KiWiKo schreef:jij baseerd jouw mening op jouw ervaring met jouw enigste eigenste paard............
Ik baseer mijn mening (en Barmat ook denk ik) op de denk 2000 paarden waar ik de afgelopen 25 jaar mee gewerkt heb.
ik denk dat hier het grote verschil zit.
Ondanks dat ik inderdaad het licht uit de ogen sla als het moet........ ben ik zeker van mening dat een paard leert van de beloning
-----------
Dat is dus het hele verhaal............. er zijn traditionals, zoals ik (zonder mezelf op de borst te kloppen overigens) die kunnen lezen en schrijven met lastige paarden.......
Ik ga zo NH met een paard om, laat het dier in zijn waarde en vraag niet het onmogelijke........ maar ik "dwing" door mijn houding naar het paard toe, wel respect af...... en daar hoef ik ze niet voor te slaan hoor moet er alleen even gaan staan zegmaar.
Ik begrijp heel goed dat mensen die dit niet van "nature" hebben, heel erg hangen aan iemand zoals Voest, want die leert hun dingen die voor mij vanzelfsprekend zijn. Maar omdat ik een zogenaamde Traditional ben, kan het nooit goed zijn
----------
stegeman materiaal
---------
Die merrie die naar de slager is gegaan was buiten de stal een superfijn beest, echt een kind kon ermee weg........
maar in de stal echt, echt gevaarlijk......... ik kan me nog zo herinneren dat ik echt tussen de water en voerbak instond en dat ze echt met twee poten tegelijk me echt probeerde te vermoorden, gelukkig had ik een riek bij me en heb ik wat gaten "mogen" prikken in haar billen......... en zo die stal uit kunnen vluchten..........
drie weken en honder andere "akkefietjes" hebben we haar weg gebracht........ levensgevaarlijk dat dier
Dus de beloning is dat ze geen klap krijgen van je? Misschien zou de beloning moeten zijn dat je je slagrage handjes bij jemoet houden, en eens moet proberen op een gezonde manier te kijken naar een dier.
Ik probeer echt wel je lijn van werken te zien, maar ik vind je echt op een bizarre manier praten over dieren, en ik kan er met mijn verstand niet bij dat jij dit normaal vind.
Ik heb serieus ooit wel eens overwogen om bij jullie op stal te komen staan. Heb de website bekeken, vorig jaar, heb gebeld, en kon langs komen.. ben ook langs geweest, zonder mezelf aan te melden. Ik kan mezelf voorstellen dat dat dier op stal helemaal niet te harden was. De foto's van de donkere stal ( en nee, ik bedoel niet de container stal) gelooof me, mijn paard zou ook de hele tent verbouwen. Niet dat dat veel moeite zou kosten, wanneer hij tegen het deurtje aan leunt flikkert de stal in elkaar.. dat had ik al snel gezien. We ( mijn man en ik ) zijn langsgereden, en mijn maag draaide om bij iedere stap die ik nam, heb me omgedraaid en ben terug naar mijn paardje gegaan. En als ik dan ook nog eens hoor hoe jij tegenover dieren staat, hoe je ze behandeld.. het spijt me zeer, maar je bent geen flikker waard.
Laten we even zien.. poten? hmm benen volgens mij.. heb je zeker nooit eerder gehoord in je jaartjes paardenliefde? Het is nooit in je zotte hersens opgekomen dat dat paard in die stal wellicht wel eens traumatische ervaringen heeft opgelopen, dus los je het op door er bij te gaan staan en heb je spontaan een riek bij je? Sorry hoor, maar dat kan er bij mij niet in, als ik bij mijn paard in zijn box kom heb ik nooit geheel toevallig een riek bij me. Als je bij voorbaat al weet dat dat dier op stal behoorlijk verkeerd kan reageren.. zou je dan niet eens een andere oplossing zoeken? maar nee.. meneer de inteligentie hier neemt een riek mee en beschadigt een dier nog meer... mag ik even vragen op welke langzame leerschool je dat hebt geleerd? Oh let me guess.. op de school waar ze je aanraden per ongeluk rieken mee te nemen als je bij een moeilijk paard op stal komt?
Je zegt zelf al dat een kind er mee weg kon, maar blijkbaar ben je zo ongelofelijk vol van je zelf, dat jij de fout zoekt in het paard, i.p.v. te kijken en NA TE DENKEN ( jawel, dit vergt enige moeite voor je vrees ik) WAAROM zou dat paard dat toch doen.
Kijk, je zal nu wel denken dat je behoorlijk aangevallen wordt.. klopt.. ik vind hoe jij over dieren denkt, hoe jij ze denkt te mogen behandelen, en daar nog ziekelijk trots op bent ook, dat je dat maakt tot een zielig hoopje mens die niet eens een paard waardig is. Je gilt bij hoog en laag dat dieren kapot worden gemaakt door leken.. de grootste leek hier ben jij.
Runningkawa heeft verwoord hoe ze het doet, en na een duidelijkere uitleg begrijpen denk ik veel mensen dat ze meer op de lijn zat als wat wij ( jouw ernstige tegenstanders) zitten. Maar jij.. jij bent er nog smerig trots op wat je doet ook. Ik dacht dat ik behoorlijk wat idioten was tegengekomen zo langzamerhand.. maar.. met stipt, de eerste plaats in het rijtje idioten.
Ga lezen, ga cursussen doen.. en probeer zoals iemand aanhaalde, een hobbelpaard te temmen.. dat vecht niet terug en behoud jij je gevoel van eigenwaarde zonder dat er dieren hoeven te sneuvelen.