Wat is er mis met n goede klap op t juiste moment?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Krijgt jou paard wel eens een verdiende klap?

Ja
356 (63%)
Alleen in heel uitzonderlijke situatie's
147 (26%)
Alleen als ik mijn zelf controle verlies
18 (3%)
Nee hoog uit n tikje op de borst
27 (4%)
Nee nooit
17 (3%)

Totaal aantal stemmen: 565

Jessix

Re: Wat is er mis met n goede klap op t juiste moment?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:33

Een klap op het juiste moment kan noodzakelijk zijn in gevaarlijke situaties. Alleen kun je dan in discussie brengen wat is het juiste moment? Welke actie is een klap waard? En dan zeggen nog vele trainers en gedragsdeskundige dat de klap die door de mens uitgedeelt word 9 van de 10 keer te laat komt.

Gelukkig heb ik mijn paarden nog nooit hoeven slaan. Als ik een keer heel hard "he!!" roep dan snappen ze wel dat het klaar is.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:35

Nou, ik ben best snel hoor. Als een paard achter mij staat en hij duwt even met zijn neus mij naar voren, heeft hij er al meteen eentje te pakken.

Gevaarlijke situatie? Nee. Respectloos gedrag? Ja.
En juist door kleine respectloosheid niet te accepteren voorkom je gevaarlijke situaties.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:43

Echwel schreef:
Chrissy_93 ik denk dat je door je leeftijd deze dingen zegt, wat ik dus als gebrek aan ervaring opvat.
Als je een eigen paard hebt en dan heb ik het dus niet over afgestompte manegepaarden, en deze wil over je heen walsen dan zul je toch moeten ingrijpen

Foei zeggen helpt niet , wel foei met een lel dan snappen ze de volgende keer foei ook..

Sinds waneer is er iets mis met manegepaarden? Vind wel dat je ze op deze manier beetje naar beneden drukt. Manegepaarden zijn ook paarden, en ik heb op dezelfde manege gereden als waar Chrissy_93 nu rijd, en die beesten krijgen echt wel op hun donder als ze stout zijn. Maar worden ook beloond bij goed gedrag. Dus ik vind je opmerking beetje te aanvallend Lachen Maar of slaan ALTIJD een oplossing is... Ik heb nu ook een eige paard, en die krijgt van mij ook wel is een tik als die door me heen loopt. Trappen oid doet die gelukkig nooit.

Reneey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 23:09

Ik lees allemaal dingen zoals als ik in stal kom en hij draait zijn kont dan heb ie er 1 te pakken ... of als ie in mijn jas bijt of weet ik veel wat ...

Ligt het nou aan mij :S maar sorry mijn paard zal me nooit trappen of bijten of slaan of weet ik veel wat, zeg nooit nooit het kan altijd een keer gebeuren maar hij zal het niet bewust gericht doen naar niemand niet.

En afranselen heb ik hem nooit hoeven doen .. ja vroeger nog als hengst als ik hem strafde ( ruk aan halstertouw) omdat ie flipte langs de weg dan kreeg ik een lel van hem hij dacht jij straft mij ik jou ook .. nou sorry zo werkt het niet dus ja toen kreeg ie een lel en een flinke ook .. maar daarnaast nooit hoeven slaan of trappen .. alleen een flinke schreeuw als ie ffies dwars is .. is bij mij genoeg .. maar geloof me ben echt geen zachte hoor voor me paard .. nee is nee links is links .. en als ie door mij heen loopt krijgt ie zo'n ruk aan zijn halster dan ie weer ff opnieuw op zijn benen moet gaan staan.
Maar slaan of zweep erover heb ik niet nodig hoor.

Dus ligt het nou aan mij ?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 02:47

Zeg nooit dat een paard JOU niet zal bijten, of slaan. Je zal maar net die uitgekookte etter tegenkomen die geen respect heeft voor mensen an sich. Ook hele goede paardenmensen komen wel eens een dier tegen dat constant de grenzen opzoekt en dat hoeft niet eens een hengst te zijn, ook merries kunnen aardig kijken waar de grens ligt. En een paard dat constant de grenzen opzoekt, of overschrijdt, moet gecorrigeerd worden. Daar dit meestal dominante dieren zijn is dan een goeie tik noodzaak om het veilig te houden voor beide.

Dat je zo'n paard nog niet bent tegengekomen is fijn voor jou, maar kom niet aan met "ik hoef nooit een paard te corrigeren want hij kent mijn grenzen". Ten eerste heeft elk paard jouw grenzen moeten leren kennen, en ten tweede heb je er exemplaren tussen zitten die gewoon maling hebben aan jouw grenzen.

Dat je die etters nog niet bent tegengekomen zegt hooguit dat je goed bent in het van jongs af aan opvoeden van paarden, of dat je geluk gehad hebt met de paarden die je kent.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 13:01

Ik vind een paard slaan gewoon kansloos.
Ik doe het alleen als het ECHT, ECHT nodig is (bijvoorbeeld als ie mij bijt of kneiter hard trapt)
Verder niet.
Ik was gister met een pony aan het spelen
en toen nam hij een hapje uit me jas Tong uitsteken
Maar toen heb ik hem niet geslagen,
want het was MIJN fout, want ik was met hem aan het spelen Lachen

Ik vind dat je het ook kan oplossen met je stem,
of een rukje aan het halster touw.
En slaan met de zweep, nou dat is gewoon zielig.
Dat vind ik echt gewoon sneu!!
Dit is MIJN mening, en ik hoop dat ie gerespecteerd word.

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 13:41

Adindapony; ik snap je wel , ik daag mijn paard ook wel is een beetje uit tot spelen , of beetje auwhoeren , vind ze (volgens mij Tong uitsteken ) prachtig! Dan gaat ze ook wel zachtjes beetje happen , who cares! Daag haar toch zelf uit? Er zijn wel grenzen, als een paard me gaat bijten of trappen of whatever.. , tya sorry maar dan kan ze toch wel pets verwachten!

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 13:53

(ik rijd op een manege)

IK heb geleerd dat je respect voor het paard moet hebben maar dat het paard zeker ook respect voor jou moet hebben.
Kijk, ik ken een pony (nu verkocht) en die was altijd bang (ik heb een keer zowat een kwartier nodig gehad om het bit in te krijgen (exclusief riempjes vastmaken dus). Maar ik wist dat hij niet op de manege geboren had en heb dus een donkerbruin vermoeden dat ie vroeger mishandeld is geweest. Ik sloeg hem dus ook alleen als het echt te gevaarlijk werd of als het niks met mishandeldheid te maken had.

Nu, ik heb respect voor paarden, maar als ze niet luisteren (bokken, onbestuurbaar worden (ik rijd op een manege)
Dan kunnen ze wel een of meerdere tikken verwachten (hoe hard/veel hangt er vanaf hoe erg de daad is)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 16:41

Over het algemeen werkt beloning bij goed gedrag beter dan straffen bij slecht gedrag. Meestal negeer ik hem gewoon, maar echt gevaarlijk sitiuaties krijgt hij wel een klap ja. Dan moet je denken aan situaties waarbij het paard aan de hand over mijn heen loopt, of geen respect heeft voor mijn prive zone. Als hij daarna wel doet wat de bedoeling is beloon ik hem direct.

Al volstaat meestal een Nee! of een Eeeh! meer dan genoeg. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik bijna nooit in die situatie kom. Als je je paard netjes opvoed zal het ook niet nodig zijn.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 17:29

AdindaPony schreef:
Ik vind een paard slaan gewoon kansloos.
Ik doe het alleen als het ECHT, ECHT nodig is (bijvoorbeeld als ie mij bijt of kneiter hard trapt)

Ik vind dat je het ook kan oplossen met je stem,
of een rukje aan het halster touw.

ehmm.. dus als ik het goed begrijp en jouw paard trek zijn achterhoef op, maar slaat niet ( dus puur dreigen) zeg jij met je stem wat en klaar? Hmm, ik geef mijn paar 1 mep en dan doet hij het dus nooit meer. Een paard hoeft bij mij namelijk ook niet te dreigen.. Want dat kan op den duur gewoon weg gevaarlijk worden.

en dat stukje over manege paarden, ik denk dat er bedoeld wordt dat manege paarden over het algemeen paarden zijn die rustiger zijn dan bijvoorbeeld jonge volbloeden of sportpaarden. En dat je bij die paarden dus een andere omgang hebt. En dat maakt een manege paard niks minder, want dat zijn vaak gouden paarden.