wie heeft een hengst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

patsur

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:59

karoliena schreef:
Denk dat de meeste mensen dat best weten en ik denk ook dat iedereen het met je eens is dat onkundige mensen geen paard moeten hebben en al helemaal geen hengst

en toch valt mij op dat hier bijzonder veel mensen zijn die het niet inzien..
daar hoef je je niet aangesproken bij te voelen, gaat over bokt in het algemeen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 16:06

Nee voel ik me ook niet aangesproken over. Ik denk dat het vooral de jongeren mensen zijn die daarmee de fout in gaan, kijk alleen inderdaad maar eens naar alle shethengstjes hier op het forum waar allelei problemen mee zijn doordat de eigenaartjes niet kundig geneog zijn voor de opvoeding en de omgang.

Maar daarnaast zijn er ook genoeg mensen die dat wel zijn heir op bokt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 16:40

Die mensen die wel met hengsten om kunnen gaan zie je ook geen "Help" topics openen. Ze hebben OF genoeg in hun mars om dingen zelf op te lossen, OF ze weten waar ze die hulp zoeken moeten, OF weten wat er nog meer aan konsekwenties aan vast hangt (i.e. ruinen).

Het gaat juist om al die kinderen met hengsten, mensen zonder ervaring die een hengst kopen en van tevoren al beslissen dat hij hengst blijft, kostte wat het kost (of het willen aankijken). Mensen die het onnatuurlijk vinden, zielig, niet stoer. En dan kun je het echt niet vaak genoeg herhalen....

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 16:41

Ja ben ik emt je eens, die mensen zouden zeker geen hengst moeten hebben, maar jij roept tegen iedereen direct ruinen, dat is heel wat anders als wat je nu zegt. Dan zou niemand in jou ogen er genoeg verstand van hebben

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 16:46

Heel cru gezegd - en met het risico dat ik weer generaliseer: mensen die die "help topics" openen, hebben er in mijn ogen dan ook niet voldoende verstand van om een hengst te kunnen houden. Lips are sealed

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 16:49

Nee als het echt een topic is waarin blijkt dat de persoon problemen heeft ben ik met je eens. Maa rik heb het over de andere mensen dan roep je ook altijd direct ruinen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 16:56

Better safe than sorry....bij twijfel altijd ruinen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 16:58

Ja maar dan spreek je jezelf dus totaal tegen, net zeg je dat je mensen die een help topic openen adviseerd om te ruinen en de rest niet en nu weer iedereen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 16:59

ik heb een verzorgshetlander. Dat is ook een hengst. Als er paarden voorbij komen gaat hij altijd met opgeven benen en staart lopen. Ook constant hinniken. Dus dat maakt op zich niet uit. Maar als je met hem gaat wandelen en je komt langs paarden gaat hij heel raar doen, hij probeert zich los te rukken en gaat stijgeren enzo. Ook in de wei doet ie soms erg onverwacht. Als je bijv. onder zijn buik komt, gaat hij soort piepen en springt dan of bokt ofzo..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:08

karoliena schreef:
Ja maar dan spreek je jezelf dus totaal tegen, net zeg je dat je mensen die een help topic openen adviseerd om te ruinen en de rest niet en nu weer iedereen.
\

Als ik niet weet hoe ze met hengsten omgaan (want er zijn er genoeg die het niet kunnen en ook geen help topics openen) is mijn advies altijd ruinen. Aan de persoon zelf om daar wat mee te doen of het naast zich neer te leggen. Meestal wordt het wel gevolgd...en van degenen die het niet doen komen de meesten dan vroeg of laat er toch wel achter dat het niet zo'n goede zet was.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:09

Cassidy schreef:
Heel cru gezegd - en met het risico dat ik weer generaliseer: mensen die die "help topics" openen, hebben er in mijn ogen dan ook niet voldoende verstand van om een hengst te kunnen houden. Lips are sealed

maar nu heb je het over de mensen die er niet mee om kunnen Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:11

Nee zoals ze dus zegt iedereen die ze niet kent, oftewel heel bokt moet volgens haar dus ruinen. Sorry maar echt een raar standpunt. Ik ga jou toch ook niet zeggen wat je moet doen als ik je niet ken
Laatst bijgewerkt door LADPR op 16-01-07 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:11

Persoonlijk vind ik dat een hengst niet in de basissport thuishoort. Dus dan zou je van mij al snel het advies krijgen om te castreren. Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:12

Dat snap ik ook niet je moet toch ergens beginnen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:12

tessyke schreef:
Cassidy schreef:

maar nu heb je het over de mensen die er niet mee om kunnen Knipoog

En zien wij hier van achter de computer wie dat wel en wie dat niet kan?

Nee.

Dus?

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:14

karoliena schreef:

Ja, maar dat hoeft niet met een hengst. Vind dat je je rijden bewezen moet hebben en minstens 2x Z moet zijn geweest. Dan kun je dus ook met een hengst thuis doortrainen, en opnieuw starten in het Z. Snap je?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:15

Beetje rare redenering vind ik dat, dat iemand twee keer z geweest moet zijn om met een hengst te mogen starten

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:15

nee dat kunnen we eigenlijk niet Tong uitsteken
ik weet wel dat het uiteindelijk de keus is van de eigenaar om het paard hengst te laten of te laten ruinen

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:16

Elzepelze schreef:
karoliena schreef:

Ja, maar dat hoeft niet met een hengst. Vind dat je je rijden bewezen moet hebben en minstens 2x Z moet zijn geweest. Dan kun je dus ook met een hengst thuis doortrainen, en opnieuw starten in het Z. Snap je?

niet alle mensen rijden wedstrijden Knipoog
ik vind dus niet dat alleen Z ruiters recht hebben op een hengst

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:18

karoliena schreef:
Beetje rare redenering vind ik dat, dat iemand twee keer z geweest moet zijn om met een hengst te mogen starten

Nee, jij wilde weten waarom ik vond dat ze niet in de basissport thuis hoorden toch?? Dáár gaf ik mijn antwoord op.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:19

ik heb een 1,5 jarige hengst wat nu nog echt een watje is en heel erg braaf!
hij staat samen met een andere hengst en dat is ook een watje Haha!
ik hou hem hengst zolang het gaat maar iig gaan voor zijn 4e verjaardag z'n ballen eraf. Als hij daarvoor vervelend wordt dan is het ook einde verhaal voor Amadeus de hengst, dan wordt het Amadeus de ruin.

Ik heb weinig ervaring met hengsten, ja ik heb een shet hengst gehad maar dat vind ik een groot verschil dan met een kwpn-er (persoonlijke ervaring/mening). Wel heb ik een behoorlijk dominante merrie gehad die het hoogste in de rang stond in haar kudde. Daar kon ik goed mee overweg dus ik zie wel hoe het gaat.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:20

tessyke schreef:
niet alle mensen rijden wedstrijden Knipoog
ik vind dus niet dat alleen Z ruiters recht hebben op een hengst

Nee, maar of je thuis een hengst hebt moet je zelf weten. Geen probleem, zolang je maar weet wat je doet. Eigen terrein is eigen verantwoording. Wedstrijdterrein kun je onnodig mensen in gevaar brengen, want niet iedereen weet of jij in staat bent een hengst onder controle te houden. En dan kun je wel weer zeggen; ja, ik weet wat ik doe etc.' maar daar vind ik dus van dat je minstens Z moet rijden. Dan weet (het grootste) gedeelte wat hij of zij doet, en kan daar naar handelen.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:22

dus iemand dat verder is dan een b-proefje kan nog steeds niet een paard onder controle houden?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:22

Ja goed maar ik vind dat dus gewoon een rare redenering, precies om de reden dietessyke al zegt. Ik heb nooit wedstrijden gereden dus zal toch als ik dat ooit wil doen ergens moeten beginnen, daarnaast kan ik natuurlijk ook een Z paard zo naar de Z rijden, dat zegt dan nog weinig of je met hengsten overweg kan of niet.

Ik snap echt niet waar die heisa vandaan komt mijn gup is met zn ruitetje van 8 jaar op een onderlinge wedstrijd gestart tussen de merries, ik snap echt niet wat er nou zo gevaarlijk aan is, als de ruiter er af valt springt echt de hengst neit op de eerste de beste merrie. Maar goed nu gaat het weer de wedstrijd kant op

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:23

Jouw hengst doet dat niet, menig ander hengst wel. In dit geval moeten de goeden weer onder de kwaden lijden.