Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Barmat

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:10

Precies! Ja

Ik heb net de BIT binnen van deze maand, staat een mooie quote in van Kyra Kirklund (ook niet de minste zou je zeggen Haha!)

"Ik wil het paard niet onderwerpen, maar hij moet naar me luisteren en uitvoeren wat ik wil"

Ik denk dat dit de strekking zo ongeveer wel dekt Lachen

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:17

Ik had een leuke pony gehad.. die beet en sloeg je ook de stal uit als je 2tellen te lang in de stal stond.Buiten de stal was het het liefste dier dat je kon bedenken.. Een staljongen dacht hem een keer aan te pakken en sloeg hem.. de keer daarop dat mijn pony BUITEN zn stal stond met mij erop en hij mn pony wilde aaien beet ie hem slink en haalde hij flink uit.. dus.. pony had gewoon veel meegemaakt en door mensen die denken hem te slaan zo geworden is.. ook een dier pikt het op een gegeven moment niet meer dat hij klappen krijgt.. ik wist dat hij zo was dus pakte hem uit zn stal dan deed hij niks.. zodra het halster omging was t over.. en naar de poetsplaats gebracht.. ik heb hem er 1x voor geslagen dat hij me beet.. de volgende keer in de paddock wilde ik hem pakken en gaf me een flinke trap in mn gezicht.. pony nam wraak.. tja.. wie kan hem t kwalijk nemen dat hij dat doet?Was én een slimme pony én eentje die niks meer pikte.. als ik hem een dag op zn donder had gegeven kreeg ik dat de volgende dag 10x zo hard terug..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:19

en dat zijn dingen die je dus moet kunnen aanvoelen, kan je dat niet............ heb je in mijn lijn van werk een probleem

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:20

Rissjuh17 schreef:
Ik had een leuke pony gehad.. die beet en sloeg je ook de stal uit als je 2tellen te lang in de stal stond.Buiten de stal was het het liefste dier dat je kon bedenken.. Een staljongen dacht hem een keer aan te pakken en sloeg hem.. de keer daarop dat mijn pony BUITEN zn stal stond met mij erop en hij mn pony wilde aaien beet ie hem slink en haalde hij flink uit.. dus.. pony had gewoon veel meegemaakt en door mensen die denken hem te slaan zo geworden is.. ook een dier pikt het op een gegeven moment niet meer dat hij klappen krijgt.. ik wist dat hij zo was dus pakte hem uit zn stal dan deed hij niks.. zodra het halster omging was t over.. en naar de poetsplaats gebracht.. ik heb hem er 1x voor geslagen dat hij me beet.. de volgende keer in de paddock wilde ik hem pakken en gaf me een flinke trap in mn gezicht.. pony nam wraak.. tja.. wie kan hem t kwalijk nemen dat hij dat doet?Was én een slimme pony én eentje die niks meer pikte.. als ik hem een dag op zn donder had gegeven kreeg ik dat de volgende dag 10x zo hard terug..

En jij vind het normaal dat een pony jou in je gezicht trapt?

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:21

En als iemand denk dat dit om een jonge pony ging, Nee!! De pony was 14 toen ik hem kreeg en is inmiddels 20 en nog 10x zo erg dan hij was.. ook alleen maar omdat een handelaar ook dacht hem "lief" te maken op stal.. tjaaa een pony die lief op stal is brengt natuurlijk meer op.. Hij kwam na mij op een gehandicapte manege.. waar hij zo geflipt is dat hij losbrak en alles en iedereen aanviel.. dit weet ik overigens sinds kort.. zou hem terug krijgen als ik weer wilde rijden dit is niet gebeurd en vind dit ook niet erg netjes.. Daarna naar een handelaar gegaan en nu staat hij bij een meisje die er al een paar keer door gebeten is.. tjaa.. That's mijn oude vertrouwde Rambo Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:22

stegeman materiaal Haha!

Sunrise19

Nee.. maar goed.. als ik hem sloeg sloeg hij mij.. dus.. goede leer voor de volgende keer.. want heb hem nooit meer geslagen en hij mij ook nooit meer gebeten of getrapt.. overigens was ik toen 11-12 en was zo geschrokken dat ik eerst ging huilen Knipoog

Barmat

Rissjuh17 schreef:
En als iemand denk dat dit om een jonge pony ging, Nee!! De pony was 14 toen ik hem kreeg en is inmiddels 20 en nog 10x zo erg dan hij was.. ook alleen maar omdat een handelaar ook dacht hem "lief" te maken op stal.. tjaaa een pony die lief op stal is brengt natuurlijk meer op.. Hij kwam na mij op een gehandicapte manege.. waar hij zo geflipt is dat hij losbrak en alles en iedereen aanviel.. dit weet ik overigens sinds kort.. zou hem terug krijgen als ik weer wilde rijden dit is niet gebeurd en vind dit ook niet erg netjes.. Daarna naar een handelaar gegaan en nu staat hij bij een meisje die er al een paar keer door gebeten is.. tjaa.. That's mijn oude vertrouwde Rambo Knipoog

Vind je het erg als ik het verhaal een beetje niet geloof?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:23

KiWiKo schreef:
stegeman materiaal Haha!

Vork Vingers aflikken

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:25

Nja dan niet Knipoog waarom valt hij dan iemand buiten zn stal aan die hem de dag ervoor een klap verkocht had? Denk niet dat die jongen erom gaat liegen.. en hij was ECHT vals.. alleen op stal dan.. maar verder super pony aan gehad genoeg gewonnen met hem..

Edit: Weet trouwens niet zeker of t wraak is.. mja wel erg toevallig dat hij degene haat die hem pijn doen of gedaan hebben..Ik ben ook niet vies van een keer een goede knal..Paard hoord te luisteren en hij is de enige die ik koninklijk behandeld heb Knipoog
Laatst bijgewerkt door Sunrise19 op 13-10-06 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:28

Risje80 schreef:
Ik laat haar zeker niet alleen in de wei staan en laten grazen.
Ik ga lekker wat ontspannende dingetjes doen, even lekker een stukje wandelen ofzo. Al is het maar 1 x in de week.
Ik vraag me af, voor diegene die hun jaarlingen alleen maar in de wei laten staan, hoe doen jullie dat met de hoeven eigenlijk??? No hoof no horse. Je zult toch regelmatig de hoefjes moeten controleren en uitkrabben. Hoe doen jullie dat als jullie jaarling nog helemaal niks gewend is??

hoii ik ben et hiermee eens

weeet je wat? doe vooral wat JOUW HART je ingeeft en doe vooral heel veel, bij trekkers staan plastic zakjes noem maar op
ik heb ook al een obstakeltraining gedaan (bij 6mnd) en korte sessietjes, dat is genoeg
kijk op mij weblog
zie je mijn jaarling
(hij is wel bij mij geboren, dat is een verschil en mams heb ik ook)

maar stilstaan kunnen ze nog niet zo goed

begin met 5 minuutjes en at beloon je uitgebreid en dat kan je uitbreiden

maar laat ze niet niks doen alsjeblieft want dan frustreer je ze met 3 jaar...

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:29

Rissjuh17 schreef:
Nja dan niet Knipoog waarom valt hij dan iemand buiten zn stal aan die hem de dag ervoor een klap verkocht had? Denk niet dat die jongen erom gaat liegen.. en hij was ECHT vals.. alleen op stal dan.. maar verder super pony aan gehad genoeg gewonnen met hem..

Alleen op stal zeg je?

En die trap in de paddock dan?
En dat hij op de gehandicaptenmanege iedereen aanviel?

Lijkt mij sterk dat ze zo'n dier uberhaupt voor gehandicapten willen inzetten maar goed...

Nee sorry, ik geloof je verhaal niet zo erg... tis een beetje.... tja....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:30

Die merrie die naar de slager is gegaan was buiten de stal een superfijn beest, echt een kind kon ermee weg........

maar in de stal echt, echt gevaarlijk......... ik kan me nog zo herinneren dat ik echt tussen de water en voerbak instond en dat ze echt met twee poten tegelijk me echt probeerde te vermoorden, gelukkig had ik een riek bij me en heb ik wat gaten "mogen" prikken in haar billen......... en zo die stal uit kunnen vluchten..........

drie weken en honder andere "akkefietjes" hebben we haar weg gebracht........ levensgevaarlijk dat dier

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:31

Euuhh.. hij was alleen op stal erg vals.. en die trap was ook een beetje mn eigen schuld.. maar de mensen van die manege kennen we en rijden ook gewoon meisjes en jongens die niet gehandiacapt zijn.. dus die reden er dan ook op

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:32

Ja, die van mij was ook zo leuk als jaarling opgevoed. Met kuisen en wandelingetjes en knuffeltjes. Toen ik hem kreeg schopte bijte die om te raken. Hij wist dat die baas kon spelen over de mens om zo zijn zin te krijgen. Een keer heeft die franse les gekregen. Daarna heeft die het nooit meer gedaan.

Als hij toen van mij was geweest. Zou ie lekker op opfok hebben mogen staan. Want ik zag echt soms dat hij niet wist hoe die met andere paarden moest omgaan
Laatst bijgewerkt door lesilla op 13-10-06 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:32

@Kiwiko: Ik vind dat je gelijk hebt.. maar deze pony was verder niks mee aan de hand.. halstertje om en gelijk mee de stal uit en t was klaar.. deed die ook als je langsliep al zn oren naar achteren en zn tanden langs de tralies? deed de mijne namelijk wel en vraag me toch af hoe een dier zo kan worden

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:34

nee hoor, dier was altijd de vriendelijkheid zelf, als je maar niet IN haar stal kwam.

Ik heb een paard die het banketstaaf in de opfok was......... heel, heel bang van andere paarden....... erg onzeker.

nu wordt het een stuk beter, en kan ik al met andere paarden in de baan rijden.......... maar geloof me Haha! heeft veel voeten in de aarde gehad

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:37

Haha Knipoog Ik heb nu ook een beestje van 5maanden en die til ik af en toe zn benen op.. omdat de hoefsmid natuurlijk niet zo vaak komt.. ik wil hem hengst houden dus moet er zoveel mogelijk vanaf blijven.. Ik borstel hem alleen als het echt noodzakelijk is en dan alleen onder zn buik om de vieze meststukken enz eraf te halen.. en af en toe een rondje lopen aan t halster.. gewoon om een beetje het idee te geven dat hij braaf mee moet lopen.. dit doe ik overigens met hengstenketting.. dit om "ongevallen" te voorkomen..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 20:31

KiWiKo schreef:
Die merrie die naar de slager is gegaan was buiten de stal een superfijn beest, echt een kind kon ermee weg........

maar in de stal echt, echt gevaarlijk......... ik kan me nog zo herinneren dat ik echt tussen de water en voerbak instond en dat ze echt met twee poten tegelijk me echt probeerde te vermoorden, gelukkig had ik een riek bij me en heb ik wat gaten "mogen" prikken in haar billen......... en zo die stal uit kunnen vluchten..........

drie weken en honder andere "akkefietjes" hebben we haar weg gebracht........ levensgevaarlijk dat dier

Het lijkt er dus op dat iets in de stal haar gek maakte. Misschien was ze met weidegang wel een fijn paard. Het gaat erom dat je de oorzaak opzoekt. Een echte goede 'paardenfluisteraar' (zo noem ik het maar even) kan daar achter komen. Ik vermoed dat jij de symptomen wilt bestrijden, terwijl je naar het gehele plaatje zou moeten kijken. Althans, zo zie ik het.

Caresh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 20:33

KiWiKo schreef:
jij baseerd jouw mening op jouw ervaring met jouw enigste eigenste paard............

Ik baseer mijn mening (en Barmat ook denk ik) op de denk 2000 paarden waar ik de afgelopen 25 jaar mee gewerkt heb.

ik denk dat hier het grote verschil zit.

Ondanks dat ik inderdaad het licht uit de ogen sla als het moet........ ben ik zeker van mening dat een paard leert van de beloning

-----------
Dat is dus het hele verhaal............. er zijn traditionals, zoals ik (zonder mezelf op de borst te kloppen overigens) die kunnen lezen en schrijven met lastige paarden.......

Ik ga zo NH met een paard om, laat het dier in zijn waarde en vraag niet het onmogelijke........ maar ik "dwing" door mijn houding naar het paard toe, wel respect af...... en daar hoef ik ze niet voor te slaan hoor moet er alleen even gaan staan zegmaar.

Ik begrijp heel goed dat mensen die dit niet van "nature" hebben, heel erg hangen aan iemand zoals Voest, want die leert hun dingen die voor mij vanzelfsprekend zijn. Maar omdat ik een zogenaamde Traditional ben, kan het nooit goed zijn

----------

stegeman materiaal

---------

Dus de beloning is dat ze geen klap krijgen van je? Misschien zou de beloning moeten zijn dat je je slagrage handjes bij jemoet houden, en eens moet proberen op een gezonde manier te kijken naar een dier.
Ik probeer echt wel je lijn van werken te zien, maar ik vind je echt op een bizarre manier praten over dieren, en ik kan er met mijn verstand niet bij dat jij dit normaal vind.
Ik heb serieus ooit wel eens overwogen om bij jullie op stal te komen staan. Heb de website bekeken, vorig jaar, heb gebeld, en kon langs komen.. ben ook langs geweest, zonder mezelf aan te melden. Ik kan mezelf voorstellen dat dat dier op stal helemaal niet te harden was. De foto's van de donkere stal ( en nee, ik bedoel niet de container stal) gelooof me, mijn paard zou ook de hele tent verbouwen. Niet dat dat veel moeite zou kosten, wanneer hij tegen het deurtje aan leunt flikkert de stal in elkaar.. dat had ik al snel gezien. We ( mijn man en ik ) zijn langsgereden, en mijn maag draaide om bij iedere stap die ik nam, heb me omgedraaid en ben terug naar mijn paardje gegaan. En als ik dan ook nog eens hoor hoe jij tegenover dieren staat, hoe je ze behandeld.. het spijt me zeer, maar je bent geen flikker waard.

Laten we even zien.. poten? hmm benen volgens mij.. heb je zeker nooit eerder gehoord in je jaartjes paardenliefde? Het is nooit in je zotte hersens opgekomen dat dat paard in die stal wellicht wel eens traumatische ervaringen heeft opgelopen, dus los je het op door er bij te gaan staan en heb je spontaan een riek bij je? Sorry hoor, maar dat kan er bij mij niet in, als ik bij mijn paard in zijn box kom heb ik nooit geheel toevallig een riek bij me. Als je bij voorbaat al weet dat dat dier op stal behoorlijk verkeerd kan reageren.. zou je dan niet eens een andere oplossing zoeken? maar nee.. meneer de inteligentie hier neemt een riek mee en beschadigt een dier nog meer... mag ik even vragen op welke langzame leerschool je dat hebt geleerd? Oh let me guess.. op de school waar ze je aanraden per ongeluk rieken mee te nemen als je bij een moeilijk paard op stal komt?

Je zegt zelf al dat een kind er mee weg kon, maar blijkbaar ben je zo ongelofelijk vol van je zelf, dat jij de fout zoekt in het paard, i.p.v. te kijken en NA TE DENKEN ( jawel, dit vergt enige moeite voor je vrees ik) WAAROM zou dat paard dat toch doen.

Kijk, je zal nu wel denken dat je behoorlijk aangevallen wordt.. klopt.. ik vind hoe jij over dieren denkt, hoe jij ze denkt te mogen behandelen, en daar nog ziekelijk trots op bent ook, dat je dat maakt tot een zielig hoopje mens die niet eens een paard waardig is. Je gilt bij hoog en laag dat dieren kapot worden gemaakt door leken.. de grootste leek hier ben jij.

Runningkawa heeft verwoord hoe ze het doet, en na een duidelijkere uitleg begrijpen denk ik veel mensen dat ze meer op de lijn zat als wat wij ( jouw ernstige tegenstanders) zitten. Maar jij.. jij bent er nog smerig trots op wat je doet ook. Ik dacht dat ik behoorlijk wat idioten was tegengekomen zo langzamerhand.. maar.. met stipt, de eerste plaats in het rijtje idioten.

Ga lezen, ga cursussen doen.. en probeer zoals iemand aanhaalde, een hobbelpaard te temmen.. dat vecht niet terug en behoud jij je gevoel van eigenwaarde zonder dat er dieren hoeven te sneuvelen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 20:38

KiWiKo schreef:

Ik ga zo NH met een paard om, laat het dier in zijn waarde en vraag niet het onmogelijke........ maar ik "dwing" door mijn houding naar het paard toe, wel respect af...... en daar hoef ik ze niet voor te slaan hoor Haha! moet er alleen even gaan staan zegmaar.

Ik begrijp heel goed dat mensen die dit niet van "nature" hebben, heel erg hangen aan iemand zoals Voest, want die leert hun dingen die voor mij vanzelfsprekend zijn. Maar omdat ik een zogenaamde Traditional ben, kan het nooit goed zijn Haha! Haha!

Mensen die NH op de juiste manier toepassen dwingen ook respect af met hun houding (dus zonder een paard te slaan). Dat is ook wat ik bv. geleerd heb bij Voest. En ik hang echt niet aan Voest om redenen die jij nu aanvoert. Daarvoor weet ik te goed wat ik kan, maar dat kan jij niet weten. Jij kent me niet. Ik heb niets met het traditionele meer, dat klopt wel. En daar kom ik heel eerlijk voor uit. Maar ook in mijn vriendenkring zitten nog traditionals, hoor, als je het in zo'n hokje wilt zetten. En wij discussieren ook vaak. Het is gewoon mijn manier van doen niet (meer). En niemand hier die me daar vanaf kan brengen. En het gaat niet om wat Voest zijn paarden leert, maar om de manier HOE hij het doet. En zo klink jij niet, als ik je verhalen zo lees.....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 20:40

Zo, dat klinkt niet best..... Maar ik weet het niet, ik ben er gelukkig nooit geweest.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 20:40

Haha!

om caresh moet ik alleen maar lachen Haha!

@ nadya ......... peerd stond 8 uur per dag op het land................
en ja ik ben een symptoombestrijder............ zonder symptoombestrijders als ik en vele anderen hadden er meer paarden op het slachthuis gestaan als dat het slachthuis aankan

en geloof me ik hoef bijna nooit in te komen bij een paard........ heel, heel zelden...... gelukkig

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 20:44

Barmat schreef:

Maar dan heb je idd wel eens die geintjes dat je midden in een wei staat en een paard wat je nog niet goed kent wil je op komen vreten
Wat doe jij dan??

Als je er geen antwoord op hébt, is het ook niet erg, maar zeg dat dan gewoon....
[/quote]

Doe niet zo kinderachtig, Barmat. Ik schreef toch dat ik wegging.....
Ik heb nog nooit een paard meegemaakt, die me 'op kwam vreten'. Wel paarden die angstig voor mensen waren. En daar is genoeg aan te doen, MITS je GEDULD hebt en langzaam het contact opbouwt. En daar zijn een aantal manieren voor!

Caresh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 20:46

Ik wilde dat ik ook om jou kon lachen, maar helaas Boos!