andermans paard slaan ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: andermans paard slaan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 14:17

Marliesje schreef:
Er op los slaan en een corrigerende tik op schop is heel wat anders. Paarden onderling lossen zo ook dingen op, duidelijk zijn. En op het goede moment een tik geven.

En wat betreft signalen geven, hij kan ook anders een signaal afgeven dan door te bijten of slaan. Die kan ik ook verstaan.
Slaan of bijten wordt door mij gewoon never nooit geaccepteerd.
En ik zou me kapot schamen als mijn paard zomaar een hap uit een vreemde zou nemen.

Jij wilt dus dat een paard jouw (mensen)taal leert. Terwijl ik vind dat wij als mensen de taal van paarden moeten leren en op die manier met ze kunnen communiceren. Lijkt mij veel logischer en paardvriendelijker.

En over paarden onderling; dat is een gelijkwaardige strijd, i.p.v. mens tegen paard. Is dus niet te vergelijken.
Daarbij weet ik niet of jij al heel lang veel kuddes observeert (ik wel namelijk), je ziet dan niet bepaald veel geweld bij paarden onderling, als ze elkaar goed kennen. En dat hoort toch ook de relatie tussen eigenaar en paard te zijn, dat je elkaar goed kent.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 22:12

precies nadya.

@ suusNando, je kunt elk paard leren wat 'nee' betekent. niet omdat ze Nederlands verstaan, maar omdat het woord (de klank) een betekenis krijgt voor het paard. je leert je paard toch ook 'braaf', 'stap', 'draf', 'Galop' enz? waarom dan niet 'nee'?

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 22:24

Zijn oren in zijn nek leggen is nog steeds paardentaal, en dat zie ik liever dan dat ie iemand bijt, wat hij overigens nooit doet hoor, en het is echt niet zo dat mijn paard elke dag een klap te pakken heeft, sterker nog, het is zelden nodig.
Ik ben duidelijk tegen hem, hij weet wat ie aan me heeft. Wij kennen elkaar goed, en onze relatie is duidelijk, ik ben dominant.

Maar bij een vreemd paard is het niet altijd duidelijk, en ja, als zo'n paard probeert de baas over me te spelen en me hapt, dan heeft ie er een te pakken.
Heb in de handel gereden en dan kom je ook in aanraking met slecht opgevoede, dominante paarden, maar als je daar meteen duidelijk tegen bent is de rangorde meestal snel bepaald, maar dat gaat echt niet altijd met NEE zeggen. Haha!

bokkertjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 22:27

nouw.. ik sla af en toe iemand anders paard..
dan haal ik mijn paard uit de wei en dan komt dat andere paard er aan en doe schopt mij + mijn paard en dat pik ik niet du dan geef ik hem een tik Vork
maar later als ie weer normaal doet dan beloon ik hem wel weer Pling

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 09:04

Marliesje schreef:
Zijn oren in zijn nek leggen is nog steeds paardentaal, en dat zie ik liever dan dat ie iemand bijt, wat hij overigens nooit doet hoor, en het is echt niet zo dat mijn paard elke dag een klap te pakken heeft, sterker nog, het is zelden nodig.
Ik ben duidelijk tegen hem, hij weet wat ie aan me heeft. Wij kennen elkaar goed, en onze relatie is duidelijk, ik ben dominant.

Maar bij een vreemd paard is het niet altijd duidelijk, en ja, als zo'n paard probeert de baas over me te spelen en me hapt, dan heeft ie er een te pakken.
Heb in de handel gereden en dan kom je ook in aanraking met slecht opgevoede, dominante paarden, maar als je daar meteen duidelijk tegen bent is de rangorde meestal snel bepaald, maar dat gaat echt niet altijd met NEE zeggen. Haha!

Ik ben ook duidelijk tegen mijn paard en ik let goed op zijn signalen. Gelukkig bouw ik alles rustig op, dus hij hoeft me vrijwel nooit aan te geven dat iets te snel gaat. Juist omdat ik goed kijk naar wat hij aangeeft. Slaan is dus nooit nodig en daarom wil ik ook niet dat anderen hem slaan. Gelukkig hoeft dat ook niet, want anderen hebben niets met mijn paard te maken. Ik ben trouwens niet dominant naar mijn paard toe. Wij werken op basis van wederzijds vertrouwen en wederzijds respect. En als dat goed zit, hoef je niet dominant te zijn, dan ziet je paard je vanzelf als leider en volgt hij. Daar hoef ik geen dominant gedrag voor te tonen, hoor. Zit ook niet in mijn karakter, ik doe liever normaal. Haha!

Ik heb van alles gezien en meegemaakt tussen en met paarden in de loop der jaren en ik laat me ook echt niet slaan of bijten. Maar bij mijn eigen paard wil ik niet dat er geslagen wordt. Nergens voor nodig. Punt uit.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 09:07

ow ja hoor. ik behandel elk paard hetzelfde. Zo zacht als het kan, zo hard als het moet. Zo ben ik bij het ene paard heel rustig terwijl ik me vzpaard al aardig wat schoppen heb moeten verkopen. Ieder paard heeft een andere behandeling nodig en daar pas ik mij totaal op aan.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 09:07

zodra indi iets doet wat niet mag mag iedereen haar een tik geven. mits het binnen 3 seconden is, anders heeft het geen nut...

als ik bij andermans paard ben, of op een manege en een paard probeert mij te bijten geef ik hem ook een tik. of ik de eigenaar nou ken of niet, en of die er nu bij is of niet... maakt mij niet uit.

er is natuurlijk wel een verschil tussen een tik of echt in elkaar slaan. ik ken ook ieman ddie zijn paard met een zweep in elkaar mept als hij niet netjes rijdt...kijk, dat is het andere uiterste.

bokkertjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 09:14

jha het paard moetn het gewoOon niet doen ik laat me niet in elkaar rammenn Door een ander paard hij is gewOon jaoers..
jaloesie Vork
dus dan geef ik een tik als ie probeerd(aan te vallen of te schopen)
heb het wel een keer mee gemaakt dat ze me wel raakte.. Ach gut
dus dat niet echt normaal vind ik..
dus dat moet je wel afstraffen..

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 09:19

en kan je ook normaal nederlands schrijven? Of krijg je dat nog niet op school? Weet je dat je gewoon, gewoon met kleine letters schrijft zonder een grote O ertussen.
dus even wat tips:
1: lees de boktregels even door
2: spelfouten kunnen er zijn maar gebruik geen breezah-taal
3: Gebruik a.u.b. normaal de leestekens.
4: heb jij ooit een paard iemand in elkaar zien rammen zoals mensen dat doen Verward
en last but not least
Ik snap nu nog steeds niet wat je hierboven probeerde te typen.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 09:28

Ik zag het van de week weer Verdrietig
een meid die der paardje van 17 ging rijden
schijnbaar deedtie iets niet goed
hij heb het gevoelt ook ze gaf hem een paar keiharde rammen met de zweep!
totdat hij ervan begon te steigeren je hoorde de slagen door de bak en de striemen werden duidelijk
eenmaal in de lucht bleef ze ze hem nog harder slaan
leek wel of ik op dat moment kon voelen wat dat paardje door zich heen kreeg Verdrietig
OMG zeg en dat moet dan een zz licht ruiter zijn........

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 09:29

Er loopt er één bij mij in de wei van m'n paard, en ik zweer je, als die in m'n buurt komt krijgt ie een haal, geloof me.

Flinke zwarte kerel van 180, met oren in de nek op je af komt draven, bah daar krijg ik echt de bibbers van.

Zulke gevallen krijgen echt een dreun na haha. Maar verder eigenlijk ben ik nog niet in situaties gekomen dat ik andermans paard een dreun moest verkopen. Neemt niet weg dat ik het in ernstige situaties wel zou doen.

bokkertjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 09:37

naja sorry hooor maar ik ben hier nog maar net op bokt
ik weet dat het hier niet hoort maar ik heb even een vraag!!
er staat zo actieveonderwerpen|eigenberichten
hoe kun je die onderwerpen uit ''je eigen berichten halen''?
Bloos Bloos Bloos

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 10:06

DaanxBien schreef:
totdat hij ervan begon te steigeren je hoorde de slagen door de bak en de striemen werden duidelijk
leek wel of ik op dat moment kon voelen wat dat paardje door zich heen kreeg Verdrietig

Breek me de bek niet over dit soort ruiters. Die hoef ik ook niet in mijn buurt. Hamer

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:46

ik ook niet... Knipoog

even over dominantie, ik denk niet dat een 'dominante' opstelling iets uitmaakt. mensen verwarren dominant met agressief, of 'gedrag dat niet toegestaan is'. meestal komt dit 'dominante' gedrag bij paarden echter voort uit onzekerheid of onbegrip, en staat dus écht los van dominantie. mijn ruin, díé is dominant. dat zie ik in zijn manier van bewegen, tov andere paarden voornamelijk.
dat houdt niet in dat ik me extra streng of 'dominant' opstel. ik ben eerlijk, súperduidelijk (wél met minieme signalen), consequent (hoewel dat met de jonge paarden beter kan, ik zie weleens iets door de vingers, een hapje gras stelen onderweg bijv.), en bovenal standvastig. hierdoor weet elk paard dat in mijn buurt verkeert dat ik een betrouwbaar 'leider' ben, en is daar geen twijfel over. en daarmee dus ook geen reden om mijn leiderschap/ vertrouwen in mij ('dominantie') te testen dmv bijten, duwen of trappen.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:54

Misschien vat jij me verkeerd op, met dominant bedoel ik dat duidelijk is wie de leider is.
Maar ik geef het op, elke tik die een paard krijgt zie jij als verkeerd. En ik kijk daar gewoon anders tegenaan. Ik sla allesbehalve graag, en doe het ook zelden. Maar in bepaalde gevallen is het in mijn ogen gewoon nodig, en dan deel ik liever 1 tik uit, dan dat ik mezelf pijn laat doen of in gevaar breng.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:56

DaanxBien schreef:

Pff dat ken ik, zag ik paar maanden geleden ook nog toen ik op een fabrieks-manege hier in de buurt ging kijken..

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:58

DaanxBien schreef:

Dat is inderdaad niet eerlijk, en van zo'n ruiters krijg ik ook de kriebels. Ja

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:09

Marliesje schreef:
Misschien vat jij me verkeerd op, met dominant bedoel ik dat duidelijk is wie de leider is.
Maar ik geef het op, elke tik die een paard krijgt zie jij als verkeerd. En ik kijk daar gewoon anders tegenaan. Ik sla allesbehalve graag, en doe het ook zelden. Maar in bepaalde gevallen is het in mijn ogen gewoon nodig, en dan deel ik liever 1 tik uit, dan dat ik mezelf pijn laat doen of in gevaar breng.

lees mijn andere posts dan maar eens door, een paard dat het nodige foute heeft aangeleerd (overigens nooit het paard zijn schuld), kan een tik nodig hebben. de haf van mijn zusje, MOEST er in het begin eens één hebben, omdat ze een gevaar werd voor zichzelf en haar omgeving. soms MOET je, maar meestal wordt er gewoon véél te snel geweld gebruikt en met de handjes gewapperd. ik kan je genoeg voorbeelden noemen, waarbij de gemiddelde paardenverzorger/ ruiter een klap zou hebben uitgedeeld, maar waar het probleem volledig geweldloos is opgelost. slaan werkt vaak wel, dat geef ik toe, maar ik hou er gewoon niet van en zal ook alle mogelijke moeite doen om het te voorkomen.

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 20:41

Gelukkig heb ik het bij mijn verzorgpaarden nooit hoeven doen. Maar als het nodig zou zijn, zou ik ze wel een tik verkopen ja (zeg maar de pedagogische tik). Dit zou ik dan naderhand wel met de eigenaar even bespreken, zodat je de relatie tussen jezelf en de eigenaar zuiver houdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 20:44

Ik sta samen met nog een meisje bij een boer. Om de beurt doen we de stallen en de paarden. Flikt mijn paard haar iets of heeft hij een standje nodig krijgt hij die gerust van haar. Ook als ik er zelf bij ben en eventjes met iets anders bezig ben. Andersom net zo.

Danii16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 22:42

nee zal niet zomaar iemand ze paard slaan, behalve als hij me zou bijten of schoppen.
Mijn verzorgster mag mijn paard wel een tik geven,
omdat die kleine een hengstje is en erg bijterig en dat moet hem toch snel afgeleerd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 07:15

Mijn verzorgpaard krijgt wel eens een flinke tik.
Ook de buren van het weitje waar mijn verzorgpaard staat, hebben een hele vervelende ruin.
Die sloopt ons hek, niet een keer, maar constant.
Dus we hebben met de eigenaar van ons verzorgpaard afgesproken dat we hem gewoon een tik mogen verkopen (met de longeerzweep), want hij mag ons hekwerk niet slopen!.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 09:57

Als ik een rotbijt of schop krijg, krijgt ie het wel even terug hoor.
Verder ransel ik geen paarden af ofzo.
Ik weet niet hoe de eigenaresse erover denkt.

Rachaell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:29

Ik heb zelf een verzorgpaard en als hij bijt ofzo dan kijk ik hem alleen maar aan en hij doet dan gelijk zijn hoofd omhoog omdat die weet dat het niet mag.. als die echt iets vervelends doet geef ik hem wel een tik maar echt slaan , nee..
gr. Rachael

tOmmieliev

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 20:43

als het paard vervelend doet, dan doe ik het wel soms,
bij mijn eigen paarden hoeft het nooit, want die zijn altijd braaf, het is niet echt een ramp om een ander paard te slaan als hij/zij iets fout doet, maar zoals ik al zei, doen mijn paarden haast nooit zoiets, en ik sla alleen een paard als het echt nodig is Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig