Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:16

onkeltje schreef:
Je laat een 3 jarig kind ook niet alleen met paarden.
Niet met paarden waarvan je weet dat ze kunnen bijten of slaan.
Ze zien de uitdrukkingen van een paard niet, en ze kennen geen gevaar.
De meeste kinderen rennen maar tussen de paarden door, bewegen iets te fanatiek, wapperen met alles wat los en vast zit.
Sorry, maar als deze kinderen een keer een been of bijt naar zich toe krijgen, dan vind ik het niet terecht om het paard te straffen.
En inderdaad, paarden praten paardentaal, dus als wij maar schoppen praten wij dus ook paardentaal?
Schei toch uit...

Er lopen bij ons enorm veel kinderen op de manege rond, die komen met broertjes en zusjes mee en kinderen kun je nu eenmaal niet vastbinden.
En ELK paard kan bijten of slaan maar de mijne komt daar nooit ongestraft mee weg.
Uiteraard wijs ik kinderen erop dat ze er nooit achter moeten gaan staan, net zo goed dat ik mijn paard erop wijs dat hij zich netjes moet gedragen.
Overigens is mijn paard ongelooflijk voorzichtig en lief met mijn 3 jarige....

tjessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:17

onkeltje schreef:
Je laat een 3 jarig kind ook niet alleen met paarden.
Niet met paarden waarvan je weet dat ze kunnen bijten of slaan.
Ze zien de uitdrukkingen van een paard niet, en ze kennen geen gevaar.
De meeste kinderen rennen maar tussen de paarden door, bewegen iets te fanatiek, wapperen met alles wat los en vast zit.
Sorry, maar als deze kinderen een keer een been of bijt naar zich toe krijgen, dan vind ik het niet terecht om het paard te straffen.
En inderdaad, paarden praten paardentaal, dus als wij maar schoppen praten wij dus ook paardentaal?
Schei toch uit...

Klopt je hoort een klein kind niet zonder toezicht bij de paarden te laten, en als een kind is geschopt ben je meestal al telaat met straffen.
Maar als ik een kind bij zou hebben en ik zie dat het paard al dreigt om iets te doen dan staf ik dat gelijk met een tik of een schopje.
En er zijn nou eenmaal mensen zo onverantwoordelijk om kleine kinderen alleen te laten.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:17

Mijn hengsten krijgen absoluut wel eens een schop onder hun hol en als ze het verdienen hard ook. Als mijn pony zich ergert aan de ander maar omdat ik ertussen sta bijt ie mij vol in mn flikker, dan zeg ik nee he, doet dat eens niet. Dan is het BAM en weer klaar. Even boos, even mopperen en dan is hij weer lief.het komt niet dagelijks voor maar het gebeurt wel eens. Als ze vol over mij heen lopen, bijten of slaan of dreigen te slaan straf ik dit direct af. Het hangt van de situatie af of het een verbale, milde fysieke correctie (bor of een duw) of een rotschop is. Ik kijk wel eens naar wat de pony's onderling doen en daar gaat het er wel veel harder aan toe. Ik denk dat die correctie voor een paard super helder is. Iedereen die mijn hengsten ziet die vindt ze altijd geweldig braaf en schattig en lief, zo zijn ze niet echt geboren, ja ze zijn lief geboren maar icm met de hormoontjes krijgen ze best nog eens praatjes. Alles leuk en aardig maar er is ook een grens. De dieren die niet af en toe op hun plek worden gezet zijn doorgaans lomp en irritant. Ik zie het om mij heen zoveel. Ik kan de pony op stem helemaal sturen, gewoon omdat de verhoudingen in orde zijn en iedereen weet waar ie aan toe is

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:19

Ik werk met paarden en heb een paar keer heel impulsief gereageerd op iets wat een paard deed. Een paard mag van mij best waarschuwen als hij iets niet leuk vindt, dan hou ik daar rekening mee. Maar als het paard mij schopt, schop ik direct terug. Niet een minuut later, maar zonder na te denken en binnen een paar seconden. Je kan maar beter gelijk duidelijk zijn voordat er ongelukken van komen.
Zo heb ik ook ooit een jaarlinghengst direct terug gebeten toen hij mij beet. Dat hielp prima, hij heeft het nooit meer gedaan.
Om andere redenen zou ik niet schoppen, een paard moet het wel begrijpen.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:19

Wát een topic, ongelooflijk :')

'Mentale kleineren van parelli?' 'Iemand zijn neus breken als je ziet dat iemand zijn paard een elleboogje geeft?' 'Dierenbescherming voor een goeie tik?' 'Je schopt je kind toch ook niet?'

Wauw. Echt.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:20

Afstraffen en belonen moeten altijd op gepast moment en met gepaste hoeveelheid.

Ik duld geen wapperende benen,respectloos uit de weggedrukt worden of een ongevraagde gebitscontrole :o

Bij mij gaan er dan ook onderdelen wapperen,ik denk er verder niet over na en als het klaar is,dan is het klaar.

Mijn paarden zijn volgzaam,ontspannen,nieuwschierig en respectvol.Ik kan ze alle 3 tegelijk mee de weg over nemen en voor het hek staan ze netjes te wachten totdat ze losgeknipt worden en lekke gras mogen eten.

Dat bereik je echt niet door lief te zijn op de verkeerde momenten en ja,hier heeft er ook wel eens een een rotschop gehad.Ik pik het namelijk niet om door een paard met zijn kont weggeduwd te worden als ik hooi sta uit te schudden.

Is nu 7 jaar geleden,hij heeft het nooit meer gedaan.Doel bereikt...

Heb door mijn werk ook allerlei verschillende paarden in handen gehad,paarden die nauwelijks in mensenhanden waren geweest en gewoon onopgevoede types.
De een behandel je anders dan de ander...Wel eens een dekhengst in handen gehad die het nodig vond om de hele wereld te vertellen dat "ie het mannetje was"? Geloof mij,die geef je ook geen aai over z'n bol en dan zeggen "nounou,rustig maar hor,hij is braaf" Die moet bij de les gehouden worden anders is het levens gevaarlijk...

Of wat dacht je van een veulen die mij de box uit wilde schoppen?Kan je vertellen dat hij dat ook nooit meer in z'n hoofd zal halen.

Ik zeg altijd maar....Paarden pak je met fluwelen handschoenen,maar ik ben niet bang om ze uit te doen en ze er een draai mee om hun oren te geven :o

TS,Omgaan met paarden moet je leren,dat doe je niet in een dag. Paarden en pony's hebben niet te bijten en te schoppen,de situatie die jij beschrijft vind ik levensgevaarlijk.Ene pony bijt en de ander slaat naar achter,er stond wel iemand tussen.Hoe had je gereageerd als jouw dochter die achterbenen in ontvangst had mogen nemen?

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:20

NeverGiveUp schreef:

'Mentale kleineren van parelli?' 'Iemand zijn neus breken als je ziet dat iemand zijn paard een elleboogje geeft?' 'Dierenbescherming voor een goeie tik?' 'Je schopt je kind toch ook niet?'

Wauw. Echt.

Jij vermaakt je kostelijk ?
:=

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:21

wij schoppen niet, maar wil ook niet geschopt worden.
Het ligt dus een beetje aan de situatie.

Je kan je paard wel elke keer een tik op de neus geven maar daar word ook niemand vrolijk van, je paard word schuw, en jij kan straks zn hoofd niet eens meer aanraken.

Wij laten ze vaak even schrikken door een flinke snauw!. is hij niet van onder de indruk, dan zetten we het paard terug met terug drukken, en op zn plek zetten.

Word het onhandelbaar gaan wij ook onhandelbaar terug doen.
Je moet het uiteindelijk wel van 600 kilo winnen.
De aanhouder wint, en de aanhouder blijft de baas. :)

tjessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:24

Nens77 schreef:
NeverGiveUp schreef:

Wauw. Echt.

Haha ja ik ook,
kom op als je tegen een paard zegt niet doen zal hij echt niet stoppen.
En een keer een tik als het nodig is, is echt geen mishandeling.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:26

Aileen_Noël schreef:
zal even mijn reactie toelichten: als ik zie dat iemand een paard een elleboog geeft tegen zijn neus, breek ik diegene zijn neus. Dreigement of niet, zo zit het dus

oef, heb jij het IQ van een kiwi?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:26

Sappos schreef:
Mijn hengsten krijgen absoluut wel eens een schop onder hun hol en als ze het verdienen hard ook. Als mijn pony zich ergert aan de ander maar omdat ik ertussen sta bijt ie mij vol in mn flikker, dan zeg ik nee he, doet dat eens niet. Dan is het BAM en weer klaar. Even boos, even mopperen en dan is hij weer lief.het komt niet dagelijks voor maar het gebeurt wel eens. Als ze vol over mij heen lopen, bijten of slaan of dreigen te slaan straf ik dit direct af. Het hangt van de situatie af of het een verbale, milde fysieke correctie (bor of een duw) of een rotschop is. Ik kijk wel eens naar wat de pony's onderling doen en daar gaat het er wel veel harder aan toe. Ik denk dat die correctie voor een paard super helder is. Iedereen die mijn hengsten ziet die vindt ze altijd geweldig braaf en schattig en lief, zo zijn ze niet echt geboren, ja ze zijn lief geboren maar icm met de hormoontjes krijgen ze best nog eens praatjes. Alles leuk en aardig maar er is ook een grens. De dieren die niet af en toe op hun plek worden gezet zijn doorgaans lomp en irritant. Ik zie het om mij heen zoveel. Ik kan de pony op stem helemaal sturen, gewoon omdat de verhoudingen in orde zijn en iedereen weet waar ie aan toe is

Inderdaad. Als mijn paard mij schopt hou ik het niet eens bij 2 schoppen, die krijgt gewoon echt op zn flikker. Bij mij mag veel en goed gedrag wordt beloond, maar zulke spelletjes gaan we niet spelen.

TheoRoelvink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:27

Waarom schakelen jullie de paardenfluisteraar niet in? Zal hij ze influisteren dat goedbedoeld kattekwaad genegeerd moet worden..............................

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:28

Nens77 schreef:
NeverGiveUp schreef:

Wauw. Echt.

Nou nee, ik erger me kapot eigenlijk.

tjessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:31

femo schreef:
Aileen_Noël schreef:
zal even mijn reactie toelichten: als ik zie dat iemand een paard een elleboog geeft tegen zijn neus, breek ik diegene zijn neus. Dreigement of niet, zo zit het dus

_O- haha LoL

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:31

NeverGiveUp schreef:
Nens77 schreef:

Nou nee, ik erger me kapot eigenlijk.

Dat kan ook, vond je samenvatting overigens erg gevat.....
Heb je ook nog een nuttige toevoeging ?

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:33

Jeetje nou ik vermaak me zeker :') Wat een stel penny's zitten hiertussen.
Ik heb twee volwassen paarden waarvan 1 een brutale opdonder en de ander is een, gelukkig minder brutale, hengst. Beide zijn ze regelmatig bezig met hun grenzen opzoeken, zo zijn die beesten nou eenmaal. Helemaal niet erg want met een stemverheffing is het meestal zo voorbij. Schoppen en slaan is maar zelden nodig, maar ook een paard maakt wel eens een fout door verkeerd gedrag te tonen en dat straf ik ook direct af. En dat heet gewoon opvoeding hoor. Dat een paar mensen hier voldoen met een opvoeding met 'oeh en aah', en enkel een stemverheffing als straf, tja dan heb je gewoon geluk. Als iemand een keer een hengstige merrie op concours voor de neus van mijn paard zet en hij sleurt me die richting op of hij slaat met een voorbeen, dan krijgt hij een maatje 38 terug. Want die stemverheffing horen ze dan niet meer hoor, met een beetje geluk komt mijn maatje 38 wel binnen. En met nog meer geluk denkt paardlief 'oeps, dat was niet de bedoeling!' en houdt hij ook op en onthoud hij ook dat hij dat niet meer moet doen. Beter toch? En daar hoef je geen bontkraagje of gefrustreerde vrouw voor te zijn hoor. Trieste reactie was dat trouwens.

De hengst was hier gewoon een voorbeeld, ook genoeg ruinen die nog wel eens baasje overlopen om naar een sappige grasspriet te denderen of een pissige merrie die simpelweg niet mee wil werken. Kom op zeg, het zijn paarden.. Bizar dat een paard vergeleken wordt met een hond.. Een paard is een ontzettend groot beest en onder elkaar gaat het ook niet over rozen. Daarbij vind ik een schop een ontzettend eerlijke straf, net zoals ik wel eens hoor dat mensen terug bijten. Behoorlijk effectief! Al zit ik liever niet met een mond vol paardenhaar, daarbij is de kans op een kopstoot groot :+ Op de benen trappen vind ik trouwens wel link, meestal is die dikke buik wel in de buurt als het paard echt te ver. Maar nogmaals, het is niet vaak nodig, het is meer voor noodsituaties. Want ook een paard kan wel eens anders reageren dan dat je gewend zijn, dat kan door omstandigheden komen en niet altijd aan een slechte opvoeding.

PH_Jump

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:33

Als een paard mij bijt krijgt hij een klap op zijn neus...
Als hij naar me trapt,dan trap ik nog harder terug...

Paarden in de natuur doen dat toch ook?
En is het zo fijn om 600 kilo tegen je tehebben...?

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:34

Sappos schreef:

Nies_ schreef:
Inderdaad. Als mijn paard mij schopt hou ik het niet eens bij 2 schoppen, die krijgt gewoon echt op zn flikker. Bij mij mag veel en goed gedrag wordt beloond, maar zulke spelletjes gaan we niet spelen.

Beide helemaal mee eens!

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:34

Ik heb een bijna 3 jarige puber tante die ik ook eens een schop heb verkocht omdat ze mij probeerde te trappen. Gevolg ze heeft het noooit weer gedaan. Ik bestraf meestal met mijn stem of een tik maar bij een grove overtreding zoals schoppen platdrukken of iets in die richting kan ze echt een schop verwachten. Paarden corrigeren elkaar ook op die manier en dat komt echt 10 keer harder aan dan een schop van een mens.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:36

femo schreef:
Aileen_Noël schreef:

Hihi.

Wat nou als je met je rug naar een paard toe staat en hij bijt je opeens lelijk in je rug/schouder?
Dan reageert mijn elleboog pijlsnel en raakt ie waarschijnlijk paardlief zijn bolle neus, fantastisch, paard hapt en wordt gelijk afgestraft. En nog duidelijk ook, want hij kreeg een tik tegen zijn hoofd waar hij mee beet. Dit is slechts een voorbeeld, maar zo kan het gaan. Ga jij dan mijn neus breken? Lekker type ben je dan..

tjessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:36

essie_blue schreef:
Jeetje nou ik vermaak me zeker :') Wat een stel penny's zitten hiertussen.
Ik heb twee volwassen paarden waarvan 1 een brutale opdonder en de ander is een, gelukkig minder brutale, hengst. Beide zijn ze regelmatig bezig met hun grenzen opzoeken, zo zijn die beesten nou eenmaal. Helemaal niet erg want met een stemverheffing is het meestal zo voorbij. Schoppen en slaan is maar zelden nodig, maar ook een paard maakt wel eens een fout door verkeerd gedrag te tonen en dat straf ik ook direct af. En dat heet gewoon opvoeding hoor. Dat een paar mensen hier voldoen met een opvoeding met 'oeh en aah', en enkel een stemverheffing als straf, tja dan heb je gewoon geluk. Als iemand een keer een hengstige merrie op concours voor de neus van mijn paard zet en hij sleurt me die richting op of hij slaat met een voorbeen, dan krijgt hij een maatje 38 terug. Want die stemverheffing horen ze dan niet meer hoor, met een beetje geluk komt mijn maatje 38 wel binnen. En met nog meer geluk denkt paardlief 'oeps, dat was niet de bedoeling!' en houdt hij ook op en onthoud hij ook dat hij dat niet meer moet doen. Beter toch? En daar hoef je geen bontkraagje of gefrustreerde vrouw voor te zijn hoor. Trieste reactie was dat trouwens.

De hengst was hier gewoon een voorbeeld, ook genoeg ruinen die nog wel eens baasje overlopen om naar een sappige grasspriet te denderen of een pissige merrie die simpelweg niet mee wil werken. Kom op zeg, het zijn paarden.. Bizar dat een paard vergeleken wordt met een hond.. Een paard is een ontzettend groot beest en onder elkaar gaat het ook niet over rozen. Daarbij vind ik een schop een ontzettend eerlijke straf, net zoals ik wel eens hoor dat mensen terug bijten. Behoorlijk effectief! Al zit ik liever niet met een mond vol paardenhaar, daarbij is de kans op een kopstoot groot :+ Op de benen trappen vind ik trouwens wel link, meestal is die dikke buik wel in de buurt als het paard echt te ver. Maar nogmaals, het is niet vaak nodig, het is meer voor noodsituaties. Want ook een paard kan wel eens anders reageren dan dat je gewend zijn, dat kan door omstandigheden komen en niet altijd aan een slechte opvoeding.

Heel herkenbaar mijn knol vind eten ook altijd erg belangrijk, maar hij wordt gewoon opzijn plek gezet als hij ook maar probeert gras te pakken onder het werk.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:39

Ik heb er ook nog wel 1 voor de dame die iemand even een gebroken neus slaat.
Onlangs was bij ons de dierenarts op stal voor een vijfjarige, onopgevoede (s)Tinker. Hij is nu een mas d of drie van haar. De eigenaresse weigert het dier op zijn plek te zetten dus hij heeft al diverse mensen (waaronder dus ook kinderen en niet een hapje maar vol in de rug) gebeten, en getrapt.
Dat wordt dus bestraft met een 'foei' een rukje aan het halstertouw of een pasje achteruit.
Toen moest de dierenarts komen, en wilde hij de dierenarts het licht uit de ogen trappen.
De dierenarts reageert daarop met een flinke schop terug en nog een om het af te leren (dat zei hij er ook bij).
Eigenaresse beledigd natuurlijk, en jij zou dan de dierenarts een gebroken neus slaan ????
Het is toch van de zotte, dat zo een man zijn werk niet kan doen en het dier niet kan helpen omdat je als eigenaar je verantwoording niet neemt en je dier niet op zijn plek zet ?!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:42

Wat ik apart vind is dat veel mensen het normaal vinden om een paard te corrigeren met hun stem.
Ik zie paarden zelden tegen elkaar praten, dan is er echt iets aan de hand.

Paarden praten met lichaamstaal en het zou logisch zijn voor het paard, als wij dat ook gebruiken.
Een blik zou genoeg moeten zijn, het opheffen van je hoofd, je een keertje groot maken.

Jullie leren je paard te reageren op commando's maar dat is aangeleerd gedrag en geen paardentaal.

Ik ben meestal stil als ik in de stallen bij de paarden ben of als ik er buiten tussen loop.
Ik raak mijn paarden meestal ook niet aan, ken maar weinig paarden die het op prijs stellen dat er te pas en te onpas aan hun gezeten wordt.
Je begeeft je in hun ruimte en zij hebben ook recht op eigen ruimte , ook al moeten ze wijken voor mij, opdringerig zijn is weer een ander uiterste.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:42

'Een 3 jarige moet ook gewoon niet zonder begeleiding daar rondlopen', wat een onzin.

Mijn paard heeft geleerd ten alle tijden niet te trappen naar iemand, richting mij mag het best, onder het werk, als IK lastig ben, maar verder moet zij niet proberen nukkig te doen.
Slechte zin mag ze best hebben, die uit ze maar door haar oren naar achter te doen, niet door te bijten of slaan. Laatst stond mijn 3 maanden oude pup haar aan de benen te bijten, zowel voor als achter, en meer dan een zucht kwam er niet vanaf, trappen moest ze ook écht niet doen.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:45

spatter schreef:
Wat ik apart vind is dat veel mensen het normaal vinden om een paard te corrigeren met hun stem.
Ik zie paarden zelden tegen elkaar praten, dan is er echt iets aan de hand.

Paarden praten met lichaamstaal en het zou logisch zijn voor het paard, als wij dat ook gebruiken.
Een blik zou genoeg moeten zijn, het opheffen van je hoofd, je een keertje groot maken.

Jullie leren je paard te reageren op commando's maar dat is aangeleerd gedrag en geen paardentaal.

Ik ben meestal stil als ik in de stallen bij de paarden ben of als ik er buiten tussen loop.
Ik raak mijn paarden meestal ook niet aan, ken maar weinig paarden die het op prijs stellen dat er te pas en te onpas aan hun gezeten wordt.
Je begeeft je in hun ruimte en zij hebben ook recht op eigen ruimte , ook al moeten ze wijken voor mij, opdringerig zijn is weer een ander uiterste.

een paard zal je niet 'zien' als paard ;)