Jong, onhandelbaar paard. Hulp gevraagd!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:13

Bovenstaande posts bewijzen dat je nog enorm onvolwassen bent en niet verantwoordelijk genoeg voor een jong paard als je 'geen zin hebt' om dat dier op te voeden. En dat is niet erg als je 14 bent maar doe dan ook niet alsof ik je aanval en ik fout zit. Leer van wat er allemaal op bokt gebeurd zoals ik dat ook doe. Dan hoef je zelf zulke domme fouten niet meer te maken. Want fouten maken doen we allemaal al vaak zat...

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:13

Heleennn schreef:
Mahitri schreef:
Jammer dat je geen paard meer wilt. Jouw situatie ben ik al zo vaak tegen gekomen. Iemand met weinig ervaring koopt een jong paard dat eerst braaf is en daarna de grenzen gaat verleggen. Dan durven we het paard niet meer aan te pakken en neemt hij de controle over met als gevolg een vervelend paard.
Beste optie is om inderdaad je paard te kopen en mocht je toch weer overwegen om wel een paard te kopen (ik neem aan dat je je toch niet door bokkers laat tegenhouden), ga dan voor een ouder paard met al flink wat ervaring.
Zodat je lekker kunt genieten van je paard i.p.v. er angstig voor te worden. Het is echt geen schande om geen jong paard aan te kunnen, dat is nu eenmaal een vak apart. Laat een ander maar met dat pubergedrag bezig gaan en zorg dat je zelf weer plezier in de paarden krijgt.

Ik heb niet "weinig ervaring", ik rijdt al zes of zeven jaar en heb ook al ervaring met jonge pony's. Ik heb gewoon geen ervaring met "hebberige" paarden. Hiermee bedoel ik dat ze altijd nét iets meer moet nemen dan ze krijgt. Ik wil helemaal niet zo'n paard, moet je altijd liggen opvoeden, bah!

Opvoeden zou ik niet zeggen. Die paarden hebben enkel betere leiding en strakkere regels nodig dan andere paarden en meestal verdwijnt dat als ze ouder worden. Je paard handelt uit onzekerheid. Je paard is onzeker omdat je zelf onzeker bent. Je paard spiegelt je echt. Jij bent onzeker dus je paard wordt onzeker. Jij hebt op een gegeven moment agressie gebruikt je paard gaat zich verdedigen. Maar mss wordt je wel zekerder van jezelf als je je meer verdiept in grondwerk (kan ook dmv boeken). Als jij zekerder wordt zullen de problemen langzaam aan verdwijnen.

marlonFloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:14

ik heb niet het hele toppic doorgelezen dus sorry als deze dingen al gevraagdt zijn. ik las ook dat je voor jezelf de knoop al doorgehakt heb maar als je haar nu hals over kop in een kwade bui verkoopt ga je geheid spijt krijgen.

heb je deze dingen al geprobeert?:

ik las ergens in het begin dat je haar nog niet had laten nakijken door een osteopaat. dit raad ik je zeer aan. mijn paard werd ook vervelend op een gegeven moment en wat bleek hij zat compleet vast aan alle kanten hij wist gewoon zelf niet meer hoe hij zijn spieren moest ontlasten want liep hij op de ene manier dan kreeg hij hier pijn en liep hij op een andere manier dan kreeg hij wel weer last van andere spieren. gelijk na de eerste behandeling ging het een stuk beter met hem.

heb je constant les van 1 en dezelfde instructeur? zoja waarom overweeg je geen andere om te kijken of die misschien andere tips en rijmanieren uitprobeert? misschien valt deze manier van rijden wel niet goed bij jou paard? (ik kan je rechtricht lessen zeer aanraden, heb ik zo veel aan gehad met mijn paard)

misschien vraag jij op dit moment wel teveel van je jonge paard en wil ze liever niet alle dagen gereden/gelongeert worden. heb je al eens geprobeerd om haar na een paar dagen weer op een rustige manier op te pakken?

ik heb verder zelf geen ervaring met jonge paarden dus misschien werkt dit totaal niet voor jou maar het is allicht het proberen waard voordat je haar weg doet.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:15

Paard past gewoon niet bij jou en jij niet bij dat paard, klaar.

Gewoon een paard gaan zoeken dat bij je past en genieten maar.

Heel simpel, niks om je voor te schamen.

Je bent bang geworden en ja dan heb je een probleem met dat paard, want je houdt ze niet voor de gek.

En je hebt gewoon niet voldoende ervaring om dat paard goed te kunnen aanpakken en door te pakken en goed op te voeden.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:20

NWDynamite schreef:
Bovenstaande posts bewijzen dat je nog enorm onvolwassen bent en niet verantwoordelijk genoeg voor een jong paard als je 'geen zin hebt' om dat dier op te voeden. En dat is niet erg als je 14 bent maar doe dan ook niet alsof ik je aanval en ik fout zit. Leer van wat er allemaal op bokt gebeurd zoals ik dat ook doe. Dan hoef je zelf zulke domme fouten niet meer te maken. Want fouten maken doen we allemaal al vaak zat...

Idd. Het is pas als je je fouten (die je sowiezo hebt gemaakt, want een paard wordt niet automatisch zo) onder ogen ziet, ze erkent als jou fouten en je wil veranderen, dat je vooruitgang boekt. Je paard is de spiegel van jou. Pas als jij verandert zal hij veranderen. Parelli heeft dat mooi verwoordt met de woorden: "Het is menselijk om fouten te maken, maar het is nog menselijker het paard er de schuld van te geven." En het is normaal dat je fouten maakt. Dat is niet erg. Het wordt pas erg als je het paard er de schuld van geeft.
Nu we het over Parelli hebben. Zijn boek natural horse man ship vind ik wel goed als leidraad bij jou. Het is niet het makkelijkst te begrijpen en het best dat je het minimaal 2 keer leest. 3 of 4 keer zou nog beter zijn. Uiteindelijk snap je de verbanden en waar het om draait. Het is bovendien een soort stappenplan om de oefeningen onder de knie te krijgen. Hoewel ik het niet volledig eens ben met Parelli, is dit boek toch een goede leidraad denk ik. En idd, wees niet bang omdat je fouten hebt gemaakt want zelfs de beste kan nog een fout maken hier of daar. Dat zal heel je leven zo blijven. Zolang je er iets aan wil doen is het goed maar geef het paard niet de schuld van jou fout. Dan beginnen de problemen.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:21

Ik lees nu dat je 14 bent.
Jij hoort ten aller tijden een ervaren persoon om je te hebben bij een jong paard.
Jammer dat oudere (ouders) mensen in je omgeving dat niet inzagen.

Sandvall
paard en mens kan veel leren ook een jong paard opvoeden.
Een paardenmens doet dat al uit zichzelf.
Althans dat is mijn gedachte daar over.

Ts ik zou geen jong paard meer kopen maar een wag oudere. vanaf 8 jaar.
Die zijn al opgevoed en daar is ook het katakter voor een leek beter te beoordelen.
7 Jaar ervaring zegt niets.
Ook 25 niet. mensen die nooit het omgaan met meerdere jongen paarden hebben geleerd-deskundig geleerd- kunnen het niet ook niet met 35 jaar.
Dus jou 7 zegt niets.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:23

als je eenmaal bang bent kun je je beter erbij neerleggen dat dit paard niet voor jou geschikt is..
Ik had precies hetzelfde met mijn vorige ruin

die viel me aan tijdens het longeren omdat het hem gewoon niet paste/of als ik niet oplette menig ander die mij onder de maainende voeten heeft weggetrokken bij hem.
Ik was duidelijk geen leider voor hem met veel downs dan upps..
na 6 jaar worstelen heb ik de knoop doorgehakt om hem weg te doen waar ik geen spijt van heb maar meer het mom van dat had ik eerder moeten doen..

Ik heb bijna me nek gebroken met dat beest nadat we achterover gegaan zijn in het veld..omdat ik hem niet durfde aan te pakken als ik erop zat.. vanwege het steigeren en ect

het begon zo onschuldig als bij jou en eindige echt dat ik hem geen pas meer van het erf af kreeg.
voor mij een moeilijke keus na 6 jaar omdat ik hem had gekocht onder het mom die gaat nooit meer weg..

ik zou of je schouders eronder zetten of je paard verkopen en op zoek gaan naar een nieuwe waar je wel plezier aan beleeft.
ik heb er geen spijt van gehad ondanks dat ik een bloedmooi paard was met een aardig papier erbij.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:25

Jaren zeggen idd niets. Heb pas nog een paard hertraind bij een vrouw met 40 jaar ervaring met paarden. Dit paard was onberijdbaar. Ik heb slechts enkele uren moeten werken met het paard en hij was in orde. Verschil is dat de vrouw altijd de schuld bij het paard legde en ik niet. De vrouw had zeer weinig geleerd op die 40 jaar. En ik werk slechts 6 jaar met paarden, maar ik ben altijd hard geweest voor mezelf en mezelf van alles de schuld gegeven. Dan raak je behoorlijk ver. Je kan op 5 jaar enorm veel bijleren en je kan op 50 jaar nog bijna niets hebben geleerd. Hoe meer je je fouten aanvaard (in het begin moeilijk om te zien of je iets fout hebt gedaan en wat), hoe meer je leert.

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:26

ik ga je niet aanvallen over je leeftijd , zijn zat 'jongere'die beter om kunnen gaan met een paard dan oudere.
Wel raad ik je aan om je paard na te laten kijken en misschien kan je hem weg laten brengen naar iemand die verstand ervan heeft zodat jij hem weer braaf terug krijgt. Je kan zeggen dit is niet de manier en dat je het liever zelf wilt doen maar zo verpest je niet je eigen dier.
En trek je niet zoveel aan van bokt en ga gewoon ermee door !

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:27

onley schreef:
als je eenmaal bang bent kun je je beter erbij neerleggen dat dit paard niet voor jou geschikt is..
Ik had precies hetzelfde met mijn vorige ruin

die viel me aan tijdens het longeren omdat het hem gewoon niet paste/of als ik niet oplette menig ander die mij onder de maainende voeten heeft weggetrokken bij hem.
Ik was duidelijk geen leider voor hem met veel downs dan upps..
na 6 jaar worstelen heb ik de knoop doorgehakt om hem weg te doen waar ik geen spijt van heb maar meer het mom van dat had ik eerder moeten doen..

Ik heb bijna me nek gebroken met dat beest nadat we achterover gegaan zijn in het veld..omdat ik hem niet durfde aan te pakken als ik erop zat.. vanwege het steigeren en ect

het begon zo onschuldig als bij jou en eindige echt dat ik hem geen pas meer van het erf af kreeg.
voor mij een moeilijke keus na 6 jaar omdat ik hem had gekocht onder het mom die gaat nooit meer weg..

ik zou of je schouders eronder zetten of je paard verkopen en op zoek gaan naar een nieuwe waar je wel plezier aan beleeft.
ik heb er geen spijt van gehad ondanks dat ik een bloedmooi paard was met een aardig papier erbij.

Sluit ik me bij aan. Wees niet te besluiteloos. En het is echt geen schande dat niet elk paard bij je past.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:33

Ik heb enkel de OP en de eerste pagina gelezen, en snel even over de laatste gescrold..

Je bent 14, las ik. En je hebt een dominant paard.
Dat je 14 bent, is geen probleem hoor.. Je hebt nog een leven lang om te leren :D

Ik zou zeggen: neem lekker longeerles. Niet omdat ik twijfel aan je longeercapaciteiten, maar omdat je je dan 10x zekerder en sterker in je schoenen gaat voelen.
Jij bent veel emotioneler als het om jouw paard gaat, en je geeft zelf duidelijk aan dat je bang bent. Dat weet je paard maar al te goed, en daar profiteert ze van.

Ik had ook zo'n paard. En echt, hij liep op den duur letterlijk over me heen. Neem les, zo veel mogelijk, laat je bijstaan door iemand met de nodige kennis. Dan voel jij je ook veel beter hoor, geloof me. Ik heb mijn paard uiteindelijk moeten verkopen, heb veel te lang gewacht, en mijn angst zat al veel te diep.

Heike1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:35

NWDynamite schreef:
'Dat beest' daar heb jij voor gekozen. Neem dan ook je verantwoordelijkheid en ga met haar aan de slag of doe haar weg. Er zijn zo veel mensen die te lang doorsukkelen met hun paard terwijl het paard niet bij ze past, gevolg: verpeste paarden en mensen die stoppen met de paardensport. TS ik denk dat je gewoon knopen moet doorhakken en niet vergeten dat ze NU nogsteeds jouw zorg is.

_/-\o_

Heleennn

Re: Jong, onhandelbaar paard. Hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 19:43

Dit topic heeft niet echt zin meer, prima als jullie me onvolwassen en onverantwoordelijk vinden. Het liefst zou ik iedereen die dat heeft gezegd voor zijn kop slaan, ik heb namelijk wél op eigen houtje de beslissing moeten nemen om mijn eerste paardje in te laten slapen. Stond er alleen voor, leuk hoor... om na al deze problemen "onvolwassen" en "onverantwoordelijk" te worden genoemd, jullie worden bedankt.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:48

Wat kinderachtig om te zeggen, dat je de mensen voor de kop wil slaan, die gezegd hebben dat je onvolwassen en/of onverantwoordelijk bezig bent.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:54

op het moment dat je paard word ingeslapen sta je als eigenaar altijd alleen ervoor
dat is toch vrij normaal :? als eigenaar van een paard.. of wil je nu hier de schuld gaan neerleggen omdat je paard is ingeslapen??

Als mij paard ingeslapen moet worden kan niemand anders dan ik zelf die beslissing nemen als dat nodig is
dan is dat nodig

Heike1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:01

Ik ben ook 14 jaar, heb 7 jaar rij-ervaring en heb ook zo'n paardje gehad. Het was een merrie, 1.48 m en ze heet Wiarda. Het lukte echt niet meer, niks lukte nog. Uiteindelijk hebben we haar gewoon door een tuinbouwschool laten adopteren en daar borstelen ze haar vooral, maar niks met rijden ofzo.
Na een tijdje gingen we op zoek naar een nieuwe pony en we hadden onze voornemens: minstens 8 jaar, moet alles al 'perfect' kennen; echt een leerpony dus.
Daar is het toch niet van gekomen :p We hebben een 7 jarige C-pony gekocht ( ik ben niet te groot hoor :D) die amper te rijden was en die ook niet te longeren was. Echt dom dus, en gewoon niet geleerd van onze eerdere fouten. ( Ik raad je aan dat als je een nieuwe pony gaat kopen, dat je een ervaren iemand meeneemt). Na een halfjaar sukkelen hebben we gewoon een instructrice gekozen die ons wel wat leek, en in het begin heb ik ook vaak staan wenen, van angst en omdat het niet echt lukte ( de rangorde moest opnieuw bepaald worden en Wolfgang, mijn pony, was niet altijd akkoord :D). Maar nu, ongeveer 8 maanden later, hebben wij al een erg goede band gekregen! Nu kan ik hem longeren, grondwerk met hem doen, lange lijnen, begin van het rijden... Echt super! Hij begint gewoon een leerpony te worden :D
Dus eigenlijk is dit dubbel: Bij de 1e pony hebben we niet doorgezet ( en daar heb ik eerlijk gezegd nog altijd spijt van) en we hebben dezelfde fout gemaakt bij het kopen van de 2e pony. Bij de 2e pony heb ik wél doorgezet en dat vindt ik echt super! Het gaat echt goed nu, mijn instructrice begeleidt ons nog altijd en we gaan nog altijd stapje voor stapje vooruit.
De conclusie mag je hier zelf uit halen.
Veel succes!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:27

TS... joh............. Even zuchten, slikken
En dan dit hele topic nog eens doorlezen. Niemand valt je echt aan, ook niet daar waar er gezegd wordt dat je als veertien jarige eigenlijk altijd begeleiding moet hebben van een ervaren volwassene als je werkt met een jong paard.
Dat is niet om jou te diskwalificeren. Dat is écht omdat de ervaring leert dat het vaak problemen geeft. Te jonge/ te onervaren mensen met een jong paard. Dat is geen schande. Het is heel dapper van je om hier te zeggen dat het paard gewoon even een maatje te groot is voor je, en het is denk ik verstandig om het dier te verkopen. Eerlijker voor het paard, eerlijker voor jou.
Maar lees aub alle post nog eens door. Sommige zullen best confronterend zijn, maar de meeste mensen zijn er niet op uit om jou onderuit te halen. En dan kan een mening van iemand anders soms best een beetje pijn doen, dan nóg is het meestal niet bedoeld om jou onderuit te halen.

Verder ben ik zelf heel erg verbaasd dat dit topic nog zo lang loopt. Je had toch ergens op pagina 3 ( en een stuk minder boos iig) al besloten dat de klik er niet is, en dan verkoop je het verstandigst leek?
En over dat paardenmens zijn: de meeste van ons zijn dat niet hoor ( ookal denken we van wel). Uiteindelijk is 80% van de bokt mensen gewoon mensen met een paard. Goedwillend, enthousiast, lerend, fouten maken..... maar meestal geen "natuurlijke leiders / échte paardenmensen...." Ik vrees ook dat juist die niet zoveel aanwezig zijn op bokt :D )

En joh:
Ik ben 44, rijd vanaf mijn 8ste... kocht op mijn ci 34ste een KWPN-er.. Z dressuur... helemaal top, niets mis met het paard.... Maar het was niet mijn paard: te groot ( 1. 65 _O- ), te veel bloed, te veel páárd voor mij, en achteraf gezien heb ik er veel te weinig echt van kunnen genieten, omdat ze gewoon veel meer consequentie, meer doortastendheid vroeg dan ik eigenlijk kon bieden.

Toen ze met een blessure kwam te staan, kon ik een elegante oplossing vinden: op basis van vruchtgebruik als fokmerrie uit geplaatst) en ben ik heel erg gaan nadenken over wat ik nu zélf wilde.

En dat is wel dressuur rijden... maar dus niet op een bewegingskanon met bijbehorend karakter.
Kijk maar eens in mijn profiel wat het uiteindelijk geworden is...

En weet je. Met mijn 44 jaar zoek ik bij dit paardje ook gewoon begeleiding hoor............ ( sterker nog, heb het eerste jaar dat ik hem had nóóit gereden zonder dat ik begeleiding / les had.. Had ik gewoon nodig, om er voor te zorgen dat mijn paardje een prettig, eerlijk en eerlijk gereden paardje bleef)

Heel verhaal... met als doel je te ondersteunen, ook in het ontvangen van de feedback die je hier krijgt, en in de hoop dat je je wat minder aangevallen voelt, wat minder het idee hebt dat je je moet verdedigen.

( en leert dat het geen schande is om 14 te zijn, en sommige dingen daardoor ( nog) niet te kunnen)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 20:33

Och laat ook maar... heb er al geen zin meer in

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:36

schrikdraad schreef:
Sandvall
paard en mens kan veel leren ook een jong paard opvoeden.
Een paardenmens doet dat al uit zichzelf.
Althans dat is mijn gedachte daar over.

Bedoel je mij ;) ?
Nouja dat is nu juist een beetje mijn punt; iedereen heeft zijn eigen definitie van paardenmens vs mens met paard... en dat is meestal een definitie die op hem/haar zelf van toepassing is. Er is nu eenmaal geen vaststaande definitie, daarom zie ik er vaak een dooddoener in.

Kijk nou naar mij: mijn meisjesnaam is het woord voor 'ruiter' in mijn land van herkomst; paarden zitten in mijn bloed zou je kunnen zeggen. Mijn moeder zegt dat ik al voor ik kon praten in de buggy gek werd als ik een paard zag en tot ver in mijn penny-tijd moest en zou ik elk paard aaien. Ik heb veel, ook lastige, paarden bijgereden en was in de wolken toen ik mijn eerste eigen kocht. Maar toen begonnen de problemen; het paard was een gemene bokker (wist ik toen ik hem kocht) en ik kon dat niet uitzitten, paard was ook te dik maar afvallen ging niet omdat ik op de drie stallen waar ik met hem heb gestaan het niet voorelkaar kreeg om zijn eten zelf te mogen kiezen, laat staan geven en hij nog heter werd van brokken. Uiteindelijk heb ik hem weggegeven aan iemand die zelf kon bepalen hoe het paard gehouden werd. In eerste instantie leek de nieuwe eigenaresse het véél beter te doen dan ik, mede dankzij de vele kilo's die hij al snel kwijtraakte. Maar ook bij haar bleek hij telkens weer te kunnen gaan bokken, uit het niets en ook zei reed hem niet meer toen ik haar voor het laatst sprak. Daarna ging ik weer bijrijden, het lukte me niet om het jonge paard lateraal te laten lopen, ook zij kon gekke fratsen uithalen, wegrennen en omvallen. Volgens de eigenaar kwam het omdat ik niet kon rijden (hij was degene die er niet op durfde, maargoed) Toen ik haar inmiddels in mijn bezit had bleek ze kruislam en eigenlijk helemaal niet te rijden.

Hoe erg ik door die twee paarden aan mezelf getwijfeld heb; niet normaal. Hoe vaak ik te horen heb gekregen dat ik een 'mens met paard' was terwijl (uiteraard) alle staleigenaren zichzelf 'paardenmensen' noemden... het is niet te tellen. Ben ik een 'mens met paard' omdat ik die eerste verkocht heb? of ben ik een 'paardenmens' omdat ik mijn eigen merrie heb gehouden en altijd zal houden? Ben ik een 'mens met paarden' omdat ik veulens heb gefokt zonder papier? Of een 'paardenmens' omdat mijn paarden zo gelukkig zijn? Ben ik een 'mens met paarden' omdat ik geen wedstrijden rij? Of ben ik een 'paardenmens' als een veulen uit mijn laatste aankoop een krack blijkt te zijn?

Ik ga daar niet meer naar luisteren; er zullen altijd mensen zijn die mijn manier van met paarden omgaan minderwaardig vinden aan die van hen. En hoe ze dat noemen? Boeit me echt niet meer. Ik ben gelukkiger mét dan zonder paarden, dat is wat voor mij telt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:38

Heleennn schreef:
Dit topic heeft niet echt zin meer, prima als jullie me onvolwassen en onverantwoordelijk vinden. Het liefst zou ik iedereen die dat heeft gezegd voor zijn kop slaan, ik heb namelijk wél op eigen houtje de beslissing moeten nemen om mijn eerste paardje in te laten slapen. Stond er alleen voor, leuk hoor... om na al deze problemen "onvolwassen" en "onverantwoordelijk" te worden genoemd, jullie worden bedankt.

Ben je daarmee volwassen en verantwoordelijk? Nee zegt niks, dierenarts kan jou dat geadviseerd hebben waardoor je ja zegt, logisch.

Als je je zo gedraagd, raar doen en niet willen inzien naar de bokkers.

Nou laat maar, ik kan me nu dat paard wel voorstellen dat hij jou niet ziet als de eigenaar waar het naar luisteren moet.

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:42

Heleennn schreef:
Polly schreef:
Wat is het toch fijn om te lezen dat alle andere bokkers hier alles beter weten en nooit fouten hebben gemaakt :r gatverdamme zeg, meisje heeft een pony gekocht wat niet klikt, heeft (misschien) niet de ervaring om dit zelf op te lossen, neemt alle dagen les en is er nu klaar mee.
Waarom mag ze dat niet zeggen? Paard leest echt niet mee hier hoor, ik heb die van mij ook weleens vervloekt.
Meisje kiest ervoor om de knol te verkopen, prima toch? Waarom zo'n enorme berg commentaar? Iedereen moet leren van z'n fouten en waarom kan zij dan helemaal niks goed doen.
Als al die betweters nou gezellig met z'n allen die pony gaan 'redden' dan zijn alle problemen opgelost.

Het is me wel volkomen duidelijk waarom ik hier niet zoveel meer te vinden ben, de bedoeling is dat we léren van elkaar, niet elkaar de grond intrappen of afzeiken!

dankje! -O-

dus dat , daarom stille meelezer met weinig getypte woorden

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 21:05

Wat bedoel je fuegojoy? ik snap je post niet helemaal...

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:08

Citaat:
Och laat ook maar... heb er al geen zin meer in

Jammer dat dit je enige reactie is TS. Mijn post was steunend bedoeld ( ik zeg het er maar even bij...)
Weet je: soms zit het gewoon tegen. Met je paard, met je topic op bokt, op school... whatever... Dat is niet leuk en soms best even ( fors) slikken/balen
Maar met terugtrekken / boos ageren kom je er dan niet. De meeste mensen zeiken je hier niet af... ook al hebben ze soms een andere mening dan jij, het merendeel gaat toch respectvol met je in gesprek. Jammer dat je dat kennelijk even niet meer ziet.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 21:11

Ik vind het niet echt respectvol dat ze me onverantwoordelijk, onvolwassen en noem maar op noemen. Maar goed ik verdien het respect vast niet omdat ik "maar" 14 ben.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:15

Heleennn schreef:
Ik vind het niet echt respectvol dat ze me onverantwoordelijk, onvolwassen en noem maar op noemen. Maar goed ik verdien het respect vast niet omdat ik "maar" 14 ben.

Het is toch niet voor niets dat mensen pas met 18 volwassen worden genoemd? Pas dan mag je stemmen en autorijden, omdat je pas dan verantwoordelijk kunt worden geacht voor je daden. Als iemand een 14 jarige onvolwassen noemt is dat hooguit een tautologie, geen gebrek aan respect als je het mij vraagt.