Vraag over gedrag van paarden met 2 kruinen op het hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Re: Vraag over gedrag van paarden met 2 kruinen op het hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 19:36

Mss betekent het niets, en het is ook wel een heel klein beetje offtopic, maar ben uit nieuwsgierigheid Noah zn hoofdje eens gaan checken en ik vond 1 grote kruin pal in het midden van zn hoofd, betekent dat ook iets of heeft zoiets enkel invloed bij 2, of meer, kruinen?

Vind het anders wel heel interessant allemaal, lijkt me leuk als je een paard zo kan analyseren Lachen

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 09:50

ik heb hier egt nog nooit wat van gehoord! maar het lijkt met wel iets van waarheid in te zitten.

mijn haflinger, heeft een kruin onder haar bles en een net onder aan haar voorpluk (waar het begint zeg maar) teld dat ook?

en wat ik eigelijk ook wel wou weten... wat voor iets heb je dan als je paard maar 1 bles heeft????

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:06

solleke noa, ik heb veel info op de site in mn onderschrift staan

1 enkele kruin komt het meeste voor bij paarden en is dus minder bepaldend voor de persoonlijkheid dan een gecompliceerdere kruin..
1 kruin is meestal bij een ongecompliceerd dier maar alleen wanneer overige vormen en de bouw daar ook voor staan..
ken ook vreselijk moeilijke paarden met 1 kruin dus bij 1 kruin kan je het daar niet van af leiden..

elizahbep, de kruin bij de maantop zegt niets over de persoonlijkheid, enkel die die echt bij de ogen liggen zeg maar..
wat bedoel je met 'als je paard maar 1 bles heeft'?
kleuren en aftekeningen hebben geen invloed op de persoonlijkheid verder..

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 19:36

SuperRoos schreef:
solleke noa, ik heb veel info op de site in mn onderschrift staan

1 enkele kruin komt het meeste voor bij paarden en is dus minder bepaldend voor de persoonlijkheid dan een gecompliceerdere kruin..
1 kruin is meestal bij een ongecompliceerd dier maar alleen wanneer overige vormen en de bouw daar ook voor staan..
ken ook vreselijk moeilijke paarden met 1 kruin dus bij 1 kruin kan je het daar niet van af leiden..

elizahbep, de kruin bij de maantop zegt niets over de persoonlijkheid, enkel die die echt bij de ogen liggen zeg maar..
wat bedoel je met 'als je paard maar 1 BLES heeft'?
kleuren en aftekeningen hebben geen invloed op de persoonlijkheid verder..

oeps ik bedoelde 1 kruin Clown

en ik ben net nog even gaan kijken, en wat blijkt: ze heeft er gewoon 2! net boven elkaar. was me egt nog nooit opgevallen!
kijk hier zitten ze.
Afbeelding
(die in der kolletje zie je niet zo goed)

maar kunt u me nog wat meer vertellen over die kruinen en het gedrag? wat is nou egt typisch gedrag voor paarden met 2 kruinen?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 21:38

@SuperRoos: bedankt, ben eens op je site gaan kijken, zou wel eens leuk zijn, zo'n karakteranalyse Lachen Is het de bedoeling dat mensen dat geld storten voor je de analyse doet? Hoe lang duurt zo'n wachtlijst ong? (mss moet ik dat eerder via pm vragen...?)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:47

Mijn oudste heeft ook twee kruinen. Zeer rechtvaardig dier, een hengst van 6 jaar. Heel makkelijk dier schrikt nooit ergens van is nergens bang van, leert ontzettend vlot en makkelijk. Zeer werkwillig. Zeer groot rechtvaardigheids gevoel.

Maar denk dat zijn karakter meer met zijn opgroeien te maken heeft dan emt de kruinen

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 14:00

Solleke_Noah schreef:
@SuperRoos: bedankt, ben eens op je site gaan kijken, zou wel eens leuk zijn, zo'n karakteranalyse Lachen Is het de bedoeling dat mensen dat geld storten voor je de analyse doet? Hoe lang duurt zo'n wachtlijst ong? (mss moet ik dat eerder via pm vragen...?)

dankjewel
het geld kan per rekening worden over gemaakt maar aangezien veel jonge mensen daar nog niet mee bezig zijn kan het ook in een kaartje via de post..

ik heb een paar dagen terug een operatie gehad dus ik kan nu even niet doorwerken, vandaar dat de wachtlijst ook zo hoog ligt..
het duurt meestal enkele weekjes voor iemand aan de beurt is Lachen

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 14:03

LADPR schreef:
Mijn oudste heeft ook twee kruinen. Zeer rechtvaardig dier, een hengst van 6 jaar. Heel makkelijk dier schrikt nooit ergens van is nergens bang van, leert ontzettend vlot en makkelijk. Zeer werkwillig. Zeer groot rechtvaardigheids gevoel.

Maar denk dat zijn karakter meer met zijn opgroeien te maken heeft dan emt de kruinen

dankjewel voor je bericht, een aantal jaar geleden ben ik onderzoek gaan doen naar 2 kruinen bij hengsten!
tot mijn grote verbazing bleek in de inwerking bij hengsten ook weer compleet anders, in verband met overige mooie kenmerken dus
se meeste hengsten die ik heb gekend met 2 kruinen waren intelligent en evenwichtig, vriendelijk en idd rechtvaardig, mooi dat dat in jouw stukje ook terug komt

opgroeien heeft heel veel te maken met de persoonlijkheid
het opvoeden, voer dat ze krijgen, sociale contacten noem het allemaal en het heeft veel invloed, alleen als je erop gaat letten, zie je dat vormen van het hoofd veranderen naarmate iemands aanpak anders wordt, of als een dier van leeftijd veranderd..
wat dus inhoudt dat een andere aanpak/methode gaat zorgen voor een verandering in de persoonlijkheid
op mijn site staat daarover een stukje bij 'het verschil' met duidelijke voorbeeldfoto's van hoe een dier veranderd is na 3 maanden bij een nieuwe eigenaar Lachen

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 14:04

elizahbep schreef:
oeps ik bedoelde 1 kruin Clown

en ik ben net nog even gaan kijken, en wat blijkt: ze heeft er gewoon 2! net boven elkaar. was me egt nog nooit opgevallen!
kijk hier zitten ze.
Afbeelding
(die in der kolletje zie je niet zo goed)

maar kunt u me nog wat meer vertellen over die kruinen en het gedrag? wat is nou egt typisch gedrag voor paarden met 2 kruinen?

al die informatie vind je in dit topic, op pagina 1 staat de uitleg van het boek maar elk individu is anders en daar werken de kruinen anders in..
er zijn ook paarden die zoveel andere stabiliserende kenmerken hebben dat ze qua gedrag niet onder '2 kruinen paardjes' vallen zeg maar...
op de foto is het niet heel goed te zien maar het lijken geen 2 stipjes kruinen die recht aan elkaar vast liggen.. ook dan kan het weer anders zijn..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 14:05

Ja dat is hij zeker, maar toch denk ik dat zijn karakter zich meer gevormd is door het 'wild' opgroeien de eerst 1,5 jaar van zijn leven dan zijn kruinen. Maar moet toegeven dat ik ook heel sceptisch ben, haha

Hij zit trouwens echt onder de kruinen op de raarste plekken kom je ze tegen.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 14:29

dat klopt zeker hoor, kruinen hebben slechts voor een deel invloed op de persoonlijkheid...

de vormen hebben eigenlijk niet de invloed op de persoonlijkheid, je moet het meer zien als door opgroeiing en opvoeding ontstaat een persoonlijkheid..
met hoe die persoonlijkheid zich vormt vormt ook het hoofd zich mee, en dat veranderd dus naarmate de persoonlijkheid ook vervormd..

daarmee is 'bewezen' dat je dus aan de vormen van het hoofd de persoonlijkheid af kan lezen..

lastig uit te leggen maar je moet het dus net iets om draaien van hoe jij het zegt zeg maar..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 18:18

Haha ja ik snap wat je bedoeld

Hiddex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 18:20

Ik denk dat het niks is

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:54

dat is een zeer bijzondere toevoeging aan dit topic Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 21:18

ROFL Valt niet mee hè, 13 pagina's doorlezen. Haha! Clown

dreutel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 23:01

Ik lees alleen maar over kruinen op het hoofd.
Ik heb zelf en hengstveulen met een 2 kruinen aan bijde zijde van zijn hals.Zou daar ook wat mee zijn.
hij is wel lief hoor.maar wel onzeker.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 23:04

hoi dreutel, 13 pagina's is veel ja maar het staat al ergens beschreven hihi

toevallig net een mail naar iemand gedaan met dezelfde vraag dus die kopieer ik even:

kruinen op het lijf lijken geen extra invloed te hebben op de persoonlijkheid, van vroeger uit gaan er verhalen van de echte paardenvolken dat paarden die echt veel kruinen op het lijf hadden gecompliceerder waren en zou er niet verder mee gefokt worden..

de theorie van linda tellington jones staat hier niet achter en onderzoek heeft dit niet bewezen

de belangrijkste kenmerken van een persoonlijkheid haal je uit de vormen van het hoofd, de kruin die daarop ligt en de bouw van het dier..
invloeden op de persoonlijkheid zijn opvoeding, sociale contacten, manier van voeren etc.. dit alles heeft invloed en vormt een persoonlijkheid, door die persoonlijkheid wordt het hoofd gevormd en kan het bij een andere aanpak uiterlijk veranderen wanneer de persoonlijkheid zelf ook veranderd Lachen

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 14:18

Leuk om te lezen dat veel mensen erg veel dingen herkennen bij hun paard aan de hand van een analyse...

Kwam er van de week achter dat die van mij ook 2 kruintjes naast elkaar tussen de ogen heeft liggen... zal straks eens even proberen om dit op de gevoelige plaat vast te leggen..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:34

leuk sandra, herken je je paard ook in 'de 2 kruintjes' of heb je een dier met overige stabiliserende kenmerken waardoor de inwerking wel meevalt..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:36

Is dit ook zo bij mensen?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:37

er zijn ook theorieen voor mensen ja, alleen nog veel gecompliceerder meen ik..
zelf heb ik er geen verstand van...

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:37

SuperRoos schreef:
leuk sandra, herken je je paard ook in 'de 2 kruintjes' of heb je een dier met overige stabiliserende kenmerken waardoor de inwerking wel meevalt..

Heb mijn paardje nog niet zo lang maar merk al wel dat hij redelijk gevoelig is en soms wat de neiging heeft om zijn zin door te drammen...even een duidelijke correctie dat dit toch niet de bedoeling is werkt meestal wel maar soms begint hij dan met z'n voorbeen te maaien, bv als hij te lang stil moet staan of bv met afspuiten van de benen, dit vind hij nog wat eng en probeert dan de wasplaats af te komen met jou erachter aan Bloos , als je hem dan probeert tegen te houden en wat druk op het halster uit oefent moet je dus uitkijken voor z'n voorbeen...
Al weet ik niet of dit alles al te wijten is aan die 2 kruintjes komt of gewoon nog jongigheid is Knipoog
Ben benieuwd wat jij ervan denkt Haha!

Afbeelding

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:41

het is altijd lastig te zeggen als ik niet ook een foto van de zijkant heb

hoe jong is dit dier? omdat het best wat holletjes boven zn ogen heeft? is het opgegroeid op het land? of vroeger een keer erg ziek geweest wat je weet?

de oren zijn prachtig, wijst op intelligentie en een energiek en temperamentvol dier
zijn ogen zijn mooi zichtbaar, dat maakt hem zelfbewust
verder ziet hij er nieuwsgierig en expressief uit, misschien heb je een foto van de zijkant?
wanneer een paard echt last heeft van zn 2 kruinen in een bepaalde bui heeft streng zijn geen nut, lees je ook in de verhalen hier verder, dan zien ze niks meer, zelf rustig blijven en niet straffen maar gewoon even laten lijkt dan de beste optie..
zo te horen heb je nog geen ervaring met een echte 2 kruinen bui gehad, gelukkig Lachen

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:55

Hij word eind februari 3 jaar.... die kuiltjes schijnt de vader van zijn moeder door te geven...
Hij is voor mijn tijd niet ziek geweest volgens de fokker, hij is opgegroeid in de opfok en nu ongeveer 2 maanden uit de opfok en in handen...
Bij mij heeft hij na 1 week slokdarmverstopping gehad en een kleine week op de kliniek gestaan.
Heb nog een foto van de zijkant gevonden, hier staat hij alleen wel net te hinneken, dat doet hij vrij regelmatig... wil graag gehoord en opgemerkt worden Haha!

Afbeelding

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:00

aan een hinnik foto heb ik helaas niks hihi

de kuilen zijn niet erfelijk op zich, een paard met een droger hoofd heeft ze beter zichtbaar..
ik heb het vaker gezien bij gevoelige dieren (meer dan gemiddeld moet het dan zijn) dat na ziek zijn de kuiltjes erger waren, hoe lang geleden is de slokdarm verstopping geweest? anders gebruik ik je foto graag op mn site als dat mag met uitleg..

hoe stond ze in de opfok, gewoon weiland zonder schuilmogelijkheden? daar heb ik het ook bij voor zien komen zeg maar..

de extreme kuilen heb ik ook gezien bij dieren die een hard leven hebben gehad, dit is bij jouw paard niet het geval maar ik zou de foto dus kunnen gebruiken voor uitleg op mijn site..