Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

smileydees

Re: Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 11:55

Men, bij jij dapper zeg!

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 15:39

Aaah lieve reacties van jullie, dankjulliewel! Leuke punten zou helemaal leuk zijn, mooi meegenomen maar nog geen ambitie :) ! Mocht ze nou gewoon lekker gehoorzaam zijn en de punten zijn voldoende dan vraag ik wel een startkaart aan, mocht ze echt terror zijn dan trainen we lekker verder thuis en starten we in het binnenseizoen wel weer een keer!

Hahaha vandaag kon ik toch bijna mijn dapperheid uit het zand vissen en afstoffen :') !
Waar ik gisteren nog doodleuk schreef zonder zweep en sporen want die heb ik bijna nooit nodig bij haar. Kom ik daar vandaag toch even op terug :+ .

In de hoek waar ze dus al twee dagen lastig is, jullie raden het al; was ze dat vandaag weer -O- ! Maar vandaag deed de hele vooruit het niet meer haha. Ze wou er NIET doorheen, achteruit, of een andere kant op kon ze niet door mij, dus bevroor ze gewoon. Ik heb haar echt vooruit moeten schoppen en daarop kreeg ik 0,0 reactie (ja, omhoog, linksom of rechtsom weg willen draaien, maar niet vooruit). Dus toen was ik een beetje gefrustreerd, en zij ook :Y) . Uiteindelijk heb ik uiteraard mijn zin gekregen en gingen we weliswaar maar hupsje voor hupsje steeds verder de hoek door, duurde een paar minuten maar dan heb je ook wat >;) . Dus toen dacht ik okeee jonge dame, als jij niet naar mijn hulpen wil luisteren dan prima, vissen we even een zweepje ergens vandaan. En toen was het uiteraard weer helemaal over en was de hoek niet meer eng _-:( .

Dit prutsmuts moet ik wel voor op passen heb ik het idee.. Dit is gewoon klieren van het hoogste niveau want er is helemaal niks in de hoek. Tot nu toe vind ik haar pogingen tot 'niet door de hoek hoeven' soms best grappig; eerst omhoog, dan netjes met 4 benen aan de grond maar weigeren en nu gewoon bevriezen. Geen idee wat ze morgen uit haar mouwtje gaat schudden, maar ze is geloof ik best creatief. Het enige wat me geruststelt is dat het na 1 poging meteen klaar is met het gedonder, maar het is niet de bedoeling dat we nu elke dag strijd gaan hebben.

Maar dat mag de pret niet drukken! Daarna lekker proefje geoefend en dat ging goed :). De reden dat ik trouwens denk dat ik wel een keertje met haar op concours kan, is omdat ze met buitenrit (voorheen, onlangs natuurlijk niet meer gedaan) altijd super braaf is en echt nergens van opkijkt. Bijvoorbeeld vrachtwagens die haar met 60 inhalen interesseert haar niks, maar er moet geen golfkarretje over het erf rijden bij ons want dan is ze volledig over de zeik. Ik heb het idee dat alles wat 'anders' is, in de situatie die voor haar bekend is, ervoor zorgt dat ze zo in protest gaat. Dus dat idee gaan we zaterdag op de proef stellen :Y) .

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 18:24

Even een vreemde vraag misschien, maar beheerst je paard zijgangen (schoudervoor, travers)? Ik heb een tijd zo'n zelfde soort geval gereden: altijd een bakkabouter in Die Ene Hoek als ik er gewoon langs wilde rijden, maar zette ik haar traversmatig, dan was de kabouter plotseling verdwenen. Een paar keer travers - schoudervoor - travers - schoudervoor door die gruwelijke hoek en dan kon ik er weer gewoon rechttoe rechtaan doorheen.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 19:15

ik had t van de week ook ineens ... -O- vooruit achteruit links of rechtsom van mij part kruipend ga je door :') er is gewoon niks maar meneer bakkabouter is schijnbaar erg eng <<)

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 02:58

@CharlotteJay; Ik lig steeds helemaal in een deuk om jou reacties _O- . Jij weet volgens mij soms precies hoe ik me voel hahaha.

@Hilary; ik vind het geen vreemde vraag hoor :) . Iemand in het topic opperde inderdaad ook al het gebruik van zijgangen! Ik lees alles maar vergeet soms op iets te reageren (sorry!).
Travers beheerst ze perfect als ze schouderbinnenwaarts moet doen :') . Haha nee grapje SB gaat momenteel erg goed, in het begin deed ze wel precies het tegenovergestelde van wat ik van haar vroeg! Het gaat niet perfect als in M-proef waardig, maar wel perfect in de zin van; ze doet echt ontzettend haar best en verzamelt echt al netjes inmiddels met SB.

De enige reden dat ik niet meteen al schouderbinnenwaarts inzet, is omdat ze er soms moeite mee heeft om door het lijf te komen en als ik het 'koud' van haar vraag dan komt ze (in mijn ogen terecht!) direct in protest. De bakkabouters heten ons vaak als welkom als ik aan het losstappen/losdraven ben :') . Ik ben altijd wel heel secuur met los rijden/werken voordat ze 'echt' moet werken, voornamelijk vanwege haar peesblessure maar ook omdat ik wil dat ze haar lijf echt goed gebruikt.
Overigens wordt ze in de 'enge' hoek wel 1 compacte spiermassa onder mij, maar absoluut niet ontspannen. (Zodra ik haar er doorheen heb ontspannen we samen meteen, anders blijven we er in hangen haha). Wat ik nu doe is van tevoren doorzitten en haar met mijn binnenbeen er doorheen werken. Het is wel een goede tip, ik zou in stap op een ontspannen manier SB kunnen vragen voordat we de hoek ingaan en proberen zo de hoek door te komen! Voorhand een beetje naar binnen, kont op de hoefslag en dan zonder echte oprichting (om proberen ontspanning te houden). Bedankt voor de tip!! Travers ben ik nog niet mee bezig geweest met haar, misschien een idee om het mee te gaan nemen in de lessen :j

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 06:35

Net al jouw berichten gelezen TS en ik zie dat je al mooi vooruit bent gekomen. +:)+
Dat schakelen wat je deed terwijl je instructeur wat anders bedoelde :+ is op zich niet heel verkeerd denk ik, omdat je je paard even aan het werk zet en ze niet of minder de kans krijgt om te gaan hangen en doen.
Oh en plekken waar bakkabouters en andere 'enge' dingen zitten heb ik altijd over geleerd dat je daar je paard even aan het werk moet zetten, bijv met tempowisselingen, pasje wijken, desnoods even overdreven veel stelling en buiging naar binnen vragen.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 17:11

Lauraa90 schreef:
@CharlotteJay; Ik lig steeds helemaal in een deuk om jou reacties _O- . Jij weet volgens mij soms precies hoe ik me voel hahaha.

jup :') heb een heel gevoelig paardje gereden die in de galop er ineens bokkend vandoor ging... paardje scheen Z dressuur te lopen maar nooit iets van gemerkt -O- bij haar was trouwens een vest wat ineens over de paal hing echt iets waardoor ze over de zeik ging := en dan gewoon voetjes van de vloer en rodeo showtje =:) dus ja weet wat je door maakt en t is zooo fijn wanneer ze weer fatsoenlijk met je omgaat en je weer heerlijk kan genieten van het rijden :+:

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 14:16

op concours :wow: . Jij bent dapper :D
Ik zou eerst gewoon naar andere locaties gaan, en mijn instructeur meeslepen. ben niet meer zo stoer hihi.

Jij gaat echt hartstikke vooruit hoor, met je paard! kijk eens, van waar jullie gekomen zijn. En die instructeur moet je houden :j

Moest ( sorry) erg hard lachen om het stukje met harder en trekken :')

Ben erg benieuwd, hoe het ging, vandaag!

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 19:38

Nou dat was me wel een dagje :wow: !
Om maar met de deur in huis te vallen, ons debuut hebben we afgerond met een 198 en 185 :):) !
Ze was zo ontzettend braaf, ze heeft letterlijk geen pas verkeerd gezet!!! Ook met wassen, knotten (4 man aan het plukken aan haar) trailer, opzadelen, losrijden was ze echt ongelooflijk braaf! En ik? Ooooh wat was ik zenuwachtig. In de losrij baan gaf zij mij echt een; 'kom maar, het is niet eng dit kunnen wij' gevoel :') . Kleine held op sokjes, thuis zo stout en op vreemd terrein zo belachelijk braaf <3 .

Natuurlijk vergat ik volkomen te rijden in de proef, ik was alleen maar gefocust op; wat zegt mijn voorlezer, hoe ziet mijn paard eruit, oh voet kan beter in de beugels, oh even teugels herpakken, zucht... :+ . En zij deed maar gewoon heel braaf wat ik allemaal van haar vroeg :+: ! Ze was wel zenuwachtig, mestte tijdens het losrijden (ze mest normaal nooit onder het zadel), en vond natuurlijk plantenpotjes e.d. wel spannend.

Gisteren met de les was de moed me nog in de schoenen gezakt. 2 man hadden les, 4 man in de baan, ik had proefgericht les maar het was gewoon te druk allemaal in die baan. Mijn instructeur zat bij de C (normaal bij B), natuurlijk dood eng dus daar kwam ze overeind, weigerde ze, wou ze wegspringen. Steeds tegenliggers waardoor ik mijn figuren niet kon rijden, dus ik was het gisteren al zat en wou bijna thuis blijven :') . Overigens deed zij gisteren (op het prutsmuts bij C na) ook echt ontzettend haar best. Als ze iets voor je doet, dan doet ze het ook echt met de volle 100%, ze geeft dan echt alles.

Dus ik ben ECHT ontzettend trots op haar! Een half jaar terug was het zo'n gigantisch drama met haar onder het zadel, en nu doet ze echt zo erg haar best *\o/* !

@Getup; Mijn instructeur kwam vandaag onverwachts opdagen tijdens het losrijden, dat vond ik echt super leuk! Brengt toch een beetje zekerheid met zich mee haha. Hij mag ook niet meer weg, al zou hij willen :') !!

Afbeelding

Afbeelding
Op de trailer, ze kijkt wel een beetje zielig hihi (omdat ik 1839329 foto's probeerde te maken, terwijl zij hooi wou eten) <3

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 19:48

Gefeliciteerd! Super! de aanhouder wint!

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 20:05

Nou had ik gelijk of had ik gelijk, gefeliciteerd meis met je overwinning en de prachtige punten.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 20:19

Goed gedaan! Leuk commentaar op het tweede protocol ook *D

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 20:34

Super!
Is ze thuis niet gewoon veel te veel aan het zoeken, om vervolgens te kunnen gaan draken? Volgens mij moet die inderdaad gruwelijk hard bezig gehouden/ aan t werk gezet worden.

Op vreemd terrein is ze afgeleid door andere dingen en weet ze niet, hoe het er normaalgesproken uit ziet.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 20:46

ik heb je hele topic net door gelezen, wat heb jij een geduld zeg, ENORM!

Respect dat je het volgehouden hebt, het succes heb je nu ook echt verdiend. Geniet ervan!!

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 20:48

Je geduld word beloond! Wat een geweldige punten zeg!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 21:18

Geweldig zeg :D

Waarschijnlijk zo overdonderd dat ze maar besloot dat het veiliger was om op jou te letten :D

Biidschap is dus duidelijk, paard moet gewoon meer aan het werk.

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 21:23

Super! De aanhouder wint!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 23:48

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
Wat goed!

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-16 12:32

Bedankt voor jullie lieve reacties!! Ik grapte thuis nog dat ze misschien wel iedereen zou verbazen en super braaf zou zijn, en dat deed ze ook nog <3 .

@Kamsel; Dankjewel :)!

@myk_en_shant; Je had gelijk! Haha ik zal vaker naar jou luisteren := ! Dankjewel!

@Hilary; Bedankt! Dat vond ik ook leuk om te lezen! Ik heb ook echt geprobeerd om het voor haar een leuke ervaring te maken, zodat ze op wedstrijd gaan niet meteen linkt aan stress (ook al heb ik daar wel een heel makkelijk paard in, naar de kliniek gaat ze ook altijd met alle liefde mee, ondanks alle ellende die we haar daar al hebben aangedaan). Zelf vond ik dat ik nog veel spanning mee bracht, dus dan is het extra leuk om dat als jury commentaar te krijgen :) .

@Getup; Dankjewel! Dat is inderdaad ook mijn idee. Thuis is elk grassprietje dat de andere kant op staat, aanleiding tot prutsmuts. Ze vindt het ontzettend leuk om echt te werken, op wedstrijd keek ze ook haar oogjes uit. Ze vond het wel echt spannend maar was ook wel lekker nieuwsgierig en heel dapper haha. Vooral in de training dus veel afwisseling zoeken en nieuwe dingen blijven introduceren. Wat dat betreft is het jammer dat ze (voorlopig) niet meer mag springen, als 4-jarige liet ik haar af en toe vrijspringen, dat vond ze helemaal prachtig.

@Knakker; Aah dankjewel! Respect dat je het hele topic hebt doorgelezen :wow: !

@Welmoed__; Dankjewel :)!

@Sizzle; Dankjewel! Haha inderdaad :') . Boodschap is inderdaad duidelijk nu :))

@Dancer; Dankjewel :)!

@Moonfish13; Haha bedankt! :)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 12:49

wat is nu je verdere planning?

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-16 15:11

Knakker schreef:

Proberen lekker zo door te gaan. Ik heb geen echte wedstrijdambities, maar ik merk wel dat ik serieuzer train als ik wedstrijd heb haha. Dus ik denk dat ik eens in de 4 weken op concours ga, vooral voor mezelf en natuurlijk als afwisseling voor haar!
Ik ga wel een startkaart aanvragen, ik vind dat je erg weinig hoeft te doen in een BB proef. Ik was bang dat ze teveel tijd zou krijgen om te spoken maar dat deed ze gelukkig niet. Om de uitdaging er in te houden gaan we maar voor het echie :Y) !

Verder blijven we standaard op maandag lessen en ga ik vooral lekker genieten van haar (en hopelijk zij ook een beetje van mij). Proberen thuis nu voor elkaar te boksen dat ze ook daar in de buitenbaan niet zoveel spoken ziet.

lindalacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 21:49

oefening en geduld baart kunst!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 12:50

Lauraa90 schreef:
Knakker schreef:

Proberen lekker zo door te gaan. Ik heb geen echte wedstrijdambities, maar ik merk wel dat ik serieuzer train als ik wedstrijd heb haha. Dus ik denk dat ik eens in de 4 weken op concours ga, vooral voor mezelf en natuurlijk als afwisseling voor haar!
Ik ga wel een startkaart aanvragen, ik vind dat je erg weinig hoeft te doen in een BB proef. Ik was bang dat ze teveel tijd zou krijgen om te spoken maar dat deed ze gelukkig niet. Om de uitdaging er in te houden gaan we maar voor het echie :Y) !

Verder blijven we standaard op maandag lessen en ga ik vooral lekker genieten van haar (en hopelijk zij ook een beetje van mij). Proberen thuis nu voor elkaar te boksen dat ze ook daar in de buitenbaan niet zoveel spoken ziet.

Heel veel succes!!

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 10:36

@Lindalacht; inderdaad, gelukkig wel :D!

@Knakker; dankjewel!

Gisteren toch ineens heel veel spanning tijdens het rijden. Zondag had ze lekker vrij gehad dus gisteren was voor het eerst weer onder het zadel thuis. Gelukkig had ik les, en hebben we het mooi af kunnen vloeien. Maar ik denk dat ze toch iets meer spanning had dan dat ze liet blijken zaterdag, en dat moest ze nog even afvloeien.

Aanstaande zondag hebben we de fotoshoot, dan weer lekker tutten, prutsen en knotten zonder dat we daadwerkelijk op concours gaan. Dat is wel even goed denk ik! Dan een paar weekjes lekker trainen thuis en als ik het gevoel heb dat we er beide klaar voor zijn dan pakken we weer een concoursje mee. Lekker rustig aan want ik wil echt heel graag dat zij het leuk gaat/blijft vinden om mee te gaan :j!

Ik zal wat foto's plaatsen in dit topic zodra ik ze heb (na lang mezelf overtuigen, durf ik dat :') ). Daarna wordt het denk ik tijd voor een topic met een titel die beter bij haar nieuwe imago in spé past *\o/* !
Mits er natuurlijk mensen zijn die graag af en toe nog horen hoe het gaat. Maar eerst; foto's! *-:)

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 10:41

Heel fijn om te lezen dat ze zo flink is geweest. Daar zal jij ook wel weer een flinke postieve boost aan overgehouden hebben. Dat ze erna wat vervelende was, lijkt mij helemaal normaal.