Dilemma: Wel of geen halster om in de weide?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cindyrella

Re: Dilemma: Wel of geen halster om in de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 21:20

Mijn paard loopt altijd in de wei met haar halster om... Mijn paard heeft een wit/roze neusje en verbrand al als er een zwak zonnetje schijnt. Ik MOET wel zo'n speciaal flapje aan het halster doen om dit te voorkomen. En een andere manier dan dat flapje aan een halster te doen om haar neus te beschermen ken ik niet!

AaronYve schreef:
kan aan heel veel dingen, schanieren, zichzelf, uitstekende voorwerpen, enzovoorts enzovoorts

Bij ons in de wei staan ronde betonnen drinkbakken, en zijn totaal geen scharnieren te vinden. En als het halster goed past, kan je paard zichzelf daar niet mee verwonden... Ik heb nog nooit gezien dat er een paard met zijn hoef tussen het halster o.i.d. zat....

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 07:54

en toch gebeurd dat vaak genoeg, lees maar na op bokt. en hebben jullie geen hek bij wei, vaak dnek je dat niks is, maar blijkt het wel zo te zijn, of gewoon aan een stroomhaakje oid, zijn zoveel kleine dingen die wel gevaarlijk kunnen zijn

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 07:54

AaronYve schreef:
maar rozanne je hebt toch een veiligheidshalster

Ja..

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:21

Cindyrella schreef:
Mijn paard loopt altijd in de wei met haar halster om... Mijn paard heeft een wit/roze neusje en verbrand al als er een zwak zonnetje schijnt. Ik MOET wel zo'n speciaal flapje aan het halster doen om dit te voorkomen. En een andere manier dan dat flapje aan een halster te doen om haar neus te beschermen ken ik niet!

AaronYve schreef:
kan aan heel veel dingen, schanieren, zichzelf, uitstekende voorwerpen, enzovoorts enzovoorts

Bij ons in de wei staan ronde betonnen drinkbakken, en zijn totaal geen scharnieren te vinden. En als het halster goed past, kan je paard zichzelf daar niet mee verwonden... Ik heb nog nooit gezien dat er een paard met zijn hoef tussen het halster o.i.d. zat....

Mijn paard heeft ook een wit/roze neus, smeer ik in, werkt uitstekend!
En er zijn altijd wel dingen waar je paard aan kan blijven hangen, waarvan jij het niet eens weet, zo raar om te zeggen dat het niet kan gebeuren, het kan altijd gebeuren, als je paard een ijzer omheeft, kan t ook blijven hangen daaraan, het kan gewoon altijd gebeuren.
En daarom probeer ik ook dit mensen bij te brengen, want het is gewoon gevaarlijk! Beter wat rozanne ook doet een veiligheidshalster gebruiken als die met halster op wei moet.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:23

Ik zou het gewoon proberen, met een heel zacht veilig halstertje. Want als je vroeg begint went ze er eerder aan.

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 10:47

Huh? Die reactie snap ik niet?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:52

wat?? die van mij?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:19

ja, gaat nu om een neusflap ivm zonnebrand, waar heb jij het nu over?
en insmeren idd, en zoals yve doet, met waterafstotende, anders is het na 1 keer drinken eraf gespoeld

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 11:39

saskiakefie schreef:
wat?? die van mij?

Jep

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:33

AaronYve schreef:

Maar daarbij moet je ook zorgen dat je wei wel veilig is he....dat is je eigen verantwoordelijkheid vind ik! Niet elke wei is zo veilig....

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:36

Esther schreef:
Degenen die het paard met halster op de wei doen omdat daar niets is waar ze kunnen blijven hangen, hoe hebben die de wei afgezet?
Genoeg paarden die zich het hoofd schuren aan de weidepalen of -hekken...

Bij ons op stal staan de paarden altijd zonder halster of iets om en dat vind ik wel net zo veilig.

Stroomdraad Duivel daar blijven ze echt wel 10 cm vandaan. Geen paard die er aan denkt om aan de palen - of stroomdraadhoudertjes te gaan schuren.

edit; Er is misschien ergens een risico dat een paard met zijn halster aan zijn ijzer blijft hangen Clown (Daar heb ik werkelijkwaar nog nooit van gehoord maar het zou theoretisch gezien vast kunnen )maar het risico dat de paarden uitbreken en op de weg lopen is groter, mijn wei ligt naast de weg. Als ik moet kiezen welk risico ik het liefst neem, dan kies ik toch voor het halster wat vast blijft zitten aan een ijzer omdat een paard zn benen in zn nek wilde leggen.
Laatst bijgewerkt door Lest op 25-06-07 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:38

de wei is bij ons afgezet met een stukje stroomdraad af en toe...en grote palen (zie profiel denk wel ergens een foto) nou en daar kunnen ze niet aan blijven hangen...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:49

Lest schreef:
Esther schreef:
Degenen die het paard met halster op de wei doen omdat daar niets is waar ze kunnen blijven hangen, hoe hebben die de wei afgezet?
Genoeg paarden die zich het hoofd schuren aan de weidepalen of -hekken...

Bij ons op stal staan de paarden altijd zonder halster of iets om en dat vind ik wel net zo veilig.

Stroomdraad Duivel daar blijven ze echt wel 10 cm vandaan. Geen paard die er aan denkt om aan de palen - of stroomdraadhoudertjes te gaan schuren.

edit; Er is misschien ergens een risico dat een paard met zijn halster aan zijn ijzer blijft hangen Clown (Daar heb ik werkelijkwaar nog nooit van gehoord maar het zou theoretisch gezien vast kunnen )maar het risico dat de paarden uitbreken en op de weg lopen is groter, mijn wei ligt naast de weg. Als ik moet kiezen welk risico ik het liefst neem, dan kies ik toch voor het halster wat vast blijft zitten aan een ijzer omdat een paard zn benen in zn nek wilde leggen.

Maar waarom geen veiligheidshalster dan?

en idd weideafzetting is zeker ieders eigen verantwoordelijkheid!!

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:56

Tja ik wist inderdaad niet dat er veiligheidshalsters zijn, maar naarnaast het risicio is zo ongeloofelijk klein in onze wei. Als je alle dingen die er kunnen gebeuren gaat opsommen en bedenken heb jij (en je paard die met de maatregelen moet leven) geen leven meer.
Er zijn genoeg paarden die iets breken in de wei omdat ze een rare bokkesprong maken. Dat is de reden dat veel topsporters hun paarden niet los in de wei laten lopen, maar dit is nog geen reden voor mij om mijn paard niet in de wei te zetten.

Maargoed ik zal me eens verdiepen in de veiligheidshalsters Knipoog .

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:17

een paard kan zelf in zijn stalletje blijven vastliggen ook een top sportpaard...affijn het zijn gewoon paarden en een ongelukje zit in een klein hoekje...ze kunnen zelf ook gewoon hun beentjes verkeerd neerzetten en heel verkeerd terecht komen...Al hebben we t dan over alle veiligheid. Maarja er zal vast een kans inzitten dat ze met hun been in t halster blijven zitten al heb ik t gelukkig in mijn omgeving helemaal niet gehoord! En inderdaad bij ons hebben ze hem ook om voor t losbreken eventueel (wei ligt ook aan de weg) en daarbij lopen ze altijd los zelf vanuit stal zo de wei in. En je heb er weleens 1 slimme tussen zitten die de verkeerd kant eens probeerd (moet je zeggen gebeurd bijna nooit) en ja dan is het erg handig als ze een halster om hebben.

Maaikeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:02

GEEN halster in de wei als het aan mij ligt! Knipoog
Zo voorkom je onnodige risico's

xx.

LEANA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:18

Hmmz, als ik jou was zou ik toch egt geen halster in de wei doen hoor!
je weet het nooit, stel ze komen vast te zitten...moet je niet aan denken togg Knipoog

xx

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:48

Lynn_Nikita schreef:
ja, gaat nu om een neusflap ivm zonnebrand, waar heb jij het nu over?
en insmeren idd, en zoals yve doet, met waterafstotende, anders is het na 1 keer drinken eraf gespoeld

nee gewoon wel of geen halster om in de weide Verward Verward

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 08:37

Meestal geen halster, maar als ze wel een halster om heeft maakt dat ook niet zoveel uit.
Ze loopt in een ongevaarlijk weiland (wat mij betreft), en inderdaad misschien is het een onnodig risico, maar wat is dan geen onnodig risico meer?

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 11:28

Zonnebrand, heb ik ook geprobeerd. Ondanks dat ik met speciale neutral zonnebrandcrème factor 40, dit is echt niet voldoende.. Ze eet drinkt, eet gras, en jeukt met andere paarden, die zonnebrand is er zooooo af. En dan heb je weer en dikke en vooral erg pijnlijke korst op de neus en lip van je paard.

Wij hebben houtenpaaltjes met plasticdopjes in, om schrikdraad door te leiden. De meeste paarden komen de paarden niet in de buurt van een schrikdraad, en de plastc dopjes zijn zo makkelijk uit die paaltjes te trekken,dat als een paard hieraan vast komt te zitten, die meteen losschieten. in het vervelendste geval loopt je paard dan met een plasic dopje tussen zijn halster en misschien een stuk daad daar nog is. Maar dat lijkt me niet het grootste probleem.

Natuurlijk is VOORkomen beter, maar dan kun je maar beter je paard in een glazen kooi gaan houden en er vooral niets mee doen. Er kunnen ook zoveel dingen gebeuren als je paard zonder halster op de wei loopt.... Gladheid door de regen en een flinke bok- en en scheurpartij is ook redelijk gevaarlijk. Of wat te denken van blikseminslag? Tijdens het rijden zelf of het vervoeren in de trailer kan ik ook wel de nodige ongelukken bedenken.... wat is dan nog wel veilig?

Natuurlijk begrijp ik dat het voor mensen die iets vreselijks hebben meegemaakt, zoals in dit topic beschreven, ze dit niemand toewensen en mensen willen waarschuwen. Is heel begrijpelijk en wordt volgens mij door de meeste leden hier ook erg gewaardeerd! Knipoog OOk door mij en zal ook zeker binnenkort gaan kijken naar de werking van een veiligheidshalster, want ik wist persoonlijk niet dat deze bestonden!

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 11:35

ben ik t mee eens!!!

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 12:08

Er wordt hier gesproken over een veiligheids halster.
Wat als je paard tijdens het binnen zetten een keer schrikt, en een sprong vooruit of opzij doet. En je halster knapt????

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 17:00

Als je een passend halster hebt moet je het gewoon omdoen.. Als hij evt. om wat voor reden ook vast komt te zitten trekt hij het echt wel kapot! Maar als je het halster niet omdoet heb je kans dat hij niet komt!
Ik ken zoveel paarden en ik hoor nooit dat er problemen met halsters in de wei zijn!
Op stal doe ik hem wel altijd af want ik ken mensen daar heeft het paard zichzelf opgehangen omdat hij vast kwam te zitten met het halster en uit is gegleden! Daarom heb ik op stal altijd af!

Ceres_olisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 17:49

Wij hebben wel halsters om voor als ze uit de weide worden gehaald savonds, dan is het makkelijker hoeven we niet met al die halsters te sjouwen

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 17:59

Gerner schreef:
Er wordt hier gesproken over een veiligheids halster.
Wat als je paard tijdens het binnen zetten een keer schrikt, en een sprong vooruit of opzij doet. En je halster knapt????

Zo werkt het halster niet Knipoog