Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
sanne83 schreef:Ik geef les in grondwerk en werk dus met alle paarden die ik tegenkom zo. Het ligt eraan wat je zelf wilt. Mijn doel is om het stadium van dit soort primitieve communicatie snel voorbij te zijn en met leuke omgang te beginnen, dat gebeurt niet als ik slecht gedrag corrigeer. Ik zeg ook niet dat het niet werkt, maar niet op de manier die ik wilDoor te trappen straf je alleen het gedrag, de onderliggende reden is er nog steeds. Zoals je zegt, je dominante pony blijft het proberen, dominante paarden hebben vaak zoiets van: is dat alles wat je kan?
met kracht win je het toch niet van ze, je kan ze beter slimmer af zijn.
). Ik vind het bijvoorbeeld raar dat sommige mensen het schoppen als hetzelfde gedrag zien wat ze in de kudde doen, maar ze vergeten daarbij ook eens goed naar de lichaamstaal in een kudde te kijken. En dat gebruiken ze dan weer niet in de omgang met hun paard. Dan vergeet je echt een paar hele belangrijke stappen in mijn ogen. Wij hebben 25 paarden staan, in alle soorten en maten, die gebruikt worden voor verschillende doeleinden. Daarbij heb ik jarenlang verschillende paarden lang verzorgd, meegemaakt en geobserveerd. Er zijn wel eens paarden die om de een of andere reden niet bij de club mogen horen, maar dat is meestal goed te verklaren. En daarbij letten wij altijd heel goed op als er een nieuweling bij de kuddes komt en zodra we het idee hebben dat er een probleem ontstaat, wordt er direct ingegrepen. En zo'n ingreep is bijzonder zeldzaam. marleen_usar schreef:Als hij altijd met je aan de loop ging dan had je toch eerder moeten ingrijpen?
Er is op dit moment nog steeds een topic over jou aan de gang waarbij je je dochter een angsthaas noemde omdat ze niet meer op jouw steigerende paard durft, en waarna jij het maar weer gewoon op stal zet. Over eerder ingrijpen gesproken zeg! Ik zou als ik jou was vooral je eigen advies opvolgen!
Het is al eerder aangehaald door anderen ook. Was in ieder geval niet rot bedoeld maar meer als een eye-opener
Dat weet ze zelf trouwens ook wel 
Het jammere is dan altijd wel dat je toch een flink stuk vertrouwen kwijt bent in zo'n dier
Cayenne schreef:Was alleen maar bedoeld als voorbeeldje hoorHet is al eerder aangehaald door anderen ook. Was in ieder geval niet rot bedoeld maar meer als een eye-opener
Dat weet ze zelf trouwens ook wel
Overigens over het paard uit mijn post hierboven: Hij heeft het afgeleerd maar vraag niet hoeHet jammere is dan altijd wel dat je toch een flink stuk vertrouwen kwijt bent in zo'n dier
merrieveulen schreef:het verschil is, wanneer geef je een schop? wanneer is een schop terecht, en hoe bepaal je dat. want als ik dit topic zo lees, krijgen er wel heel veel paarden een schop zo nu en dan. houdt dat dan in dat er heel veel paarden gericht trappen, of dat we te maken hebben met onkundige baasjes met een kort lontje?
Dan ben je onderutussen denk ik ook een beetje je zelfbeheersing voorbij! superwoman schreef:Ik begrijp jou ook wel Nadya. Met grondwerk kun je ook een boel oplossen. Toch zie ik in consequent zijn en daarbij een schop geven niet als het paard angstig maken. Wat jij bij lique aangeeft.
Dag 1 of 2 kun je het paard duidelijk maken waar hij staat. Als hij die plek weet, dan heeft hij rust. Vechten om dominantie is vreselijk voor iedereen.
Nogmaals elk paard is anders.
Zeker een angstig paard mag je nóóit schoppen of slaan. Maar ik heb het over dominantie.
Als je het alleen met grondwerk wil oplossen denk ik dat je óf heel goed moet zijn, óf dat het langer duurt dan 1 of 2 dagen. Een dominant paard geeft niet zomaar en gelijk op. 1 foutje in je houding op stal of tijdens het poetsen en je begint weer opvernieuw. Vaak zit er bij de "geflipte" paarden ook angst in en zijn vaak niet consequent behandelt. Dus bij deze groep is slaan of schoppen geen oplossing.
Je ziet veel fouten, bij zowel slaan als bij het gedrag "negeren" . Weinig kennis en ervaring is de boosdoener.
Maar ook het schuldgevoel, onmacht of penny-ideen hebben hiermee te maken.

VeerenAshley schreef:En opniew verbaas ik mij over de hoeveelheid mensen die hier blijbaar regelmatig door hun eigen of door andermans paarden geschopt worden...
Nog een paar losse opmerkingen:
-voor mensen die de dominatie van hun paard als argument aanvoeren om te schoppen: mijn merrie is echt superdominant in een groep, maar heel braaf naar mensen toe en daarbij heel gevoelig zodat ze in 99% van de gevallen met de stem gecorrigerd kan worden. Dat een paard dominant is, hoeft dus helemaal niet te betekenen dat hij je altijd uitprobeert en met harde middelen gestraft hoeft te worden.
-nog wat over grondwerk: de halfzus van mijn merrie is totaal anders dan zusje-lief. Al vanaf de eerste dag dat ze op de wereld was, had ze geen respect voor mensen (het was zo'n veulen dat meteen met de oren in d'r nek op je af kwam lopen; had ik nog nooit meegemaakt!). Bovendien was ze nergens bang voor en was ze nogal ongevoelig, en daarbij lomp. Pas nadat de eigenaresse heel veel grondwerk is gaan doen, heeft ze respect voor mensen gekregen, en is ze nu zo gevoelig dat ze op je stem en op de lichtste aanrakingen van je hand reageert. Eerdere pogingen om haar met geweld op te voeden hadden totaal geen effect gehad.
Nadya schreef:Mooi verhaal, hoor! En heel goed aangepakt, mijn complimenten.![]()
Zo zie ik het zelf ook.
, was ook niet mijn paardje. Ik had een afschuwelijke hekel aan die merrie, vanaf het begin eigenlijk. Dat heb ik nooit zomaar met paarden, maar ik vond het niets dat een veulen met de oren plat op je af komt lopen. En ik was eigenlijk bang voor haar, dus ik zal niet ontkennen dat ik ook geweld heb gebruikt. Dit is dus een voorbeeld van hoe het niet moet, helaas: respectloos paard en bang, in de ogen van het paard 'onderdanig' mens. Gelukkig dat de eigenares wel in die merrie geloofde, want als ze van mij waes geweest had ik haar al lang verkocht, en ik vraag me af of ze dan wel goed terecht was gekomen.
Nadya schreef:Dan petje af voor die eigenaresse!!![]()
![]()
Dat veulen kwam vast al met een 'verhaal' op de wereld. Je ziet dat als je er op de juiste manier mee omgaat, je dat heel goed kunt verbeteren. Ik vind het een erg mooi verhaal in elk geval. Ben blij voor dat paardje.