De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat van?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat va

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 17:26

Tulandro schreef:
En weten die beesten dan wel dat ze iets verkeerd doen, als iemand ze een knal geeft????

Als je terecht, op de juiste manier en het juiste moment slaat, dan weten ze dat prima.

Zijn alleen veel mensen die uit onmacht en woede gaan slaan, ipv een corrigerende tik.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 17:29

Met je stem kan je een paard in ieder geval geen pijn doen. Dus in mijn ogen is met de stem corrigeren veel beter dan een tik. Daarbij luisteren de meeste paarden beter naar de stem dan naar een tikkie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 17:30

Tulandro schreef:
Met je stem kan je een paard in ieder geval geen pijn doen. Dus in mijn ogen is met de stem corrigeren veel beter dan een tik. Daarbij luisteren de meeste paarden beter naar de stem dan naar een tikkie.

Hoe straffen paarden in het wild elkaar af dan?

Maar goed, blijkbaar snappen ze het prima, want als mijn hoefsmid ze een corrigerende tik geeft, doen ze het daarna niet meer.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 17:32

Ik heb tegen mijn hoefsmid gezegd dat mijn onbeleerde (brave, maar jonge) merrie een corrigerende tik mag hebben als dat nodig is. Mijn super brave hengst is ontzettend braaf bij de hoefsmid -> ze zegt altijd dat ze zo nog wel 10 paarden bij wil hebben als klant <- dus als hij een keer iets uithaalt dan is het indd óf omdat hij echt verschiet of wat dan ook, óf hij is aan het drammen... In dat laatste geval mag ze hem indd van mij een rotschop of -knal verkopen. Het ligt dus ook aan het karakter van het paard. Mijn merrie is nogal snel onder de indruk van een klap, mijn hengst niet. Die mag je dus harder straffen zodat ook hij voortaan oppast met wat hij doet...

Mensen die zeggen dat de hoefsmid niet mag ingrijpen vind ik erg egoïstisch. Voor hetzelfde geldt klapt jouw paard met zijn edele voetjes tegen het hoofd van de hoefsmid!!!

Jante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 17:37

Voor een paard is een klap na ongewenst gedrag duidelijk.
(het liefst zo snel mogelijk...... dieren zijn hierin veel sneller...mensen denken,overwegen.......en zijn met te lief gedrag onduidelijk.) Giebels ( aparte naam trouwens) ik kan je mening zeer goed delen. ( Mishandeling is ten alle tijden verwerpenlijk) gr Jante

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 22:24

Ik waarschuw mijn paard altijd 1 keer vriendelijk... geen reactie hij kent de consequenties....

en ja ook ik heb een dominante rotbok, die zo degelijk is opgevoed dat ie wel door heeft wat ie wel en niet kan flikken. En wie of wat die tik geeft maakt me niet uit als ie hem maar op t juiste moment krijgt... zo krijg je tenminste geen onmogelijke rotbokken.
owh en idd bij stages kijk naar de eigenaar en weet precies met wat voor bok je te maken hebt...

Ronnie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 22:27

Mijn hoefsmid is echt ontzettend lief voor ze. En heeft
veel gedult. Maar zoals vorige week. Een van me shetlanders
begon te trappen... en na 1 keer bijna raak erkocht ze haar
een echt zachte tik op haar kont. Echt terecht.. als zij het
niet had gedaan had ik het wel gedaan.. Dus ik zo een geval
heb ik er absoluut geen problemen mee.

Helaas werkte het aferechts en mocht de hoefsmid niet meer
aan haar komen.
Dus toen heb ik haar hoef opgetilt is heeft zij het laatste nog
een beetje bijgewerkt zo.
Pff.. shetlanders.. Tong uitsteken Eigenwijsjes..

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 22:37

Mjn hoefsmid moet gewoon zijn werk kunnen uitvoeren, zonder dat mijn paarden lastig zijn. En mag ze daarbij best corrigeren, maar dat hoeft meestal niet zo snel, want ze zijn beide gewoon braaf bij de hoefsmid. Ben er dan ook heel tevreden over verder.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 22:39

Pipo schreef:

Dan zeggen ze foei. (met een duidelijke stem natuurlijk)

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 22:50

Netje schreef:
runningkawa schreef:
Een opvoed kundige tik zie ik totaal niet als onmacht.

In de rondte meppen uiteraard wel.

Maar gezien de programma's van die etterende kinderen, zijn er veel mensen niet in staat consequent te zijn.
En kun je dat niet bij een kind, kun je dat ook niet bij een dier.
En daar hoeft de smid niet de dupe van te worden

Ik zie een 'opvoedkundige' tik wél als onmacht en daarom ook als niet nodig. Een kind kun je verbaal duidelijk maken wat je wilt, een kind kent oorzaak en gevolg en er zijn ook andere manieren om aan kinderen duidelijk te maken dat ze niet verder moeten gaan (naar hun kamer of naar de gang sturen, etc.). Ik heb mijn dochter (die inmiddels 14 is) misschien 4 keer in haar leven een tik(je) gegeven en die kwamen allemaal voort uit mijn eigen woede en onmacht op dat moment. Ik (en zij) weet nog precies wanneer het gebeurd is en het zijn momenten waarop ik niet trots op mezelf ben (met even tot 10 tellen was het te voorkomen geweest...). En mijn kind is zeker géén kind met een zg. 'vrije opvoeding', ik heb juist geprobeerd haar normen en waarden én respect voor anderen bij te brengen, dus ga niet zeggen dat het af en toe wel nodig is om een tik te geven, want in mijn ogen is dat nooit te rechtvaardigen !

Bij een paard kom je niet ver met oorzaak en gevolg omdat ze niet op die manier denken en dus zul je in gevaarlijke situaties daar wél af en toe een tik moeten geven om dingen duidelijk te maken (ook omdat het bij paarden in de natuur ook zo geregeld is binnen de kudde).

met jou eens

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 08:27

Mijn hoefsmid zou zoiets nog niet in zijn hoofd halen. Mijn paard is een aantal keer erg vervelend geweest bij de hoefsmid (eerst stond ze gewoon braaf stil, toen kreeg ze die vervelende periode, die nu gelukkig weer voorbij is). Mijn hoefsmid is op geen enkel moment boos op haar geweest toen ze zich zo misdroeg. Ik daarentegen wel, dus ik heb haar toen zelf onder haar voeten gegeven en uiteindelijk de praam erop gezet. Ik tolereer zo'n gedrag echt niet, de hoefsmid moet veilig zijn werk kunnen doen...

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 08:43

Katja schreef:
Pipo schreef:

Dan zeggen ze foei. (met een duidelijke stem natuurlijk)

Nagelbijten / Gniffelen

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 08:45

Als mijn paard een corrigerende tik krijgt snapt ze dondersgoed wat ik ermee bedoel en dan is het ook afgedaan Bloos

Denk dat je met dit soort dingen beter de oorzaak van het probleem kunt voorkomen, dat begint gewoonweg met een deugdelijke opvoeding.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 10:15

RUBYWHITE schreef:
Als mijn paard een corrigerende tik krijgt snapt ze dondersgoed wat ik ermee bedoel en dan is het ook afgedaan Bloos

Denk dat je met dit soort dingen beter de oorzaak van het probleem kunt voorkomen, dat begint gewoonweg met een deugdelijke opvoeding.

Afgod
Maar als die deugdelijke opvoeding ontbreek is op zn plaats zetten toch nodig, je praat toch wel over vrij veel kilo's eigen mening....

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 10:19

Ik weet eigenlijk niet of onze smid het doet, bij ons op stal blijven de paarden altijd rustig. Bij de smid op mijn vorige stal was mijn pony altijd heel vervelend, maar bij deze niet. Na de 1e keer zei die dat ie blij was dat ie zo'n makke pony mocht bekappen, kon mn oren eerst niet geloven! Maar blijkbaar voelen paarden zich op hun gemak bij hem, want ondanks dat het zo'n druktemaker is is het wel een hele aardige en vriendelijke man. Maar als een tik echt nodig is zou ik er geen moeite mee hebben, ik deel ook wel es een tik uit.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 10:20

Pipo schreef:
Tulandro schreef:

Maar goed, blijkbaar snappen ze het prima, want als mijn hoefsmid ze een corrigerende tik geeft, doen ze het daarna niet meer.

Ooit naar wilde paarden gekeken?? Die beginnen dus echt niet gelijk te meppen. Maar aangezien ik en mijn paard niet dezelfde lichaamstaal hebben, gebruik ik eerst mijn stem, reageert hij niet: dan een mep.

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 10:21

nee ik zeg er niks van want als hij het doet is het wel terecht ook . maar dat komt zelden voor dat ie haar een tik(dus niet voluit slaan) moet geven.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 10:26

Tulandro schreef:

Ooit naar wilde paarden gekeken?? Die beginnen dus echt niet gelijk te meppen. Maar aangezien ik en mijn paard niet dezelfde lichaamstaal hebben, gebruik ik eerst mijn stem, reageert hij niet: dan een mep.
[/quote]

Ik zie mij hele leven al kuddes, kijk er ook heel graag en lang naar en inderdaad meppen paarden helemaal niet zo snel naar elkaar. Echt geweld komt niet zo vaak voor, als sommigen je soms doen geloven.
En ik vind jouw onderschrift geweldig, Tulandro. Hij is helemaal waar!!! Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 10:35

Ja, ik heb het een keer gedaan toen ik voor 1 keer een andere hoefsmid had.
Deze merouw was nogal opvliegend en onhandig.
Taliet snapte niks van haar
Zij pakte heel raar haar voet op en liet hem per ongeluk vallen zodat taliet zich bezeerde en zich omdraaide en op haar voet stond (zo lomp is ze dan ook wel weer Haha! )en toen begon ze te schelden en te vloeken.
En ze gaf Taliet een rotklap!!!
Ik stond erbij en keek ernaar..ik stond echt met mijn mond vol tanden
Dus ik heb gezegd van maak haar hoeven maar gelijk en dan betaal ik u
Ze heeft het werk dus niet eens afgemaakt (ik denk ook niet dat ze een diploma had)
nooit meer een vreemde hoefsmid.
ik heb er weer van geleerd, het koste mij wat extra centen omdat mijn eigen hoefmid het werk af moest maken...maar ja
Ik heb er geen discussie van gemaakt met haar, ik was allang blij dat ze snel van het erf af was

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 10:43

o ja ze had ook nog haar man en kinderen meegenomen
die kinderen zaten ondertussen ook nog lekker in de muur te krassen met stenen van het erf...

Ilove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 14:07

ik heb dat ook gehad op mijn vorrige stal,
de hoefsmid sloeg mijn paard!
oke oke, hij stond wel niet stil.
maar meteen een klap?
vond ik niet kloppen.
dus ik heb er gewoon wat van gezegt Lachen
hij keek me wel raar aan.
maar het is tenslotte wel mijn paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 14:31

En jij wilt jou paard graag bekapt hebben...

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 14:46

ja rk , maar de smid kan ook eerst duidelijk HOO zeggen (er van uitgaande dat dat niet gebeurt is) doet ie t dan nog niet tja dan kan n tikkie nodig zijn maar eerst hoo lijkt me t handigst;) of n kort rukkie aan t touw met woorden hoo en tuurlijk mag ie als ie dan nog niet stil staatwel n tik geven

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 14:47

iedereen zal eerst met de stem een waarschuwing geven............lijkt mij Lachen

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 14:48

dat hoop ik dan maar kiwiko : )