wat doe je als je paard je bijt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dark_moon

Re: wat doe je als je paard je bijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:52

Een paard mag mij gewoon niet bijten dus dat laat ik ook gewoon merken dat ik dit niet zo prettig vindt.

3line

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:55

als ie op mijn tenen staat roep ik auw Haha! en bijten geef ik m een tik op de neus, schoppen roep ik iets kwaad en geef ik m een lel op de kont

Sietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 20:34

Als ze bijt word ik boos en zet een hoge stem op dat is vaak genoeg en anders een tik op de schouder..

Roxy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 20:41

Maar op je tenen staan dat doen ze toch ook om een soort baas te willen spelen...? Zoiets stond teminste in het ruiterbewijs boek van mijn zus Vork ( of iets wat daarop leek Knipoog ) En verder meestal laat ik net als de rest merken dat ik het niet leuk vind wat ze doen Knipoog

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 20:45

Ik weet niet of het in voorgaande berichtjes al eens is genoemd, want het zijn er zo te zien aardig wat, maar ik heb het mijn jaarling afgeleerd door als ze mij beet haar direct bij haar lip te grijpen en even stevig erin te knijpen. Inmiddels heeft ze mij niet meer gebeten en zoekt ze een ander slachtoffer. Die zijn (voor haar helaas) op de hoogte van het truukje, dus er is voor haar geen lol meer aan! Haha!
Slaan doe ik sowieso niet, omdat je daarmee bereikt dat je paard je op den duur niet meer vertrouwt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:19

Roxy13 schreef:
Maar op je tenen staan dat doen ze toch ook om een soort baas te willen spelen...? Zoiets stond teminste in het ruiterbewijs boek van mijn zus Vork ( of iets wat daarop leek Knipoog ) En verder meestal laat ik net als de rest merken dat ik het niet leuk vind wat ze doen Knipoog

ja uiteraard, dat zie je in de kudde ook zo vaak... er zijn paarden die het weten, en bewust doen. dat heeft meer te maken met de reactie van de ruiter dan met dominantie. paarden hebben héle andere manieren om de baas te zijn. op de tenen staan is bijna altijd per ongeluk, het paard ziet, wanneer hij in een normale houding staat, zijn eigen benen immers niet.
over het ruiterbewijs is overigens een hele interessante discussie gaande, met name over het niveau. zo blijken bepaalde vragen rechtstreeks uit de penny te komen, en een aantal 'juiste' antwoorden blijken volslagen onjuist te zijn.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:26

Licht eraan, ik heb nu een heel nerveus paard die ik rij, en als ik die een knal geeft staat hiij voor de rest van zijn leven te trillen op zijn benen Clown bij wijs van spreken Clown Koe ... Maar al is het een ondeugend paard die het met opzet doet, krijgt hij een klap.. Bij dat nerveuse paard roep ik hard NEE, HEE of DAT DOEN WE NIET.. Dan is dat al gauw genoeg..

En hierbij vind ik dat op je tenen staan niet erg is, daar kan hij/zij niet veel aan doen.!

Lindaa_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:27

Als ze mij bijten krijgen ze een flinke tik, als ze me schopt (met opzet) krijgen ze dr gelijk één terug! & als ze op m'n tenen staan roep ik een keer en als ze het dan nog niet in de gaten hebben geef ik ze een tikje tegen hun borst zodat ze aan de kant gaan. Maar wanneer ze op mijn tenen staan omdat ze te snel door de staldeur of wat dan ook willen krijgen ze een flinke tik!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:33

er is iets mis in je verhouding met het paard in kwestie als hij opzettelijk uit 'dominantie' trapt of bijt. met grondwerk kan je die verhouding rechtzetten, dmv lichaamstaal en eenvoudige oefeningen. dan komt slaan er helemaal niet aan te pas.

voorheen kreeg een paard van mij ook een tik als hij zich brutaal gedroeg, tegenwoordig (na heel veel leren, onderzoeken en lezen) pak ik het anders aan, ik geef nooit meer een tik (is ook niet nodig), en de paarden krijgen 'will to please', en vertrouwen. veel fijnere aanpak vind ik persoonlijk.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 07:24

merrieveulen schreef:
er is iets mis in je verhouding met het paard in kwestie als hij opzettelijk uit 'dominantie' trapt of bijt. met grondwerk kan je die verhouding rechtzetten, dmv lichaamstaal en eenvoudige oefeningen. dan komt slaan er helemaal niet aan te pas.

voorheen kreeg een paard van mij ook een tik als hij zich brutaal gedroeg, tegenwoordig (na heel veel leren, onderzoeken en lezen) pak ik het anders aan, ik geef nooit meer een tik (is ook niet nodig), en de paarden krijgen 'will to please', en vertrouwen. veel fijnere aanpak vind ik persoonlijk.

Hier kan ik me helemaal bij aansluiten! Knipoog

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 11:09

Bijten krijgt ze direct een mep, dat mag ze écht niet doen,
als ze me trapt (wat ze nog nooit heeft gedaan trouwens hoor) dan weet ik wel dat ze het zo mogelijk nog harder terugkrijgt (als ze het doet uit gemeenheid)
en als ze dreigt om te trappen dan even hard: BEN JE NOU BEDUVELD
Dan snapt ze de boodschap wel Haha!

Op mijn tenen staan maakt me niet zoveel uit, kan ze ook niets aan doen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 13:22

Zijn er ook mensen die net als ik NIET slaan?

Lilian_AapIe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 13:34

Als een paard mij bijt verhef Clown ik m'n stem en zeg ik iets van "nee".. Maar eerst probeer ik het gewoon te negeren. (hoor ik ook wel van mensen dat je dat moet doen)
Maar als het echt te gek wordt(als je bont en blauw wordt gebeten) geef ik wel een corrigerend tikkie.

Als een paard op m'n tenen staat zeg ik alleen wat, maar ik geef hem geen tik ofzoiets.
Ik heb niet zoiets van als een paard op m'n tenen staat van "agh deed ie vast perongeluk"(kan ook soms wel perongeluk zijn maar je weet snel genoeg of dat zo is Knipoog ) maar dat komt omdat ik ooit een paard heb gehad die echt gericht op je voet stampte als je ernaast stond en met aansingelen!
Haha, wij allemaal schoenen met stalen neusen aan Tong uitsteken , maar wel zo veilig.

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 13:42

Hi ik heb een goede tip ik heb laatst een cursus bij petra (2moons) gedaan erg leerzaam, en zij heeft me geleerd als je pony/paard bijt binnen een halve sec reageren en zorg dat ie tegen het betreffende lichaamsdeel een stoot krijgt. maar dit wist ik dus al alleen wat ik verkeerd deed was: ik werd vaak helemaal boos als tie het deed en je moet gewoon doen alsof het je niet boeit, net alsof het jouw hand niet was waarin die probeerde te bijten alleen maar zorgen dat het een onprettige ervaring voor 'm word.
En als je niet binnen een seconden kan reageren is mij het advies te geven het te laten gaan, je moet er echt snel bij zijn.
hoop dat t duidelijk is voor mij heeft t echt geholpen!

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 15:41

Myn paard bijt niet, maar als een paard bijt dan laat ik wel weten dat het niet de bedoeling is.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 15:53

Mijn paard bijt ook sinds 2 dagen maar dat is omdat hij geen kracht voer mag hebben, ik ga hem daar voor niet slaan.Ik sla zo ie zo niet, ik negeer het en dat werkt tot nu to het beste.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:15

merrieveulen schreef:
bijten komt niet altijd voort uit 'dominantie' of agressie. mijn veulen deed het als liefkozing, om te 'schoftkriebelen'. het kwam wel écht hard aan. moet je een paard daarvoor straffen? nee dus. ik heb mijn veulen een alternatief gegeven, als hij tegen me aan wil staan, of met zijn neus me zachtjes aanraakt of likt (dit moet nog één van de drie opties worden, maar dat komt later wel), dan beloon ik door te schoftkriebelen. zodra de tandjes eraan te pas kwamen, hield ik op met kriebelen. zo heeft hij geleerd dat het bijten niets oplevert, en het likken e.d. wel.

Hoewel ik eerder berichtte dat het veeeel beter ging met de 'bijter', gaat het toch nog niet helemaal weg, en nu begrijp ik echt niet meer waar mijn fout zit. Zie het berichtje net boven dit dat jij postte. Verder ben ik ervan overtuigd dat hij nog steeds bijt om door te bijten. Hij valt me aan zoals de andere pony's, hoewel hij voor de rest perfect luistert en onderdanig is, MET will to please. Het is geen angst, hij vindt het zelf ook fijner. Maar dat bijten krijg ik er **** niet uit

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 21:24

bij paarden met sterke will to please kan het negeren van een gedrag al heel effectief zijn. het bijten levert dan niets op, geen aandacht, niet in negatieve zin en niet in positieve zin. maar daar moet je wel discipline voor hebben, dus ook niet reageren als hij je een keer wel vastheeft, en het pijn doet. negeren, niet voor hem opzij gaan in de zin van 'eraan ontkomen', ongeïnteresseerd weglopen mag wel. je zegt daarmee dat je het bijten niets oplevert, en dat de kand op een beloning verkeken is. je paard zal dan op een gegeven moment de link tussen het wegvallen van aandacht en het bijten zelf leggen. het kan soms langer duren voor het kwartje valt, maar geduld is een schone zaak!

troella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 21:33

ja hoor nou ik laat em niet bijten door me paard , en het doet zeer hoor als hij wel bijt en dan maar doen of er niks is nou ik vind het geen optie

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 21:34

troella schreef:
ja hoor nou ik laat em niet bijten door me paard , en het doet zeer hoor als hij wel bijt en dan maar doen of er niks is nou ik vind het geen optie

en wat zou jij doen? meteen een vlaag om de oren? meisje, verdiep je eerst eens in het wezen paard voor je zulke uitspraken doet.

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 21:35

Armani88 schreef:
als hij me bijt verkoop ik een lel, schoppen al helemaal op de tenen staan kan paard niet zo gauw wat aan doen

Hier hetzelfde. Ja Gelukkig doet ze het bijna nooit.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 21:41

Als hij bijt, bijt ik... Klinkt ontzettend dom en miss penny. maar naar 2 maand meppen als hij beet en het niet opschoot ging ik niet harder meppen maar terugbijten. Je had hem moeten zien kijken, snapte er niks meer van. Heeft het daarna nog 1x geprobeerd en daarna nooit meer gedaan Nagelbijten / Gniffelen

Mocht mijn paard trappen dan krijgt ie een hoop gescheld over zich heen Nagelbijten / Gniffelen Mocht ie binnen bereik zijn dan krijgt ie een trap terug. Zo niet, dan moet ik weer naar hem toe en als ik dan straf weet ie allang niet meer waarvoor Ja

Op tenen staan vind ik niet zo ernstig. We word ie dan even de andere kant op geduwd zodat het gewicht van mijn voet af is Lachen Tenen breken trouwens vrij snel Clown

rissie1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 21:48

Ik vind dat het eraan ligt wanneer je paard dit soort dingen doet. Is het tijdens het rijden op andere paarden gericht dan geef ik er een vaak een tikje met de zweep voor en rijd dan gewoon verder.

Gebeurt het bijten gericht op jou dan knijp ik mijn pony vaak in haar neus of geef ik haar een tik met een touwtje tegen haar neus. Niet met mijn hand want dan zou ze schuw voor mijn handen worden. Als ze het dan niet meer doet dan aai ik haar ook weer om haar te belonen.

Wat betreft schoppen moet je jezelf eerst afvragen of het bewust op jou gericht is en of het niet uit angst is. Is dit zo dan zou ik het van een afstand bijvoorbeeld met een touw of een longeerzweep corrigeren. Maar ook hier weer belonen als het goed gaar.
Is het uit angst dan moet je dit proberen met rust en liefde op te lossen, want anders wordt het alleen maar erger.

Wat betreft op je tenen staan daar kan een paard vaak niets aan doen, want een paard kan niet zien waar hij zijn voeten neer zet. Hier moet jij dus gewoon goed opletten en als het dan toch een keer voorkomt het paard opzij duwen.

0Whisper0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 21:49

Onze ruin is hartstikke dominant en heeft ook voernijd.
Als hij gevoerd wordt ga ik ook bewust weg en laat ik hem met rust. Wij kregen hem toen hij 10 jaar was en vertoonde dat gedrag al heel zijn leven. Maar vandaag heeft hij mij voor de eerste keer egt te pakken gekregen. Ik was hem aan het poetsen en ik leg mijn borstel in de koffer, draai me om ,en opeens komt ie plat met zijn oren naar achter op me af en bijt me in mijn schouder! Toen heb ik hem tog egt een tikje gegeven, zoiets moet hij egt niet doen! Hij moet soms egt op zijn plaats gezet worden. Ik heb dit al maanden gedaan dmv niet reageren, juist wel reageren dmv stem enzo, maar daar trekt hij zich niks van aan. Nu had hij me dus egt te pakken, zijn tanden stonden letterlijk in mijn jas en t'shirt dus kreeg hij tog egt wel een mep. Want het sloeg egt nergens op. Hij doet wel vaker lelijk( zo is die altijd geweest en we kunnen alleen maar hopen dat het beter gaat) We gaan hem er ook niet altijd om straffen maar echt bijten mag hij egt niet!!!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 22:21

@ 0whisper0, even offtopic, hoe is hij in het grondwerk? paarden met voernijd zijn vaak juist onzeker, ook de agressie kan daarvandaan komen.