ben ik niks slechter van geworden........ Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
ben ik niks slechter van geworden........ 
Maar ik gebruik gewoon geen geweld bij mijn paard en ook niet bij andere paarden, moet ik niets van hebben.
. Zo'n trap komt bij de smid heel wat harder aan dan bij het paard. 
Sunrise_ schreef:Oké, maar stel dat je een keer een ander paard vasthebt, dat wél geweld gebruikt tegen de smid, zou je het dan niet terecht vinden als de smid hem een skup teruggeeft? Ik wel namelijk. Zo'n trap komt bij de smid heel wat harder aan dan bij het paard.
Doen ze dat wel dan mag hij ze van mij echt wel een schop verkopen. Doet hij het niet dan doe ik het zelf wel. Is gelukkig maar een keer voorgekomen, ze heeft er van geleert 

Lilian__ schreef:Mijn paard probeerd de smit ook altijd te trappen, puur omdat ze bang/angstig is en dan raakt ze in paniek. ze smit reageerd er meestal wel goed op en die probeert haar op haar gemak te stellen.
Ik heb het wel een x meegemaakt probeerde we een paard te verdoven en dat paard sloeg de da met het voorbeen(net niet raak) dat paard verdient wel een tik, anders gaat die denken van o dat is normaal, je moet nou eenmaal conseswent zijn bij paarden.
Inge_ schreef:Ik heb het er met die eigenaar van dat pony'tje over gehad en we hebben besloten dat er voorlopig geen smid komt, tot het helemaal goed gaat. Ik heb zelf een cursus bekappen gedaan en houd het zelf een beetje bij nu en laat mijn eigen bekapper er nog even naar kijken, of de hoeven nog even vooruit kunnen zonder een grote beurt.
En er zijn dus ook mensen die het paard gaan slaan als het vervelend is bij de smid en het zo willen oplossen ipv er de tijd voor willen nemen. En dan kan de smid het zelf dus oplossen door te gaan slaan.
, is weer een hele andere discussie
Verder sluit ik me nog steeds bij kiwiko en sunrise aan. En er is een groot verschil tussen geweld gebruiken en je paard corrigeren. Dat lijk je even te vergeten. Actie vraagt om reactie, en het gaat om wederzijds respect tussen paard, hoefsmid en eigenaar. Inge_ schreef:@ Urielle: De smid moest in dat geval idd de dominantieverhoudingen bepalen en die smid heeft natuurlijk geen zin daar een uur vriendelijk mee bezig te zijn dus geeft hij hem een tik. Ik weet nu niet hoe ik had gehandeld als ik in jouw plaats was. Als mijn paard zo zou doen als jouw paard, moet er natuurlijk iets aan gebeuren. Maar ik zou het niet kunnen om hem te gaan slaan en dat zou mijn bekapster ook niet mogen doen dan.. Ik denk dat ik hem zou afleiden met iets terwijl hij verder bekapt werd oid..
Inge_ schreef:Lilian__ schreef:Mijn paard probeerd de smit ook altijd te trappen, puur omdat ze bang/angstig is en dan raakt ze in paniek. ze smit reageerd er meestal wel goed op en die probeert haar op haar gemak te stellen.
Ik heb het wel een x meegemaakt probeerde we een paard te verdoven en dat paard sloeg de da met het voorbeen(net niet raak) dat paard verdient wel een tik, anders gaat die denken van o dat is normaal, je moet nou eenmaal conseswent zijn bij paarden.
Je probeerde dat paard te verdoven, vind je het gek dat het paard dat niet 'leuk' vond? Dat paard was gewoon bang en probeerde er onderuit te komen, niet om eigenwijsheid maar omdat hij het eng vond. En dan afstraffen door te gaan slaan..

Anne_0 schreef:Inge_ schreef:Ik heb het er met die eigenaar van dat pony'tje over gehad en we hebben besloten dat er voorlopig geen smid komt, tot het helemaal goed gaat. Ik heb zelf een cursus bekappen gedaan en houd het zelf een beetje bij nu en laat mijn eigen bekapper er nog even naar kijken, of de hoeven nog even vooruit kunnen zonder een grote beurt.
En er zijn dus ook mensen die het paard gaan slaan als het vervelend is bij de smid en het zo willen oplossen ipv er de tijd voor willen nemen. En dan kan de smid het zelf dus oplossen door te gaan slaan.
Sjongejonge..... Dit vind ik nog veel erger dan je paard een 'mep' geven... Ik zal er verder maar niks over zeggen, is weer een hele andere discussie
Verder sluit ik me nog steeds bij kiwiko en sunrise aan. En er is een groot verschil tussen geweld gebruiken en je paard corrigeren. Dat lijk je even te vergeten. Actie vraagt om reactie, en het gaat om wederzijds respect tussen paard, hoefsmid en eigenaar.

Lilian__ schreef:Inge_ schreef:
Je probeerde dat paard te verdoven, vind je het gek dat het paard dat niet 'leuk' vond? Dat paard was gewoon bang en probeerde er onderuit te komen, niet om eigenwijsheid maar omdat hij het eng vond. En dan afstraffen door te gaan slaan..
Wil je het dan toestaan dat een paard je probeert te slaan?

) Haffielover schreef:Nee in dit geval:
Dat is helemaal afhankelijk van de situatie..Mijn pony is over het algemeen super braaf bij de hoefsmid..Maar zodra de smid de ijzers eronder wil slaan wil hij nog weleens gaan hangen of gaan trekken..Ze heeft dus 1x een goeie schop gehad, die ze verdiende, en sindsdien hoeft de smid maar een keer 'EEJ' te roepen en dan houd ze ermee op..Wan het is echt geen gemene pony, je kan haar zelfs los laten staan bij de smid..En ik 6 jaar tijd heeft ze nog nooit geprobeerd hem te schoppen of te bijten, hij beslaat haar zelfs gewoon los op het erf als hij er iets vroeger is..of komt om een ijzer wat afgetrapt is, opnieuw onder te slaan..Onze hoefsmid is trouwens Herbert Wijnen..Een heel fijn persoon en ook geduldig!
Ja in dit geval,
Mijn pony werd een keer door een andere smid gedaan...En ze trapte naar een vlieg, (vind je het gek, in een binnenmanege, met 35 graden, dan zitten er genoeg vliegen...) maar ze heeft zomerexzeem en reageert hier gewoon heel gestresst op...De smid was al heel ver weg bij haar vandaan en ze schopte naar haar buik en niet gericht naar de smid..Toen kreeg ze vervolgens met de punt van de vijl een prik in haar buik en nog een schop na (tussendoor ook wat klappen op het hoofd verkocht, omdat ze per ongeluk wat op de hoefsmid kwijlde..)..Er zaten nog geen ijzers onder, en we hebben haar toen meteen meegenomen naar huis, met de opmerking, dat als hij er niet tegen kon dat hij vies werd..Hij maar geen smid had moeten worden..Daarna is ze weer gewoon door onze eigen smid gedaan, en is er besloten, dat er geen andere smid meer aan mijn pony komt...
(Heb zowiezo slechte ervaringen met de laatste smid..die is nogal snel van het slaan, schreeuwen en schoppen....)

Sunrise_ schreef:Ik snap echt niet dat mensen het zielig voor een paard vinden om een skupje te krijgen, maar het blijkbaar helemaal niet zielig vinden voor de smid? En als een paard trapt (dus uit nukkigheid), moet die toch zeker op zijn mieter krijgen dan? Hoe wil je het anders doen, met worteltjes?
Edit: ik snap het trouwens zeker wel als je gewoon veel met je paard oefent erop als hij/zij het echt eng vindt, maar als je paard nou echt vervelend/drakerig/nukkig loopt te doen? Hoe straf je dat op het moment zelf dan af, vraag ik me af?

Geloof mij, dat paard heeft er minder last van dan die smid die anders zometeen een goede trap van het paard had gekregen hoor. Paard werd er niet minder van. Maar heeft het daarna ook niet weer geprobeerd. 
Sunrise_ schreef:Ik snap echt niet dat mensen het zielig voor een paard vinden om een skupje te krijgen, maar het blijkbaar helemaal niet zielig vinden voor de smid? En als een paard trapt (dus uit nukkigheid), moet die toch zeker op zijn mieter krijgen dan? Hoe wil je het anders doen, met worteltjes?
Edit: ik snap het trouwens zeker wel als je gewoon veel met je paard oefent erop als hij/zij het echt eng vindt, maar als je paard nou echt vervelend/drakerig/nukkig loopt te doen? Hoe straf je dat op het moment zelf dan af, vraag ik me af?