Waarom een hengst, hengst laten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: Waarom een hengst, hengst laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 17:27

Wat heeft een profiel er nou weer mee te maken dan? Als jij denkt dat je aan de hand van een profiel kan zien hoe iemand is vind ik dat behoorlijk kortzichtig

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 17:30

Cassidy schreef:
Het merendeel van de jeugdige bokkers met een hengstveulen of jonge hengst die hier op bokt een topic opent over het wel of niet hengst laten, en een traject inwillen om hem goedgekeurd te krijgen, hebben net zoveel (of zoweinig) in hun profiel staan als jij. Nu ben ik ook niet iemand die eerst uitgebreid in profielen gaat neuzen voordat ik een reactie plaats.

Dat vind ik over het algemeen wel meevallen
Nouja mischien omdat ik eigenlijk nooit in profielen kijk? :+

endorable

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 17:54

Cassidy schreef:
Het merendeel van de jeugdige bokkers met een hengstveulen of jonge hengst die hier op bokt een topic opent over het wel of niet hengst laten, en een traject inwillen om hem goedgekeurd te krijgen, hebben net zoveel (of zoweinig) in hun profiel staan als jij. Nu ben ik ook niet iemand die eerst uitgebreid in profielen gaat neuzen voordat ik een reactie plaats.

En sorry als het nu tegen het zere been is, maar ik ga er standaard van uit dat men op dat gebied niet weet waar men aan begint. Blijkt dat later wel zo te zijn, dan ben ik fout geweest, en heb iemand op zijn ziel getrapt. Maar beter dat ik iemand op zijn ziel trap dan dat er ongelukken gebeuren.

Het is niet tegen het zere been hoor:P het is BOKT maaaaaar :D :Y)
Had al het gevoel dat je mn profiel gekeken had aan je reactie te zien :o
En dan te bedenken dat ik mn profiel nog niet eens zelf gemaakt heb :P (ziet er idd nogal knullig uit geef ik toe:)
En ik heb trouwens geen topic geopend dat ik hem wil laten keuren of wil ruinen o.i.d.
Maar je hebt wel gelijk dat er veel mensen met een topic komen zal ik hem hengst laten of niet --> stel je jezelf die vraag dan moet je al niet aan een hengst beginnen vind ik.

edit: uit jou profiel word ik helaas ook niet veel wijzer }:0

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:03

Gentlegiant schreef:
amber maar dan praat je over een dier van 150?

Heb je een paard van 180 die echt weet dat die hengst is?
....

*leest nog steeds alles mee*

nou ik weet niet wat ik liever heb......een sterke eigenwijs van 150 of een grote jongen van 180?
ik vind dat over het algemeen genomen de grotere dieren vaak wat "braver" zijn dan bijv de rassen waar al een kop op zit (praat ik over hafjes fjordjes en dergelijke)

ik denk niet dat je kan zeggen dat de ene erger is dan de ander, ik denk dat je het echt per hengst moet bekijken :j

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:06

Ik werk liever met de haflinger hengsten van een kennis dan met
een kannonnen grote kwpn met bijde ongever het zelfde karakter

marillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:09

Arme starlight krijgt nou al praatjes :')
Dat word nog wat jess _O-

Maar goed, ik denk dat er uit deze discussie of wat het dan ook mag zijn toch nooit 1 antwoord zal komen ;)
Iedereen heeft zn eigen meening.
Maar ik vind wel dat als je aan een hengst begint ga dan geen topic openen van "zal ik hem ruine?" of "hengst laten of niet" ect.
Je maakt zelf de keuze om een hengst te kopen oid dan moet je ook zelf de keuze maken of je hem laat ruinen of niet, als je dat niet kan ben je zelf nog niet wijs genoeg en kan je beter maar laten ruinen of een ruin kopen ;)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:10

Cassidy schreef:

En sorry als het nu tegen het zere been is, maar ik ga er standaard van uit dat men op dat gebied niet weet waar men aan begint. Blijkt dat later wel zo te zijn, dan ben ik fout geweest, en heb iemand op zijn ziel getrapt. Maar beter dat ik iemand op zijn ziel trap dan dat er ongelukken gebeuren.

Idd cassidy het is idd een hele verantwoordelijkheid dat enige ervaring en consequentie aan de dag legt en vereist.
Maar ik krijg enkel problemen wanneer mensen hengsten afschilderen als de 'onbeesten' etc, terwijl je heel veel kan oplossen door ze juist aan veel prikkels te laten opgroeien eerder dan wat je nu veel ziet gebeuren. Hengstenveulens in de opfok bij elkaar (zootje ongeregeld want de sterkste is de dominanste maar daarom niet de 'professor' van de groep, dus haantjesgedrag wordt al gestimulleerd), 3 jarige beesten worden opgestald, binnengehouden met af en toe een paar uurtjes buiten (molen, paddock, longeren en aanrijden of wat dan ook ). Tot ze dan plots ergens vreemd komen (bvb bij verkoop of start echte training), met idd merries (ja instinct komt altijd naar boven) en andere prikkels dan creeer je gewoon een paard dat geen blijf weet waar eerst kijken, zien en ruiken. Zo'n paarden noem ik altijd door de mens tot autist gebombardeerd. Want dat gedrag zal direct afgestraft worden (tuurlijk want niemand wil aanzien worden als iemand die een brullende trippelende hengst niet te baas kan), terwijl het eigenlijk de meest normale reactie is.

Daarom dat ik onze hengstveulens nooit totaal zal afzonderen van de merries of nooit alleen zal zetten. Laat ze maar eens een stamp krijgen door een oudere in rang. En vergeet niet dat er ook heel veel gebeurt in bewegingen en houdingen van paarden. Mijn ene fokmerrie kan de ene tweejarige van op afstand met zen bek doen openstaan van onderdanigheid. Dan weet hij dondersgoed dat hij niet moet proberen dichterbij te komen. En dan spreken we dus over aangrenzende weides.

Toen mijn toenmalige trainer (dat is al bijna 10 jaar geleden)ons dat systeem aanraadde, stonden we er ook sceptisch tegenover. Was het niet gevaarlijk etc. Maar juist door de dagelijkse routine het hele jaar door leren die hun plek juist te kennen. Bij de hengsten in de wei staat een dominante ruin, die eerlijk maar heel correct opvoedt. En dan de merries, die gedekt zijn en ook al de opvoedende nonnen spelen. Maar ook daar zie je ze soms over de draad gewoon kroelen (en dat is toch 1.45m hoog) en wordt een van de hengsten te brutaal is het spel snel afgelopen. En ja dan hebben sommigen mensen (bezoekers) wel zoiets van 'oei die hengst', maar ik denk dan, weer een les bijgeleerd. hij gaat er niet dood (in het slechtste geval en schram of bijtwonde maar meestal een kapot halster) van en leert er enkel maar van dat kijken mag, maar aanraken zelden geapprecieerd zal worden.

Dus voor kinderen en minder ervaren ruiters vind ik hengsten zowieso not done. (ja penny's zowieso al niet, want die leven op een roze wolk)
En meestal worden de hengsten alsnog geruind bij verkoop of gewoon ivm concentratie en de sport of vaak idd voor het gemak.
Maar de hormonen hebben gewoon wel vaak een goede werking op het correct en mooi ontwikkelen, wat ze er ook over mogen zeggen of schrijven. Dus hier probeer ik ze zolang mogelijk hengst te houden.
Een hengstenkeuring is nog een heel ander item, dat is niet weggelegd voor de echte amateur of self semi-profs, daar moet je echt de juiste personen voor kennen en mee willen doen aan heel dat gebeuren.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:15

Gentlegiant schreef:

ja dat is dan persoonlijk, ik ervaar dat toch anders

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:19

marillion schreef:
Arme starlight krijgt nou al praatjes :')
Dat word nog wat jess _O-

Ach hij weet dondersgoed dat wij mensen de baas zijn en hij heeft er gewoon pech mee dat wij weten waar we mee bezig zijn en dat wij toch winnen hahaha :+

Bulck

Penny's op een Roze wolk met een Zwarte arabieren hengst waarom niet he haha

nee ik vind het indd ook notdone mijn zusje mag hier ook niet bij de hengsten komen alleen bij starlight omdat die bij haar shetlanders staat maar over een jaartje ook niet meer

tenzij meneer nu al denkt dat hij hengst is dan mag zij er voorlopig ook niet meer bij maar dat duurt wel even

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:20

ikdoemaarwat schreef:
Gentlegiant schreef:

ja dat is dan persoonlijk, ik ervaar dat toch anders

Dus jij hebt liever een Kanonnen grote beest die ok nog eens flink wat gewicht in de strijd kan gooien dan een koudbloedige haflinger?

Ik werk met ze allemaal even graag daar niet van

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:27

Cassidy schreef:

zoals je zegt....... good stalions make great geldings :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:28

Gentlegiant schreef:
Dus jij hebt liever een Kanonnen grote beest die ok nog eens flink wat gewicht in de strijd kan gooien dan een koudbloedige haflinger?

Ik werk met ze allemaal even graag daar niet van

ik zei net....anders even terug lezen.....dat het per paard verschilt.....dus ik bekijk het liever per paard
heb met een welsh hengst gewerkt die dwarser en gevaarlijker was dan menig andere kwpn hengst....
en als een goede forse fjordenhengst zichzelf in de strijd gooit , nou daar ben je dan ook mooi klaar mee :+

nogmaals.....per paard dus...

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:37

ikdoemaarwat schreef:
Gentlegiant schreef:
amber maar dan praat je over een dier van 150?

Heb je een paard van 180 die echt weet dat die hengst is?
....

*leest nog steeds alles mee*

nou ik weet niet wat ik liever heb......een sterke eigenwijs van 150 of een grote jongen van 180?
ik vind dat over het algemeen genomen de grotere dieren vaak wat "braver" zijn dan bijv de rassen waar al een kop op zit (praat ik over hafjes fjordjes en dergelijke)

ik denk niet dat je kan zeggen dat de ene erger is dan de ander, ik denk dat je het echt per hengst moet bekijken :j

Nou idd, Toot is 1.50 ja.
Maar hij weet donders dat hij hengst is, net zoveel als een hengst van 1.80 ??

Dat maakt geen reet uit vind ik :Y)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:40

nou als een paard van 180 gek gaat doen of een fjord of haflinger

dan heb ik liever een fjordy of haflinger daar kan ik teminste nog overheen kijken

Eigenlijk maakt het ook niet uit maar idee dat een paardn van 180 met je aan de wandel gaat vind ik niet zo fijn haha :+

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:43

Gentlegiant schreef:
nou als een paard van 180 gek gaat doen of een fjord of haflinger

dan heb ik liever een fjordy of haflinger daar kan ik teminste nog overheen kijken

Eigenlijk maakt het ook niet uit maar idee dat een paardn van 180 met je aan de wandel gaat vind ik niet zo fijn haha :+

Ik ben het niet met je eens, Dat overheen kijken ? Ja en, bedoel als Toot zijn nek erop zet, zijn kracht, dan hou je niks.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:44

Nee maar het is gewoon het idee

Over een fjorden of haflinger rug kijk je nog heen dit is indd gewoon echt het idee hoor dat zit gewoon tussen men oren

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:45

Als een shet de nek erop zet houd je die ook niet weet er alles van helaas :+

Buiten de shet en een oude hafligner ruin heb ik nog nooit achter een paard aangevlogen maar dit komt omdat mijn ouders altijd zeggen nooit los laten en dat doe ik dan ook niet :+

marillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:47

Nou ik moet zeggen wij hebben sinds 2 weken een new fores erbij en die is vele malen sterker dan mijn kwpn hengst hoor :')
Die nf is gewoon nooit op zn punten gezet, terwijl mn kwpner nu toch eigenlijk goed opgevoed is in vergelijking tot andere paarden.
Maar net zoals je zegt Ikdoemaarwat, het verschild gewoon per paard ;)
Pony of paard, merrie/hengst of ruin, dekhengst of niet.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 18:48

Ik heb geen voorkeur aan ras o.i.d. :n
En dat is al goed gebleken haha :+

Hmm, mening trippelend, brullende hengst naast me gehad. Maar ze hadden respect voor de mensen aan dat touwtje. Geen hengstenketting, nee gewoon een dood gewoon halstertouw als alle andere. Verschilt echt per hengst hoe ze mee liepen, de een als een mak lammetje die een pistool kreeg als hij door de merriestal heen moest om te checken of een merrie goed hengstig was. De ander met veel kabaal, en hoge sprongen. Weer een ander gewoontjes maar kon overal voor opzij springen, weer eentje die pas "gek" ging doen als hij dichterbij andere paarden kwam, en zo kan ik wel door gaan. Zolang ze niet gevaarlijk worden (ofwel geen respect meer voor je hebben, en over je heen denderen). Hun vrijheid en sociale leven nog goed is, is er niet veel aan de hand. Overigens waren het allemaal dekhengsten, arabiertjes. Maar neimand die zei dat ze niet te houden waren als ze gek springend mee liepen.... nee ze waren gewoon wat meer aanwezig dan menig ruin die er voor de verkoop of training stond. Tja so what? :)

Moest je opletten als de merrie's het land op gingen, hoop kabaal en gedonder maarja; die gingen ook niet aan touwtje maar als hele "kudde" tegelijk zegma. :)

marillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:48

Gentlegiant schreef:

Buiten de shet en een oude hafligner ruin heb ik nog nooit achter een paard aangevlogen maar dit komt omdat mijn ouders altijd zeggen nooit los laten en dat doe ik dan ook niet :+

hahaha dat heb ik ook geleerd :')
Pas geleden zat ik even op de pony van een vriendin van mij want die was nogal lastig enz.
Dus ik stap erop en hij ging na een tijdje echt fijn enz, dus ik rij een appuymentje en dat beest komt toch omhoog, sloeg nog net niet door :=
Ik lag er naast maar die teugels had ik nog vast hoor :')

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 18:50

Gentlegiant schreef:

Haha dat hebben ze mij ook geleerd; "nooit loslaten!"
Zo ben ik dus een keer achter een lieve oude merrie door de wei heen gegaan _O-
Ze was ineens niet meer zo lief, ze schrok gewoon maar goed. Ach toen was ik ook wat jonger, kijk nu wel beter uit en weet ook beter waar ik mee bezig ben. :)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:54

Bij ons was het toen een 13 jarige ruin die moest op de foto voor de verkoop

En die ging zomaar uit het niets op de kletter dus hans scheeuwt laat los ik zeg nee ik laat niet los dit mag ik niet van mam en pap :+ Hhaha uit eindelijk toch maa rlosgelaten we gingen op de snelweg af XD

En de shet daar gingen we gewoon foto's van maken toen we klaar waren liep ik met de shet terug naar de stal en iemand 500 meter verder rammelde met een bakje met peppermuntjes dus de shet draaide zich om en dacht honger!!!

Schreeuwt pap Jess laat los! NEEEHEE PAP DAT MOCHT IK NOOIT DUS NU OOK NIET! toen had ik mijn hele knieen alles zat onder het bloed hahaha :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:59

ik laat gewoonm los hoor. beter het peerd naar de fili dan ik :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 19:05

Precies Kim! ;)
Alhoewel, in sommige gevallen zal ik niet snel loslaten, maar laat nu wel eerder los dan toen ik wat jonger was. Ik hoef niet in het ziekenhuis te belanden omdat ik zo nodig moest vasthouden. :n

Nee heb veel liever dat ik nog de DA kan bellen, dan dat er iemand voor mij de ambu moet bellen en voor paard de DA.......... :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:12

juistem........ beter ik de VA brellen dan iemand anders de ambu :)