Luchtzuiger: luchtzuigband is mishandeling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Luchtzuiger: luchtzuigband is mishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:49

Ik zou toch proberen de band af te laten. Misschien kun je hem op de momenten dat hij het ergste zuigt (rond het eten) hem nog even omlaten. Maar wel afbouwen! Probeer t eens... En misschien een goed idee je paard buiten te voeren. Dat doe ik ook met mijn merrie die erg gevoelig is voor het ontwikkelen van een gasbuik (geen gRasbuik Knipoog ). Zij komt rond een uur of 5 van de wei in een paddock. daar krijgt ze hooi en haar krachtvoer. Tegen 10 uur 's avonds gaat ze op stal en krijgt daar alleen nog hooi. Sindsdien is ze een stuk minder gassig en heeft ze geen gaskoliek meer gehad. De beweging doet haar dus goed!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:55

voerplekken en tijden kunnen we niet bepalen, stal is volpension en wordt dus altijd om dezelfde tijden gevoerd... ik ben dan ook niet altijd aanwezig Knipoog

Maar zonder luchtzuigband doet hij het dus niet alleen onder het eten... hij doet het echt continu, de hele dag.
Als ik echt de tijden waarop hij zoog in kon schatten had ik de band idd enkel die tijden omgedaan.
Maar het is dus echt heel exreem... met band bijna niet enkel rond eetmomenten dus en zonder bijna continu.
Deuren, touwen, hekken maakt niet uit, hij zuigt echt overal op. Cribbox vind hij ook niet zo vies dat hij niet meer zuigt op de dingen waar het op zit Scheve mond
Het is echt heel irritant Clown Voor hem wil ik gewoon die band af... maar hij heeft al meerdere malen gas koliek gehad als die af is.
Hij lijkt ook veel rustiger met band, aangezien hij zonder heel geforceerd aan het zuigen is.

Ik ga nu ook dat andere maag-middel proberen, misschien dat dit meer helpt dan het compositum wanneer de band af is Ach gut
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 03-02-08 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 20:08

Ik zou hem er geleidelijk aan wennen! Misschien een proberen te overleggen met de pensionhouder? Ik sta ook volpension, met mijn stalhoudster is er gelukkig heel goed over te overleggen! Zij denkt heel erg fijn mee....
Maar hoe dan ook, wel werken naar t afdoen hoor! Ja

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 20:23

heb mijn bericht even ge-edit Knipoog lees de rest ook even Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 20:36

Idd Pronutrin, maagcompositum oid bijgeven en de band gewoon af doen. De plek waar ie zuigt met rubber afzetten. Dat gaat in 99% van de gevallen echt wel goed!!! Band omlaten kan meer schade aanrichten, lees maar eens in de topics...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 20:58

Ik weet wat voor schade ze aan kunnen richten, heb ik ook extra laten nakijken met de keuring Knipoog
Rubber zit overal al op... cribbox ook Nagelbijten / Gniffelen
Ik ga de pronutin proberen en kijken wat het effect is... ik laat het wel weten als het goed gaat Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 20:59

Goed zo! Ja Echt streven naar zonder band hoor! Knipoog

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 21:24

blijven we altijd doen Clown ooit komen we er wel Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 21:25

That's the spirit! Knipoog

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 22:05

Crisje_Lanc schreef:
Ik vind het geen dierenmishandeling omdat hij er niets door lijdt, maar alleen voorkomen wordt dat hij lucht zuigt, dus er wordt voorkomen dat hij stereotiep gedrag uitoefent.

Dat is dus ook juist het punt.
Koliek en luchtzuigen gaan vaak samen. Niet omdat ze van luchtzuigen koliek krijgen, maar omdat beide vaak samen gaan met de oorspronkelijke klacht: maag en darmproblemen.
Zoals de dame die het topic begon heel goed vertelde: paarden staan tegenwoordig heel vaak op stal. Paarden hebben echter een natuurlijke behoefte/drang naar beweging, sociaal contact en een continue toegang tot ruwvoer. Aangezien ze daar op stal (meestal) niet of te weinig toegang toe hebben, levert dit stress op. Om met die stress om te gaan, ontwikkelen ze een steeds te herhalen gedrag, zoals luchtzuigen, weven, bokslopen etc.
Tegelijkertijd heeft die stress invloed op de maag. Tevens heeft het te kort aan ruwvoer invloed op de maag. Een paard makat alleen slijm aan als hij kauwt. Dat doet hij in de natuur zo'n 16 uur per dag. In die 16 uur maakt hij genoeg slijm aan om de het maagzuur te blussen. Op stal hebben ze echter maar een paar uur ruwvoer (als ze geluk hebben). Er wordt dus veel minder slijm aangemaakt, terwijl het maagzuur wel constant wordt afgegeven. Het wordt dus veel te zuur in de maag, waardoor maagzweren en darmproblemen onstaan. DAT geeft koliek!!

Het omdoen van een luchtzuigband helpt dus nergens tegen. Hij stopt misschien wel (tijdelijk) met luchtzuigen, maar alle problemen die verder aan de gang zijn worden niet verholpen. Bovendien kan hij dus nu ook niet meer zuigen: het enige wat het dier kon doen om nog een beetje van zijn stress af te komen. Stress dus nog erger: interne problemen nog erger.

Natuurlijk is het zo dat paarden uiteindelijk blijven zuigen, ondanks dat de lichamelijk problemen verholpen zijn. Maar blijkbaar is er dan nog genoeg motivatie bij het dier om dit toch nog te moeten doen.

Dat het dier niet lijd, is dus onzin. Hij lijd wel, want hij kan zijn stress niet meer kwijt. Dat het stereotiep gedrag dan wordt verholpen.... tsja, het is de vraag of je het paard in deze wel zo'n plezier doet en of je daar blij mee moet zijn... Ik denk van niet. Laat lekker af dat ding.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 23:00

Ik vind dit zeker niet mishandeling, en al zou het ''zielig'' zijn. liever zo'n band om dan de longen enz vernielen door het luchtzuigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 23:14

SteffiiY schreef:
Ik vind dit zeker niet mishandeling, en al zou het ''zielig'' zijn. liever zo'n band om dan de longen enz vernielen door het luchtzuigen.

Lees eerst dit topic eens door joh!!!! Er wordt helemaal niets vernield door luchtzuigen! Juist de band vernielt een hoop! En longen vernielen... Rolleyes

Voor je hier iets roept is t toch echt verstandiger eerst eens wat te lezen hier!

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 23:21

lijkt me idd wel handig toch eerst te lezen, er staan al zoveel dingen in t topic die aangeven dat de band veel meer schade aanricht dan t zuigen, t zuigen kan juist helpen juist tegen eventuele maag/darmproblemen...

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 08:08

c_alsemgeest schreef:
voerplekken en tijden kunnen we niet bepalen, stal is volpension en wordt dus altijd om dezelfde tijden gevoerd... ik ben dan ook niet altijd aanwezig Knipoog

Maar zonder luchtzuigband doet hij het dus niet alleen onder het eten... hij doet het echt continu, de hele dag.

ik wil niet heel vervelend doen, maar waarom zoek je dan niet iets van een oorzaak? blijkbaar is jouw paard dus alles behalve gelukkig.....

komt hij veel buiten?
heeft hij een maatje op stal?
is er veel stress op stal?
ga jij goed met je paard om, ook qua rijden?
of heeft hij snel het gevoel dat hij iets niet goed doet e.d.?

en zo zijn er nog een boel dingen die je je zelf kan afvragen!
mijn fjordje is al op 1,5 gaan luchtzuigen.... ik was 13 toen ik haar als veulen kreeg en mijn ouders hadden nergens verstand van... ze kwam misschien 2/3 uur per dag buiten in de winter en dit was gewoon verreweg te weinig natuurlijk!

ik heb op heel wat verschillende stallen gestaan waar ze afspraken in de winter over het buiten staan niet na kwamen en zij kan dus gewoon niet de hele dag binnen!

ook heeft ze een periode gehad dat ze geen maatje had niks en zich echt helemaal vol zoog en zelf minder at (en dat zegt heel wat voor een fjord Haha!)

op het moment staat ze overdag buiten in een paddock die ik luchtzuig-vrij heb gemaakt (draad óp de palen) en daar gooi ik dan ook hooi in als ik ze buiten zet
en op stal heeft ze een soort grote kist die ik helemaal vol prop met hooi zodat ze op stal continue ruwvoer tot haar beschikking heeft wat ook al de helft scheelt!!!!

's zomers staan ze hier 24/7 in het weiland en dat zuigt ze dus absoluut niet!

dus bekijk eens of er toch dingen zijn die je kan veranderen om het aangenamer te maken voor je paard!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 00:18

Wat fijn dat er mensen zijn gestopt met de band door dit topic! Mijn doel is bereikt! Haha! Haha!

CindyUniek schreef:
op het moment staat ze overdag buiten in een paddock die ik luchtzuig-vrij heb gemaakt (draad óp de palen) en daar gooi ik dan ook hooi in als ik ze buiten zet

Op zich heel erg goed wat je doet, dit is het enige waar ik het niet mee eens ben. Als je paard wil luchtzuigen, dan moet hij dit kunnen doen. Draad op de palen zorgt alleen voor symptoombestrijding. Lachen Dus in plaats van draad op de palen zou ik kiezen voor rubber op de palen, of de draad laten zitten en bij een paal de draad eraf halen en daar rubber op doen zodat hij daarop kan luchtzuigen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 01:17

CindyUniek schreef:
c_alsemgeest schreef:

ik wil niet heel vervelend doen, maar waarom zoek je dan niet iets van een oorzaak? blijkbaar is jouw paard dus alles behalve gelukkig.....

komt hij veel buiten?

Wie zegt dat er niets aan gedaan is? Ik vind je erg kortzichtig om deze conclusie zo maar te trekken... Erg makkelijk om mensen te veroordelen vanachter je scherm.
Hij is op alles nagekeken wat luchtzuigen kan veroorzaken en verergeren... zeker qua lichamelijke zaken. Ook maag en darmen.
Dit is ook de reden dat hij nu maag compositum krijgt en binnenkort nog een gastro-colon middel die de kans op gaskoliek verminderd wanneer ik de band er af ga doen.
Ik heb hem sowieso pas een maand... hij is wel op dezelfde stal blijven staan en het zuigen is zelfs minder geworden. Hij zuigt bijna niet meer, enkel na het eten. Ook komt hij er veel uit, heeft mijn andere merrie naast zich staan waar die helemaal gek mee is. Verder is het een vrolijk en nuchter paard... absoluut geen stresskip oid Scheve mond Hij zuigt trouwens vanaf het afspenen... Het lijkt bij hem echt een gewoonte te zijn geworden, daarom ben ik bezig hem zo veel mogelijk afleiding te geven, zodra die dat heeft zuigt hij namelijk niet meer Lachen Maar hij vind nieuwe dingen snel saai, en vervalt dan weer in oude gewoonten.
Lees anders even dit topic door, op pagina 73. Daar staat veel het hoe en wat rondom hem Knipoog
En hoe ik het wil doen met het af laten van de band Lachen

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 08:01

c_alsemgeest schreef:
CindyUniek schreef:

komt hij veel buiten?

Wie zegt dat er niets aan gedaan is? Ik vind je erg kortzichtig om deze conclusie zo maar te trekken... Erg makkelijk om mensen te veroordelen vanachter je scherm.

uhm ik veroordeel niemand jij voelt je blijkbaar aangevallen Knipoog
ik vroeg alleen of je al die opties al bedacht en bekeken had!!! ik kan vanaf mijn scherm niet zien wat je al geprobeerd hebt, dus vraag ik dat gewoon Knipoog

Hij is op alles nagekeken wat luchtzuigen kan veroorzaken en verergeren... zeker qua lichamelijke zaken. Ook maag en darmen.
Dit is ook de reden dat hij nu maag compositum krijgt en binnenkort nog een gastro-colon middel die de kans op gaskoliek verminderd wanneer ik de band er af ga doen.
Ik heb hem sowieso pas een maand... hij is wel op dezelfde stal blijven staan en het zuigen is zelfs minder geworden. Hij zuigt bijna niet meer,

uhm ik quote je dat je zegt: hij doet het niet alleen bij/tijdens/na het eten, maar echt de hele dag!

enkel na het eten. Ook komt hij er veel uit, heeft mijn andere merrie naast zich staan waar die helemaal gek mee is. Verder is het een vrolijk en nuchter paard... absoluut geen stresskip oid Scheve mond Hij zuigt trouwens vanaf het afspenen... Het lijkt bij hem echt een gewoonte te zijn geworden, daarom ben ik bezig hem zo veel mogelijk afleiding te geven, zodra die dat heeft zuigt hij namelijk niet meer Lachen Maar hij vind nieuwe dingen snel saai, en vervalt dan weer in oude gewoonten.
Lees anders even dit topic door, op pagina 73. Daar staat veel het hoe en wat rondom hem Knipoog
En hoe ik het wil doen met het af laten van de band Lachen

nogmaals ik veroodeel niemand, ik reageer op wat ik zie zoals velen hier doen! als jij alles hebt geprobeerd wat ik ook voorstelde dan is dat goed van je! en kun je er waarschijnlijk ook niet gek veel meer aan doen! maar 'ook komt hij er veel uit' klinkt niet dat hij lekker de hele dag op een stuk weide of paddock staat........ en ik denk dat dat al heel veel kan schelen bij luchtzuigers! als ze gras of hooi (van lekkere kwaliteit) hebben zodat ze lekker kunnen eten de hele dag zodat het zuur in de maag gestimuleerd en kalm blijft, maar omdat jij zegt dat je aan het voeren niks kan doen krijgt hij waarschijnlijk maar 2 of 3 x per dag........

je kan toch ook zelf bijkopen en dat voeren? doe ik ook op het moment....

succes

@ dorientjuh
het is bij mijn merrie ook vooral gewoonte.... als ze 's zomers 24/7 in de wei staat 5 maanden lang zuigt ze totaal niet omdat ze eten heeft, maar zodra ik haar ergens zet, is het eerste wat ze doet luchtzuigen.... nou dit is absoluut dan geen verveling of stress lijkt me!!!!

nu de paddock luchtzuigvrij is taalt ze er totaal niet naar! voordat ik ze buiten zet leg ik er hooi in en daar rennen ze ook gelijk op af! ze kijkt niet eens meer naar de palen! als het hooi op is gaan ze samen staan uit de wind (het zijn allebei niet echt 'spelers') en loopt ze absoluut niet te zoeken naar een paal of iets dergelijks!

ook zodra ze dan op stal komt begint ze niet gelijk, want ze heeft nu 24/7 hooi in haar stal dus gaat dan gewoon eten!

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 11:47

Wat is dit toch een veel besproken onderwerp op bokt, dit is al de zoveelste keer dat ik een dergelijk topic tegen kom Knipoog

Ik vind een luchtzuigband geen mishandeling, mijn eigen merrie staat er immers zelf mee.
Het zuigen begon enkele jaren geleden toen zij plots van de weide op een paddock terecht kwam. Binnen no-time (enkele weken) zoog zij fanatiek lucht en dit is helaas ook nooit meer over gegaan. Verandering van stal (en dus gehele dag weidegang) mocht ook niet meer baten, vanaf dat moment vond mijn merrie zuigen namelijk belangrijker als gras....

Via bokt las ik destijds veel over maagproblemen bij zuigers, ik heb mijn merrie hier dan ook op laten onderzoeken. Helaas, (tja, moet ik helaas zeggen in dit geval?) zonder resultaat. Het feit wat wel dat mijn merrie extreem veel last kreeg van gaskoliek, in haar ''hoogtijden'' had ze er echt om de haverklap last van. Een enkele keer was zelfs zo ernstig dat ze er voor opgenomen moest worden.

Mijn va opperde op dat moment toch een zuigband, zo kon het namelijk niet verder. Sinds een jaar of 3 staat mijn merrie dus met een band. (die overigens niet eens echt strak zit) Met haar band zuigt zij praktisch niet en ook de gaskoliek blijft uit.

Natuurlijk had ik mijn merrie liever zonder band gezien, het is als eigenaar altijd lastig om hierin een goede beslissing te nemen. Toch denk ik dat het op dit moment de beste optie voor haar is, continu koliek is namelijk ook niet alles.... Ik weet dat luchtzuigen en (gas)koliek niet in verband schijnen te staan, toch lijkt het er bij mijn merrie wel op.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 12:36

he wat vervelend zeg.....

in belgie voeren ze de operatie nog uit in een prive kliniek.... 600 euro...

misschien ook overwegen??

je hebt geluk dat je merrie goed reageert op de band...

die van mij ging haar hoofd/hals steeds horizontaler houden waardoor de band dan los kwam en ze alsnog kon zuigen.... uiteindelijk zat hij zo strak dat ze geen wortel meer door kon bijten en álsnog er doorheen zoog....

op dat moment heb ik gezegd 'nu heeft het echt geen nut meer ik haal m eraf'

ook heeft ze een keer een hele vleeswond achter haar oren gehad omdat die band daar schuurde en ze is er ook een keer van flauw gevallen......

als je meer info wilt over die operatie in belgie hoor ik het wel!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 12:39

En die operatie is niet voor niets VERBODEN!!!!!!!!!!!

het is een heel zware operatie, ze halen een spier weg. Waardoor het paard in de hals/borst verzwakt, in zeker 60% van de gevallen zuigt het paard toch door en je lost de achterliggende oorzaak niet op.

Kun je niet tegen je luchtzuiger. Wees dan een sympathieke eigenaar en verkoop je paard aan iemand die er wel tegen kan. Doe je het paard en jezelf een lol mee.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 12:43

Anya schreef:

het is een heel zware operatie, ze halen een spier weg. Waardoor het paard in de hals/borst verzwakt, in zeker 60% van de gevallen zuigt het paard toch door en je lost de achterliggende oorzaak niet op.

Kun je niet tegen je luchtzuiger. Wees dan een sympathieke eigenaar en verkoop je paard aan iemand die er wel tegen kan. Doe je het paard en jezelf een lol mee.

ik heb verder geen last van mijn luchtzuiger dat voorop gesteld, maar als zij zegt dat haar paard al meerdere keren ziek is geworden en opgenomen is geweest kan het wel noodzaak zijn........

ik ken een paard wat tot een paar keer toe bijna dood is gegaan door het zuigen en de gevolgen ervan, paard is een van de laatste in NL geweest die de operatie heeft gekregen en nu zo'n 6 jaar later is het beestje nog kerngezond, zuigt geen lucht meer en heeft nooit meer iets gehad!

dat zegt ook wat lijkt me.....

die van mij is verder van het zuigen zelf nooit ziek geweest dus ik zou het ook zeker niet zomaar doen, maar als je paard al meerdere keren tegen het randje heeft gezeten had ik die beslissing wel genomen!

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 12:44

Anya schreef:

Een operatie zou wat mij betreft toch al geen optie zijn Knipoog

Anya schreef:

Is dit overigens op mij gericht? Of doel je op de post van CindyUniek over opereren?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 12:47

Ik doel op cindyUniek...

Dit soort operatie-adviezen.. en in een ander topic een stroomdraadje om de waterbak...

Doe als je dit soort rare dingen wilt gaan doen je paard i.i.g. een plezier en verkoop je paard aan iemand die niet met het luchtzuigen zit. Luchtzuigen is zó vaak een probleem van de eigenaar en niet van het paard.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 12:50

Anya schreef:
Ik doel op cindyUniek...

Dit soort operatie-adviezen.. en in een ander topic een stroomdraadje om de waterbak...

Doe als je dit soort rare dingen wilt gaan doen je paard i.i.g. een plezier en verkoop je paard aan iemand die niet met het luchtzuigen zit. Luchtzuigen is zó vaak een probleem van de eigenaar en niet van het paard.

ik geef helemaal geen adviezen Knipoog

ik ken toevallig dat ene paard wat een aantal keer op het randje dood is geweest en dankzij die operatie nu mooi al wel weer 6 jaar gezond en gelukkig leeft!

enne misschien andere topic ff beter lezen, ik zocht ook naar oplossingen omdat die van mij zich ook de hele dag (als ze in stal stond) vol zoog Knipoog dan probeer je ook na te denken wat je kan doen! en uiteindelijk heb ik met VRIENDELIJKE MENSEN contact gehad die ook mij op een slim idee brachten waardoor mijn pony nu een grote hooi-kist in haar stal heeft staan Knipoog dus kijk jij voortaan ook eerst ff voor je wat roept!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 12:57

Ik denk dat niemand hier reacties die wat harder overkomen heel erg persoonlijk moet opvatten. Anya en ik (en veel anderen) proberen steeds goede uitleg te geven, mensen te helpen de juiste oplossingen te vinden voor hun paard. Helaas duiken bepaalde dingen, zoals de betreffende operatie steeds weer op. Hier is al zoveel over uitgelegd...

In een ander topic hemelt momenteel iemand t stroomdraad ronde een waterbak enorm op...

Voor Anya en mij (en de anderen), die veel moeite doen, is dit soms erg frustrerend. Zeker omdat sommige mensen gewoon niet willen!

CindyUniek: super dat jij een goede oplossing hebt! Ja Kun je eens een foto maken? Ik ben erg benieuwd wat jij hebt gemaakt!

Wat dat betreft wordt je van een luchtzuiger erg creatief! Ja