Paard op hoofd slaan? belachelijk of 'normaal'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

essti

Re: Paard op hoofd slaan? belachelijk of 'normaal'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:49

En inderdaad een beetje een probleem want het schijnt alleen in het oor te helpen ik ben niet groot dus als een paard omhoog gaat staan met het hoofd kan ik er niet meer bij, ik hoef dit dus ook niet te doen, ik heb geen bijters. Wel heb ik ervaring met een paard die meerdere malen op het hoofd geslaan is en dus geen eens een kus op zijn neus durft toe te laten dus ik vind wel degelijk dat ze er kopschuw van worden.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:51

Dat zal dan gebeurd zijn om onduidelijke reden voor het paard....
Als je het topic nl doorleest zul je zien dat oa Pensionnetje toch geregeld een (jonge) hengst door middel van een tik op zn plaats zet maar deze zijn niet kopschuw.....

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:51

Sommigen worden er vast kopschuw van als ze onterecht en vaak en op de verkeerde momenten worden geslagen.

maar goed, die ervaringen heb ik dus niet. vandaar! Knipoog

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:06

detour schreef:
Ja, terugbijten heb ik wel eens van gehoord maar zie dat niet zitten, vind dat gewoon niet hygienisch. Nagelbijten / Gniffelen

Tsja, ik vind eigenlijk wel dat het met de discussie te maken heeft; want in sommige gevallen vind ik slaan op het hoofd dus normaal. Knipoog

@Detour, krijg je weerstand van Clown Haha!

@Essti, het doel heiligt soms de middelen als je met een wezen met het bevattingsvermogen van een kind van 3 jaar werkt, al gauw 600 kilo weegt en 1 bonk spieren is. Jij als instructrice zal toch ook wel eens een probleempaard van een lesklant in de baan hebben dat feitelijk geen probleempaard is maar gewoon een paard dat het allemaal niet meer snapt omdat de rangorde ernstig is verstoord omdat er geen passende maatregelen zijn getroffen.

Persoonlijk vind ik bijten een zinloze optie, tegen de tijd dat ik mijn tanden in zijn oor heb gezet (als ik er al bij kan) is het effect al lang verloren. Een hele harde gerichte klap/schop vind ik echt de meest effectieve en veiligste oplossing op lange termijn. Iemand die een paard een knal met een schep of bezem verkoopt of een riek in zijn bil zet kan ik ook mij helemaal in vinden, je zal toch de spelregels duidelijk moeten krijgen. Bovendien kus ik vrijwel geen een paard op zijn neus, als ik wil zoenen zoek ik wel een vriendje maar als een paard correct is opgevoed zou die kus op zijn neus gewoon moeten kunnen. Om dezelfde reden maak ik paarden waar ik voor langere tijd mee aan de slag ga botsproef. Er zal maar ooit een kind op/tegen aanspringen of iemand tegen ht paard aanbotsen, dan wil ik dat het paard het doodnormaal vind dat zo iets gebeurd. "Kopschuw" is of het spelletje doorhebben of onterecht herhaaldelijk geslagen zijn.

Wat een verhaal met 1 vinger getypt Ach gut

essti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 09:05

Daniella helemaal mee eens heb dit ook nooit tegen gesproken alleen ik vind dat er andere maatregelen zijn dan slaan op het hoofd dat heeft niks met rangorde bepaling te maken ik heb mijn paarden nog nooit geslaan( op het hoofd) en ze weten duidelijk waar hun plaats is, bijten is voor mij ook geen optie had dit alleen es gehoord..
Vraagje.. Geef jij je paard nooit een kus op zijn neus?????? Ik heb een vriend maar dat neemt niet weg dat ik mijn paarden nooit een kus op hun neus geef!!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 09:08

Je zal toch de rangorde tussen mens en paard moeten bepalen want die is er wel degelijk, net als in de kudde.

Nee, ik zoen ze nooit. Die leeftijd ben ik al heel lang ontgroeid.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 09:13

Tja je kan 2 dingen doen, een paard straffen als het bijv. steigert van de schrik of een paard gerustellen, doe mij het tweede maar Knipoog

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 09:20

saskiakefie schreef:
Tja je kan 2 dingen doen, een paard straffen als het bijv. steigert van de schrik of een paard gerustellen, doe mij het tweede maar Knipoog

Volgens mij heeft niemand het hier over paarden die schrikken maar over paarden die de macht proberen te grijpen. Lijkt mij geen goed idee om zo'n muitend paard te gaan geruststellen maar als dat jouw werkwijze is moet je het vooral doen.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 09:31

Mar wie zegt dat het dier stijgerd van schrik? Ik heb 1 keer per ongelijk mijnj paard heel erg gestraft. Ze schrok ergens van en sprong, letterlijk en figuurlijk, op mij. Resultaat een gekneusde voet.

Helaas toen het incident gebeurde was mijn reflex een mep verkopen om mijzelf te beschermen. Ze stond toen wel meteen verschrikt naast me.

Pas na twee weken erover nadenken begon het lampje te branden waarom ze zo op mij sprong, ze zocht gewoon bescherming.

Toen vatte ik dat op als respectloosheid voor mijn ruimte, nu weet ik dat dit niet zo was.

Fouten maken is niet erg, zolang je na afloop tenminste inziet dat jij fout was.

essti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 12:47

Danielle ik ben ook geen puber meer hoor dat ben ik ook al lang ongroeit (zelfs moeder) maar dat neemt niet weg dat ik een paard niet zie als een productief dier dat als ze niet goed snel of weet ik veel wat zijn ze aan de kant schijf, ik ben stapelgek met mijn paarden en ik vind dat ze voor al het werk wat ze voor ons doen en de liefde die ze ons geven best weleens een dikke knuffel verdienen!!! maar das weer een ander punt van discussie

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 12:56

essti schreef:
Danielle ik ben ook geen puber meer hoor dat ben ik ook al lang ongroeit (zelfs moeder) maar dat neemt niet weg dat ik een paard niet zie als een productief dier dat als ze niet goed snel of weet ik veel wat zijn ze aan de kant schijf, ik ben stapelgek met mijn paarden en ik vind dat ze voor al het werk wat ze voor ons doen en de liefde die ze ons geven best weleens een dikke knuffel verdienen!!! maar das weer een ander punt van discussie

En wie zegt dat ik een paard snel aan de kant schuif, geen verdere aandacht geef of ze zie als een ding? Ikzelf igg niet, ik zoen alleen geen paarden want ik vind dat een verkeerd signaal naar het paard aangeizen ik met dat soort schattige dingen de grootste ongelukken heb zien gebeuren en bepaald gedrag niet wil aanleren aan paarden uit veiligheidsoverwegingen.

essti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 13:02

Ik heb niet gezegd dat jij dat doet, maar ik zie dat vaak gebeuren..Iedereen moet inderdaad maar omgaan met een paard hoe zij denken dat het beste is, ik heb nu een zwaar verwaarloosd paard op stal staan wat ik probeerde te zeggen dat niet iedereen op een goede manier met hun paarden omgaan en ze wel degelijk zien als een "handelswaar". Nogmaals ik zeg niet dat jij dit ook doet, maar ik vind het dus normaler om ze kus op de neus te geven als ze te slaan om je plaats te winnen, Ik heb altijd geleerd dat je een team met je paard moet vormen en niet de baas gaan spelen over hun.. Kwestie van wederzijds vertrouwen en respect..

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:17

Hier wil ik ook nog even op ingaan. Wat in mijn eerdere post duidelijk was is dat ik een aantal grote dominantieproblemen had met mijn paard. Dit is op een hardhandige manier opgelost, ik zal eerlijk zijn.

Mijn paard is daar niet kopschuw of wat van geworden. Als ik buiten ga rijden met vriendinnen dan gaat ik vaak naar hun toe en wacht naast mijn paard tot hun klaar voor vertrek zijn. Tijdens dat wachten snuffelt Vera aan mijn hand en zelfs soms aan mijn gezicht en tja dan zoen ik mijn paard ook hoor. Of even knuffelen.

De rangen zijn verdeeld en toch kan je ook heel lief met elkaar omgaan. En dit allemaal is bereikt door middel van stevige correcties.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:25

verography schreef:
Hier wil ik ook nog even op ingaan. Wat in mijn eerdere post duidelijk was is dat ik een aantal grote dominantieproblemen had met mijn paard. Dit is op een hardhandige manier opgelost, ik zal eerlijk zijn.

Mijn paard is daar niet kopschuw of wat van geworden. Als ik buiten ga rijden met vriendinnen dan gaat ik vaak naar hun toe en wacht naast mijn paard tot hun klaar voor vertrek zijn. Tijdens dat wachten snuffelt Vera aan mijn hand en zelfs soms aan mijn gezicht en tja dan zoen ik mijn paard ook hoor. Of even knuffelen.

De rangen zijn verdeeld en toch kan je ook heel lief met elkaar omgaan. En dit allemaal is bereikt door middel van stevige correcties.

Als je mijn eerdere posts had gelezen had je kunnen lezen dat ik wel degelijk op een leuke ontspannen manier met paarden omga en kan omgaan omdat de regels bij iedereen bekend zijn.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:37

Dit was naa niemand gericht hoor Knipoog maar gewoon in het algemeen een invalshoek op e reacie van essti.

Je hoeft niet of alleen iets op te lossen met slan of alleen op te lossen met lief doen. Paarden zijn net kinderen. Vaak heb je het leuk met ze maar soms moet jeze ongelooflijk stevig corrigeren zodat ze et de volgende keer niet eens meer in hun hoofd halen eraan te gaan denken. Het is lief en leed geven en nemen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:45

essti, ik denk (en niet rot bedoeld) Ach gut dat je iets meer penny minded bent in je omgang met paarden dan bv een Daan of ik. Knipoog
Ben je trouwens wel eens gebeten vanuit dominantie of geslagen?

By the way Daan: Vind je het erg dat ik mijn weerstand ergens anders vandaan haal??.. Schijnheilig

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 16:40

detour schreef:
essti, ik denk (en niet rot bedoeld) Ach gut dat je iets meer penny minded bent in je omgang met paarden dan bv een Daan of ik. Knipoog
Ben je trouwens wel eens gebeten vanuit dominantie of geslagen?

By the way Daan: Vind je het erg dat ik mijn weerstand ergens anders vandaan haal??.. O:)

Ga jij toch bacterie-sap drinken Clown
Ik krijg trouwens een hernia als ik moet gaan zoenen ROFL

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 16:42

Bacteriesap.. Euh... Nee. Gewoon wat nonchalanter in je huishouden zijn! Afgod Pling

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 16:45

detour schreef:
Bacteriesap.. Euh... Nee. Gewoon wat nonchalanter in je huishouden zijn! Afgod Pling

Maak altijd met Kerst schoon, is vaak zat per jaar vind ik.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 16:46

Precies, en vlak daarvoor paard perforeren met de riek; mocht de kalkoen op zijn in de winkels, dan ben je in ieder geval voorbereid... Haha! Cool

essti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 17:07

penny minded zeker niet, voel me dus ook echt niet aangesproken wist alleen niet dat er leeftijd aan gebonden was als je, je paard een zoen op zijn neus geeft waar stond dat vermeld dan wil ik dat graag even lezen Haha! ..
Ik denk inderdaad dat we een hele andere kant op denken geeft niet verschil moet er wezen of niet dan! en by the way nee ben nog nooit aangevallen door een " dominant paard" werk met veel paarden en blijkbaar dus toch zodanig opgevoed dat ze hun plaats zeer goed weten, het kan dus wel zonder slaan (vind ik)" let op op het hoofd", want daar gaat de discussie toch over anders moeten we even een andere topic plaatsen over het feit of wel of niet knuffelen met je paard penny gedrag is????.
Ook van deze kant niet rot bedoeld hoor Ach gut hou wel van discussie voeren en voel me ook niet gelijk aangevallen, dan kan ik gelijk wel stoppen met mijn werk.
Ik ben geen NHS er, maar sta soms verwonderlijk te kijken dat zij bepaalde dingen wel voor elkaar krijgen waar een ander al meerdere malen flink met de zweep of een ander voorwerp overheen zijn gegaan en ze dan alsnog niet willen..
Dus je zou inderdaad kunnen zeggen dat ik van alles een beetje heb dus ook open sta voor suggesties van beide kanten, maar dan mag je ook mee voeren in een discussie waar je absoluut niks mee heb zoals waar dit over gaat.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 19:58

daniella74 schreef:
saskiakefie schreef:

Volgens mij heeft niemand het hier over paarden die schrikken maar over paarden die de macht proberen te grijpen. Lijkt mij geen goed idee om zo'n muitend paard te gaan geruststellen maar als dat jouw werkwijze is moet je het vooral doen.

huh, helemaal het eerste bericht ging het daar wel over.. :s

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:02

detour schreef:
Ja, terugbijten heb ik wel eens van gehoord maar zie dat niet zitten, vind dat gewoon niet hygienisch. Nagelbijten / Gniffelen

Tsja, ik vind eigenlijk wel dat het met de discussie te maken heeft; want in sommige gevallen vind ik slaan op het hoofd dus normaal. Knipoog

terugbijten ook zo een leuke Lachen zal mijn meneer van 176 even vragen of hij zijn koppie naar beneden doet Lachen Lachen

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:17

KiWiKo schreef:
detour schreef:

terugbijten ook zo een leuke Lachen zal mijn meneer van 176 even vragen of hij zijn koppie naar beneden doet Lachen Lachen

haha Tong uitsteken
of een krukje kopen Tong uitsteken Clown

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 09:00

Als ik terug ga bijten doet ze haar hoofd omhoog en heb ik naast en hernia ook nog een tand door mijn lip, het schiet dus ook niet op met een shet Clown
Die klap voor haar kop van 2/3 weken geleden heeft echter nog steeds effect daarentegen.