Scheer jij je paard z'n oren uit ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Scheer jij je paard z'n oren uit?

Ja, dat vind ik mooi.
110 (22%)
Nee, ik vind het niet mooi.
8 (1%)
Nee, ik knip alleen de ergste pluizen eraf.
258 (52%)
Nee, ik doe er helemaal niks aan.
111 (22%)

Totaal aantal stemmen: 487

Junia

Re: Scheer jij je paard z'n oren uit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 22:12

Sommige mensen scheren hun schaamhaar, sommige mensen scheren de tastharen/ oren van hun paard. Beiden zijn een geval van smaak: 't is maar net wat je mooi vindt.
Mijn paard mag er van mij bijlopen zoals ze zelf wil, bovendien houdt ze niet van getut aan haar oren dus ik laat ze lekker pluizig (vind het ook wel snoezig staan). Ik kan me wel voorstellen dat sommige mensen het mooier vinden (op dezelfde manier dat ik niet van een bikinilijn hou die op een tropisch regenwoud lijkt), maar omdat een paard niet zelf kan kiezen en de haartjes echt een duidelijke functie hebben laat ik oor en neuspluis bij mijn paardje gewoon in wilde weg groeien. Ik hoop op een dag oorvlechtjes bij haar te kunnen maken :D Eventueel oorsmeer pulk ik wel weg.

PonyDakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 23:23

Ik probeer de lange plukken uit de oren af te knippen. Dakota heeft er echt een hekel aan en meestal lukt het dan ook niet. Vandaag heb ik toevallig het linker oor een beetje uitgeknipt. Voor het rechteroor kreeg ik geen kans.

kairouan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 00:58

ik knip zowiezo de lange plukken weg en nu laat ik hem momentel wennen aan een scheerapparaat zodat ik het allemaal netjes kan maken

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:31

Lusitana schreef:
Dat zeg jij. Die tastharen zijn er om te voelen waar de bodem en muur is, zodat ze niet hun zeer gevoelige neus en kin hoeven te stoten. Die kunnen nl niet zien, dus ze moeten altijd de afstand schatten.
Als je de tastharen weghaalt, is de kans dus groter dat je paard wondjes oploopt omdat hij zich stoot.

De oorharen zijn om insecten en vuil tegen te gaan, zodat de gehoorgang vrij blijft en niet geirriteerd raakt.

Jij voelt het niet als hij zich stoot of in zijn oren gestoken wordt, maar je paard wel.

Amen _/-\o_

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:46

Ik knip wel de ergste pluizenballen uit z'n oren hoor, gelukkig vind ie het ook niet erg als ik het knip. :)

Tastharen eraf en oren uitscheren vind ik veel te ver gaan, maar dat is ieder z'n eigen mening.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:39

ik doe er helemaal niks aan, ik heb een tinker, vind ik wel lief staan die pluimpjes bij zn manen bos

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 17:44

Ja ik heb dus ook een tinker. Hoe wolliger hoe beter :)

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 09:27

ik scheer die van mij altijd op, oren, neus, baard, stukje achter de oren, en de voeten.
vind dat veel mooier voor op wedstrijd.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:32

alleen als er iritante pluizen uitsteken , verder scheer ik niks , alleen als ze de zomervacht ingaan
dan knip ik de baard want dat staat echt lelijk , een kale pony die zijn baard nog heeft ha ha

m_Beau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:36

Met veel moeite knip ik de ergste pluizen eraf.. want ze vindt het helemaal niet leuk!!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:17

Vroeger werden ze wel uitgeschoren, sinds ze van mij is niet meer. Plukjes met viezigheid knip ik wel eens weg, maar thats it. Laat ze nu overigens wel goed toe gelukkig :) Ik zie het nut niet in van oren uitscheren en tastharen. Vind het juist mooier met, is het iig een echt paard. En om maar te zwijgen over de belangrijke functie die haren hebben...

Joyced

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 10:48

Ik knip meestal een beetje de buiten kant,en een klein beetje de binnenkant met een schaar. :)

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 10:53

Ik knip de uitstekende puntjes meestal weg uit de oren, uitscheren doe ik niet.
Zie het nut er niet echt van in, ga ook niet op wedstrijd oid dus daar zou ik het ook niet voor hoeven te doen.
Vind het ook wel schattig staan, die wollige oortjes. :)

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 10:59

ik knip alleen de ergste pluizen eraf zodat het niet zo heel erg uit steekt. Maar mijn merrie heeft eigenlijk niet veel haar uit haar oren.

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 21:32

ik scheer ze helemaal uit. vind het veel netter kijken. En een paard dat op stal staat, en 5 uur per dag in de wei of paddock is denk ik wel fort zo ingeburgerd in deze wereld dat er wel wat kaal mag, net zo als de neusharen. maargoed ieder zijn keus, met een tinker oid zou ik het ook niet doen, maar op de wedstrijd vind ik alles netjes geschoren en getrokken gewoon veel netter.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 21:34

Citaat:
Sommige mensen scheren hun schaamhaar, sommige mensen scheren de tastharen/ oren van hun paard. Beiden zijn een geval van smaak: 't is maar net wat je mooi vindt.

HAHA! Da's toch géén vergelijking! _O- Hebben wij ons schaamhaar nodig om te voelen? Volgens mij niet! :=

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 21:39

Citaat:
En een paard dat op stal staat, en 5 uur per dag in de wei of paddock is denk ik wel fort zo ingeburgerd in deze wereld dat er wel wat kaal mag

Een paard is een paard. Of deze nu lang tussen 4 muren staat of op 't land, daar veranderd zijn gedrag absoluut niet om.
Juist binnen tussen muren heeft een paard zijn tastharen nodig om de afstand te berekenen, da's dus weer iets wat veel mensen
vergeten bij 't weghalen. In de wei hebben ze nauwelijks iets om zich aan te stoten, maar dan zijn d'r wel andere dingen waarvoor
't paard zijn tastharen gebruikt. :)

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 21:46

__Robijn__ schreef:
Vjestagirl schreef:
Weet iemand eigenlijk waar de baard voor dient? Die brand ik namelijk altijd keurig helemaal weg voor de keuring, omdat het netter staat, en omdat ik me echt niets voor kan stellen waar ze een baard voor nodig zou kunnen hebben vind ik het ook niet zielig.

Volgens mij is dit gewoon puur overtollig haar, dat te lang word. Het ene paard heeft dit meer dan een andere. Maar waarom brand je het weg ? En knip of scheer je het niet weg ???

Dat zijn ook tastharen!
Dit zorgt ervoor dat een paard zich niet hard stoot of zijn tanden in een steen zet!

RheaNisan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 16:52

Ik scheer de oren altijd uit.. Ziet er toch een stuk netter uit!

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 16:55

nee, ik scheer de oren niet uit. af en toe trek ik wat plukjes eruit en dat is het. verder knip of scheer ik ook niks. na ja, af en toe stukje van z'n staart af. 'k scheer de oren niet uit, omdat het het vuil tegenhoudt.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:03

bosmonster schreef:
nee, ik scheer de oren niet uit. af en toe trek ik wat plukjes eruit en dat is het. verder knip of scheer ik ook niks. na ja, af en toe stukje van z'n staart af. 'k scheer de oren niet uit, omdat het het vuil tegenhoudt.

goed! :j

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:09

bosmonster schreef:

Exact, het zit er niet voor niets....
Blijkbaar zijn er altijd mensen die denken dat de schepping een fout heeft gemaakt bij het ontwerpen van het paard en overal in gaan zitten knippen, scheren en hannesen..
Zoals de halve wereld bijna flauwviel toen Julia Roberts okselhaar had tijdens de Grammy's, mensen verzinnen maar gekke schoonheidsidealen...

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:11

Ik knip de oren uit. Hoewel ik uitgeschoren oren mooi vind, doe ik dit dus inderdaad bewust niet. Tastharen knip ik alleen een beetje bij, zal hooguit 2 keer per jaar zijn dat ik dat doe. Soms hangen ze ook een beetje in zijn ogen.
Je kat zn tastharen haal je er toch ook niet af?
Mijn paard heeft bij zijn oor overigens wel een fistel/zwevende kies (komt allemaal rotzooi/pus door naar buiten). Da raadt alleen aan dit te opereren als hij er veel last van heeft, maar daarom moet ik dat dus ook wel schoonhouden.

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:15

Ik knip de ergste pluizen die uitsteken weg, verder niks. Ik heb een zwart paard, maar aan de binnenkant van zijn oren is hij wit/grijs, vind het juist wel grappig/apart staan :)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:24

Citaat:
Exact, het zit er niet voor niets....
Blijkbaar zijn er altijd mensen die denken dat de schepping een fout heeft gemaakt bij het ontwerpen van het paard en overal in gaan zitten knippen, scheren en hannesen..
Zoals de halve wereld bijna flauwviel toen Julia Roberts okselhaar had tijdens de Grammy's, mensen verzinnen maar gekke schoonheidsidealen...

Harstikke mooi verwoord! :) Het verbaast me nog steeds dat mensen steevast reageren 'ik haal 't eraf want 't staat netter' terwijl
ze het hele topic door kunnen lezen naar feiten en meningen over de tastharen etc!