag het van de eigenaar?
Nee.

En aan de paarden eigenaren : mogen jullie verzorgers jullie paarden slaan?
Nee.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:58

Sommige paarden hebben wel is een tik nodig, ook onder het rijden.Ik tik mijn paard wel is achter bij , en als mijn paard bijt duw ik hem weg.. Maar zo laat je duidelijk zien wat je van je paard verwacht of waar de grenzen zijn. Knipoog

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 19:03

Slaan is een groot woord maar ik geef rustig andermans paard een tik.
Maar dan wel als het terecht is ik laat me door geen enkel paard trappen of bijten.
Zo uit het niets slaan of doen zou ik niet acsepteren als iemand dat bij die van mij zou doen maar als ze trappen of bijten graag zelfs want zulk gedrag hoord gewoon niet

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 19:05

Ik sla wel eens hoor. Als ik bv. naar de wasplaats loop met Wai en hij begint te flippen vanwege een merrie krijgt hij toch echt wel een tik tegen z'n neus zodat hij weet dat hij even moet dimmen. Als hij dan braaf ik loop ik gewoon door en beloon ik ook weer.

Als mijn verzorgster mijn pony slaat ook geen problemen mee hoor. Zolang ze maar slaat met een reden (bv. bijten) dan vind ik het niet erg. Groot gelijk! Knipoog

Dicipline is belangrijk.. Anders nemen ze een loopje met je! Zeker de paarden die ik doe (een hengst en een een beetje te dominante merrie).

Edit: idd. wat Rossebol zegt: Bij slaan krijg eigenlijk meer een beeld van helemaal in elkaar rossen, dus niet gewoon één tik tegen de neus ofzo maar echt keihard met de zweep erover..

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 19:16

maar als je een paard steeds op zijn neus slaat wordt hij kop schuw, en als je hem steeds een tik geeft als hij/zij bijt dan bijt hij/zij straks en dan staat het paard achter in de stal of in de wei zo dat je hem niet kan slaan. wat paarden zijn veel te slim voor zulke dingen. en ze weten als je het goed doet dat het echt niet mag

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 20:23

continue op de neus slaan doe ik ook niet maar een tik tegen zijn billen of hals wil echt wel werken.
Die van mij weten donders goed dat ze niet mogen trappen of bijten en rennen echt niet voor me weg.
Als ze nu vervelend zijn hoef ik alleen maar mijn stem wat te verheffen en dan is het al afgelopen

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 21:15

ja dat vindik ook het beste de stem een paard zelf een jong paard weet donders goed als je stem veranderd dat hij fout was.
daar bij hoef je nog geen eens je stem te verheffen.
het liefs sla ik ook niet maar een coretie tikie vind ik wel lukken en als ze mijn echt bijten. bijt ik ze terug Tong uitsteken hahaha nee hoor

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 22:53

pinkie87 schreef:
ja dat vindik ook het beste de stem een paard zelf een jong paard weet donders goed als je stem veranderd dat hij fout was.
daar bij hoef je nog geen eens je stem te verheffen.
het liefs sla ik ook niet maar een coretie tikie vind ik wel lukken en als ze mijn echt bijten. bijt ik ze terug Tong uitsteken hahaha nee hoor

niet dus... een jong paard weet meestal helemaal niets van mensen, en zéker niet wat 'taal in woorden', en stemgeluid inhoudt. dat moet je ze leren, anders kan je schreeuwen wat je wil. ik heb voor mijn eigen dieren één vast woord, als ik iets anders roep, reageren ze niet.

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 08:33

je moet ze het idd zoals merrieveulen zegd wel aanleren.
Anders zullen ze alleen maar denken huh wat doet die raar! en zich er verder niks van aantrekken.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:20

precies. het is aan ons om een woord of geluid betekenis te geven. een veulen weet ook niet wat 'drrrraf' betekent enz...

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 17:40

tuurlijk zeg ook niet dat een jongpaard alles begrijpt maar als hij merkt dat jij anders dan normaal begint te praten als hij iets doet wat hij niet mag dan begrijpen ze redelijk goed dat ze fout zitten en ja dit werkt natuurlijk niet bij elk paard.
maar ik heb een verzorgpaard van 4 als ik zachter begin te praten of als ze bijv. haar oren in haar nek gaat leggen hoef ik allen vragent haar naar te noemen en dan is het over

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 22:16

maar dat paard is dus vier jaar, en kent al het nodige. niet te vergelijken met een onbeschreven blad dus. een paard is niet geboren met kennis van mensentaal, dat zal je ze toch echt moeten leren. stemverheffing staat vér van de natuur van het paard af.

Shezzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 10:44

Op het moment dat het om paarden van mijn baas gaat, of paarden van pensionklanten die ik in training heb, krijgen ze wel degelijk een mep als ze iets verkeerd doen. Mijn taak is niet alleen ze te rijden, maar ook om ze op te voeden.
Als het om een privé paard handelt waar ik zelf niet zoveel mee te maken heb/ geen verplichtingen aan heb krijgt hij alleen een tik als hij mij iets "aandoet" dwz: me bijt/probeert te bijten, of herhaaldelijk in de weg staat als ik ze de boxen in moet drijven maar verder laat ik ze lekker met rust. Als ze zich staan te misdragen op het moment dat ik er geen verantwoordelijkheid over heb, bemoei ik me er het liefste niet mee.

Hoepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 14:08

Mijn verzorger mag mijn paard zeker wel een tik geven als hij iets doet wat niet door de beugel kan, doe ik namelijk ook. 1 heel duidelijke afspraak: NOOIT op het hoofd! Het hoofd is zo'n gevoelig deel! Hals, borst... maakt me niet zoveel uit, mits het bij een tik blijft... onder slaan versta ik toch wel herhaaldelijk vol uithalen... een tik is imo een "wijvenklap" die meer dient als waarschuwing: "tot hier en niet verder"

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:55

Shezzit schreef:
Op het moment dat het om paarden van mijn baas gaat, of paarden van pensionklanten die ik in training heb, krijgen ze wel degelijk een mep als ze iets verkeerd doen. Mijn taak is niet alleen ze te rijden, maar ook om ze op te voeden.
Als het om een privé paard handelt waar ik zelf niet zoveel mee te maken heb/ geen verplichtingen aan heb krijgt hij alleen een tik als hij mij iets "aandoet" dwz: me bijt/probeert te bijten, of herhaaldelijk in de weg staat als ik ze de boxen in moet drijven maar verder laat ik ze lekker met rust. Als ze zich staan te misdragen op het moment dat ik er geen verantwoordelijkheid over heb, bemoei ik me er het liefste niet mee.

wat versta je onder proberen te bijten

ik mag mijn paarden echt niet slaag ofhet moet een heeele goede reden hebben

Juliettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 17:24

Verzorgers moeten het paard dan wel goed kennen en op het goede moment handelen en dus ook straffen. Een vreemde vind ik wat anders! Die blijven er maar mooi vanaf!

Malou_Fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 17:45

ik sla mijn vz-pony NOOIT

Xnorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 19:46

Malou_Fenja schreef:
ik sla mijn vz-pony NOOIT

ehm dat doe je wel

chareno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:57

ik heb een super verzorgster die ik voledig vertrouw die zal alleen een corigerende tik geven als het niet anders kan Pling

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 21:19

hahaha ik vind het al moeilijk om te slaan dus ik sla al niet echt snel. dan moet mijn vz paardje wel heel gek doen.
ik vind het ook eigeijk niets dat slaan ziet er zo mishandelend uit