Bokkend traag paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_k

Re: Bokkend traag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 21:36

Het dier loopt niet spatzuiver, overigens lopen er veel paarden (ook in de topsport) niet altijd spatzuiver. Ik zou dit dier zeker een maand door durven rijden. Wellicht rijdt ze hem er doorheen (of in dit geval de trainer) en valt alles mee. Met een maand zal ze iets dat al langere tijd stuk is niet veel meer stuk maken. Zo kan ze, zoals ik al eerder zei nog veel dierenartsen bezoeken.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 21:36

Ik vind juist dat ze hem keurig rijdt voor een paard met een ongemak. Eindelijk een ruiter die niet zit te sleuren aan de voorkant. Neemt niet weg, dat dit echt een paard is wat niet goed loopt. Paard is dan ook superbraaf, dat hij toch nog zo zijn best probeert te doen.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 21:52

JeanneV schreef:
Zonnetje97 schreef:
Ik snap het concept met van achter naar voor rijden.

Dat snap je niet! Een ruiter die dat snapt laat dit niet gebeuren en laat jou paard niet zo lang uit elkaar lopen met zijn hand op die plek.

Helemaal niet erg om dat niet te snappen of dat niet te kunnen... daar moet je les voor nemen en ervoor zorgen dat jou paard in het voorwaartse aan leert spannen. Desnoods met een constructie met een andere ruiter die jou paard dressuurmatig beter schoolt en jij na leert rijden...

Ik kan me toch erg vinden in het advies van Jeanne. Ik zie echt zoveel gelijkenissen met mijn jonge paard. Gelukkig heb ik hele goede instructie gehad, maar had ik zo gereden als TS had ik dezelfde bok mogen uitzitten.
Ik vind de reactie dan ook absoluut niet naar, maar wel leerzaam.

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 23:30

Anna79 schreef:
Babootje ik moet zeggen dat ik hem op het eerste oog ook kreupel vond maar als je het paard even afdekt met je hand en alleen naar de benen kijkt is hij rad. Volgens mij loopt hij wat teugelkreupel omdat de amazone de handen op de dijen plaatst, ik denk dat dat hem hindert ondanks de vrij lange teugel. Ik vraag me af hoe het beeld is zonder ruiter

Kan ik je laten zien. Onderstaand filmpje is van voor het rijden.

https://youtu.be/Zw1lIKYGBUE

https://youtu.be/OYB_ZXGRBQc

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 23:38

Zonnetje97 schreef:
Anna79 schreef:
Babootje ik moet zeggen dat ik hem op het eerste oog ook kreupel vond maar als je het paard even afdekt met je hand en alleen naar de benen kijkt is hij rad. Volgens mij loopt hij wat teugelkreupel omdat de amazone de handen op de dijen plaatst, ik denk dat dat hem hindert ondanks de vrij lange teugel. Ik vraag me af hoe het beeld is zonder ruiter

Hier draaft ie wel een stuk frisser door :)
Wel vind ik hem linksom voor onregelmatig en rechtsom achter.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 23:44

TS wat mij vooral opvalt is dat het zadel heel erg ver naar voren ligt waardoor hij geen schouder vrijheid heeft. Ik zou hem ruim een handlengte naar achter leggen. Er is afgelopen week bij ons een bekende zadelmaker geweest en die heeft het nog eens extra benadrukt dat je ze echt voor je gevoel te ver naar achter moet leggen dan liggen ze vaak het best.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 00:23

Filmpjes aan de longe zien er zeker beter uit. Rechtsom is wel zijn moeilijke kant. Maar het ziet er minder erg uit dan onder het zadel. Wel zie ik dat hij aan longe ook met holle rug blijft lopen.

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 00:37

Naar mijn idee issie linksom en dus linksvoor niet rad. Ook niet kreupel maar gewoon niet zuiver. Zou goed stijfheid kunnen zijn van al die tijd niet goed en in balans rijden. Ik zou dit dier absoluut niet gaan bijzetten. Als je goed kunt longeren heb je helemaal die hulpteugels niet nodig. Neem evt longeerles. Stretchen is key. Zowel ohz als aan de longe.

Wbt het rijden: teugels korter en handen naar vóór. Zo kun je geven en nemen tegelijkertijd: nu zitten je handen al zo bij je lijf dat je eigenlijk geen kant op kunt en met die waslijnen geef je het dier ook geen duidelijke instructies. Nodig hem uit tot een voorwaarts-neerwaartse stretch: hals laten zakken, buikspieren aanspannen en lange rugspier ontspannen. Klinkt zo makkelijk maar is (in het begin) zó moeilijk. Geef hem randvoorwaarden mee waarbinnen hij op zoek kan gaan naar zijn eigen balans. Die krijgt hij nu niet waardoor het ook niet verbeteren zal. Hoe vaak in de week heb je les en wat doe je dan?

Het lijkt me zo vanaf de filmpjes dat hij uitdaging mist in het rijden. Houd hem bezig, figuur hier of daar, tempowisselingen en niet ieder.... rondje..... hetzelfde..... ;) Ik heb ook een sensibel paard dat van alles kan zoeken om te schrikken, maar als ik haar genoeg kan uitdagen met dingen die ze moeilijk vindt - en dat is op dit moment in voorwaarts/neerwaarts gestretchte houding een volte maken - dan heeft zij al zo veel concentratie en coördinatie nodig (zij staat aan het begin van het rijproces), dat ze helemaal geen tijd heeft om te schrikken van het een of ander. En daar is dus helemaal niet zo veel voor nodig... Alleen een dergelijke oefening op het juiste moment timen.

Dan heb ik het wel over een paard dat medisch helemaal in orde is en niet zo lelijk bokt als deze. Nu weet ik dat jij je paard dubbel hebt laten checken, maar moet wel eerlijk bekennen dat ik tòch twijfels heb of het binnen niet vanuit ongemak voortkomt.

Het is erg fijn om te zien dat je er iig alles aan doet om te verbeteren en aan te passen. Wbt supplementen heb ik goede ervaring met PharmaHorse (vitamine e excellent en magnesiumcitraat) en HorseAdds (magnesiumoxide en gunstig geprijsd). Veel succes gewenst :)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 00:55

Ik zag net jouw twee filmpjes van 15 maart. Wat een bok, knap dat je erop bleef!

Ineens viel me op dat het zadel best erg ver over de schouder ligt; te veel naar voren, dat hindert hem in zijn bewegingen. Ik kan me voorstellen dat ook dat protest oproept. Sowieso lijkt het zadel niet helemaal lekker te liggen. Misschien eens naar laten kijken?

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 00:56

Zowel osteopaat als dierenartsen vinden hem juist rechtsvoor en linksachter minder goed lopen en meer stijf. Apart dat jullie dan precies tegenovergestelde zeggen.

We gaan door met de tips. Het rijden laat ik weer even over aan de trainers. Ik ga met de dubbele longe aan de slag morgen weer les in.
Vond hem vandaag niet zo slecht lopen dat ik zeg ik stop met alles en haal ga door naar de kliniek. Ik geef het dus weer even tijd en met de juiste begeleiding hoop ik verbetering te zien.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 07:41

candalisa schreef:
TS wat mij vooral opvalt is dat het zadel heel erg ver naar voren ligt waardoor hij geen schouder vrijheid heeft. Ik zou hem ruim een handlengte naar achter leggen. Er is afgelopen week bij ons een bekende zadelmaker geweest en die heeft het nog eens extra benadrukt dat je ze echt voor je gevoel te ver naar achter moet leggen dan liggen ze vaak het best.

Dit is een springzadel, die liggen heel anders als dressuurzadels. Bij Springzadels steken de zweetbladen naar voren ipv naar beneden en die liggen dus niet achter de schouder anders is het middelpunt van het zadel te ver naar achteren..

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 08:34

Zonnetje97 schreef:
Anna79 schreef:

Mooi vergelijkingsmateriaal, ik vind hem echt niet kreupel, wel stijf en op rechts weinig balans. Succes!

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 09:15

Ik vind hem ook niet 100% zuiver lopen maar kan niet mijn vinger erop leggen waar het aan ligt. Ik vind dat hij het deel achter het zadel te hoog houdt in beweging en stijf lijkt in lendenen en/of bekken. De staart draagt hij wel weer mooi los. Veder lijkt hij rechts bol en links hol, klopt dat? Lastig hoor!

Heb je er wel eens een heel goede ruiter op gehad die hem lekker voorwaarts en van de hand af durft te rijden? Hoe loopt hij dan?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 09:17

Teugelkreupel bestaat niet :') wauw! Dat is pas informatie waar je iets mee kan.

Teugelkreupel kan zeker wel!
En in meerdere varianten ook...

Ts. Ik vind het knap.

Wat zou ik doen?

Een instructeur kiezen die je gaat helpen met recht en soepel maken van je paard.

Want als een paard niet recht of soepel is, wat veel paarden niet zijn, kunnen ze dat op meerdere manieren uiten.

Traag zijn, kan een vorm zijn. Veel spanningen opbouwen. Juist veel te snel zijn (door spier spanning). Onregelmatig is ook niet heel vreemd.

En sommige paarden kunnen zelfs paranoia worden, als ze zo scheef zijn en er gaat iemand op zitten.

Je hebt dierenartsen er bij gehaald, fysio/osteopaat, zadelmaker, en verschillende kennissen.

Allemaal zeggen ze hetzelfde, ze zien en voelen het paard.
Dus waarom zouden wij eigenlijk op afstand nota bene, een oordeel vellen over je paard.

Als jij een instructeur hebt, met kennis van spieren en biomechanica, weet ik zeker dat je er vooruit mee gaat komen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 09:24

TS trek je niks van Jeanne aan, die is nooit aardig.

Ik vind hem op de longe filmpjes ook niet echt lekker lopen, hij lijkt inderdaad erg stijf en linksom lijkt hij zijn binnen achterbeen wat naar binnen te plaatsen. Ook zie ik dat hij moeite heeft met zakken, als hij zakt valt hij zo wat om aan de voorkant.

Hoe longeer je hem aan de dubbele longe? longeren vanuit menpositie kan soms een boel verschil maken http://www.correctedressuur.nl/page/rec ... bele-longe

In ieder geval zeg ik maar nogmaals dat jouw paard niet heel makkelijk gebouwd is, dus laat je niet gek maken dat het allemaal nog niet zo lukt. Ik zou hem echt 2 maanden alleen aan de dubbele longe gaan longeren zodat hij zijn lijf goed leert te gebruiken en dan er pas weer op en aan het been maken. Mocht hij niet goed zijn/ blijven dan ga je dat in die twee maanden wel tegen komen en kun je alsnog verder kijken.

Teugelkreupel is btw altijd een ruiterfout en bestaat inderdaad zeker wel.
http://www.correctedressuur.nl/page/teugelkreupel

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 09:27

candalisa schreef:

Dit viel mij ook op. Probeer ook minder hoog uit je zadel te komen met je billen. Rijden met zachte billen noemt mijn instructrice dat.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 10:13

... dit zadel duwt jou enigzins in stoelzit.
Ik snap dat je je beugels liever niet echt langer maakt, maar het kan zin hebben om je voeten wat naar achter te doen en zelf in de remonte/ verlichte zit te zitten.
Deze vorm van 'Engels draven' is zwaar, zowel voor jou als voor de rug van je paard.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:23

Hoewel het tegen mijn gevoel gaat, omdat je in een springzadel meer op de voorhand zit, je verder uit het zadel moet komen met lichtrijden (en lange beugels verbeteren je zit echt niet op een springzadel), heb ik toch wel vaak het gevoel dat als een paard wat vast zit, dat hij juist makkelijker los wordt onder een springzadel.

Als de voorvoeten wat aangegroeid zijn en minder gevoelig, misschien ook eens een paar balkjes en cavaletties menemen TS, daar worden ze altijd lekker los van, ook als het dressuurmatig allemaal nog niet zo lukt.

Verder had je aangegeven dat je 10 weken de ijzers moest laten zitten. Ik zou wel echt een keer tussendoor, na een week of 7 laten checken of het ijzer nog voldoende ruimte geeft voor groei. Een ijzer dat te krap wordt kan ook weer voor problemen gaan zorgen.

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 11:50

@oji goede tip mbt de ijzers, ga ik zeker doen! Balkjes nemen we zeker veel mee, ook met longeren of een klein in uit je dit doet hij heel soepel.

@skvetta ik laat mezelf opgooien en vanwege het springzadel met korte beugela kom ik daardoor meer uit het zadel. Langere beugels al geprobeerd maar dan zit ik echt heel erg uit balans en plof ik eerder in het zadel. Ik vind dit zadel ook niet lekker zitten, maar heb even niets anders omdat het dressuurzadel niet goed meer ligt. Dus opzoek naar nieuw zadel..

@saar4 nee er is geen andere ruiter erop geweest die hem in de bak naar voren heeft gereden, omdat niemand erop durft vanwege zijn snelle plltselinge schrikreacties en hoge bokken.. de trainer van nu die rijd alleen nog aan de longe in de roundpen voor de veiligheid..

Verder benadrukte de dierenartsen dat het kort en niet zuiver lopen echt puur door de hoeven komen, dus dat kijk io even aan.
Voor degene die het intressant vinden hieronder een filmpje hoe hij liep de allereerste keer dat ik erop zat. Dus 2,5 week onder het zadel. P.s. mijn instructie zei op dat moment dat ik mijn handen op de plaats moest houden. Puur even om te laten zien hoe hij toen liep.

https://youtu.be/HQ73ZuF0GNs

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:22

Heb het filmpje gezien en ook wat andere die erbij stonden :D
Aan de longe gaat hij inderdaad een stuk beter. Maar zie ook dat hij nog niet echt voorwaarts neerwaarts durft. Maar op de momenten dat hij het wel probeert zie ik dat hij zijn lichaam beter gaat gebruiken en er meer veer in zijn beweging komt. Denk dat je hier op moet blijven oefenen zodat hij echt zijn lichaam beter gaat gebruiken en ontspanning heeft in het lichaam. Een paard heeft een bollende rug nodig om een ruiter fijn te kunnen dragen. Ik zag ook een filmpje met dubbele longe...jammer dat het alleen stap was, had het wel in draf willen zien.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:42

Wat wil je nou met al die filmpjes en al die adviezen?? Keer op keer horen dat je goed bezig bent... goed kunt rijden maar echtttt een heeeel moeilijk paard hebt?

Het is helemaal niet erg als je problemen hebt met een paard.... als je je zo opstelt en het overal aan ligt... behalve aan je eigen stuurmans kunsten... ga je het niet oplossen.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:45

JeanneV schreef:
Wat wil je nou met al die filmpjes en al die adviezen?? Keer op keer horen dat je goed bezig bent... goed kunt rijden maar echtttt een heeeel moeilijk paard hebt?

Het is helemaal niet erg als je problemen hebt met een paard.... als je je zo opstelt en het overal aan ligt... behalve aan je eigen stuurmans kunsten... ga je het niet oplossen.

Wat wil je met deze azijnachtige reacties bereiken?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:50

Hoi ts! Ik heb alles gelezen en gezien qua filmpjes en ik denk dat je paard niet los durft te laten. Ik vind hem aan de longeerlijn wel beter lopen, maar het echte loslaten durft ie niet zo goed.
Je kan hem meer gymnastiseren door meer te gaan longeren en zorgen dat ie los gaat laten. Mijn pony had hier ook veel moeite mee, maar door veel te longeren en met rijden van achter naar voor te rijden (dus wel contact, veel (schijn)overgangen, tempowisselingen, figuren) haar meer los te laten lopen.
Nu is ze 27ben met actief pensioen, maar ik heb er nog steeds veel baat bij gehad! Is het een idee om iemand te zoeken die je hierbij kan helpen?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:54

JeanneV schreef:

Zo hee, jij durft. :D
Een TS stelt zich heel kwetsbaar op en dan wordt er even op elk iets een plasje gelegd.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:04

JeanneV schreef:

Ga even met je goede been uit t verkeerde bed ipv andersom alsjeblieft.