Paarden zijn monsters?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:54

Maritje1991 schreef:
Dit is compleet iets anders dan wat ik aanhaal.

Hoe bedoel je zoeken...

Ja, ik raak het paard ook echt wel mijn stick. Maar niet te lang, niet vaak etc.

Zo zacht als kan zo hard als nodig.
En als een paard mij bijt? Zal ik in zijn tandvlees knijpen, of in zijn neus of weet ik veel. Maar niet slaan.

Ik ga er ok vanuit dat het niet ZOMAAR gebeurt :)

Ik ben gewoon benieuwd naar jouw visie, vandaar dat ik die vragen stel.
Maar slaan vind jij zielig maar in zijn tandvlees knijpen niet? :Y) Dat vind ik iets raars.
Slaan vind ik dan veel duidelijker. PATS en paard weet dat dat dus niet mocht. 2 seconden later
komt hij weer vrolijker hinnikend naar je toe.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:54

Tandvlees knijpen is een hele aparte, die heb ik nog niet eerder gehoord :D, wat is je gedachte daarachter?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 11:54

Mallow schreef:
Heb jij ooit met een paard gewerkt wat geen zin heeft? En hoe denk je dat dat komt dan?
Ik kom wel voldoende paarden tegen welke halve signalen krijgen, of signalen die in een situatie niet op z'n plaats zijn.

Mallow, je bent ontzettend aan het voeren en aan het zoeken!

Als je zo nieuwsgierig bent, kom dan langs :)
Je woont in de buurt. Kom maar langs om te kijken hoe mijn paard mij de baas is ;)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 11:55

Mallow schreef:
Tandvlees knijpen is een hele aparte, die heb ik nog niet eerder gehoord :D, wat is je gedachte daarachter?

Ik wil niet slaan. Punt!

Hoe vaak moet ik het nog zeggen?

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:56

Maritje1991 schreef:
Mallow schreef:
Heb jij ooit met een paard gewerkt wat geen zin heeft? En hoe denk je dat dat komt dan?
Ik kom wel voldoende paarden tegen welke halve signalen krijgen, of signalen die in een situatie niet op z'n plaats zijn.

Mallow, je bent ontzettend aan het voeren en aan het zoeken!

Als je zo nieuwsgierig bent, kom dan langs :)
Je woont in de buurt. Kom maar langs om te kijken hoe mijn paard mij de baas is ;)

Tsje, die reactie was niet op jou bedoeld hor! Ik ben gewoon oprecht geintresseerd, wil graag leren van dit soort topics. Geloof dat je de verkeerde voor je hebt als het gaat om voeren en zoeken!

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 11:56

Zo kom je over op mij. Het irriteert mij best wel.

Ik zal wel even verstandig zijn en niet meer reageren. :)
Laatst bijgewerkt door MaritB op 07-06-12 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:56

Maritje1991 schreef:
Mallow schreef:

Ik wil niet slaan. Punt!

Hoe vaak moet ik het nog zeggen?

Waarom niet dan? Omdat je dat zielig vind?
En wat is er dan aan slaan zo anders dan aan tandvlees knijpen? Denk dat het evenveel zeer doet.
Alleen ik vind dan dat slaan effectiever is.

En er is een verschil tussen paard verrot slaan en een gerichte tik geven he ;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:57

WhySoWhite schreef:
Ik denk dat TS nog nooit een ''echt lastig paard'' gehad heeft :)

Een "lastig paard" is meestal lastig gemaakt. Dit is namelijk bijna altijd onbegrip. Meestal is dit een paard die bang is, iets totaal niet begrijpt of iets niet wil (en ook geen enkele motivatie krijgt van de ruiter om het wel te doen, behalve straf als ze het niet doen).

Veel mensen zoeken constant de confrontatie op met een paard en als het paard dan geen uitweg meer weet en gaat "schreeuwen" (steigeren, trappen, bijten, wegrennen, etc etc), dan pas wordt er ingegrepen. Of dat op dat moment met een foei om met een trap gaat, maakt mij niet uit. Je bent dan namelijk al veel en veel te laat!

Ik ben het volledig met de TS eens. Ik WEET dat bijna alle mensen een paard hebben omdat ze paarden leuk,lief en fantastisch vinden, maar waarom zie ik dat er dan niet vaak aan af -O-

Leer hoe je een vonkje uit kan doven en je hoeft nooit meer een enorme brand te blussen ;)
Oftwel; als je je paard de basis aan kan leren en weet wanneer hij die echt begrijpt en jij weet hoe je dat verder stap voor stap kan opbouwen, dan zal je nooit geen steigerend, bijtend, trappend paard tegenkomen en zal je dus ook nooit hoeven schoppen, slaan en schreeuwen en kan je ook niet meer vertellen hoe lastig je paard is. Ik denk soms nog wel eens dat dat het grootste probleem is :D

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:57

Ik vraag me af wat de reden is achter het tandvlees? Heb je gemerkt dat daar een specifieke reactie aanvast zit voor het paard? Is dat een teken van dominantie? Ik weet het serieus niet, vandaar dat ik het me af vraag!

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:58

Dat ben ik dan niet met je eens TS, jij hebt het dus over onrechtvaardige harde behandeling (oftewel mishandeling). Ik denk niet dat iemand het daar mee eens is in dit topic en dat gebeurd ook echt niet veel.
Ik denk dat jij het gewoon graag ziet als onrechtvaardig, terwijl dat meestal niet het geval is.
Jij ziet alles wat niet binnen jouw methode valt blijkbaar al zo, terwijl de rest hier probeert uit te leggen dat het net zo onrechtvaardig is om onduidelijk te zijn naar een paard en door ongewenst gedrag onbestraft (of halfslachtig) te laten.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:58

wat ik vooral niet snap is dat iedereen paarden wil uit de meest "gekke" (denk aan ferro en jazz bloed) bloedlijnen wil hebben en dan lopen te zijken dat t dier gek/kwaadaardig/gestoord is...

voor de rest denk ik: ieder doet het op zijn/haar manier. alleen de extreme ''natural'' mensen zeg ik dan wel tegen: als t allemaal zo natuurlijk moet gooi m op de hei en kijk er niet meer naar om. das pas natuurlijk!

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:59

sanne83 schreef:
WhySoWhite schreef:

Een "lastig paard" is meestal lastig gemaakt. Dit is namelijk bijna altijd onbegrip. Meestal is dit een paard die bang is, iets totaal niet begrijpt of iets niet wil (en ook geen enkele motivatie krijgt van de ruiter om het wel te doen, behalve straf als ze het niet doen).

Veel mensen zoeken constant de confrontatie op met een paard en als het paard dan geen uitweg meer weet en gaat "schreeuwen" (steigeren, trappen, bijten, wegrennen, etc etc), dan pas wordt er ingegrepen. Of dat op dat moment met een foei om met een trap gaat, maakt mij niet uit. Je bent dan namelijk al veel en veel te laat!

Ik ben het volledig met de TS eens. Ik WEET dat bijna alle mensen een paard hebben omdat ze paarden leuk,lief en fantastisch vinden, maar waarom zie ik dat er dan niet vaak aan af -O-

Leer hoe je een vonkje uit kan doven en je hoeft nooit meer een enorme brand te blussen ;)
Oftwel; als je je paard de basis aan kan leren en weet wanneer hij die echt begrijpt en jij weet hoe je dat verder stap voor stap kan opbouwen, dan zal je nooit geen steigerend, bijtend, trappend paard tegenkomen en zal je dus ook nooit hoeven schoppen, slaan en schreeuwen en kan je ook niet meer vertellen hoe lastig je paard is. Ik denk soms nog wel eens dat dat het grootste probleem is :D

Ik ben het volledig met je eens. :j Ik werk precies hetzelfde.
Maar soms kom je paarden tegen die door mensen al zo verpest zijn dat er geen vonkje meer te blussen valt,
maar je gelijk kunt beginnen aan de grote brand. ;)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 11:59

Ik vind slaan gewoon niet netjes, je hoe moet ik dat uitleggen?

Ik vind slaan tegen hoofd van een paard gewoon not done!

Borisje

Re: Paarden zijn monsters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:01

Slaan tegen het hoofd vind ik ook niet fijn. Tenzij dat het eerste is waar ik bij kom als hij een mep verdient, maar dan zeker niet met de zweep.
Maar op de rest van het lichaam, en dan voornamelijk zijn kont, no problem.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 12:01

Cerilene_ schreef:
Dat ben ik dan niet met je eens TS, jij hebt het dus over onrechtvaardige harde behandeling (oftewel mishandeling). Ik denk niet dat iemand het daar mee eens is in dit topic en dat gebeurd ook echt niet veel.
Ik denk dat jij het gewoon graag ziet als onrechtvaardig, terwijl dat meestal niet het geval is.
Jij ziet alles wat niet binnen jouw methode valt blijkbaar al zo, terwijl de rest hier probeert uit te leggen dat het net zo onrechtvaardig is om onduidelijk te zijn naar een paard en door ongewenst gedrag onbestraft (of halfslachtig) te laten.

De keren waarin ik hetb gezien wat ik uitleg, vond ik niet gewoon een andere methode. Nee sorry.

Ik vind een andere methode geen probleem hoor :) Maar waar ik het over heb, gaat wel verder dan dat.

Cerilene_

Ik heb ook niemand gehoord over een paard op zijn hoofd slaan voor zover ik weet...
Beetje open deur dat dat niet zo netjes is natuurlijk...

Mloes

Maritje1991 schreef:
Maar dat was niet mijn beginpost. Het ging mij juist om het dwingen in een trailer met alle gevolgen van dien (paarden die achterover klappen omdat ze echt heel bang zijn en van alle kanten gedwongen worden) paarden die niet meer los mogen omdat baas bang is op blessures, paarden die scherpe bitten in krijgen omdat men niet genoeg voorbereidend werk verricht!Dat was mijn punt!

Even handen tellen, wie is het hier mee eens? Nagenoeg iedereen lijkt me?
Verder ben je echt niet to the point. Eerst sla je je paard niet, dan weer wel met een stick of fase 4 of whatever. Dan sla je weer niet op het hoofd, maar je knijpt m wel in het tandvlees? Ik volg het echt even niet meer :D

Maar, je punt zoals omschreven in je quote: Zo met je paard omgaan, is oneerlijk. En ik denk dat alle mensen in dit topic dat met je eens zijn. Maar geloof mij, paarden zijn slim. Iemand noet het voorbeeld van het paard dat lekker op rust gaat staan voor die trailer. Zo'n paard mag echt wel gedwongen worden hoor, lijkt me. Het zij middels een tik van een halstertouw, van een stick of een fase 4 of wat jij wil. Dat zie jij toch ook wel in?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 12:02

sanne83 schreef:
WhySoWhite schreef:

Dat inderdaad Sanne! Thnx

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:03

@sanne83 lastige paarden worden inderdaad vaak lastig gemaakt. Maar als je zo'n dier in je bezit krijg of in je omgeving dan ga ik zeker in extreme gevallen van bijten en slaan echt niet lief vragen om het niet te doen. Kordaat optreden, gelijk korte metten mee maken paard weet gelijk waar hij aan toe is, is vele effectiever dan eerst maar wat aanmodderen met grondwerk. Dat is wat je erna doet op het moment zelf zul je direct moeten zijn.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:04

Amen voor de post van Sanne83!
Maar helaas zijn die constant in verzet gaande paarden omdat die confrantatie teveel is opgezocht wel veelal die probleempaarden die overal te koop staan. Het nieuwe baasje zal dus altijd eerst door een zwart gat moeten en de kans dat je met die paarden wel eens een knauw of een hoef om je over krijgt is gewoon aanwezig.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:05

Een paard wordt vooral erg lastig door halfslachtige signalen.
Tuurlijk is dat (vrijwel) altijd de schuld van de mens, maar dat betekend niet dat de mens dat niet hoeft op te lossen door duidelijk en consequent te zijn (wat dus niet is je paard verrot slaan om niks, maar wel duidelijk kunnen ingrijpen als nodig). Ik vind het juist erg sneu voor paarden die geen rechtvaardige duidelijkheid krijgen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 12:07

Cerilene_ schreef:
Tuurlijk is dat (vrijwel) altijd de schuld van de mens, maar dat betekend niet dat de mens dat niet hoeft op te lossen door duidelijk en consequent te zijn (wat dus niet is je paard verrot slaan om niks, maar wel duidelijk kunnen ingrijpen als nodig). Ik vind het juist erg sneu voor paarden die geen rechtvaardige duidelijkheid krijgen.

Eens met jou :)

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:10

Maritje1991 schreef:
Cerilene_ schreef:

Eens met jou :)

Maar dan zit het enige verschil er nog in , dat jij vindt dat je een paard niet mag slaan. Wel met een stick, maar niet met de hand ofzo? En niet op het hoofd. Maar dat doet volgens mij niemand geregeld?
Dus dan zijn we het alleen nog oneens over het feit dat wij duidelijkheid verschaffen door een tik te geven als een paard bijt, en jij kijkt naar waarom hij bijt en als er geen goede reden / signaal is geef jij een tik met je stick. Klopt het zo?

MaritB

Re: Paarden zijn monsters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 12:12

Ik denk dat het verschil zit in het feit dat ik constant kijk naar de reacties van de paarden. Dus waarschijnlijk een bijtincident al voorkomen kan worden.
Met aansingelen bijvoorbeeld: daarin ben ik echt heel lief en voorzichtig :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:12

Er zijn echt maar weinig paarden waar helemaal niets meer mee aan te vangen is.

De meeste paarden die steigeren, trappen, bijten of aanvallen doen dat met een reden en als het uitgelokt wordt.
Lok het niet uit en geef ze geen reden en je kan er prima mee door een deur.

Training (grondwerk) zal ervoor zorgen dat het paard nieuwe patronen aanleert en uiteindelijk zal je dan dus het oude (negatieve) patroon kunnen overschaduwen en zal het paard geen enkele reden hebben om dat negatieve gedrag te gaan vertonen. Dat kan nooit in een keer en je moet ook niet de confrontatie aangaan.
Het probleem is alleen dat je verschrikkelijk pietluttig, precies en geduldig moet zijn. De meeste mensen geven te snel op of willen te veel, te snel.