Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
en bijten geef ik m een tik op de neus, schoppen roep ik iets kwaad en geef ik m een lel op de kont 
( of iets wat daarop leek
) En verder meestal laat ik net als de rest merken dat ik het niet leuk vind wat ze doen

Roxy13 schreef:Maar op je tenen staan dat doen ze toch ook om een soort baas te willen spelen...? Zoiets stond teminste in het ruiterbewijs boek van mijn zus( of iets wat daarop leek
) En verder meestal laat ik net als de rest merken dat ik het niet leuk vind wat ze doen
bij wijs van spreken
... Maar al is het een ondeugend paard die het met opzet doet, krijgt hij een klap.. Bij dat nerveuse paard roep ik hard NEE, HEE of DAT DOEN WE NIET.. Dan is dat al gauw genoeg.. 
merrieveulen schreef:er is iets mis in je verhouding met het paard in kwestie als hij opzettelijk uit 'dominantie' trapt of bijt. met grondwerk kan je die verhouding rechtzetten, dmv lichaamstaal en eenvoudige oefeningen. dan komt slaan er helemaal niet aan te pas.
voorheen kreeg een paard van mij ook een tik als hij zich brutaal gedroeg, tegenwoordig (na heel veel leren, onderzoeken en lezen) pak ik het anders aan, ik geef nooit meer een tik (is ook niet nodig), en de paarden krijgen 'will to please', en vertrouwen. veel fijnere aanpak vind ik persoonlijk.

ik m'n stem en zeg ik iets van "nee".. Maar eerst probeer ik het gewoon te negeren. (hoor ik ook wel van mensen dat je dat moet doen)
) maar dat komt omdat ik ooit een paard heb gehad die echt gericht op je voet stampte als je ernaast stond en met aansingelen!
, maar wel zo veilig. merrieveulen schreef:bijten komt niet altijd voort uit 'dominantie' of agressie. mijn veulen deed het als liefkozing, om te 'schoftkriebelen'. het kwam wel écht hard aan. moet je een paard daarvoor straffen? nee dus. ik heb mijn veulen een alternatief gegeven, als hij tegen me aan wil staan, of met zijn neus me zachtjes aanraakt of likt (dit moet nog één van de drie opties worden, maar dat komt later wel), dan beloon ik door te schoftkriebelen. zodra de tandjes eraan te pas kwamen, hield ik op met kriebelen. zo heeft hij geleerd dat het bijten niets oplevert, en het likken e.d. wel.

troella schreef:ja hoor nou ik laat em niet bijten door me paard , en het doet zeer hoor als hij wel bijt en dan maar doen of er niks is nou ik vind het geen optie
Armani88 schreef:als hij me bijt verkoop ik een lel, schoppen al helemaal op de tenen staan kan paard niet zo gauw wat aan doen
Gelukkig doet ze het bijna nooit. 
Mocht ie binnen bereik zijn dan krijgt ie een trap terug. Zo niet, dan moet ik weer naar hem toe en als ik dan straf weet ie allang niet meer waarvoor 
Tenen breken trouwens vrij snel