Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Heleennn schreef:Mahitri schreef:Jammer dat je geen paard meer wilt. Jouw situatie ben ik al zo vaak tegen gekomen. Iemand met weinig ervaring koopt een jong paard dat eerst braaf is en daarna de grenzen gaat verleggen. Dan durven we het paard niet meer aan te pakken en neemt hij de controle over met als gevolg een vervelend paard.
Beste optie is om inderdaad je paard te kopen en mocht je toch weer overwegen om wel een paard te kopen (ik neem aan dat je je toch niet door bokkers laat tegenhouden), ga dan voor een ouder paard met al flink wat ervaring.
Zodat je lekker kunt genieten van je paard i.p.v. er angstig voor te worden. Het is echt geen schande om geen jong paard aan te kunnen, dat is nu eenmaal een vak apart. Laat een ander maar met dat pubergedrag bezig gaan en zorg dat je zelf weer plezier in de paarden krijgt.
Ik heb niet "weinig ervaring", ik rijdt al zes of zeven jaar en heb ook al ervaring met jonge pony's. Ik heb gewoon geen ervaring met "hebberige" paarden. Hiermee bedoel ik dat ze altijd nét iets meer moet nemen dan ze krijgt. Ik wil helemaal niet zo'n paard, moet je altijd liggen opvoeden, bah!
NWDynamite schreef:Bovenstaande posts bewijzen dat je nog enorm onvolwassen bent en niet verantwoordelijk genoeg voor een jong paard als je 'geen zin hebt' om dat dier op te voeden. En dat is niet erg als je 14 bent maar doe dan ook niet alsof ik je aanval en ik fout zit. Leer van wat er allemaal op bokt gebeurd zoals ik dat ook doe. Dan hoef je zelf zulke domme fouten niet meer te maken. Want fouten maken doen we allemaal al vaak zat...
onley schreef:als je eenmaal bang bent kun je je beter erbij neerleggen dat dit paard niet voor jou geschikt is..
Ik had precies hetzelfde met mijn vorige ruin
die viel me aan tijdens het longeren omdat het hem gewoon niet paste/of als ik niet oplette menig ander die mij onder de maainende voeten heeft weggetrokken bij hem.
Ik was duidelijk geen leider voor hem met veel downs dan upps..
na 6 jaar worstelen heb ik de knoop doorgehakt om hem weg te doen waar ik geen spijt van heb maar meer het mom van dat had ik eerder moeten doen..
Ik heb bijna me nek gebroken met dat beest nadat we achterover gegaan zijn in het veld..omdat ik hem niet durfde aan te pakken als ik erop zat.. vanwege het steigeren en ect
het begon zo onschuldig als bij jou en eindige echt dat ik hem geen pas meer van het erf af kreeg.
voor mij een moeilijke keus na 6 jaar omdat ik hem had gekocht onder het mom die gaat nooit meer weg..
ik zou of je schouders eronder zetten of je paard verkopen en op zoek gaan naar een nieuwe waar je wel plezier aan beleeft.
ik heb er geen spijt van gehad ondanks dat ik een bloedmooi paard was met een aardig papier erbij.
NWDynamite schreef:'Dat beest' daar heb jij voor gekozen. Neem dan ook je verantwoordelijkheid en ga met haar aan de slag of doe haar weg. Er zijn zo veel mensen die te lang doorsukkelen met hun paard terwijl het paard niet bij ze past, gevolg: verpeste paarden en mensen die stoppen met de paardensport. TS ik denk dat je gewoon knopen moet doorhakken en niet vergeten dat ze NU nogsteeds jouw zorg is.
schrikdraad schreef:Sandvall
paard en mens kan veel leren ook een jong paard opvoeden.
Een paardenmens doet dat al uit zichzelf.
Althans dat is mijn gedachte daar over.
Heleennn schreef:Dit topic heeft niet echt zin meer, prima als jullie me onvolwassen en onverantwoordelijk vinden. Het liefst zou ik iedereen die dat heeft gezegd voor zijn kop slaan, ik heb namelijk wél op eigen houtje de beslissing moeten nemen om mijn eerste paardje in te laten slapen. Stond er alleen voor, leuk hoor... om na al deze problemen "onvolwassen" en "onverantwoordelijk" te worden genoemd, jullie worden bedankt.
Heleennn schreef:Polly schreef:Wat is het toch fijn om te lezen dat alle andere bokkers hier alles beter weten en nooit fouten hebben gemaaktgatverdamme zeg, meisje heeft een pony gekocht wat niet klikt, heeft (misschien) niet de ervaring om dit zelf op te lossen, neemt alle dagen les en is er nu klaar mee.
Waarom mag ze dat niet zeggen? Paard leest echt niet mee hier hoor, ik heb die van mij ook weleens vervloekt.
Meisje kiest ervoor om de knol te verkopen, prima toch? Waarom zo'n enorme berg commentaar? Iedereen moet leren van z'n fouten en waarom kan zij dan helemaal niks goed doen.
Als al die betweters nou gezellig met z'n allen die pony gaan 'redden' dan zijn alle problemen opgelost.
Het is me wel volkomen duidelijk waarom ik hier niet zoveel meer te vinden ben, de bedoeling is dat we léren van elkaar, niet elkaar de grond intrappen of afzeiken!
dankje!
Citaat:Och laat ook maar... heb er al geen zin meer in
Heleennn schreef:Ik vind het niet echt respectvol dat ze me onverantwoordelijk, onvolwassen en noem maar op noemen. Maar goed ik verdien het respect vast niet omdat ik "maar" 14 ben.