Je Paard Schoppen!???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Poenarie

Re: Je Paard Schoppen!???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 09:03

Ik geef mijn paard alleen een schop als ie naar mij schopt of steigert.
Gister schopte hij richting mij, want hij vond het niet fijn ( mok en ik ging daar scheren ), toen heb ik hem een tik bij de overgang van kont naar been gegeven.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 09:04

sanne83 schreef:
Ik geef les in grondwerk en werk dus met alle paarden die ik tegenkom zo. Het ligt eraan wat je zelf wilt. Mijn doel is om het stadium van dit soort primitieve communicatie snel voorbij te zijn en met leuke omgang te beginnen, dat gebeurt niet als ik slecht gedrag corrigeer. Ik zeg ook niet dat het niet werkt, maar niet op de manier die ik wil Knipoog Door te trappen straf je alleen het gedrag, de onderliggende reden is er nog steeds. Zoals je zegt, je dominante pony blijft het proberen, dominante paarden hebben vaak zoiets van: is dat alles wat je kan? Clown met kracht win je het toch niet van ze, je kan ze beter slimmer af zijn.

Precies Sanne (zo doe ik het zelf ook Knipoog ). Ik vind het bijvoorbeeld raar dat sommige mensen het schoppen als hetzelfde gedrag zien wat ze in de kudde doen, maar ze vergeten daarbij ook eens goed naar de lichaamstaal in een kudde te kijken. En dat gebruiken ze dan weer niet in de omgang met hun paard. Dan vergeet je echt een paar hele belangrijke stappen in mijn ogen. Wij hebben 25 paarden staan, in alle soorten en maten, die gebruikt worden voor verschillende doeleinden. Daarbij heb ik jarenlang verschillende paarden lang verzorgd, meegemaakt en geobserveerd. Er zijn wel eens paarden die om de een of andere reden niet bij de club mogen horen, maar dat is meestal goed te verklaren. En daarbij letten wij altijd heel goed op als er een nieuweling bij de kuddes komt en zodra we het idee hebben dat er een probleem ontstaat, wordt er direct ingegrepen. En zo'n ingreep is bijzonder zeldzaam.

Nogmaals, als een paard echt je veiligheid op de proef stelt, dan moet je hem zeker op zijn plaats zetten. Ik ben blij dat mijn eigen paardje mentaal gezond is, het in de kudde uitstekend doet en mij helemaal accepteert zonder truukjes. En ja, hij is ook nog erg jong, zoekt grenzen op, maar dat is heel normaal voor een jong paard. Dat betekent nog niet dat ik hem moet schoppen. Als ik hem moet corrigeren doe ik dat op een hele andere manier, als 'ie wat eigenwijs is. Maar bijten en schoppen, nee hoor, dat zal hij nooit doen. Tenzij 'ie pijn heeft of angstig is, maar dat heb ik nog nooit meegemaakt in de tijd dat 'ie bij me opgroeit.
Ik zie helaas te veel mensen meteen zinloos geweld gebruiken, iets wat me altijd heeft tegen gestaan.

En over africhtingsstallen e.d zal ik me maar helemaal niet uitlaten als ze geen paardvriendelijke methodes gebruiken. Brrrrrr, dat is echt niet mijn ding.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 09:07

mijn shetlanderhengst (ik was toen 8 ofzo) ging altijd aan de loop met mij,toen zij de stalhouder dat ik hem eens een trap onder zn buik moest geven....ik vond dit heel zielig,maargoed toen kwam de druppel en heb ik hem een schop gegeven,het gedonder was toen afgelopen en ineens was ik de baas!!!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 09:14

Op zo,n manier moet je toch niet laten zien dat jij de baas bent, die shetlander kijkt nu wel uit.Stel dat je weer schopt onder zijn buik, besef je wel hoe veel pijn dat geeft. Je moet toch niet door middel van pijn laten zien dat jij de baas bent? Of ben ik nou zo grijs?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 09:16

Als hij altijd met je aan de loop ging dan had je toch eerder moeten ingrijpen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 09:25

Nou, Lique, als jij een band met je Shetlander wilt hebben door angst en dwang.......
Ik heb liever een hele andere band met mijn paard en gelukkig heb ik die ook. En zoiets gaat niet altijd vanzelf, hoor, daar moet je keihard aan werken. En het is ook handig om eens te gaan kijken, waarom je pony met je aan de haal ging en daarop in te spelen. Maar ja, soms reikt de kennis niet zo ver misschien.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 09:31

marleen_usar schreef:
Als hij altijd met je aan de loop ging dan had je toch eerder moeten ingrijpen?

Ja hoor Marleen, ik vind het nogal dubbel dat je hier even advies neerplant dat je beter zelf kunt navolgen. Gestoord Er is op dit moment nog steeds een topic over jou aan de gang waarbij je je dochter een angsthaas noemde omdat ze niet meer op jouw steigerende paard durft, en waarna jij het maar weer gewoon op stal zet. Over eerder ingrijpen gesproken zeg! Ik zou als ik jou was vooral je eigen advies opvolgen!

viewtopic.php?f=8&t=715532&st=0&sk=t&sd=a

mirjamvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 09:40

JAJA ik heb ook mijn vorige paard een keer mishandeld Duivel

Die sloeg mij een x vanuit het niets met haar voorbeen bovenop mijn bovenbeen, 2 cm boven mn knieschijf, en dat ging HARD
en ja, toen heb ik haar ook een flinke trap gegeven.....

(kleine note; deze merrie was op haar 4e "geholpen" met groeien en kreeg tijdelijk hengstenstreken zoals op merries springen, brullen als een merrie binnenkwam en slaan etc etc is daardoor vreselijk dominant gebleven. beetje persoonlijkheidsstoornis)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 09:51

Je moet je paard gewoon af en toe even terug op zijn of haar plek kunnen zetten wanneer dit nodig is.

Ik heb ook zo'n paard gekend. Het leek zo'n lief dier, maar zodra je in de richting van zijn achterhand bewoog en je niet op je hoede was, dan haalde hij uit, en ook nog eens op een heel venijnige manier. Zelfs met hoeven uitkrabben wist hij het te presteren om je te trappen, desnoods in je gezicht. Dat paard heeft dus een aantal flinke trappen teruggehad, en terecht!

Let wel: een beetje paard weegt al gauw 600 kilo.
Wanneer dit naar je uithaalt, dan begin jij met je 60 kilo helemaal niets. Dat komt dus flink aan! Daarom absoluut aanpakken wanneer ze naar je trappen! Geef dan maar een schop onder zijn hol, hij loopt er minder van op dan dat jij doet wanneer hij jou trapt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 09:56

Cayenne, ik vind het eerlijk gezegd niet zo aardig van je dat je verwijst naar een ander topic. Verward

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 09:58

Was alleen maar bedoeld als voorbeeldje hoor Ja Het is al eerder aangehaald door anderen ook. Was in ieder geval niet rot bedoeld maar meer als een eye-opener Knipoog Dat weet ze zelf trouwens ook wel Lachen

Overigens over het paard uit mijn post hierboven: Hij heeft het afgeleerd maar vraag niet hoe Ziek Het jammere is dan altijd wel dat je toch een flink stuk vertrouwen kwijt bent in zo'n dier

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 10:05

Cayenne schreef:
Was alleen maar bedoeld als voorbeeldje hoor Ja Het is al eerder aangehaald door anderen ook. Was in ieder geval niet rot bedoeld maar meer als een eye-opener Knipoog Dat weet ze zelf trouwens ook wel Lachen

Overigens over het paard uit mijn post hierboven: Hij heeft het afgeleerd maar vraag niet hoe Ziek Het jammere is dan altijd wel dat je toch een flink stuk vertrouwen kwijt bent in zo'n dier

Ik weet niets van die topics, maar voel ook niet de behoefte om me erin te verdiepen, snap je? Knipoog

Vertrouwen kun je weer opbouwen, hoor. Aan beide kanten....
Ik ben echt blij dat ik deze problemen niet heb met mijn paard (en ook niet destijds met mijn kleinere Shetje) of de vele andere paarden die ik verzorgd heb. Ik zie gewoon vaak teveel onnodig geweld en dat wordt al aangeleerd op maneges e.d. Dat vind ik erg jammer. En dan heb ik het niet over paarden die echt gevaarlijk zijn, maar gewoon tijdens de alledaagse omgang en tijdens het rijden. Paarden zijn in mijn ogen dieren die juist heel graag samen willen werken. Ze willen graag met iemand omgaan die ze kunnen vertrouwen als (bege)leider.

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 10:19

merrieveulen schreef:
het verschil is, wanneer geef je een schop? wanneer is een schop terecht, en hoe bepaal je dat. want als ik dit topic zo lees, krijgen er wel heel veel paarden een schop zo nu en dan. houdt dat dan in dat er heel veel paarden gericht trappen, of dat we te maken hebben met onkundige baasjes met een kort lontje?

sharir heb ik nog nooit geslagen of getrapt. een hey is al voldoende. Wel let hij nooit op waar hij zijn hoofd naar toe draait. en dan krijgt ie weleens een tikje op de hals en gelijk daarbij KIJK UIT WAT JE DOET.
Als ik zijn hoeven wil uitkrabben tild ie altijd zijn achterbenen krampachtig op. kan even de naam niet verzinnen hoe ze dit noemen. maar daar krijg je ook wel eens een tikje tegen je arm van. en dan zeg ik alleen dat ie uit moet kijken. omdat hij er zelf niets aan kan doen.

maar als je 3 jaar intensief in de paarden hebt gewerkt dan leer je wel de verschillen uit de paarden te halen.
zo heb ik met paarden gewerkt die je plat drukken tegen de muur.
met uitmesten de stal uit willen rennen.
VEEL HENGSTEN die hun plaats niet kennen. en al uithaalde als je alleen achterlangs liep.
veulens die helemaal nog niet opgevoed waren.
overigens ben ik in de 12 jaar dat ik met paarden omga. maar 1 keer gebeten.
je moet goed naar de paarden kijken ze geven van tevoren al signalen af.
en die geef ik terug alleen met een stem. en ik draai me om met 1 been omhoog.(sommige mensen kijken je dan echt aan WTF doe jij) dat werkt al goed.

overigens moet je ook uitkijken welk paard je een trap geeft.
Bij een van de hengsten op stal toen. gaf een vrouw de hengst ook een trap en dit liep uit op een gevecht tussen de rangorde. en kwpner van 1.70 kan je niet aan en is ook beland in het ziekenhuis.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 10:22

Ik begrijp jou ook wel Nadya. Met grondwerk kun je ook een boel oplossen. Toch zie ik in consequent zijn en daarbij een schop geven niet als het paard angstig maken. Wat jij bij lique aangeeft.
Dag 1 of 2 kun je het paard duidelijk maken waar hij staat. Als hij die plek weet, dan heeft hij rust. Vechten om dominantie is vreselijk voor iedereen.

Nogmaals elk paard is anders.
Zeker een angstig paard mag je nóóit schoppen of slaan. Maar ik heb het over dominantie.

Als je het alleen met grondwerk wil oplossen denk ik dat je óf heel goed moet zijn, óf dat het langer duurt dan 1 of 2 dagen. Een dominant paard geeft niet zomaar en gelijk op. 1 foutje in je houding op stal of tijdens het poetsen en je begint weer opvernieuw. Vaak zit er bij de "geflipte" paarden ook angst in en zijn vaak niet consequent behandelt. Dus bij deze groep is slaan of schoppen geen oplossing.

Je ziet veel fouten, bij zowel slaan als bij het gedrag "negeren" . Weinig kennis en ervaring is de boosdoener.
Maar ook het schuldgevoel, onmacht of penny-ideen hebben hiermee te maken.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 10:29

Ja, doe ik ook wel is..

Ik rijd op een paard soms, die zelf ook mij probeerd te trappen. Meestal krijgt ze een flinke mep van me, en dan is het ook klaar. Alleen soms gaat zij ook te ver, met de deken opdoen enz, gaat ze ook trappen & bijten. Dan geef ik haar wel is een schop. En dan is dat gezeur ook gelijk over bij haar. Dus ja, ik schop wel is

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 10:33

Ik vind schreeuwen tegen je paard trouwens ook echt dom.. Streng, duidelijk en op een lage toon toespreken ja, maar schreeuwen.. Dan ben je onderutussen denk ik ook een beetje je zelfbeheersing voorbij!

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 10:34

ja hoor hij krijgt toch echt wel een opvlieger als hij mij trapt...
kom nou ik laat me niet schoppen trouwnes dit heeft hij al 3 jaar niet meer gedaan nu is een brul al genoeg...

gr gemma

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 10:37

superwoman schreef:
Ik begrijp jou ook wel Nadya. Met grondwerk kun je ook een boel oplossen. Toch zie ik in consequent zijn en daarbij een schop geven niet als het paard angstig maken. Wat jij bij lique aangeeft.
Dag 1 of 2 kun je het paard duidelijk maken waar hij staat. Als hij die plek weet, dan heeft hij rust. Vechten om dominantie is vreselijk voor iedereen.

Nogmaals elk paard is anders.
Zeker een angstig paard mag je nóóit schoppen of slaan. Maar ik heb het over dominantie.

Als je het alleen met grondwerk wil oplossen denk ik dat je óf heel goed moet zijn, óf dat het langer duurt dan 1 of 2 dagen. Een dominant paard geeft niet zomaar en gelijk op. 1 foutje in je houding op stal of tijdens het poetsen en je begint weer opvernieuw. Vaak zit er bij de "geflipte" paarden ook angst in en zijn vaak niet consequent behandelt. Dus bij deze groep is slaan of schoppen geen oplossing.

Je ziet veel fouten, bij zowel slaan als bij het gedrag "negeren" . Weinig kennis en ervaring is de boosdoener.
Maar ook het schuldgevoel, onmacht of penny-ideen hebben hiermee te maken.

Inderdaad, Superwoman. Weet je, bij zo'n verhaal als van Lique vraag ik me af waarom die Shet weg rende. Ik wil graag het waarom van het gedrag van een paard snappen en daar op inspelen. Daar heb je kennis, tijd en veel geduld voor nodig. Mijn eigen jonge paard, wilde nooit uit de kudde vroeger. Hij kon niet zonder andere paarden om hem heen. Dat vond 'ie eng of hij had gewoon geen zin. Mensen zeiden dat ik hem maar een tik moest geven, hij moest het maar leren, ik was toch tenslotte de baas? Ik heb het anders aangepakt, vertrouwen opgebouwd (o.a. door grondwerk), hem geleerd dat het fijn is om bij mij te zijn. Nu komt 'ie naar me toe, zodra hij me ziet/hoort en loopt overal mee naartoe. Ik moet soms 1 km lopen om hem uit het land te halen (hij staat in een groot gebied) en dan loopt hij zonder halster gewoon los met me mee naar het hek. Dat is voor mij dan een overwinning en zonder geweld of dwang behaald. En zo ga ik met alle 'dingetjes' die ik tegen kom in de training om. En je krijgt niet altijd binnen 2 dagen resultaat, maar dat hoeft ook niet. Ik heb alle tijd met mijn eigen paard. Bij mij op stal loopt ook iemand rond, die al 100 jaar in de paarden zit en nogal ruw met zijn paarden omgaat. Altijd maar die strijd. Tja, ieder zijn manier, hoor, maar ik heb het liever gezellig met mijn paard. Je hoort mij zelden schreeuwen en je ziet me al helemaal niet schoppen. En toch heb ik een opgevoed, jong paard die oersterk is en heel erg gek kan doen. Zolang hij het maar niet doet om me tegen te werken of me pijn te doen. Bijten en trappen komt bij ons in elk geval niet voor.

Natuurlijk, het moet heel duidelijk zijn voor het paard dat jij bepaalt hoe of wat. Als ze jou het 'leiderschap' geven, geeft hen dat juist heel veel rust inderdaad. Die plek moet je als mens wel verdienen in de ogen van het paard. Dat kan in mijn ogen ook zonder geschop. Net als die paarden die je tegen de muur platdrukken in de stal. Leer ze dat jouw ruimte gerespecteerd moet worden en ze doen het niet meer. Leer ze dat het fijn is om in jouw buurt te zijn, en ze blijven bij je en rennen niet meer weg. Daarbij vind ik dat paarden vaak al veel te snel van alles 'moeten'. Bouw het rustig op, heb geduld en je zal er een fijn paard voor terugkrijgen. Voorbeeld; zie mijn eigen paard, die erg angstig was toen ik hem net had en ook zijn puberneigingen heeft (en dat is normaal bij een 3-jarige).

En nogmaals, je eigen veiligheid in heel belangrijk, dus ik snap best dat je iets doet als je in het nauw gedreven wordt door een paard. Het gaat mij om de dagelijkse situaties, waarbij een paard niet gevaarlijk is, maar wel iets fout doet in de ogen van de mens.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 10:59

ik ben nog nooit geschopt door 1 van mijn paarden, mocht dat wel het geval zijn dat ze een poging wagen dan krijgen ze n tik terug met zweepje, heb ik die niet bij de hand dan haal ik waarcshijnlijk wel uit, maar hoe weet ik niet aangezien het me nog niet overkomen is.

Ik vind het wel een naar gezicht als mensen er flink op los schoppen, lost mi ook niet veel op.

Sloetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:04

ik geef mijn paard ook el aans een schopje want dan probeert hij mij ook te schoppen maar nooit heel hard..

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:26

En opniew verbaas ik mij over de hoeveelheid mensen die hier blijbaar regelmatig door hun eigen of door andermans paarden geschopt worden...

Nog een paar losse opmerkingen:

-voor mensen die de dominatie van hun paard als argument aanvoeren om te schoppen: mijn merrie is echt superdominant in een groep, maar heel braaf naar mensen toe en daarbij heel gevoelig zodat ze in 99% van de gevallen met de stem gecorrigerd kan worden. Dat een paard dominant is, hoeft dus helemaal niet te betekenen dat hij je altijd uitprobeert en met harde middelen gestraft hoeft te worden.

-nog wat over grondwerk: de halfzus van mijn merrie is totaal anders dan zusje-lief. Al vanaf de eerste dag dat ze op de wereld was, had ze geen respect voor mensen (het was zo'n veulen dat meteen met de oren in d'r nek op je af kwam lopen; had ik nog nooit meegemaakt!). Bovendien was ze nergens bang voor en was ze nogal ongevoelig, en daarbij lomp. Pas nadat de eigenaresse heel veel grondwerk is gaan doen, heeft ze respect voor mensen gekregen, en is ze nu zo gevoelig dat ze op je stem en op de lichtste aanrakingen van je hand reageert. Eerdere pogingen om haar met geweld op te voeden hadden totaal geen effect gehad.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:31

VeerenAshley schreef:
En opniew verbaas ik mij over de hoeveelheid mensen die hier blijbaar regelmatig door hun eigen of door andermans paarden geschopt worden...

Nog een paar losse opmerkingen:

-voor mensen die de dominatie van hun paard als argument aanvoeren om te schoppen: mijn merrie is echt superdominant in een groep, maar heel braaf naar mensen toe en daarbij heel gevoelig zodat ze in 99% van de gevallen met de stem gecorrigerd kan worden. Dat een paard dominant is, hoeft dus helemaal niet te betekenen dat hij je altijd uitprobeert en met harde middelen gestraft hoeft te worden.

-nog wat over grondwerk: de halfzus van mijn merrie is totaal anders dan zusje-lief. Al vanaf de eerste dag dat ze op de wereld was, had ze geen respect voor mensen (het was zo'n veulen dat meteen met de oren in d'r nek op je af kwam lopen; had ik nog nooit meegemaakt!). Bovendien was ze nergens bang voor en was ze nogal ongevoelig, en daarbij lomp. Pas nadat de eigenaresse heel veel grondwerk is gaan doen, heeft ze respect voor mensen gekregen, en is ze nu zo gevoelig dat ze op je stem en op de lichtste aanrakingen van je hand reageert. Eerdere pogingen om haar met geweld op te voeden hadden totaal geen effect gehad.

Mooi verhaal, hoor! En heel goed aangepakt, mijn complimenten. Ja
Zo zie ik het zelf ook.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:54

Nadya schreef:
Mooi verhaal, hoor! En heel goed aangepakt, mijn complimenten. Ja
Zo zie ik het zelf ook.

Nou, het is niet bepaald mijn verdienste hoor Knipoog , was ook niet mijn paardje. Ik had een afschuwelijke hekel aan die merrie, vanaf het begin eigenlijk. Dat heb ik nooit zomaar met paarden, maar ik vond het niets dat een veulen met de oren plat op je af komt lopen. En ik was eigenlijk bang voor haar, dus ik zal niet ontkennen dat ik ook geweld heb gebruikt. Dit is dus een voorbeeld van hoe het niet moet, helaas: respectloos paard en bang, in de ogen van het paard 'onderdanig' mens. Gelukkig dat de eigenares wel in die merrie geloofde, want als ze van mij waes geweest had ik haar al lang verkocht, en ik vraag me af of ze dan wel goed terecht was gekomen.
Gelukkig is mijn eigen paardje zo anders!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:04

Dan petje af voor die eigenaresse!! Haha! Knipoog

Dat veulen kwam vast al met een 'verhaal' op de wereld. Je ziet dat als je er op de juiste manier mee omgaat, je dat heel goed kunt verbeteren. Ik vind het een erg mooi verhaal in elk geval. Ben blij voor dat paardje. Ja

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:47

Nadya schreef:
Dan petje af voor die eigenaresse!! Haha! Knipoog

Dat veulen kwam vast al met een 'verhaal' op de wereld. Je ziet dat als je er op de juiste manier mee omgaat, je dat heel goed kunt verbeteren. Ik vind het een erg mooi verhaal in elk geval. Ben blij voor dat paardje. Ja

Ja, misschien is dat het. Het eulen was eigenlijk een 'ongelukje': mams liep op har 19e met de hengst in de wei (dat was gewoon, enige verschil was dat ze niet bij elkaar liepen als ze hengstig was) en werd gedekt. Was het eerste veulen van de merrie en ze was er helemaal gek mee, en voedde het niet echt op. Het veulen mocht alles bij haar. De enige die het nog wel eens op haar plaats zette was mijn merrie. Zou mij niets verbazen als dat erge dominante gedrag door een gebrek aan opvoeding komt. Had ik nog nooit zo bekeken, maar verklaart veel.
Weer een reden om niet zo maar met geweld je paard onder controle proberen te houden: zoek eerst de oorzaak, het gedrag van een paard komt nniet zomaar uit de lucht vallen!

Nu moet men overigens niet denken dat ik altijd tegen geweld ben: een noodgeval is een noodgeval, en veiligheid gaat voor! Als jij op een bepaald moment eerdere waarschuwende signalen van je paard hebt gemist, en er dreigt een gevaarlijke situatie te ontstaan, geef dan gewoon een schop. Maar zorg dan wel dat je je vervolgens gaat verdiepen in de taal van je paard!