Esperanca schreef:Nadya schreef:Dat is dan jouw mening, ik denk er heel anders over. Mijn jonge paard is nog nooit getrapt. Hij staat in een grote kudde en daar zie ik weinig geweld in voorkomen, hoor. Er wordt meer gedreigd dan daadwerkelijk geschopt naar elkaar. En daarbij vind ik paard tegen paard iets anders dan mens tegen paard.
Sporen en zwepen zal je mij ook niet zien gebruiken. Veel mensen gebruiken die ook niet op de juiste manier, helaas.
Waarom is mens tegen paard anders dan? Beargumenteer dat eens...
En btw, ik heb het over een kudde in het wild, niet in 'gevangenschap'.
Jij zal als mens nooit de plek van een ander paard kunnen innemen in de omgang met je paard. Wat je ook doet. Een paard zal jou altijd anders zien, of je nou schopt of niet. Je bent geen onderdeel van 'de kudde'. Paarden die leven in een kudde, waar de rangorde duidelijk is, waar de vriendschappen duidelijk zijn gesloten, leven niet met zoveel geweld als jij blijkbaar denkt. Mijn paard staat in een natuurgebied in een kudde, waar de meeste paarden elkaar al jarenlang kennen. Heb jij je paard(en) zo staan toevallig? Zit jij vaak een kudde te observeren? Als er een nieuwe bijkomt, kost dat even tijd en vooral veel gedreig en af en toe een trap als hij/zij te dichtbij komt. Maar ook dat gaat na verloop van tijd over. Natuurlijk is er wel eens wat, maar relatief valt het erg mee met het 'geweld' onderling. Als ik sommige typjes op de gemiddelde manege hun paard zie afrossen, dan kunnen die types een hoop leren van zo'n kudde, is mijn idee.
Wat jij met je paard doet, ga vooral je gang, het is mijn paard niet. Maar ik vind het absoluut niet nodig om mijn paard te schoppen. Allereerst heb ik geweldig paard, die graag met me samen werkt en graag bij me is, dus schoppen is totaal niet nodig en als tweede punt ga ik zo niet met paarden om. Dat jij daar om moet lachen, ga je gang. Het zegt een hoop over jou dan.

.
ik moet er alleen niet aan denken om zo'n band met m'n paard te hebben. Als een paard alleen maar een poging zou doen tot dit soort gedrag, heb je toch al geen leuke communicatie?
En ik zou dat dus echt niet over m'n kant laten gaan.
)