Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
[***] schreef:Gelukkig dat de uitleg wat duidelijk is. Het is soms best lastig uitleggen haha. In mijn hoofd is het kwartje ondertussen gevallen, maar ik vond het in het begin best puzzelenSuper uitleg over je SFF + freetorun! Fijn om te lezen.
Zou er eigenlijk ook wat meer mee bezig moeten zijn, want Cobe is hetzelfde type als die van jou. Hoe reageerde die van jou als je clickte als die relaxt(er) was? Want die van mij zou dan meteen gaan zoeken wat hij nu precies deed en daardoor dus weer alles verliezen...
Visitor schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet (meer) weet van wie de term SFF nu echt is, sorry. En 8$ is echt niks.. Jeetje! Ga ik och ook eens doen, al is het maar voor een ander paar ogen die eens meekijkt!@freetorun, thanks, nee, dan snap ik wat je bedoelt. Met zoiets ben ik ook bezig geweest de laatste tijd. Ik moet zeggen dat ik de naam SFF niet ken (of ben vergeten), is dat van Alexandra Kurland? Grown ups are talking is wel van haar in elk geval. Ga de link ook nog bekijken, thanks.
Echt fijn dat het zo goed gaat bij jullie zeg!
Kostte maar iets van 8 dollar! En ik kreeg ongeveer een half uur ingesproken feedback op mijn filmpje van 7 minuten. Dus ze doet zichzelf echt tekort voor dat geld. Je kan via haar website insturen.
Wat is de EE Facebookgroep, waar staat EE voor? Ik heb geen Facebook.
O en JK gaat kijken of ze een route kan samenstellen waardoor ze ook hier in de buurt komt!
Peetstap schreef:Interessant. Ik vraag me alleen af of het toch niet een -R/+P manier is, maar dan een soort van vriendelijk. Hij voegt namelijk iets toe (aandacht aan de voorkant van z'n hoofd) om gedrag te laten afnemen. Bij +R voeg je iets toe om gedrag te motiveren. Ik vraag me dus af of het paard wel interactie zoekt. Of eigenlijk aan wil geven 'dit vind ik niet oké/leuk/fijn', maar dan telkens een (vasthoudende) aai over z'n snoet krijgt en dus stopt met dat specifieke gedrag. Want het heeft geen effect & hij wordt telkens even (vasthoudend) geaaid bij z'n neus. En ik weet niet of paardlief (gezien het regelmatige rustige zwiepje met staart, precies bij het vasthouden en - zoals hij zelf ook benoemd - gaat likken/kauwen (dus stress- afvoeren)) het echt als toegevoegde leuke aandacht ervaart, maar misschien duik ik er te diep op in? Het is wel een interessante methode. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen ermee Cera_D!Warwick gebruikt geen clicker (voor zover ik weet) , wel voedsel beloning
maar sluit soms weer naadloos aan op zelfde manier van training.
Voorbeeld: https://m.youtube.com/watch?v=xhapIYc1_dM
Het neus wrijven kende ik zo toegepast nog niet, het krabben en wrijven bij buikstreek en singeldrang pas ik wel toe ipv gedrag afkeuren en blokken.
Een paard mag van mij best reactie geven bij aansingelen, zo lekker voelt dat niet.
[***] schreef:Merci allemaal
Verhuizen is geen optie, heb er nog eentje lopen die je niet zomaar eender waar zet en 2 pony's op 2 verschillende plaatsen kan ik helemaal niet handelen. Zou dan toch steeds naar beiden willen gaan en is alleen maar extra gedoe.
Instructie zou kunnen, om eens mee te kijken. Maar structureel les is weer moeilijker, zowel financieel als dat ik er eigenlijk gewoon geen zin in heb
[***] schreef:en online? Bv TWE? Dat je een filmpje instuurt om te zien wat iemand anders zou zien?Klopt zeker wel maar hier zit niemand om de hoek en gaat het al snel tegen de 100 euro aan voor een les en dat is toch beste een smak geld. Ik heb het wel maar hou het liever voor als het echt nodig is zeg maarPlus dat ik zelf met nog wat dingen zit en het allemaal een beetje veel wordt op die manier.
[***] schreef:maar les gaat niet specifiek over oefening x en y hè? Het kan ook gewoon gaan wat die professional ziet, signalen die je misschien mist of dat je onbewust het e.e.a. bekrachtigt? Ik denk dat je hulpvraag juist voor een +R lesgever goede grond vind voor adviesZou kunnen, maar dan moet je ook weer ergens iets hebben waar je aan wil werken en een training opzetten zeg maar. En ik weet het op dit moment allemaal niet meer
[***] schreef:Dat is nu net het probleem, dat weet ik niet meer ... Steeds als ik denk iets gevonden te hebben dan gaat het toch ook weer niet. De ene keer wel, de andere keer niet. Kan nooit op voorhand zeggen wat of hoe, het is altijd afwachten en kijken. Ik word daar echt moe van![]()
Het lijkt alsof we niks meer kunnen opbouwen, terwijl dat bij Boke wel gewoon gaat. Daarbij zit er meer logica in, als je ergens een paar dagen aan werkt gaat het steeds beter, doe je er een week ofzo niks meer mee dan kan je weer opnieuw beginnen. Daar kan ik mee leven, dat is normaal. Maar bij Cobe kan je een week met hetzelfde bezig zijn en dan gaat het 3x goed en 4x slecht (of andersom). Ik weet wel dat paarden eens een slechte dag kunnen hebben, maar bij hem is het zo raar en onvoorspelbaar en hij kan zo extreem en moeilijk reageren dat het gewoon niet fijn meer is.
En ik weet niet wat het is, of ik doe het als eigenaar zo super slecht, maar denk dat dat wel meevalt, zeker omdat ik er nog eentje heb waarbij het wel goed gaat. Denk dat het echt iets medisch/lichamelijk is, de leeftijd om het algemeen te houden. Zit te denken of ik nog eens de DA laat komen om te testen op PPID (is al een paar keer negatief geweest maar hij is alweer wat ouder en met die 'darmproblemen' de laatste tijd) maar ergens wil ik het eigenlijk niet wetenHij is verder niet ziek of heeft geen grote dingen, maar het gaat 'm gewoon niet. Misschien is het weer een periode, maar voorlopig is het niet fijn.
[***] schreef:Het lijkt alsof we niks meer kunnen opbouwen, terwijl dat bij Boke wel gewoon gaat. Daarbij zit er meer logica in, als je ergens een paar dagen aan werkt gaat het steeds beter,
doe je er een week ofzo niks meer mee dan kan je weer opnieuw beginnen.
Daar kan ik mee leven, dat is normaal.
[***] schreef:Zo heb ik bv. nog steeds dat als ik in de paddock hem begroet en dan naar de zijkant van zijn lichaam loop dat hij in mijn kuiten wil bijten ... Dat doet hij niet als je bij het binnenkomen een handvol snoep in zijn mond duwt, dan vindt hij alles prima. Maar dan gaat hij weer anticiperen en raakt al 'over-aroused' nog voor ik binnen benMet poetsen is dat overigens hetzelfde, bepaalde plekken vindt hij echt niet leuk en laat dit duidelijk merken, maar zet een bak voer voor hem neer en je mag alles doen ...
Peetstap schreef:Dit valt me toch op..., hoe bedoel je dit precies ?
Want juist bij clicker werk herken ik dit totaal niet.., juist het tegenover gestelde:
Alles wat je traint of doet mbv clicker/voedsel dringt meer door, wordt goed onthouden en daagt uit tot eigen initiatief in het zoeken naar een "way to please".
ieris schreef:Is het geen idee eerst te oefenen met een stilstaande auto bv naast de buitenbak? Zodat hij echt even kan ontdekken vanaf beschermd contact? En dat je vanuit daar de auto laat draaien, en erna bv langsrijdt? Zodat je het opdeelt in kleinere stapjes?Ben nu aan het oefenen om Matsie aan auto's te laten wennen, steeds als er een auto langs komt klik ik en geef beloning, maar hij blijft wel vaak wegspringen en het echt eng vinden, zeker als er wat groter verkeer langskomt. Ik zou het wel fijn vinden als er daar eens iemand mee keek.
xyzutu2 schreef:Paarden met 'geestelijke' singelnijd zullen al snel gewoon door blijven eten want lekker voer is zoveel boeiender dan een pijnloze singel, paarden met pijn zullen op het moment van aansingelen toch altijd proberen te happen richting de eigenaar of zelfs in hun eigen borst of been om door middel van automutilatie die andere pijn te kunnen overstemmen.
xyzutu2 schreef:Je kunt paarden álles leren met de clicker, maar pijn is een hele duidelijke grens. Paarden met singelnijd kunnen binnen een dag leren om de singel te accepteren zonder te happen. Paarden die dat niet kunnen hebben in mijn ervaring vrijwel altijd pijn, of aan de rug of aan de buik, waardoor ze het aansingelen stomweg niet kúnnen accepteren, zelfs niet als je ze bergen met het lekkerste voer voorzet. Paarden met 'geestelijke' singelnijd zullen al snel gewoon door blijven eten want lekker voer is zoveel boeiender dan een pijnloze singel, paarden met pijn zullen op het moment van aansingelen toch altijd proberen te happen richting de eigenaar of zelfs in hun eigen borst of been om door middel van automutilatie die andere pijn te kunnen overstemmen.