Wildgirl schreef:Snapt dan niemand dat corrigeren op het moment dat de shet in de aanval gaat al een seconde of 20 te laat is? het gedrag van de shet begint namelijk al ver daarvóór, indien je die lichaamstaal weet te lezen en kunt corrigeren kom je ergens, vergelijkbaar met als mijn hond gromt en vervolgens blaft.
Als ik dat gedrag niet wil en ik straf pas bij de eerste blaf, is het niet effectief.
Ik moet ingrijpen op het moment dat zijn kop omhoog gaat,oren gaan staan en hij zijn blik fixeerd...het liefst dus nog voor de grom begint.
Alleen dan kan ik het gedrag ombuigen in iets anders, met paarden werkt dit net zo simpel.
TS geeft in haar post duidelijk aan dat ze dit gegeven niet doorheeft, ze straft op het verkeerde moment, HOE je straft is dan nog niet eens van belang...
Zolang TS dat blijft doen, gaat ze het gedrag niet verbeteren, zal de shet eerder gefrustreerd raken en feller gaan aanvallen.
Ik blijf erbij dat het vrij simpel is, minder paarden op een klein stuk, indien de TS geen dieren weg wil doen plaats dan de jaarling weer terug in de opfok.
Mee eens. Gedrag begint idd vroeger.