wat doe je als je paard je bijt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

0Whisper0

Re: wat doe je als je paard je bijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 22:31

@ Merrieveulen
Ik heb het idee dat hij vroeger niet veel aandacht gehad heeft. Want hij is van een zielig hoopje paard naar een brutale atleet gegaan sinds hij bij ons is. Hij is heel sterk en dat weet hij donders goed. Het gaat ook heel lang goed..dan is hij oh zo braaf.
Ik kan hem alleen ook niet straffen want dan staat hij als een bang zieltje in een hoekje te trillen. Soms weet ik het niet meer hoor..
Laatst bijgewerkt door 0Whisper0 op 17-05-07 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 22:34

heb je het paard al eens laten nakijken door een DA? vaak komt dergelijk gedrag ook door gezwellen in het hoofd. een trauma kan het natuurlijk ook zijn, komt ook vaker voor.

0Whisper0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 22:41

Jaa hij is zowat helemaal binnenste buiten gekeerd en lichamelijk is er niks te vinden. Dus ik denk dat het idd iets geestelijks is. Verder is het wel een onwijs lief paard hoor en we proberen hem zoveel mogelijk in zijn waarde te laten. Dit zal hij waarschijnlijk altijd houden en wij kunnen er alleen maar proberen zo goed mogelijk mee om te gaan!

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 22:49

van de vier heb ik er maar 1 die bijt en dat is de hengst zo doet hij het een aantal maanden helemaal niet en dan begint hij weer en ik geef hem dus wel een tik over zijn neus en dan is het weer voor een poosje afgelopen dus het helpt wel

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 22:53

noudy schreef:
van de vier heb ik er maar 1 die bijt en dat is de hengst zo doet hij het een aantal maanden helemaal niet en dan begint hij weer en ik geef hem dus wel een tik over zijn neus en dan is het weer voor een poosje afgelopen dus het helpt wel

toch niet voldoende, als het steeds terugkomt.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 22:54

Tegenwoordig wordt ik niet meer door de paarden gebeten.
Er is wel een veulen bij ons dat af en toe eens graag beet. Ik zag de beet altijd optijd aankomen en ik gaf elke keer een gil op voorrand en zwaaide eens met de koort. Nu doet hij het niet meer.
Op mijn tenen trappen doen ze helemaal niet! En als ze het doen geef ik ze gewoon een duw.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 09:00

dankjewel voor het advies merrieveulen. Ik denk dat negeren de enige oplossing zal zijn. Ik kan er echt niet tegen he. Hij is superbraaf, ik beloon hem, etc. En dan op een keer wil ik hem nét gaan belonen, en dan bijt hij, en dan krijgt hij meteen een tik, maar dan doet hij het eerder gevraagde ook niet meer...
Het enige wat ik vrees is dat het óók niet zal helpen met negeren, omdat het een ingebakken gewoonte is... Dan zal ik er gewoon mee moeten leren leven.

Over op de tenen staan trouwens, daar straf ik een paard voor afhankelijk van de situatie. Als ze echt in mijn persoonlijke ruimte willen komen en me omduwen, ja, dan wel (maar dan scheelt er iets aan mijn leiderschap). Maar als het uit angst of onwil is, niet meteen. Zoals onlangs, toen ik Hans zijn voeten wou pakken, en hij toch nog maar eens zijn trucendoos bovenhaalde ('t gaat overigens steeds beter!), steigerde hij, sprong met vier benen in de lucht en landde recht op mijn dikke teen.... plezant is anders! Haha! Maar ik kan 'm niet straffen, hij snapt het niet en het maakt hem bang, omdat hij in zijn ogen niets verkeerd doet. Ik leer van hem, wat hij expres doet en wat niet, gewoon aan zijn reacties Lachen Daarvoor moet je je paard wel leren kennen Lachen

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 09:02

dat hangt natuurlijk van de reden af.

Eerst en vooral m'n stem verheffen, meestal steek ik m'n vinger omhoog en roep ik 'Héééé' of 'PAS OP é!!' Aangezien mijn paard erg rap ondersteboven is van zoiets. Van die ene vinger is ze dan bv. echt verschoten en bang, dus meestal is dat genoeg Knipoog

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 11:04

Direct een lel.. Veel mensen vinden het zielig en mishandeling, en zeker in de buurt waar ik sta. MAar ik heb dr lak aan.

troella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 11:25

neej ik vind een paard op je tene staat kan je ook niet straffen het is naar mijn mening niet zo dat een paard met opzet op je teen gaat staan

Floortje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 17:10

hoi
mijn 5 jarige haflinger doet ook happen, en vraag is antwoord, dus hapjes is klapjes en happen zijn klappen........

dit gaat steeds beter, maar soms staat ze me aan te kijken, wat doe je nou.....raakte je me aan?was best lekker baas!

typisch haflinger! voelde ik nou wat???

ik volg dit topic even.....interessant.

gr leonie

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 17:31

@ Floor, dan komt je correctie dus niet aan, en blijf je bezig. een correctie moet dusdanig gedoseerd zijn, dat het niet teveel is en niet te weinig. een paard dat bang is na een correctie heeft te veel gehad, een paard dat erbij staat van: raakte je me aan? heeft te weinig gehad. in beide gevallen zal het afleren moeilijker worden.

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 17:33

Ik geef hem een correcte lel voor zijn kop, slaan en / of bijten tolereer ik niet en dan laat ik ook weten!!!

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 18:34

haai,,
ik zou hem het laten weten als ie het expres doet en hij weet dat, maar als hij perongeluk op me voeten staat vind ik dat niet erg want dan is het me eigen schuld.. paardjes hebben gewoon geen ogen onder hun hoofd.. dus ze kunnen toch niet alles zien.. ? of ben ik nou gek?? Tong uitsteken
nJa je hebt mijn mening:D
Xx

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 18:39

Voeten staan word er niet gestraft dit kan ook door jezelf komen. Bijten en schoppen worden wel bestraft met een corrigerende tik!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 12:52

ãls een paard mij bijt geef ik een keiharde lel, hetzelfde geld voor onze driejarige die constant naar voren trapt. heb er gister een half uur naast gestaan en elke keer als die naar voren schopte heeft die het geweten!

als ze op mijn tenen staan dan staf ik ze niet, dat is vaak gewoon mijn eigen schuld Bloos

MineBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:14

Ik geef hem een tik terug ( niet bijzonder hard ofzo)

In de groep krijgt hij vast ook een harde lel terug Knipoog

bud_gloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 20:25

terug slaan of schoppen doe ik echt niet. Als mij paard/pony bijt/schopt dan negeer ik dat. als me paard op mijn tenen gaat staan dan geef ik hem een klein setje tegen zijn buik.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 16:18

Als mijn paard me bijt krijgt ze een lel tegen d'r hoofd, maar het gebeurd niet zo vaak. Ze heeft me pas 1 keer gebeten sinds ik haar heb. Ik stond haar voorhoef uit te krabben en zij beet me in m'n kont Haha! Ze wist dat ik dat niet leuk ging vinden want ze wist wat er ging komen Knipoog

Als ze op m'n tenen staat gaat dat meestal niet expres, daarvoor krijgt ze niet op d'r donder.

yamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 16:51

als ze mij bijten dan krijgen ze een lel en als ze nog een keer bijtn nog hardere lel alleen schopen nee dat doeik niet Tong uitsteken

kashmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 16:57

heey..
mijn pony bijt me eigenlijjk nooit.. soms als ik iets verkeerd geef.. zoals een snoepje .. dan kan ze wel eens bijna me vinger. bijten... \
maar zodra ze echt bijt.. krijgt ze idd een tik!! ze bijt me ook niet.. wat ze wel doet.. en sneaky bijten.. dus heel zacht in mn jas of broek hapjes met der mond ... niet echt bijten noem ik dat.. is denk ik meer omdat ze die snoepjes uit mn jas wild.

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 17:49

Pony heeft me vandaag voor het eerst gebeten en heeft direct een lel gehad... dat gaat er niet in bij mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 18:12

Persoonlijk geef ik het paard meestal een ram.
Mijn eigen paard heeft me nooit gebeten, gezien ik een vrij strenge aanpak heb.
Ik heb een keer een trap tegen mijn maag gekregen, toen ging ik longeren en draaide mijn eigen paard zich vliegensvlug om, waardoor ik een bok tegen me aan kreeg.
Paard heeft er gelijk aan geloven.
Misschien voor sommigen "gemeen", maar dat valt ook wel weer mee.
Terwijl ik aan het voeren was, heb ik paard maar even aan het halster vastgezet, en terwijl alles al klaar lag voor haar om aan te vallen, mocht ze even wachten.
Verder ben ik daarvoor gewoon gaan longeren.
Maar ze wist wel gelijk dat ze fout zat.
Mijn verzorgpaard bijt & schopt/slaat wel.
Dan krijgt ze gewoon een klap.
Zodra ze op mijn teen staat, loop ik of in de weg, of ze kan er niks aan doen.
Dan kan ik haar dus ook niet straffen, want dan straf ik haar voor lief zijn.
Tip; Als je paard heel vervelend doet tijdens het longeren, kan je het best een keertje kijken of je misschien een aanpak kan vinden.
Mijn persoonlijke aanpak is als het warm is het paard gewoon vast zetten, en zelf iets te drinken gaan halen.
Als grapje kan je een waterbang paard een keer natspuiten met water, omdat de reactie gewoon grappig is, maar dit moet je zeker niet als straf doen.
Een paard wordt dan alleen maar banger, zowel voor jou als voor water.

[naam]

Danii16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 22:50

Die van mij krijgt een klap, is misschien zielig, maar het is nu nog een jong hengstje, maar als hij groot is mag hij me ook niet bijten. En hij weet het nu want hij bijt vrijwel nooit meer.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 10:00

Als falco hapt (en ik doe bijvoorbeeld zijn beschermer om) geef ik eerst een waarschuwing. Gewoon streng zeggen.
Anders een tikkie [niet hard ofzo, is ook weer zo zielig] op zijn neus bijv.