Paard laat zich al 1 maand niet vangen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Re: Paard laat zich al 1 maand niet vangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 22:28

_Jessica schreef:
potverdikkie schreef:
Heb ook even gekeken, maar hij neemt je echt in de maling.
Die andere fjord laat zich wel pakken?
Als dat zo is, pak die dan en loop daar mee weg. Ik denk dat die van jou dan wel volgt.
Je maakt zowieso al 1 hele grote fout. Ga niet achter hem aanlopen. Daarmee stel je je onderdanig op. In het wild zal de kudde de leider volgen.
Aan de andere kant zoekt hij jou ook steeds op, maar dat is vanwege de snoepjes of biks die hij krijgt.
Laat hem nog dichter bij komen!!..

En als je het halster wel omhebt laat het dan in vredesnaam om!! Niet weer afdoen!

Met een aantal mensen het land in, en sluit hem op. Of dendert ie ook mensen omver?

Die andere fjord is mijn eigen fjord, die is juist niet bij me weg te slaan.
Wat ik niet snap is dat dit hele topic vol staat met blijf achter hem aanlopen tot hij het zat is, vervolgens zeg jij nu dat ik dat juist niet moet doen omdat ik me dan onderdanig naar hem opstel.
Wat ik probeerde te doen was hem bij me houden zodat ik niet weer het speletje van voor af aan hoef te spelen.
Ook zonder snoepjes zoekt hij me wel op, het probleem is ook niet zozeer het opzoeken, het gaat er meer om dat wanneer je hem hebt hij alles doet om bij je weg te komen, zo ook mensen omver denderen.

Morgen zal ik hem nogmaals proberen het halster om te doen.

Zoals Vasthi wel ook in dit topic zegt, wanneer je hem meer over zijn lijf aait staat hij wel te trillen op zijn benen, net als wanneer hij vliegen op zich heeft, vervolgens dendert hij daarna weg.

Jaaaa daar gaan we weeeer Rolleyes !! Leeeeeees nou eens een x de posten Goed, en verdiep je in wat er geschreven wordt. Als je hem als een sukkel achterna hobbelt heeft ie lol, neem je de leiding dus niet. Ik ga pitten en stop met uitleggen aan iemand die er geen zin in heeft om te luisteren, hoop voor je vriendin dat ze dit jaar nog eens haar paard vast kan houden, maar als ik zo kijk gaat hem dat niet worden. Veel plezier in de wei!

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 22:31

@Breghje: Misschien kun je zelf ook beter lezen want er is bijvoorbeeld al 6 keer gezegd dat het om het paard van mijn zusje gaat, en ik vraag gewoon om een uitleg, dus in plaats van reacties zoals jaaa daar gaan we weeeeer, kun je je misschien ook verdiepen in mijn post en zien dat ik puur om uitleg vraag omdat mij hier verschillende adviezen worden gegeven, verder beantwoord ik gewoon de vragen, ik ben blij met de hulp die ik krijg, maar niet met een post zoals die van jou!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 22:34

Jij zegt volgens mij zelf dat het hele topic volstaat met loop hem achterna, en dat er daarna wordt gezegd doe het niet. Dan ben je dus niet aan het lezen want daar zit verschil tussen, en dat ben jij wel degelijk zelf, het is jou quote die ik aan haal.

En ik heb het zelfs zelf al een paar keer goed uitgelegd wat het verschil is tussen hobbelen en leiding nemen maar het wordt niet gelezen of genegeerd. Dus heel veel plezier in de wei.
Laatst bijgewerkt door Breghje op 30-06-08 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 22:34

Stel je zus dan voor om het eens met een touw te proberen, gewoon snel om de hals doen en je hebt hem. Als ik naar die filmpjes kijk heb je echt wel de kans dat dit lukt. Als je maar gewoon snel handelt en niet de kans geeft om te gaan lopen. Want het is logisch dat hij dat doet als je er seconden lang maar gewoon bijstaat.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 22:35

En denk echt niet dat het beestje bang is van jou of je zusje. Hij rammelt met je voeten, neemt het gezag van je over. Vol zelfvertrouwen de wei in stappen en hup, zonder commentaar, erop af en hup touw rond die nek.

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 22:40

Tieneke schreef:
En denk echt niet dat het beestje bang is van jou of je zusje. Hij rammelt met je voeten, neemt het gezag van je over. Vol zelfvertrouwen de wei in stappen en hup, zonder commentaar, erop af en hup touw rond die nek.

Ik zal het eens gaan proberen morgen, en dna nu een hele domme vraag, kan ik hier het beste een gewoon halstertouw voor gebruiken of longeertouw, of adviseer je beter iets anders??

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 22:41

Ik gebruik meestal gewoon een halstertouw. Anderzijds heb je wel meer speling als je een longeertouw gebruikt...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 22:41

Zorg wel dat je touw lang genoeg is, want volgens de natuurkundige wetten heb je dan zelf meer bij te zetten dan als je maar een iniminiestukje halstertouw vast hebt omdat de rest om je poown zit.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 22:43

Idd, en als de pony de neiging heeft om toch te proberen vluchten, sta je daar minder snel met lege handen als je een langer touw neemt.

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 22:47

Denk dat ik morgen dan het longeertouw mee het land inneem.
Morgen zijn we er met 3 a 4 man, ik zal de boer ook proberen het land mee in te krijgen, begin dit gedoe aardig zat te worden.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 22:52

Ik bedoelde indd dat je niet zelfverzekerd achter hem aan loopt. Je loopt verveeld achter hem aan, en dat vind ie leuk Ja .
Dus dat bedoelde ik met niet doen. Als je wel achter hem aangaat doe dat dan dominant snap je?

Je kunt indd beter een longeertouw nemen. Al zou hij losbreken, dan heb je altijd nog de longeerlijn die je makkelijker kan pakken dan zo'n klein halstertouw.
Waarschijnlijk ga ik nu commentaar krijgen dat dit levensgevaarlijk is, maar dat valt best nog wel mee, en al zou het touw in zijn wegspurten om de benen gaan, ik schat dit paard dusdanig in dat hij 10 meter wegloopt om je vervolgens weer te gaan aanstaren van "wat heb ik dit weer goed gedaan he ?" .

Dat jullie morgen met meer zijn is super!! Denk er alleen goed om dat jullie allemaal rustig blijven, niet schreeuwen of wat dan ook.
Ga eerst naar de andere paarden toe, en stuur dan eerst de boer naar dat paard toe!! Dat is de sterkste immers. Op het moment dat hij hem heeft sluiten jullie hem in,
De kans dat hij zich nu zo overompeld voelt doordat er meerdere in het land staan is aanwezig, en voor hetzelfde geld blijft ie dan gewoon braaf staan.
Niet eerder brokjes og snoepjes geven dat je hem hebt!!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 22:55

Ik zou dat net niet doen. Gewoon in je eentje zonder drukte te maken samen met anderen. Gewoon er naartoe en touw om de hals klikken. Ik denk persoonlijk niet dat deze pony zo snel overdonderd zal zijn... Maar goed, veel maakt dat ook niet uit.

Btw: zorg ervoor dat je de musketonhaak rond het touw kan vastklikken, zodat je een soort lus hebt rond de hals van de pony. Geen knoop maken want dat houdt niet op momenten dat hij wat gaat trekken of zo.

In ieder geval: doe gewoon, zoals altijd. Hoe minder herrie, hoe beter, want hoe minder er dan "speciaal" gedaan wordt. Anders voelt hij dadelijk dat het weer show time is.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 22:59

kun je niet het halstertouw zegmaar in een rondje om zijn hals en dan door dat rondje de longeerlijn? (natuurlijk van te voren al zo gedaan) zodat je 2 uiteindes van de longeerlijn in je hand hebt, en je als je los moet laten omdat het echt niet wil je alleen maar 1 uiteinde los hoeft te laten en dan is hij los? dan heeft hij dus alleen nog dat halstertouw om zn nek. en kan hij dus nergens op gaan staan. ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.. het lijkt me wel veiliger..

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 23:03

@Potverdikkie: De keren dat ik hem aan het halstertouw te pakken heb gehad en hij ging ervandoor was het helaas geen 10 meter, toen werden het daarna een ronde of 30 door het land heen en de rest van de paarden op stang jagen, dat is hetgene waar ik wel "bang" voor ben, ben bang dat als hij de rest ook weer op stang jaagt ze weer vol door het draad zullen gaan, dat is helaas eerder gebeurd.

Ik zal het eerst zelf proberen en de rest in de buurt houden zodat zij "als" hij ervandoor gaat parraat staan.

@aliesjeh: het klinkt logisch, maar krijg ik dan niet wanneer we hem met meerdere vasthouden wanneer hij ervandoorgaat een soort van "wurgeffect"

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 23:06

is ie zadelmak?

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 23:11

_Jessica schreef:
@Potverdikkie: De keren dat ik hem aan het halstertouw te pakken heb gehad en hij ging ervandoor was het helaas geen 10 meter, toen werden het daarna een ronde of 30 door het land heen en de rest van de paarden op stang jagen, dat is hetgene waar ik wel "bang" voor ben, ben bang dat als hij de rest ook weer op stang jaagt ze weer vol door het draad zullen gaan, dat is helaas eerder gebeurd.

Ik zal het eerst zelf proberen en de rest in de buurt houden zodat zij "als" hij ervandoor gaat parraat staan.

@aliesjeh: het klinkt logisch, maar krijg ik dan niet wanneer we hem met meerdere vasthouden wanneer hij ervandoorgaat een soort van "wurgeffect"

haha als hij gewurgt wordt zal hij vast wel stoppen toch? en anders kun je dus altijd nog die ene kant van de longe loslaten. moet je wel zorgen dat die niet verstrikt zit.
ik zou trouwens gewoon met stevige passen op m afstappen, hij is niet bang, dus hoeft hij ook niet gerustgesteld te worden. als je bij zijn hoofd bent met een snelle, strakke beweging dat halstertouw om z'n nek klikken(waar de longe dan al doorheen zit.). je kunt het altijd proberen. ik zou er gewoon in je 1tje heengaan maar dat er wel mensen in de buurt zijn die kunnen helpen als het misgaat. dus als die paarden door het draad gaan. succes in ieder geval!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 23:12

Zorg wel dat je goede handschoenen aan hebt, anders heb je de brandblaren op je handen staan, wanneer hij de benen neemt en jij hem probeert vast te houden!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 23:13

Dat is een goeie ja!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 23:17

hmm.. op het filmpje heeft hij echt de maling met je inderdaad.

ga hem weer wat aaien en dan wat over zijn hals aaien en dan heel stiekem het touw er omheen.
eigenlijk moet de rest aan het eind van de longe staan. en indd handschoenen aan~!!

ooh en uit ervaring.. als het moet knapt de longe wel hoor

succes..

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 23:18

Paard loopt jullie idd in de zeik te nemen. Je komt al op hem af met het idee dat je hem niet gaat vangen, zet jezelf in die houding en hij lacht erom. Probeer zeker de tips van kiwiko! Geen voer gebruiken om hem te halen want als jij uiteindelijk zonder iets komt zal hij weer denken ik ren er mooi voor weg!

Ga morgen vol zelfvertrouwen het land in en onthou de niet truttige tips. Paarden zijn geen watjes!

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 23:18

Toen ik een klein meisje was kreeg ik een heerlijke welsh A van mijn ouders, wat een dondersteen was dat, iedereen kon hem vangen behalve mijn vader en dat kon pa natuurlijk echt niet hebben Haha!
Zijn oplossing en het hielp echt!!!!
Bobo alleen in een klein stukje land gezet waar geen andere paarden bij kunnen en hem toen laten staan zonder water, dag een kon pa nog niets met hem, dag 2 ook niet maar in de ochtend van dag 3 wilde Bobo erg graag naar binnen voor water met mijn vader.
Sinds dien ging het totdat mijn vader weer boos werd op hem en dacht dat hij Bobo wel even plat kon leggen, resultaat een lachen de pony en pa met 4 gekeuste ribben.

Later nog een jong paard wat hier in de kudde kwam en zich dus echt niet liet vangen, die was zo snel dat zelfs mijn DA op zijn western arabier, waar hij koeien mee vangt, hem niet te pakken kreeg met de lasso, zelfs nog laten schieten maar toen hij bijkwam was hij niet te houden met 6 mannen Gestoord
We hadden toen ook nog niet echt een plek waar we hem in konde drijven.
Ben toen een tijdje bezig geweest om hem vertrouwt te krijgen zodat ik hem mocht poetsen ect ect. Toen dat eenmaal goed ging (zolang hij geen touw zag dus) heb ik hem heel erg snel een spuit met metadon in zijn half gedrukt en daarna was het vangen geen probleem meer.
Achteraf had dit dier alleen zo'n erge kronkel in zijn hoofd dat hij echt niet te vertrouwen was zonder verdoving en was dat het einde van zijn korte maar vrije leventje. (dit geintje heeft in totaal 2 jaar geduurt eer ik hem te pakken had).

Veel succes met vangen, denk alleen niet dat ik nog het geduld kan opbrengen

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 23:20

potverdikkie schreef:
is ie zadelmak?

Jazeker, tot op een maand geleden konden we alles met hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 23:22

Grote genade zeg, elk paard zou op de kletter gaan zoals jij er mee omgaat. En je vindt het ook nog raar dat hij de draak met je steekt???? Piepo koeien, als je hier niet eens weg mee weet wat doe je dan met een paard??? Cavia of hamster was beter geweest...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 23:22

Ik denk dat je moet ophouden met mutsen en zijden handschoentjes, een echte leider moet meenemen en je paard simpelweg moet 'overdonderen' door heel duidelijk en stellig te zorgen dat hij meekomt.. Een lange lijn om hem te vangen zonder al te veel poespas lijkt me verstandig! Zorg ervoor dat hij níet kan ontsnappen, dus met meerdere mensen het paard opsluiten en afschermen van zijn kudde.. Klaar over en uit!

Overigens: dit paardje neemt jou en je zusje niet serieus, dus stop zelf maar met proberen.. Breng iemand mee met duidelijk overwicht en ervaring..
Laatst bijgewerkt door Chubby op 30-06-08 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 23:23

Wat zou ie doen als je hem zo op zijn rug springt? Denk je??