Stroomhalsband voor paard. Ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:09

swartbeessie schreef:
En hoe heb je dit getimed?

Ik vermoed vanuit het principe actie - reactie. Net zoals je doet als je erboven op zit, ze aan de hand hebt of bijvoorbeeld bij clickertraining. Uit ervaring weten we dat dit snel genoeg is.

@TS, het goede nieuws is dus dat hij eerder stopte en zijn boze reactie staakte. Imo is de band in jouw geval het proberen waard, zolang je hem maar eerlijk gebruikt maar dat geldt voor elk hulpmiddel.

Gini

Re: Stroomhalsband voor paard. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:49

Maar waarom stopte de shet?
1. Omdat die oorzaak-gevolg snapt. Als ik achter die jaarling aanga, dan wordt ik gestrafd.
2. Doordat die ineens een optaper achter zijn oren kreeg en van schrik niet meer wist wat die aan het doen was.

Het doel heiligt de middelen zeker...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:29

Volg dit experiment van begin af aan met interesse.

Ben benieuwd of TS dit nu vaker gaat aanwenden, na deze eerste (en volgens mij enige?) keer.
En wat er de resultaten van zijn.

Het moge duidelijk zijn overigens, dat ik hier absoluut geen voorstander van ben, bij honden ook al niet, en ik heb al 25 jaar Dobermanns, en voorts ook van mening ben dat er nu simpelweg te veel paarden op een behoorlijk veel te klein stuk weide worden gehouden.

Ik begrijp echter goed, en heb goed gelezen, dat dit is, omdat er anders het meerdere beschikbare grasland kapot wordt gelopen, wat in lente-zomer weer nodig is.

Ook begrijp ik heel goed, dat TS niet van de Shetlander afwil, omdat die er al diens hele leven bij is. Er is ook niet zo veel gegarandeerde toekomst voor een herplaats- Shetlander in deze tijden, om het aardig te zeggen, dus ik begrijp dat TS naar dit soort wanhoops-pogingen grijpt omdat ze de Shet ook niet kwijt wil.

Aan de andere kant lees ik, dat de jaarling haar minstens net zo veel waard is.
Dat de jaarling iets zou mankeren (en daardoor wordt achterna gezeten tot door de draden toe door monster Shet) geloof ik niet zo gauw, je hebt nou eenmaal paarden die elkaar niet kunnen luchten of zien, vaak is in het oog van een bijdehandt type (zoals de Shet) dan gewoon de minst weerbare "de klos".

Dat dit (de stroomband) echt en definitief gaat werken heb ik een hard hoofd in: je bent er niet steeds bij, ben je er niet, zal hij het weer proberen: ik heb zelf zo'n onverbeterlijke Shet gehad, ook van veulen af aan, hij is nu 9 jaar (die heb ik nog, maar uiteindelijk ook weggehaald uit de groep en achter schapengaas gezet, vriendinnetje voor hem er bij gehaald, beiden staan nu achter mijn huis).

Het is nu een tijdelijk probleem, straks gaat kennelijk de jaarling weer weg naar de opfok.

Ik blijf even volgen!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 21:03

Hoe kunnen we duizenden jaren evolutie in een korte periode met een stroomband een andere richting op sturen ?? :7

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 21:47

Heb je deze eerste test nu met de trilfunctie gedaan? Of met de schokjes?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 21:53

Gelezen hoe TS het met de band gedaan heeft.

Eerlijk gezegd denk ik dat de shet totaal geen link kan leggen tussen het jagen en de straf door de stroomstoot met de band.
En dat was te verwachten! Paarden straffen elkaar onderling niet met een beet in de nek, dus dit gevoel wordt door de shet absoluut niet als een terechtwijzing op ongewenst gedrag geassocieerd, maar eerder als een naar gevoel.
Bovendien ziet de shet geen enkele reactie van een paard op zijn gedrag, iets waar hij juist in de natuur op zou reageren. Paarden geven eerst een teken met hun lichaam en als daar niet op gereaged wordt gaan ze over tot een lichamelijke waarschuwing zoals een beet of een trap. Die hele logica ontbreekt nu met de stroomband.

In dit topic zijn al veel redenen aangevoerd waarom zo'n band niet kan werken bij een paard, althans nie op een korrekte manier.
Ik vraag me af wat TS van die argumenten vindt?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 22:15

Ach zolang TS haar probleem via Bokt wil oplossen zal je elke keer weer zien dat er een discussie ontstaat tussen mensen met paarden ervaring en paard rijders.

Steffie2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 22:15

Het gebruik van die stroomband vind ik echt te ver gaan. Je kunt toch geen 24 uur per dag erbij gaan zitten om die band te gebruiken? Het ding geeft geen schokje, maar keiharde stroomstoten. Zoiets ga je toch niet op een pony uitproberen? Zo verhelp je de oorzaak niet, maar doe je alleen aan symptoombestrijding. In een kudde zijn er nu eenmaal wel paarden die elkaar wel en niet moeten en er zijn dieren die niet bij elkaar kunnen staan. Naar een stroomband grijpen is dan ook gewoon buitenproportioneel. Als de wei toch al klein kun je toch wel een vierde deel afzetten waar de shet kan staan? Of kun je de shet met een maatje niet in de buitenbak zetten? En houd die stroomband zelf een keer vast en geef dan een schok af, dan kun je zien wat voor marteling dat geeft!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 22:54

Ariebren schreef:
Ach zolang TS haar probleem via Bokt wil oplossen zal je elke keer weer zien dat er een discussie ontstaat tussen mensen met paarden ervaring en paard rijders.

Dat hoeven niet per definitie verschillende personen te zijn, hoor!

Maar juist in zo'n discussie kun je ook een hoop nuttige dingen eruit pakken als je dat zou willen ... ;)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 22:56

Nou, een marteling is het zeker voor die honden waar op dit wordt toegepast. En ik ken ze. In de officiele hondensport.

Maar goed, zo zijn mensen, die hebben geen zin en tijd laat staan de kennis om het voor een stukje opvoeding in te steken. "Kan toch ook zo?" Jammer, een beperking in gedachtengang.

Veel bizarder echter vind ik, dat iemand denkt, dat men honden- stroomstootbanden dus ook wel op een Shetlander kan gaan uitproberen. Een pony is geen hond.
Ook niet een Shetlander.

Die Shet zal er waarschijnlijk niks van merken, die stroombanden zijn afgesteld op HONDEN, en op "veilig gewicht" geen ene hond weegt ooit het gewicht van de gemiddelde Shet: 100-150 kg.

Ik zal niet zeggen dat ik dit experiment schandalig vind, maar lachwekkend en gewoon oer-dom, zoek eens naar een normale oplossing, het is te gek voor woorden, dat iemand zo diens Shet uit andere paardjes buurt moet houden.
Met een honden- stroomband...? Om te voorkomen dat die een jaarling aan vliegt?
GOOD LORD.....

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 23:28

GOOD LORD ....

Waarom kan dit gebeuren ???

Paarden met mensen of paarden mensen ???

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 23:53

Mss moet je de defitie van beide begrippen maar eens uitleggen Arie. Waartoe reken jij jezelf en waarom?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 00:04

terpentijn schreef:
Ik zal niet zeggen dat ik dit experiment schandalig vind, maar lachwekkend en gewoon oer-dom, zoek eens naar een normale oplossing, het is te gek voor woorden, dat iemand zo diens Shet uit andere paardjes buurt moet houden.
Met een honden- stroomband...? Om te voorkomen dat die een jaarling aan vliegt?
GOOD LORD.....

Ik wilde het eigenlijk nog netjes verwoorden, maar dit is eigenlijk ook wel hetgeen ik denk.
Wat gaan we nog meer bedenken om onze paarden in het gareel te houden, terwijl de oplossing zo simpel is.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 09:11

Het is een laatste redmiddel, en ik geloof dat TS om haar paarden geeft.
Maar ik blijf erbij dat bij honden de werking van de band zo slecht is (want afhankelijk van timing en ervaring trainer) en de kans op neven effecten bij de hond zo groot dat het per januari wordt verboden in Nederland. Vandaar mijn vraag wanneer geef je de straf?
De kans dat de pony doorziet waarom hij gestraft wordt, en de kans dat hij dit niet meerdoet zonder de riem om is gering.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 10:31

ik zit met verbazing de reaties van sommige bokkers te lezen net of de ts haar dierenmishandeld

sommige paarden missen een link in hun boven kamer, zo heeft er in de groep van mijn ruin een andere ruin gestaan die zo een knopje miste, zo stond hij lekker te eten tussen de rest om het volgende moment ieder willekeurig paard aan te vliegen. we hebben er uren naar staan kijken de leiders corrigeerder hem keer op keer maar paard bleef dit gedrag doen. des betreffende paard begon met achter uit lopen naar het slachtoffer welke er op reageerde door ook achteruit weg te gaan , alleen was dat in zijn ogen niet genoeg en vlogen de beentje de vlucht in..
als mens voelde ik me dan ook niet prettig als ik mijn eigen paard moest gaan halen en hij er bij liep want nu is het naar een paard morgen doet hij het na mij

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 10:36

Hoezo zou de shet iets missen in zijn bovenkamer?!!

Het gaat er hier om dat je accepteert dat je niet alle paarden zomaar bij elkaar kunt zetten en de reactie die daar op volgt is gewoon paardengedrag!

TS wil perse deze paarden bij elkaar in een wei, oomal is het tijdelijk. Zoals meerdere mensen hier al aangegeven hebben, lukt dat gewoon niet altijd. Daar moet je je bij neerleggen en je weidemanagement op aanpassen in plaats van proberen het paard aan te passen (met de band) ...

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 10:57

tja en dus heeft ts 1 keuze ze ruimt of de jaarling of de shet op en dat wil ze nu juist niet, omdat ze met beide paarden een band heeft.
scheiden had ze al geprobeerd zoals (volgens mij ) in haar berichten te lezen was maar hij ging nog onder de draden door om bij de jaarling te komen

als de shet blijft jagen op een jaarling spoort hij in mijn optiek niet echt want na een aantal dagen/weken is de rangorde er en weet de jaarling dat ze/hij moet luisteren.
mijn 3,5 jarige weet donders goed na 2 dagen in de nieuwe groep dat hij moet luisteren naar de leider ook al is die 17 hij is de baas maar jaagt geen 1 onderdaan door de draad heen.. hij jaagt ze wel de wei door om zijn plaats duidelijk te maken zonodig met een schop .

maar sorry ik schop mijn paard ook zo nodig onder zijn hol als hij mij schopt en bijt hem ook terug as hij mij bijt

ik blijft het een goed alternatief vinden wat de ts probeerd ze denkt na om een probleem op te lossen, nadat ze van alles heeft geprobeerd

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:02

Zo te lezen is het probleem voernijd en pakt de shet de jaarling omdat die lager in rangorde is en hij n.a.w. ook lager is dan de rest. Ik ben ervan overtuigd dat paarden over voldoende cognitief vermogen beschikken om te kunnen leren. Dat we ze kunnen trainen bewijst dat wel. Daarom vind ik het het best een interessant experiment. Ik denk dat je je experiment nog een paar keer moet herhalen wil je er wat van kunnen zeggen. Het zal veel tijd kosten om zoiets als voernijd zo op te lossen als dat al lukt. Waarschijnlijk lost het zich vanzelf op als jouw jaarling straks een jaartje ouder en groter is. En de twee tot die tijd te scheiden tijdens het voeren.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:05

Snapt dan niemand dat corrigeren op het moment dat de shet in de aanval gaat al een seconde of 20 te laat is? het gedrag van de shet begint namelijk al ver daarvóór, indien je die lichaamstaal weet te lezen en kunt corrigeren kom je ergens, vergelijkbaar met als mijn hond gromt en vervolgens blaft.
Als ik dat gedrag niet wil en ik straf pas bij de eerste blaf, is het niet effectief.
Ik moet ingrijpen op het moment dat zijn kop omhoog gaat,oren gaan staan en hij zijn blik fixeerd...het liefst dus nog voor de grom begint.
Alleen dan kan ik het gedrag ombuigen in iets anders, met paarden werkt dit net zo simpel.
TS geeft in haar post duidelijk aan dat ze dit gegeven niet doorheeft, ze straft op het verkeerde moment, HOE je straft is dan nog niet eens van belang...
Zolang TS dat blijft doen, gaat ze het gedrag niet verbeteren, zal de shet eerder gefrustreerd raken en feller gaan aanvallen.
Ik blijf erbij dat het vrij simpel is, minder paarden op een klein stuk, indien de TS geen dieren weg wil doen plaats dan de jaarling weer terug in de opfok.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:16

Mee eens Wildgirl. De tweede keer (toen de pony de jaarling wilde bijten) was ze wel tijdig en hielp de band dus blijkbaar. Je moet idd goed kijken wanneer de pony het in zijn kop krijgt achter de jaarling aan te gaan. Door het experiment is TS daar dus wel achter. Toen het voertijd was, begon hij zich te misdragen en is het dus voernijd. En ben ik bang dat je dat niet kunt oplossen met de stroomband. Enige oplossing is scheiden tijdens voertijd. Daartussenin zal het denk ik best gaan.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 11:20

Babootje schreef:
Mee eens Wildgirl. De tweede keer (toen de pony de jaarling wilde bijten) was ze wel tijdig en hielp de band dus blijkbaar. Je moet idd goed kijken wanneer de pony het in zijn kop krijgt achter de jaarling aan te gaan. Door het experiment is TS daar dus wel achter. Toen het voertijd was, begon hij zich te misdragen en is het dus voernijd. En ben ik bang dat je dat niet kunt oplossen met de stroomband. Enige oplossing is scheiden tijdens voertijd. Daartussenin zal het denk ik best gaan.

Voernijd lijkt me sterk. Ze worden allemaal op stal gevoerd dus iedereen krijgt z'n eigen portie. Ze weten alleen dat het op een gegeven moment tijd is en dan worden ze allemaal wat onrustig, vooral mijn merrie (moeder van de jaarling). Ik loop daar dan rond en weten ze dat ze op een gegeven moment naar binnen mogen. Als ik op dat moment weg zou gaan, worden ze allemaal weer rustig en gaan ze verder met grazen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:36

Voernijd lijkt mij ook een voorbarige conclusie, groepen paarden die over het algemeen prima met elkaar door 1 deur kunnen veranderen soms tijdens de voerronde in monsters,na het voeren is de rust weer terug, bij TS duidelijk niet.
TS, wat gebeurt er als je de shet samen met de jaarling laat lopen?
Ik denk dat je de invloed van het welshje niet moet onderschatten, al lijkt het alsof zij alleen maar ''volgt'', daar zou best eens meer achter kunnen zitten.
Ik kan dat echter vanaf de pc niet beoordelen.

Edit: @babootje, ook de 2e keer was ze te laat, paarden geven onbewust al een stuk of 3 waarschuwingen voordat ze daadwerkelijk happen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:01

Wildgirl schreef:
Snapt dan niemand dat corrigeren op het moment dat de shet in de aanval gaat al een seconde of 20 te laat is? het gedrag van de shet begint namelijk al ver daarvóór, indien je die lichaamstaal weet te lezen en kunt corrigeren kom je ergens, vergelijkbaar met als mijn hond gromt en vervolgens blaft.
Als ik dat gedrag niet wil en ik straf pas bij de eerste blaf, is het niet effectief.
Ik moet ingrijpen op het moment dat zijn kop omhoog gaat,oren gaan staan en hij zijn blik fixeerd...het liefst dus nog voor de grom begint.
Alleen dan kan ik het gedrag ombuigen in iets anders, met paarden werkt dit net zo simpel.
TS geeft in haar post duidelijk aan dat ze dit gegeven niet doorheeft, ze straft op het verkeerde moment, HOE je straft is dan nog niet eens van belang...
Zolang TS dat blijft doen, gaat ze het gedrag niet verbeteren, zal de shet eerder gefrustreerd raken en feller gaan aanvallen.
Ik blijf erbij dat het vrij simpel is, minder paarden op een klein stuk, indien de TS geen dieren weg wil doen plaats dan de jaarling weer terug in de opfok.

Mee eens. Gedrag begint idd vroeger.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:49

simodi schreef:
Het gaat er hier om dat je accepteert dat je niet alle paarden zomaar bij elkaar kunt zetten en de reactie die daar op volgt is gewoon paardengedrag!

tja en dan krijg je weer gezeur van de dierenbescherming want een paard is een kuddedier en die mag niet alleen staan.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:51

Gezeur krijg je sowieso ook over stroombanden, die per 1 januari 2013 verboden worden in Nederland.